اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور, امروز مقاومت یکی از نقطه‌های حساس تاریخ ایران و منطقه و جهان اسلام و مستضعفان عالم است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه نیم ور, امروز مقاومت یکی از نقطه‌های حساس تاریخ ایران و منطقه و جهان اسلام و مستضعفان عالم است

نماز با شکوه جمعه بیست وهفتم مهر ماه 1403 مصادف با 14 ربیع الثانی  1446به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم نیم ور در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد.

عنــــــاویـــن  خطبــــــــه اول:

  1. اگر خانواده سالم باشد، سلول اصلی جامعه سالم است؛ و جامعه می‌تواند مسیر سعادت و ترقی را طی کند..
  2. نگاه به خانه و خانواده و ازدواج را نباید محصور به نگاه لذت‌جویانه کرد.
  3. مهم‌ترین ویژگی‌های معنویت، باور به وجود خداوند، اعتقاد به معاد و تسلیم در برابر فرامین الهی است.
  4. در معنویت‌های ارائه شده غربی‌ها سه نتیجه ترک دنیا، اباحی گری و معنویت فردگرا دیده می‌شود که همگی از نظر اسلام مردود است.

عنــــاویـــن خطبـــــــــه دوم:

  1. باید اذعان نمود که ساختار عریض و طویل سازمان ملل کارآمدی خود را از دست داده است

2.سازمان ملل بدلیل عدم موفقیت در مدیریت بحرانهای منطقه ای و جهانی،نیازمند تغییرات اساسی و ساز و کارهای روزآمد می‌باشد

  1. پیچ‌های تاریخی و لحظه‌های حساس را باید شناخت، پیام آن را دریافت و مورد توجه قرار داد.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

           أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی

موضوع بحث ما که چند هفته ای هم طول خواهد کشید پیرامون حقوق ،وظایف و تکالیف خانوادگی خواهد بود. متاسفانه در دنیای امروز ارکان خانواده تحت تأثیر الگوهای غلط غربی و مادی، قرار گرفته وخانواده‌هادر معرض آسیب جدی قرار گرفته اند.

اسلام بر امر خانواده ومعنویت آن تأکید ویژه‌ای دارد.چرا که اگر خانواده سالم باشد، سلول اصلی جامعه سالم است؛ و جامعه می‌تواند مسیر سعادت و ترقی را طی کند.

تعالیم و دستورات بلند پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) و اسلام عزیز در باب خانواده، باید همواره مورد توجه باشد. خانواده‌ها خصوصاً نسل جوان باید وظایف خانوادگی و تکالیف مرتبط با خانواده را بیاموزند و در زندگی بکار گیرند

در این فرایند چند اصل وجود دارد که امروز به یک مورد اشاره میکنم:

اصل اول : نگاه معنوی و الهی خانواده به زندگی

اصل اول این است که از آغاز تشکیل خانواده و در طول زندگی همسران و اعضای خانواده، به خانه و زندگی و ازدواج یک نگاه معنوی و الهی داشته باشند.

در اسلام تأمین نیازهای جنسی هم مورد تأکید  است اما نگاه به خانه و خانواده و ازدواج را نباید محصور به نگاه لذت‌جویانه کرد. اعضای خانه‌ای که در زندگی و خانواده  افق نگاهشان جنبه  معنوی داشته باشد، زندگی آن‌ها شیرین‌تر و باصفا‌تر خواهد بود.

مهم‌ترین ویژگی‌های معنویت، باور به وجود خداوند، اعتقاد به معاد و تسلیم در برابر فرامین الهی است.

در خانه و خانواده ای که معنویت حاکم باشد زن و شوهرخداوند را حاضر و ناظر بر اعمال، رفتار و گفتارشان می دانند، در صحبت هایشان صداقت دارند ، رؤیاها و آرزو هایشان از زندگی آینده صادقانه بیان می شود، درصورت برخورد با مشکلات عمیق تر و منطقی تر برخورد می کنند، ارتباطات آنها عمیق و صمیمی تر است، در چنین فضایی همدلی بیشتری وجود دارد و سنت های غلط و تجملات از بین می رود.

گاهی اعضای خانواده در انجام برخی واجبات دینی مانند نماز ، روزه ، امربه معروف و نهی ازمنکر ، رعایت حجاب یا ادای فریضه خمس کاهلی می­ کنند که رفته‌رفته این مسئله به‌صورت امری عادی درمی­آید و چه‌بسا به ترک این واجبات بینجامد

مهم‌ترین راهکاری که در این زمینه وجود دارد، این است که والدین یا هریک از اعضای خانواده، تلاش کنند علاوه بر رعایت تقوا در خود، زمینه اجتناب از گناه و انجام واجبات را در دیگر اعضای خانواده نیز فراهم نمایند.

گاهی نیز دین‌داری در میان اعضای خانواده، به‌صورت فصلی است؛ مثلاً هنگام مواجهه با مشکلات یا در ماه رمضان یا محرم، به معنویات توجه می­ کنند و در دیگر ایام، خود را بی­ نیاز از امور معنوی می ­بینند. یونس/12

«وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا کَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کَأَنْ لَمْ یَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَسَّهُ» هنگامی‌که به انسان زیان [و ناراحتى] رسد، ما را درحالى‌که به پهلو خوابیده، یا نشسته یا ایستاده است، مى ‏خواند، اما هنگامی‌که ناراحتى را از او برطرف ساختیم، چنان مى‏ رود که گویى هرگز ما را براى حل مشکلى که به او رسیده بود، نخوانده است».

خانه حضرت زهرا(س)، کانون معنویت  بود،خانه اهلبیت کانون معنویت بودخانه بزرگان دین کانون معنویت بود،نماز گزاران عزیز !معنویت نیاز بشر است و زمانی غربی‌ها آن را نفی کردند، اما متوجه شدند که معنویت با انسان عجین است، لذا پذیرفتند اما معنویتی ارائه دادند که معنویت کاذب است.

در معنویت‌های ارائه شده غربی‌ها سه نتیجه ترک دنیا، اباحی گری و معنویت فردگرا دیده می‌شود که همگی از نظر اسلام مردود است.ویژگی‌های خانواده و جامعه معنوی از دیدگاه قرآن کریم که ان شاء الله هفته آینده تقدیم محضر شما عزیزات خواهم داشت .

مشــــــــــــــــروح خطبــــــــــــــــــــــــــــــــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما سروران عزیز و بزرگوارِ خودم را توصیه میکنم به تقوای الهی

گفتیم حضرت امیر در خطبه 198 به آثار تقوا اشاره میفرمایند،در فراز دیگری میفرمایند: َمَنْ أَخَذَ بِالتَّقْوَى ……….وَ احْلَوْلَتْ لَهُ الاْمُورُ بَعْدَ مَرَارَتِها تلخیهاى حوادث ناراحت کننده به شیرینى مبدّل مى شود،

چند مطلب رادر خطبه دوم تقدیم محضر شما عزیزان میکنم:

مطلب اول: چهارشنبه/۲ آبان/تأسیس سازمان ملل متحد (۱۳۲۴ش – ۱۹۴۵م)

سازمان ملل متحد، در پایان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۵ میلادی با امضای ۵۰ کشور رسما تشکیل گردید. این سازمان با ۱۹۲ عضو در سال ۲۰۰۶ میلادی؛ تقریبا شامل همه کشورهای جهان است و بزرگترین سازمان بین‌المللی محسوب می‌شود.
سازمان ملل متحد چهار هدف دارد: (۱) حفظ صلح و امنیت بین المللی، (2) توسعه روابط دوستانه میان ملل، (3)همکاری در حل مشکلات بین المللی و ترویج احترام به حقوق بشر (4) بودن مرکزی برای هماهنگ کردن اقدامات ملت ها.

اما در یک جمع بندی کلی با توجه به روند افزایشی بحران‌های منطقه ای و جهانی که موجب نسل کُشی و جنایت های گسترده علیه بشریت شده است؛ عملکرد سازمان ملل بویژه در بحران اوکراین و جنگ اخیر در غزه و تداوم قتل و عام هزارن زن و کودک بی گناه توسط رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان قابل قبول افکار عمومی جهانی نمی‌باشد. باید اذعان نمود که ساختار عریض و طویل سازمان ملل کارآمدی خود را از دست داده است وبدلیل عدم موفقیت در مدیریت بحرانهای منطقه ای و جهانی؛سازمان ملل نیازمند تغییرات اساسی و ساز و کارهای روزآمد می‌باشد تا بتواند در پاسخگویی به شرایط جدید جهانی؛ عملکردی  موثر و کارآمد داشته باشد.

 اشاره کوتاهی به تحولات در سالروز طوفان الاقصی

بعد از یک سال از عملیات طوفان الاقصی، یکی از نکاتی که باید در جنگ غزه و به تبع آن جنگ لبنان با رژیم غاصب مورد توجه قرار بگیرد این است که جنگ غزه در واقع آخرین جنگ در نظم کهنه به حساب می‌آید و جنگی است که سرنوشت نظم کهنه را تعیین می‌کند. 

جنگ غزه، جنگی است که یک طرف آن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و برخی دولت‌های منطقه و رژیم صهیونیستی، یعنی بقایای همان نظم کهنه هستند. لذا جنگ و درگیری را ادامه می‌دهند تا بتوانند در پرتو این جنگ، سامان جدید بین‌المللی را برای حفظ سیطره خود ایجاد کنند؛ هم‌چنان که نتانیاهو در کنگره آمریکا که گفت:بیایید با هم در جهت تغییر منطقه خاورمیانه کار کنیم که اگر باهم نباشیم و همدست نباشیم، شرایط آسیا به طور کلی علیه ما پیش خواهد رفت.

اراده‌ی آمریکا این است که هر طور شده رژیم اسرائیل شکست نخورد؛چرا که، شکست اسرائیل یعنی شکست آمریکا و خروج آن از منطقه. به همین جهت نتانیاهو در برخی از صحبت‌ها و مواضعش گفته “جنگ ما، فقط جنگ با حماس، حزب الله و… نیست، جنگ ما جنگ آخرالزمانی است”. اینکه نتانیاهو جنگ را در قالب بحث ایدئولوژیک و با ادبیات آخرالزمانی مطرح می‌کند، مسئله مهمی است.

رفتار صهیونیست‌ها اگر به نتیجه برسد پس از آن به سراغ سایر امت‌های اسلامی می‌روند، چون آنان ایران مقتدر و دیگر کشورهای مقتدر را برنمی‌تابند و تسلیم بودن و ذلت در برابر خود را می‌خواهند و این را به کرات تجربه کردیم لذاهمانگونه که در 8 سال دفاع مقدس عقب نشینی نکردیم امروز هم نباید عقب نشینی کرد باید مقاومت کنیم{تکبیرنمازگزاران}

تجربه ثابت کرده است ایستادگی، مقاومت، پایداری، فداکاری و دلیری پایان خوشی در دنیا و آخرت به همراه دارد،و متقابلاًسستی و کاهلی و وحشت در برابر دشمن نتیجه ای جز شکست و محرومیت از الطاف الهی در دنیا و آخرت چیز دیگری ندارد.

نمازگزاران عزیز!پیچ‌های تاریخی و لحظه‌های حساس را باید شناخت، پیام آن را دریافت و مورد توجه قرار داد.

در جنگ جهانی دوم و پس از آن شاهد نقاط عطفی در تاریخ بوده‌ایم که امت اسلام در آن نقش نداشت و غائب بود و همین موجب شد متفقین به شیطان بزرگ تبدیل شوند و منافع خود را به تمام عالم تحمیل کنند در این نقطه عطف، امت اسلام غایب بود و دولت‌های اسلامی دچار تفرق شدند، چون در امت اسلام، رهبران شایسته و بیداری لازم وجود نداشت.ما هنوز درگیر آن غیبت هستیم و انقلاب اسلامی یک نقطه عطفی بود که درون آن پیچ‌های تاریخی دیگر هم شکل گرفته است.

امروز مقاومت یکی از نقطه‌های حساس تاریخ ایران و منطقه و جهان اسلام و مستضعفان عالم است که هوشیاری، بصیرت، آگاهی، دلیری، شجاعت، حکمت و مقاومت می‌تواند سرنوشت‌های خوبی را رقم بزند و سستی و کاهلی اگر بر ما حاکم شود روزگار سختی خواهیم داشت. که البته ملت ایران به حول و قوه الهی با مقاومتی که در این چند سال داشتند بینی رژیم صهیونیستی را به خاک خواهند مالید{تکبیر نماز گزاران}

والســـــــــــــــــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللــــــــــــــــه وبرکاتــــــــــــــــــــــــــــه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --