اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلین استیری امام جمعه محترم نیم ور: در مهمانی های شب یلدا مراقبت کنیم از نظر اقتصادی به یکدیگر فشار نیاوریم

حجت الاسلام والمسلین استیری امام جمعه محترم نیم ور: در مهمانی های شب یلدا مراقبت کنیم از نظر اقتصادی به یکدیگر فشار نیاوریم

به گزارش دفتر امام جمعه نیم ور ،نماز با شکوه جمعه اینهفته 28 آذرماه  ماه 1404 مصادف با بیست و هشتم جمادی الثانی  1447 به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم نیم ور ، وبا حضور گرم مردم خدا جو درمسجد امام حسین علیه الســـــــــــــــــــــــــلام برگزار شد.

عناوین خطبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه اول:

1.ماه پرفیض رجب ، یکی از فرصتهایی است که باعث رشد و ترقی هر انسانی میشود.

2.یکی از نکاتی که در بحث ارتباط با خدا باید توجه کنیم این است که ادب گفتگو با خدا را بلد باشیم.

3.در آداب گفتگوی با خدا،بهترین راهکارمراجعه به دعاهای قرآنی و مراجعه به دعاهایی است که از ائمه معصومین وارد شده است.

عناوین خطبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه دوم :

1.در مهمانی های شب یلدا مراقیت کنیم از نظر اقتصادی به یکدیگر فشار نیاوریم.

2. از جمله برجسته‌ترین میراث به جای مانده از امام هادی(ع)، سه زیارت مهم جامعه کبیره ، غدیریه و زیارت ناحیه مقدسه است

3.وقتی نعمت‌هاى خداوند به شما می‌رسد، سعى کنید با شکرگزارى، بقیه نعمت را به سوى خود جلب کنید.

مشـــــــــروح خطبـــــــــــــــــــــــــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم         بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوى الله فان خیر الزادالتقوی

درآستانه ماه پرفیض رجب هستیم که یکی از فرصتهایی است که باعث رشد و ترقی هر انسانی میشود

 ماه رجب و شعبان و رمضان سه فرصت است، سه عامل رشد است فضیلتِ عبادات و اعمال در این سه ماه بیشتر است از ماههای دیگر،نماز دراین ماه روزه در این ماه زیارت معصوم در این ماه لیلهالرغائب ، اعتکاف،ولادت حضرت امیر ، مبعث رسول خدا همه و همه عامل رشد ما میباشدامیدواریم خداوند همه ما را از فیوضات این ماه بهره‌مند کند و توفیق پیدا کنیم از این فرصت‌ها به ویژه شب جمعه نخست این ماه که معروف به لیله الرغائب هست، استفاده کنیم.

 خدای متعال وعده اجابت داده است «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکمْ»، «وَ إِذا سَأَلَک عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعان» و وعده خدای متعال تخلف ندارد. پس حتما دعا کنیم و بدانیم دست خالی بر نمی گردیم. منتها چند نکته هست

نکته اول این است که باید دعا محقق بشود.

 دعا با دو چیز محقق میشود اول باید از دیگران مأیوس بشویم. کسی که انتهای نگاه و ته دلش گرم به دیگران است بعد هم در خانه خدا به حسب ظاهر دعا می کند این دعا که محقق نمی شود. پس اول باید از دیگران مأیوس شد چرا که هیچ مخلوقی برای ما کاری انجام نمی دهد، نه می تواند انجام بدهد و نه انجام می دهد

دوم اینکه باید به خدای متعال امیدوار باشیم. اگر این دو در قلب انسان نباشد دعا محقق نمی شود.
گاهی انسان با خود میگوید سنگ مفت گنجشک هم مفت، حالا می زنیم یک دفعه دیدی خورد، یک دفعه دیدی کسی بود و شنید! این دعا نیست. دعا وقتی است که آدم یقین کند خدای متعال حاضر است، می شنود و اجابت می کند. یعنی هم می تواند، هم می شنود، هم می خواهد و هم اجابت می کند، آن وقت است که دعا محقق می شود.
نکته دوم: یکی از نکات مهمی که در بحث ارتباط با خدا باید توجه کنیم  این است که ما ادب گفتگو با خدا را بلد باشیم.

هر کاری آدابی دارد. دعا هم آدابی دارد در بحث دعا و گفتگو با خدا، ادب خیلی مهم است.
شبی امیرالمؤمنین به مسجدالحرام آمدند. تاریک بود گوشه‌ ی مسجد کنار کعبه دیدند فردی دارد دعا می‌کند. می‌گفت: «یَا صَاحِبَ الْبَیْتِ ، ‏الْبَیْتُ ‏بَیْتُکَ وَ الضَّیْفُ ضَیْفُکَ‏ وَ لِکُلِّ ضَیْفٍ مِنْ مُضِیفِهِ حَقُّ فَاجْعَلْ حَقّی مِنْکَ اللَّیْلَهَ الْمَغْفِرَهَ» (مستدرک الوسائل، ج9، ص351) خدایا این خانه، خانه توست و من مهمان تو هستم. امشب مرا با آمرزش پذیرایی کن. خدایا مگر نگفتی اگر کسی مهمان دارد، هرچه دارد در خانه باید جلویش بگذارد. خدایا در خانه تو چیزی است که در خانه هیچکس نیست و آن آمرزش است. امشب مرا با این پذیرایی کن. امیرالمؤمنین او را صدا زدند و فرمودند:به خدا آمرزیده شدی. چرا؟ از بس قشنگ دعا کردی و با خدا زیبا حرف زدی.
در آداب گفتگوی با خدا،بهترین راهکارمراجعه به دعاهای قرآنی و مراجعه به دعاهایی است که از ائمه معصومین وارد شده است.

ما در قرآن بالغ بر 150 مورد دعا داریم که نزدیک نصف اینها دعاهای انبیاء است.بایدنحوه دعا را از انبیاء یاد بگیریم. (اعراف/23) حضرت آدم «رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا» خدایا ماخودمان بد کردیم. «وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا» اگر ما را نبخشی، رحم نکنی« لَنَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ »ما جزء خاسرین هستیم و زیان کردیم. دعای حضرت سلیمان را ببینید. « رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ ‏» (نمل/19) خدایا به من توفیق بده تا نعمتى را که به من و پدر و مادرم ارزانى داشته اى سپاس بگزارم  من شکر نعمت تو را انجام بدهم، اگر تو توفیق ندهی من شکر نعمت تو را نمی‌توانم انجام بدهم.دعای عرفه، دعای جوشن، دعای صباح، مناجات حضرت امیر در مسجد کوفه، چقدر ادب درونش موج می‌زند.

« مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْمَوْلى وَاَ نَا الْعَبْدُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْعَبْدَ اِلا الْمَوْلى 

مولاى من تویى سرور و منم بنده و آیا رحم کند بر بنده جز سرور او ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْمالِکُ وَاَ نَا الْمَمْلُوکُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمَمْلُوکَ اِلا الْمالِکُ

مولاى من اى مولاى من ، تویى مالک و منم مملوک و آیا رحم کند بر مملوک جز مالک ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْعَزیزُ وَاَ نَا الذَّلیلُ وَهَلْ یَرْحَمُ الذَّلیلَ اِلا الْعَزیزُ

مولاى من اى مولایم تویى عزتمند و منم خوار و ذلیل و آیا رحم کند بر شخص خوار جز عزیز ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْخالِقُ وَاَ نَا الْمَخْلُوقُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْمَخْلُوقَ اِلا الْخالِقُ 

مولاى من اى مولاى من تویى آفریدگار و منم آفریده و آیا رحم کند بر آفریده جز آفریدگار ؟

مَوْلاىَ یا مَوْلاىَ اَنْتَ الْعَظیمُ وَاَ نَا الْحَقیرُ وَهَلْ یَرْحَمُ الْحَقیرَ اِلا الْعَظیمُ»

پس ادب در گفتگوی با خدا این است که با خدا قشنگ و زیبا حرف بزنیم. بعضی‌ها می‌گویند: اگر حاجت مرا ندهی. دیگر نماز نمی‌خوانم اگر بچه من خوب نشود.چنین و چنان میکنم

ببینید امام حسین (ع) حضرت زینب (س)این همه داغ دیدند. اما یکبار شکوِه نکردند اوج قیام عاشورا لحظه‌ای است که صورت روی خاک گذاشت، «الهی رضاً برضاک»، اوج قیام عاشورا آنجایی است که عقیله بنی هاشم در مجلس دشمن فریاد زد «ما رأیت الا جمیلا»

اگر دعا خوب خوانده شود، شنیده می‌شود
عرضه میداریم : وَ اسمَع دُعائی اِذا دَعَوتُک وَ اسمَع نِدائی اِذا نادَیتُک، پروردگارا! دعای مرا بشنو. یک جور دعا خواندنی هست که خدا آن را نمی‌شنود. در دعا میخوانیم: اَعوذُ بِکَ مِن نَفسٍ لا تَشبَع وَ مِن قَلبٍ لا یَخشَع وَ مِن دُعاءٍ لا یُسمَع؛ پناه میبرم به تو از دعایی که شنیده نمیشود یعنی خدای متعال اعتنائی به آن دعا نمیکند.

مشــــــروح خطبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی …………….

ولادت باسعادت امام باقر (ع) راداریم روایتی از حضرت تقدیم شما سروران عزیز کنم:

قالَ الباقِر علیه السلامکُلُ عَیْنٍ باکِیَهٌ یَوْمَ القِیامَهِ اِلاّ ثَلاثَ عُیُونٍ: عَیْنٌ سَهَـرَتْ فِى سَبـیلِ اللّه ِ. وَ عَیْنٌ فاضَت مِنْ خَشْیَهِ اللّه ِ. وَ عَیْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللّه

امام باقر علیه السلام فرمودروز قیامت همه چشم ها گریان است مگر سه چشم: چشمى که در راه خدا بیدار مانده است، چشمى که از خوف خدا گریسته است، چشمى که از محارم الهى فرو بسته شده است.

سه مطلب را در خطبه دوم تقدیم میدارم:

مطلب اول:یکشنبه/30 آذر/شب یلدا و روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان

مردی حضرت امیر(ع) را به خانه دعوت کرد. حضرت فرمود: به سه شرط می آیم. آن مرد پرسید: آن شرایط چیست؟ امام پاسخ داد: یکی اینکه از بیرون خانه چیزی برایم تهیه نکنی. دوم آنکه آنچه را در خانه داری، پنهان و ذخیره نسازی (هر چه داری بیاوری). سوم آنکه به خانواده ات اجحاف و فشار وارد نیاوری حضرت قبول کرد و مهمانِ خانه او شد

این حدیث، درسهای عظیم و نکات ظریفی را بیان می کند. بعضی درمهمانی ها واقعاً به زحمت می افتند و تهیه بساط و مواد یک سفره و پخت و پز سنگین را متحمل میشوند تا یک مهمانی آبرومند بر پا شود. در مهمانی رفتن، هم مهمان نباید متوقع باشد که برای او چنین و چنان کنند و به «ماحَضَر»  هر چه که موجود است  قانع باشد، و هم صاحبخانه خرجی را بر خود و رنجی را بر خانواده ، تحمیل نکند. شب یلدا هم به بهانه یلدا که یک دقیقه تفاوت آن با شب قبل و بعد است دقت کنیم هم از نظر اقتصادی به یکدیگر فشار نیاوریم و هم خدای نکرده مرتکب گناه و معصیت نشویم

مطلب دوم:چهارشنبه/3 رجب/شهادت حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام (254 هـ ق)

اگر به تاریخ زندگانی ائمه اطهار(ع) بنگریم، میبینیم که اوج خباثت و ظلم به خاندان عصمت و طهارت (ع) در عاشورا رقم خورد که در ظاهر شکستی برای حرکت اسلام، امامت و ولایت بود، اما در باطن شکوه، جلال و عظمتی را به ارمغان آورد اما این ظلم و خباثت در دوران همه ائمه (ع) به شکل و ظواهر دیگری تجلی پیدا کردتا جایی دوران امامت حضرت هادى(ع)،از سخت‏ترین و حساس‏ترین دوره‏هاى امامت شیعه محسوب مى‏شود حضرت در آن دوران خفقان قریب به ۲۰سال عمر بابرکت خود را در شهر سامرا محصور بودند، اما این حصر و خفقان هرگز مانع از پرتو افکنی انوار هدایت امام هادی(ع) نشد و برکات وجودی ایشان شامل حال اصحاب و پیروان بود

از جمله برجسته‌ترین میراث به جای مانده از امام هادی(ع)، سه زیارت مهم است که هر یک از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت فوق‌العاده‌ای هستند.

1.زیارت جامعه کبیره

این زیارت، خطاب به همه ائمه اطهار(ع) است، از حیث صدور، متن و مضمون در اوج قرار دارد. از نظر مضمون، زیارت جامعه مشتمل بر عمیق‌ترین مفاهیم توحیدی، نبوی و امام‌شناسی است.

2.زیارت غدیریه

این زیارت مخصوصه امیرالمؤمنین(ع) در روز عید غدیر خم، نمونه‌ای دیگر از اعجاز بیانی امام هادی(ع) است. حضرت در این زیارت با مهارتی کم‌نظیر، به حدود پنجاه آیه از قرآن کریم استشهاد می‌کنند و فضایل امام علی(ع) را در پرتو آیات الهی ترسیم می‌نمایند.

3.زیارت ناحیه مقدسه (زیارت سیدالشهدا(ع))

از نظر محتوایی، زیارتی پرمضمون و جان‌سوز برای امام حسین(ع) به شمار می‌رودامام هادی(ع) ثابت کردند که محدودیت و جلوگیری از اتباط امام با امت و در سخت‌ترین شرایط سیاسی.اگر چه می‌تواند جسم را محدود کند، اما هیچ‌گاه نخواهد توانست مشعل هدایت و چشمه دانش را محبوس سازد.

مطلب پایانی :

خوب است همینجا اشاره ای کنم به بارش رحمت الهی که روزهای گذشته داشتیم و ان شاءالله ادامه خواهد داشت شکر این نعمت الهی را فراموش نکنیم حقیقت شکر تنها تشکر زبانى یا گفتن «الحمد للَّه» و مانند آن نیست. هرچند زبان نیز جایگاه مهمی در اظهار شکر دارداما شکر حقیقی، عمیق‌تر و فراگیرتر از الفاظ است. شکر حقیقی داراى سه مرحله است. نخستین مرحله آن است که به دقت بیندیشیم که بخشنده نعمت کیست؟
پس از این مرحله، مرحله زبان است؛ اظهار سپاس، حمد الهی و یادآوری نعمت‌ها در گفتار، ولى از آن بالاتر مرحله عمل است؛ شکر عملى آن استکه درست بیندیشیم که هر نعمتى براى چه هدفى به ما داده شده است و آن را در مورد خودش صرف کنیم؟ اگر نعمت باران، به جای اصلاح الگوی مصرف آب، به اسراف، تخریب منابع طبیعی و بی‌توجهی به محیط زیست بینجامد، در حقیقت کفران نعمت رخ داده است.

امیرالمؤمنین(ع) در بیانی نورانی مى‌فرماید: (إِذَا وَصَلَتْ إِلَیکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ، فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّهِ الشُّکْرِ (حکمت 13 نهج البلاغه) «هنگامى که‌ مقدمات نعمت‌هاى خداوند به شما می‌رسد، سعى کنید با شکرگزارى، بقیه نعمت را به سوى خود جلب کنید، نه آنکه با کمى شکرگزارى آن را از خود برانید» این سخن هشدار می‌دهد که آغاز نعمت‌ها، تضمین تداوم آن‌ها نیست؛ بلکه شکرگزاری، ضامن بقا و افزایش نعمت است.

والســـــــــــــــــــــــــلام وعلیــــــــــــــــــــــکم ورحمه اللــــــه و برکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --