اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: سردمداران وحشی و دیوانه رژیم جعلی اسرائیل پس از ماه‌ها جنایت در غزه در سایه سکوت مدعیان حقوق بشر و آزادی و نهادهای بین المللی ،هوس تعدی به خاک دیگر کشورها را دارند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور: سردمداران وحشی و دیوانه رژیم جعلی اسرائیل پس از ماه‌ها جنایت در غزه در سایه سکوت مدعیان حقوق بشر و آزادی و نهادهای بین المللی ،هوس تعدی به خاک دیگر کشورها را دارند

نماز با شکوه جمعه ششم مهر ماه 1403 مصادف با 23 ربیع المولود  1446به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم نیم ور در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد.

محـــــــــورهای  خطبــــــــه اول:

  1. آیه 6 سوره تحریم یک خطاب به همه جامعه اسلامی است که دو مسئولیت را متذکر میشود.
  2. اگر کسی فقط به خویش بیندیشد و از احوال و اوضاع فرزندان خود و آینده اخلاقی و معنوی آنان غافل باشد خلاف فرمان الهی عمل کرده است
  3. سبک زندگی اسلامی این است که انسان با تمام وجود در برابر فرزندان و خاندان خود احساس مسئولیت می‌کند.

محـــــــــورهای خطبـــــــه دوم:

  1. امید است حادثه تلخ طبس هشداری برای برنامه ریزی مجدانه برای حل مشکلات و معضلات کارگران معادن کشور گردد.
  2. یکی از مهم‌ترین مسائل امروز برای فعالان جهاد تبیین، روایت و روایتگری است
  3. جمهوری اسلامی، کارگران را ولیّ نعمت خود می‌داند
  4. رژیم جعلی اسرائیل پس از ماه‌ها جنایت در غزه در سایه سکوت مدعیان حقوق بشر و آزادی و نهادهای بین المللی اکنون هوس تعدی به خاک دیگر کشورها را دارند.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَهُ عَلَیْها مَلائِکَهٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُون‏»

خودم را وشما نماز گزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی…

موضوع بحث ما پیرامون  وظایف ما در قبال پیامبر و ائمه هدی علیهم السلام بود که چند هفته ای توفیق شد و مطالبی در این زمینه تقدیم محضر شما عزیزان کردم.

امابحث ما امروز پیرامون آیه 6 سوره مبارکه تحریم است این آیه را موردتوجه خاص قرار دهیم از غُرر آیات تربیتی قرآن و از مهم‌ترین آیات مربوط به تربیت خانوادگی است. خداوند در این آیه می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَهُ عَلَیْها مَلائِکَهٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُون‏»

این آیه به عنوان یک تکلیف خطاب به همه جامعه اسلامی است که شما دو مسئولیت بر دوش دارید:

مسئولیت اول :این است که ما از خود محافظت کنیم،نگهبانی کنیم. خودمان را از گناهان باز داریم و خود را مقید به رعایت فرمان‌های الهی کنیم.با مراقبه، محاسبه و با دقت در نفس و در اعمال، خود را صیانت کنیم و از گناه و آلودگی نگهداری کنیم.

مسئولیت دوم : محافظت و صیانت از فرزندان و خویشان در برابر انحرافات

در آیه شریفه بلافاصله بعد از « قُوا أَنْفُسَکُمْ » میفرماید:وَ أَهْلیکُمْ ناراً شما در قبال فرزندان و خانواده هم مسئولیت دارید. این یک وظیفه الهی است.اگر کسی فقط به خویش بیندیشد و از احوال و اوضاع فرزندان خود و آینده اخلاقی و معنوی آنان غافل باشد خلاف فرمان الهی در این آیه است.

انسان وظیفه داردخودش را،فرزندانش را خویشانش را از آلودگی‌های اعتقادی، اخلاقی و معاصی رفتاری صیانت کنید. آلودگی‌هایی که اگر کسی به دام آن افتاد مواجه با آتشی خواهد شد که «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَهُ عَلَیْها» آتشی که خود این انسان‌های گنهکار،سنگ‌ها وهیزم آن آتش خواهند بود و بر آن آتش ملائکی تند و خشن حاکم هستند که فرمان خداوند را اطاعت می‌کنند.

البته واژه اهل درجاتی دارد اما قدر متیقن اهل فرزندان است. ممکن است دایره وسیع‌تری هم بگیرد که عشیره و خاندان بزرگ را هم در بربگیرد. اما مصداق اصلی این آیه فرزندان و همسران است.

پس این سبک زندگی که کسی در لاک خود فرو رود و نگاهی به فرزندان و آینده اعتقادی و اخلاقی آنان نداشته باشد این سبک،سبکِ زندگی اسلامی نیست.

سبک زندگی اسلامی این است که انسان با تمام وجود در برابر فرزندان و خاندان خود احساس مسئولیت می‌کند. در آیات قرآن داردإِنَّا کُنَّا قَبْلُ فی‏ أَهْلِنا مُشْفِقین‏” مؤمنین در فضای قیامت یا بهشت با افتخار می‌گویند ما نسبت به فرزندان و خاندانمان مشفق بودیم،رعایت می‌کردیم،نگران احوال آنان بودیم.

ذیل آیه 6 سوره تحریم چند روایت در کافی و همین‌طور در منابع روایی عامه و خاصه آمده است و در تفسیر برهان ذیل همین آیه روایات بیان شده است. یکی از روایات این است که از امام صادق (ع) چنین نقل شده است: «لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیَهُ- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً جَلَسَ‏ رَجُلٌ‏ مِنَ‏ الْمُسْلِمِینَ یَبْکِی وَ قَالَ أَنَا عَجَزْتُ عَنْ نَفْسِی کُلِّفْتُ أَهْلِی

وقتی این آیه نازل شد یکی از اصحاب کنار پیامبر (ص) نشست و به‌شدت گریه کرد. این خطاب و عمق تکلیف خانوادگی و تربیتی را از این آیه فهمید که من چگونه می‌توانم؟

من نمی‌توانم خودم را مدیریت کنم این آیه می‌گوید خاندان خودت را هم باید مدیریت کنی که این کار دشواری است.

 فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَسْبُکَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَکَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَکَ» رسول خدا(ص) طبق این روایت مقداری این مرد را آرام کردند. چون نگران بود زیرا یک تکلیف سنگینی است در هر حال انسان وظایفش را انجام می‌دهد گاهی نتیجه‌بخش نیست. فرزند نوح هم از خاندان مهم و بزرگ بود اما یک انسان منحرفی شد. حضرت او را مقداری تسکین دادند و فرمودند: همین مقدار که خود به اوامر و نواهی الهی ملتزم هستی امر و نهی کنی برای تو کافی است و تو به وظیفه خویش عمل کرده‌ای

 در روایت دیگری ابو بصیر از امام صادق (ع) نقل می‌کند که می‌فرماید: من چگونه می‌توانم همه آن‌ها را از صیانت محافظت کنم حضرت می‌فرماید: «تَأْمُرُهُمْ‏ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا نَهَاهُمُ اللَّهُ عَنْهُ فَإِنْ أَطَاعُوکَ کُنْتَ قَدْ وَقَیْتَهُمْ وَ إِنْ عَصَوْکَ کُنْتَ قَدْ قَضَیْتَ مَا کَانَ عَلَیْکَ» رسول خدا (ص) و امام صادق (ع) طبق این دو روایت آرامش دادند و فرمودند: اگر آن‌ها اطاعت کردنددر مسیر درست قرار گرفتند تو تکلیفت را عمل کردی و اگر هم اطاعت نکردند شما وظیفه خودت را انجام دادی و معذور هستی!!

وظیفه شما به‌عنوان پدر و مادر این نیست که شما ضامن سعادت باشی و به هر شکلی آن‌ها را از عذاب نجات دهی؛ همه روش‌ها هم لازم نیست که به کار گرفته شود شما تلاشت را بکن امر و نهی و ترغیب و تشویقت را بکن حساس باش برای اینکه فرزند را در مسیر درست قرار دهی بقیه‌اش با خداست.

مشــــــــــــــــروح خطبــــــــــــــــــــــــــــــــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما سروران عزیز و بزرگوارِ خودم را توصیه میکنم به تقوای الهی

گفتیم حضرت امیر در خطبه 198 به آثار تقوا اشاره میفرمایند،در فراز دیگری به چند اثر دیگر از تقوا اشاره دارند میفرمایند: فَإِنِّی أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ ……  فَإِنَّ تَقْوَى اللَّهِ……   شِفَاءُ مَرَضِ أَجْسَادِکُمْ، تقوا درمان بیمارى اجساد شما است اشاره به رعایت اعتدال در مصرف غذاها  دارد که در سایه تقوا رعایت میشود بخش مهمى از بیماریها رعایت نکردن اعتدال در مصرف است

وَصَلاحُ فَسَادِ صُدُورِکُمْ، وَ طُهُورُ دَنَسِ أَنْفُسِکُمْ،به صلاح آورنده فساد سینه هاى شما و زُداینده آلودگى نفوس شماست.این دو جمله هر دو اشاره به پاکسازى درون از رذائل اخلاقى، همچون کبر و حسد و کینه و مانند آن است منتها جمله طُهُورُ دَنَسِ أَنْفُسِکُمْ،ناظر به جایى است که این صفات زشت آنچنان در جان آدمى رسوخ کرده که آن را به فساد کشانده است، چنان کبروغرور وجودش را گرفته که فقط خودش را میبیند ، چنان حسادت وجودش را گرفته که حتی نمیتوتند کوچکترین آسایش و نعمت را در دیگری ببیند به واسطه تقوا این بیماری ها در مان میشود ….

درخطبه دوم دوسه مطلب را تقدیم شما سروران عزیز میکنم:

مطلب اول: حادثه انفجار معدن زغال سنگ درطبس که حدود ساعت ۲۱ شنبه‌ هفته گذشته اتفاق افتاد در نهایت شمار فوتی‌های این حادثه ۵۰ نفر اعلام شدو تعدادی هم مصدوم شدند.

چند نکته عرض میکنم:

نکته اول: ابتدا این ضایعه را به عموم مردم خراسان و خصوصاً به خانواده و بازماندگان این عزیزان تسلیت گفته و مغفرت و رحمت الهی برای جانباختگان و صبر و اجر برای بازماندگان و مردم ایمانی، ولایی و انقلابی آن منطقه، صحت و سلامتی مصدومان را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

روایتی را ترجمه کنم:عَنْ أَبِی عَبْدِاَللَّهِ عَلَیْهِ‌اَلسَّلاَمُ قَالَ  «اَلْکَادُّ عَلَی عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اَللَّهِ»

کسیکه برای اداره زندگی خانواده‌اش تلاش می‌کند و متحمل سختی کار می‌شود، مانند مجاهد در راه خداست(کافی، ج۵، ص۸۸)

کسانی که برای تأمین زندگی کوچک خود و پیشرفت کشور عزیزمان قدم به چنین مشاغل سخت و طاقت‌فرسا و مخاطره انگیزی می گذارند قطعاً نزد خداوند متعال مأجورند و إن شاءالله عنایات الهی شامل حالشان خواهد بود.

نکته دوم: امید است این حادثه تلخ هشداری برای برنامه ریزی مجدانه برای حل مشکلات و معضلات کارگران معادن کشور گردد. این جریان و حوادث از این قبیل در گذشته باید توجه مسئولان مربوطه را نسبت به وظایف خود بیشتر نماید تا مانع از وقوع اینگونه اتفاقات شوند.

لازم است مسئولین محترم به حال آسیب دیدگان این حادثه رسیدگی فوری نموده و در صورت اثبات کوتاهی، با مقصرین آن برخورد قاطع نموده و جهت پیشگیری از این حوادث تدبیرات لازم را بیندیشند.

اگر شیوه‌های استخراج مشکلی داشته به روز رسانی کنند اگر روش‌های ایمنی و کار درست انجام نشده بازنگری کنند و اگر از نظر اقتصادی ، سرمایه‌گذاری برای واردات ابزارهای ایمنی و استخراج به شکل بروز شده نداشتیم جهت حل این مشکل هم سرمایه کافی یا سرمایه گذار مورد اعتماد انتخاب کنید که شاهد یک چنین صحنه های دلخراش و غیر قابل جبران نباشیم.

نکته سوم: یکی از مهم‌ترین مسائل امروز برای فعالان جهاد تبیین، روایت و روایتگری است

دشمن فرصت‌طلب تلاش میکند از این اتفاق تلخ، دستاویزی و بهانه‌ای برای دروغ‌سازی، تحریف و تبلیغ علیه نظام اسلامی درست کند.

چند نکته عرض میکنم:

نکته اول: ضدانقلاب تلاش می‌کند نشان دهد به دلایل متعدد از جمله بی‌توجهی مسئولین جمهوری اسلامی به حوزه معدن، چنین حوادثی در کشور به طور مکرر و فراوان رخ می‌دهد. که البته در سالهای کذشته هم این طور حوادث را داشتیم

نکته دوم: هم‌زمانی این حادثه با عملیات رژیم صهیونیستی در لبنان سبب شد ضدانقلاب دست به قیاس غیرمنصفانه از خدمات‌رسانی ایران به مجروحان حزب الله با ماجرای طبس بزند. تلاش ضدانقلاب این است که نشان دهد مجروحان حزب الله برای جمهوری اسلامی  مهم‌تر از جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان انفجار معدن طبس بوده است.

نکته سوم: ناکارآمد نشان دادن علمی، صنعتی، وجود فساد و ضعف نظارتی در حوزه معدن، محورهای مهم دیگری بود که توسط رسانه‌های ضدانقلاب مورد توجه قرار گرفت.

نکته نهایی اینکه با چنین جنگ رسانه ای که صورت گرفته ما چه کنیم

 اولاً : لازم است که رسانه‌های فعال روایت و تبیین درستی از پیگیری جدی مسئولین و حضور میدانی مسئولان سطح یک کشور حضور حداقل 8 تیم فنی و تخصصی  جهت ارزیابی و کمک به حل مسئله داشته باشند .

ثانیاً : اقدامات معیشتی و تامین اعتبارها برای قشر کارگر در طی سال‌های گذشته تبیین شود خصوصاً در دولت شهید رئیسی توجه به معیشت حوزه کارگری به طور جدی دنبال شد احیاء کارخانه هایی مانند هِپکو و آذرآب در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد، با وجود تحریمهای ظالمانه و ناجوانمردانه، اینها برای عموم مردم تبیین گردد.که دشمنان نتوانند موج سواری کنندو ازاین حادثه بهره برداری نمایند.

ثالثاً : هدف نهایی در تبیین‌گری چنین مسئله‌ای این است که جمهوری اسلامی، کارگران را ولیّ نعمت خود می‌داند و دغدغه مسئولین حتما توجه به این حوزه است.

به بیان رهبر معظم انقلاب: «جمهوری اسلامی و همه‌ی دست‌اندرکاران باید سپاسگزار جامعه‌ی کارگری باشند. جامعه‌ی کارگری بایستی احساس تکریم بکند، احساس احترام بکند، احساس کند که قدر او دانسته می‌شود، قدر کار او دانسته می‌شود»

اشاره خیلی کوتاه به اولین سفر ریاست جمهور به نیویورک و مقر سازمان ملل متحد

 چشم رسانه‌های داخلی و خارجی به این سفر و تحلیلهایی که از سخنان و موضع گیری رئیس جمهور داشتند،بوده وهست که فرصت گذشته در زمان دیگری اگر توفیق شد عرض میکنم

فقط به یک نکته اشاره میکنم که در سخنان تعدادی از سخنرانان این مجمع اشاره شده بود و ان توجه سازمانهای بین المللی و دنیا به جنایات وحشیانه رژیم غاصب اسرائیل است که امروز به سمت ملت مظلوم لبنان هم دست درازی میکند.

رژیم جعلی اسرائیل و سردمداران وحشی و دیوانه آن پس از ماه‌ها جنایت در غزه در سایه سکوت مدعیان حقوق بشر و آزادی و نهادهای بین المللی هر روز جری‌تر و بی‌باک‌تر به فجایع خود ادامه داده و اکنون هوس تعدی به خاک دیگر کشورها را دارند.

دولت‌های اسلامی باید بدانند این آتش اگر خاموش نشود و این درنده هار که به جان مال و ناموس مردم بی گناه افتاده اگر مهار نگردد، شعله‌اش دامن همه امت اسلام را خواهد گرفت و آسیب این سرطان جهانی خواهد شد.

البته همیشه این‌گونه بوده است که هرگاه ظلم به اوج برسد، به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود و نویدبخش آینده‌ای درخشان در منطقه و جهان اسلام است و سنت الهی بر نابودی آنان جاری خواهد شد ان شاءالله به زودی شاهد نابودی این رژیم غاصب و کودک کش باشیم.

والســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه الله وبرکاتـــــــــــــــــــــــــــــه

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --