اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه محترم نیم ور: رژیم صهیونیستی باشهادت سیدحسن نصرالله مرتکب خطای راهبردی و محاسباتی شد

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه محترم نیم ور: رژیم صهیونیستی باشهادت سیدحسن نصرالله مرتکب خطای راهبردی و محاسباتی شد

نماز با شکوه جمعه سوم اسفند ماه 1403 مصادف با  بیست ودوم شعبان المعظم   1446به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم نیم ور در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد.

عنــــــاویـــن  خطبــــــــه اول:

1.سنت و سیره حضرت اسماعیل(ع)چنین بود که خانواده خویش را به نماز و زکات توصیه می‌کرد.

2.خداوند صفت خداپرستی را در فطرت کودک قرار داده‌است. پرورش این امر بر عهده والدین است .

3 . زن و مرد در خانه در قبال همدیگر و در قبال فرزندان شان مأمور به مراقبت اخلاقی و معنوی هستند.

عنــــاویـــن خطبـــــــــه دوم:

1.صفت عزت و عزتمندی، از محوری ترین اوصاف مؤمن است که سیدحسن نصرالله درحداعلا عزیز بودند.

2.رژیم صهیونیستی باشهادت سیدحسن نصرالله مرتکب خطای راهبردی و محاسباتی شد.

3.شهادت سیدحسن نصرالله، اگر چه ثُلمه‌ای است ولی بی‌شک برکاتش بیشتر خواهد بود.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

عباد اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّه و تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی

خودم را و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت تقوای الهی دعوت می‌کنم.

موضوع بحث ما در هفته های گذشته پیرامون مسائل خانواده بود که با عنایت به ولادت امام عصر(عج) این بحث قطع شد اما امروز ادامه بحث را به محضر شما تقدیم میکنم.

گفتیم اگر بخواهیم در خانه‌های ما، عشق و  صفا و صمیمیت حاکم باشد باید ضوابط و قواعد اسلامی بین زن وشوهر و اعضای خانواده رعایت شود که پیرامون صیانت و محافظت از خانواده به چند آیه وروایت اشاره کردم

امروز هم در ادامه موضوع قبلی به چند آیه  اشاره میکنم:

آیه اول: آیه 55 سوره مریم

خداوند در این آیه درباره حضرت اسماعیل می‌فرماید: «وَ کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَوهِ وَ الزَّکَوهِ وَ کانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا» سنت و سیره این پیامبر خدا چنین بود که خانواده خویش را به نماز و زکات توصیه می‌کرد. اگر این امور در خانه موردتوجه قرار گیرد فضای خانه، فضای رشد و تربیت انسان‌خواهد شد.

پیامبران الهی عموماً اینگونه بودند اصلاً از حق زن و فرزند کم نگذاشتند، اینگونه نبود که بگویند: من پیغمبر هستم و بارم سنگین و زحمتم زیاد است، و دائم باید بین مردم بروم و فریاد بزنم و دین را بگویم و امر به معروف و نهى از منکر کنم، حالا که شب به خانه مى‏آیم، خسته و مانده، باید سفره‏ام حاضر باشد، بخورم و بخوابم، نه اصلاً اینگونه نبود  « یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَوهِ وَ الزَّکَوهِ  »هم در عبادت مالى و هم در عبادت روحى و بدنى دقیقا مواظب زن و فرزند بودند. 

در این آیه هم به نماز اشاره شده است و هم زکات ، نماز ارتباط بین بنده و پروردگار است وزکات هم ارتباط میان شخص و جامعه است

آیه دوم :در آیه 6 سوره تحریم  

میفرماید: «یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَکمُ‏ وَ أَهْلِیکمُ‏ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الحْجَارَهُ» درواقع میفرماید: شما غیر از مراقبت‌های مادی و ظاهری، باید مراقبت‌های معنوی نسبت به همدیگر داشته باشید.

بعضی خانواده‌ها در مورد نیازهای مادی و ظاهری خیلی توجه دارند اما نسبت به نیازهای معنوی و اخلاقی بی‌توجه هستند که این دقیقاً خلاف تعالیم اسلامی است

آیه سوم: آیه 132 سوره طه

خداوند این فرمان را به خطاب به پیامبر اسلام فرموده‌اند: «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَوهِ وَ اصْطَبِر عَلَیها» می‌فرماید: اهل خود را به نماز توصیه کن. مبادا در فضای خانه، نماز که نماد اخلاق و معنویت، معراج مؤمن و فریضه انسان‌سازی است مورد غفلت قرار گیرد، بلکه همسر و فرزندان و اهل خودت را به نماز توصیه کن و خود نیز بر آن پایداری کن.

در روایتی آمده : وقتی که این آیه نازل شد، پیامبر(صلی الله علیه و آله) هر روز وقت نماز درِ خانه امیرمؤمنان و فاطمه­ زهرا و امام­ حسن و امام­ حسین: می‌ایستاد و پس از سلام می­فرمود: «الصَّلَاهَ الصَّلَاهَ یَرْحَمُکُمُ‏ اللَّهُ» پیامبر(ص) تا زمانی که در قید حیات بودند، این عمل را انجام می‌دادند.

 خداوند صفت خداپرستی را در فطرت کودک قرار داده‌است. پرورش این امر بر عهده والدین است و اگر آن‌ها در این امر مسامحه نمایند سرشت پاک فرزندان­شان را آلوده و منحرف می‌کنند. اما به طور یقین فردی که در کودکی با خضوع و خشوع در برابر خداوند آشنا شود و حلاوت و شیرینی عبادت را بچشد، در جوانی جذب دیگر مکاتب نمی‌شود؛ 

 حاصل آیات مذکور این نکته شد که زن و مرد در خانه در قبال همدیگر و در قبال فرزندان شان مأمور به مراقبت اخلاقی و معنوی هستند.

البته این مراقبت باید با روش درست و صحیح همسران و اعضای خانواده و در راستای اطاعت خداوند و فرمان‌بری از خدا و رعایت قوانین اخلاقی اعمال شود و غفلت از این مسئله زیان‌بار است.

 مشــــــــــــــــروح خطبــــــــــــــــــــــــــــــــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما سروران عزیز و بزرگوارِ خودم را توصیه میکنم به تقوای الهی…..

قال علی (علیه السلام ) «ثلاثه هنّ زینه المؤمن تقوى اللّه‏ و صدق‏ الحدیث‏ و أداء الأمانه»(دانش نامه امام علی ، ج ۱، ص۹۸۲)

وجود مقدس امیرمؤمنان علی (ع) می‌فرمایند: سه چیز است که زینت انسان مؤمن بشمار می‌رود، یکی تقوای الهی ، دوم راست گویی در زندگی و سوم اداء امانت ، در حقیقت گویا این سه مسأله شناسنامه یک انسان مؤمن است که مؤمن را می‌توان با آن شناخت، مؤمنِ با تقوی ، مؤمنی که توجه دارد گناه نکند معصیت نکند ، مؤمن راستگو، مؤمنی که مراقبت میکند دروغ نگوید و در کارها با صداقت رفتار کند ، اگر دروغ گفت و صادق نبود در میان مردم محبوبیتی نخواهد داشت. مؤمنی که اهل اداء امانت باشد. دِینی که به عهده دارد را ادا کند ، این امانت و دین گاهی مالی است، گاهی اجتماعی و فرهنگی و گاهی هم سیاسی است . و روز قیامت از این امانت از ما می پرسند .

به مناسبت اینکه یکشنبه پنجم اسفند ماه قرار است تشییع پیکر پاک رهبران مقاومت شهید سید حسن نصرالله و شهید صفی الدین برگزار گردد اشاره ای داشته باشم به شخصیت بزرگ سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله (رض)

چند نکته عرض کنم

نکته اول: خداوند درآیه 35 سوره مبارکه نور  «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ…» سپس تعبیر  «شَجَرَهٍ مُبارَکَهٍ» دارد. درخت مبارکی که محل تجلی نور الهی است. امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمودند: منظور از «الشجره» مؤمن است «الشَّجَرَهُ الْمُؤْمِنُ»(تفسیر نور الثقلین، ج‌۳، ص ۶۰۵) وجود مؤمن، وجودی پُرخیر و برکت است چرا که  (إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا (الکافی، ج۱، ص۱۶۶) شدت اتصال و پیوستگىِ جان مؤمن به روح خدا، بسیار شدیدتر از اتصال آفتاب به خورشید است هر چیزی به هر نسبتی که با «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ…» ارتباط دارد، به همان اندازه نورانیت کسب مى‌کند. قرآن نور است، چون کلام خدا است. اسلام نور است، چون دین خدا است. ایمان نور است، چون رمز پیوند با خدا است. علم نور است، چون راه معرفه الله است‌. پیامبران و امامان (ع) نورند، چون رهبران الهی‌اند. مؤمن هم نور است، چون مظهر اسماء خدا است.

در بین اوصاف مؤمن، صفت عزت و عزتمندی، از محوری ترین اوصاف مؤمن است (الْمُؤْمِنُ عَزِیزٌ فِی دِینِهِ (الکافی، ج۲، ص۲۴۵)). امام صادق (ع) میفرماید : إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ‌ إِلَى‌ الْمُؤْمِنِ‌ أُمُورَهُ‌ کُلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یکُونَ ذَلِیلًا  «خدای متعال، اختیار همه کارها را به مؤمن داده، اما این اختیار را به او نداده است که ذلیل باشد. فَالْمُؤْمِنُ یکُونُ عَزِیزاً وَ لَا یکُونُ ذَلِیلًا ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَعَزُّ مِنَ الْجَبَلِ إِنَّ الْجَبَلَ یسْتَقَلُّ مِنْهُ بِالْمَعَاوِلِ وَ الْمُؤْمِنَ لَا یسْتَقَلُ‌ مِنْ دِینِهِ شَی‌ءٌ بنابراین مؤمن، عزیز است و ذلیل نیست. مؤمن، از کوه محکم‌تر است؛ زیرا از کوه، با ضربات تیشه کم مى‌شود اما از دین مؤمن، با هیچ وسیله‌اى نمى‌توان کاست»

توجه بفرمایید استفاده کنم از این روایت : یکی از مهم‌ترین توصیفات رهبر معظم انقلاب در خصوص سید حسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه»این بود که فرمودند «حقاً و انصافاً به اسلام عزت داد»

نکته دوم : سنّت الهی این است که «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» اگر سختی‌ها را تحمّل کنیم، خدای متعال درهای فَرَج را خواهد گشود. «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا، وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ»(طلاق، 2 و 3). خدای متعال به برکت مجاهدت و به شرط ایستادگی، بیرون از دایره‌ی محاسبه‌ی معمولی عقول بشری، درها را باز و راه‌ها را هموار می‌کند. خداوند در قرآن راجع به یهود بنی‌النّضیر می‌فرماید که «فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا» (حشر: 2) از جایی خدای متعال به سمت این‌ها هجوم آورد که انتظارش را نداشتند.

این یک طرف قضیه است که خدا از جایی به دشمن ضربه وارد آورد که انتظار نداشتند. طرف دیگر قضیه، آن است که مؤمنین هم از نقطه‌ای تقویت شدند که انتظار نداشتند؛ این در تعریف اسلامی و در فرهنگ اسلامی، در ادبیّات دینیِ ما اسمش «رِزْق لَایُحْتَسَب» است. «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا، وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ» (طلاق: 2- 3).

این خیلی نکته‌ی اساسی‌ای است که همه‌ی حوادث عالم بر اساس محاسبات مادّی و دنیایی نیست؛ این هم جزو محاسبات است که گاهی اوقات خدای متعال یک راه میان‌بُری را به وجود می‌آورد.

رژیم صهیونیستی تمام حریم‌ها را شکست و قواعد بازی را به هم زد و مرتکب خطای راهبردی و خطای محاسباتی شد چرا که شهادت سید حسن نصرالله باعث  انسجام بیشتر امت اسلامی و تقویت جبهه مقاومت شد و در نقطه مقابل بساط نابودی خود را بیش از هر زمان دیگر فراهم کرده است.

نکته سوم : امیرالمؤمنین(ع) در نامه مشهور خود به جناب مالک اشتر، بعد از آنکه تقریباً پنجاه مأموریت و دستورالعمل را ابلاغ فرمودند، در انتهای نامه مرقوم کردند: «أَسْأَلُ اللهَ أَنْ یخْتِمَ لِی وَ لَکَ بِالسَّعَادَهِ وَ الشَّهَادَهِ» «مالک! برای خودم و تو از خدا یک آرزو دارم، و آن «شهادت» است» (نهج البلاغه، نامه 53)

الحق و الانصاف برای «مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر و مُدبر سیاسی،سید حسن نصرالله(رضوان‌الله‌علیه)» تصور هر عاقبتی بجز شهادت، تصوری نادرست بود. «فیض شهادت پس از این همه مجاهدت حق مسلّم او بود» و در حقیقت سید به آرزوی دیرینه‌اش که همان دعای جدّش امیرالمؤمنین(علیه السلام) در لیله الهریر بود، رسید: «اللَّهُمَّ فَإِذَا کَانَ مَا لَا بُدَّ مِنْهُ الْمَوْتُ فَاجْعَلْ مِیتَتِی قَتْلًا فِی‌ سَبِیلِکَ‌ بِیدِ شَرِّ[شِرَارِ] خَلْقِکَ» (مهج الدعوات، ص 100) سید بیش از سی سال، در صدر فهرست ترور سفاکان صهیونی قرار داشت و در متن و بطن خطر و بحران ، زندگی‌ِ جهادی داشت تا آنجا که به یکی از موثقین گفته بود: «گاهی می‌شود که در طول پنج یا شش ماه، نمی‌توانم آفتاب را ببینم»

شهدا، سرمایه‌اند؛ از دست نمی‌روند، به دست می‌آیند. شهادت، انفتاح است نه انسداد؛ همان‌طور که خدا با شهادت امام حسین(علیه السلام)، راه بقاء اسلام را باز و هموار کرد.  هر شهادتی، به نوبه خود، راه‌گشایی می‌کند و کار تحقق اراده الهی و منویات مبارک امام زمان(عجل الله فرجه الشریف) را جلو می‌برد.

شهادت سیدحسن نصرالله، اگر چه ثُلمه‌ای است ولی بی‌شک برکاتش بیشتر خواهد بود. این شهادت  بشارت است بر اینکه ان‌شاءالله شاهد بالندگی بیشتر مقاومت خواهیم بود. به‌همین جهت مقام معظم رهبری این بشارت را در پیام تسلیت شهادت ایشان بیان کردند که با شهادت سید ، مقاومت نه‌تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه، استحکام بیشتری خواهد یافت.{تکبیرنمازگزاران}

نکته پایانی :

پرواز تهران-بیروت که قرار بود ساعت ۳۰/۱۴ روز پنجشنبه ۲۵ بهمن بیش از ۳۰۰ مسافر را که ۹۰ درصد از آن‌ها لبنانی و در حال بازگشت از زیارت عتبات مقدسه در ایران بودند، به فرودگاه بین‌المللی بیروت منتقل کند، با ممانعت دولت لبنان لغو شد.

البته فرصت گذشته میخواستم نکاتی عرض کنم اما وقت نیست در این موضوع افرادی شیطنت کردند رژیم صهیونیستی شیطنت کرد آمریکایی ها شیطنت کردند از داخل خود لبنان جریانهای نزدیک به احزاب لبنان به هرحال اینها شیطنتهایی بود که انجام گرفت که قطعاً کار به جایی نخواهد برد

والســــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبرکاتـــــــــــــــــــــــــــه

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --