اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: سفروزیر خارجه آلمان تأییدى دوباره بر این واقعیت بود كه نباید به اروپا دل خوش كرد

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه: سفروزیر خارجه آلمان تأییدى دوباره بر این واقعیت بود كه نباید به اروپا دل خوش كرد

به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز جمعه باشکوه وباصلابت جمعه اینهفته بیست وچهارم خردادماه  98 ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

1 یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما  ترویج بیحیایی ازحیث دیداری، گفتاری و رفتاری است

2– . خدا در فطرت و نهاد هر انسانی حیا را قرار داده است.

3- اصولا اینکه حیادر وجود انسان قرار داده شده برای این است که نقش پوششی داشته باشد وعیوب اوظاهر نشود.

4*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

1– نگاهی گذرا به زندگی نامه نیاکان وخاندان حضرت عبدالعظیم(ع)نشان می دهدکه این خاندان،دارای دو ویژگی برجسته بوده اند

2– سفروزیر خارجه آلمان تأییدى دوباره بر این واقعیت بود كه نباید به اروپا دل خوش كرد.

3– من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندادم و نخواهم داد

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

 IMG_0004

أُوصِيكُمْ، عِبَادَ اللهِ، بَتَقْوَى اللهِ الَّتي هِيَ الزَّادُ وَبِهَا الْمَعَاذُ

موضوع بحث ما پیرامون حیا است که یکی از بزرگ‎ترین مشکلات جامعه ما هم ترویج بی‎حیایی در سه رابطه دیداری، گفتاری و رفتاری است.

معانی متعددی برای حیا ذکرشده فقط به آنچه که در مفردات راغب آمده اکتفا میکنم:«الحیاءُ انقباض النفس عن القبائح و ترکُه لذلک» حیا آن حالت گرفتگی نفس و خویشتن داری‎نفس نسبت به کارهای زشت است که به جهت زشتی آن کارها را انجام ندهد.

مرحوم مجلسی(رضوان‎الله‎تعالی‎علیه) ایشان در ذیل روایتی که از امام صادق(علیه‎السلام)نقل می‎فرماید: «الحیاءُ من الایمان و الایمانُ فی الجنّه» مطلبی را در موردحیا بیان می‎کنند که: «الحیاء ملکهٌ للنفس» حیا ملکه‎ای نفسانی است که موجب گرفتگی روح «عن القبیح» می‎شود. یعنی جلوی روح را می‎گیرد که عمل زشت انجام ندهد.

به چهار مطلب اشاره میکنم.

مطلب اول:«حیا» موهبتی الهی و امری فطری است

از مجموعه معارف ما، به خصوص مباحث کلامی، این نکته به دست می‎آید که «حیا» یک امر فطری است. یعنی حیا یک موهبت و ودیعه الهی است.

همان‎گونه که در بُعد معنوی، انسان موحد خلق شده است، «کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ» هر انسانی که به دنیا می‎آید موحد است، در بعد اخلاقی هم «باحیا» خلق شده است.در روایات‎مان هم داریم، که «حَتَّى یَکُونَ أَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ»{بحارالأنوار، ج 3، ص 281} فرزند در دامن پدر و مادر که می‎آید، انحراف از فطرت پیدا می‎کند و از مسیر توحید خارج می‎شود.

وقتی که با دیگران ارتباط پیدا می‎کند انحراف پیدا کرده و بی‎حیا می‎شود. انحراف در روابط پدید می‎آیند، و الّا فطرت اوّلیّه انسان خداجو و خداخواه است. یعنی هر انسانی که به دنیا می‎آید، خداوند این موهبت یعنی حیا را مثل بقیّه فطریّات، به او عطا کرده است.

مطلب دوم همگانی بودن حیا است.

 اوّل این‎که حیا غریزی است یعنی فطری و موهبتی الهی است، دوم این که همگانی است. این‎طور نیست که حیا را فقط به مؤمن داده باشد و کافر حیا نداشته باشد. اصلاً و ابداً چنین حرفی درست نیست. خداوند حیا را هم به مؤمن داده است و هم به کافر. خدا در فطرت و نهاد هر موجودی که ما به آن «انسان» می‎گوییم، حیا را قرار داده است.

روایت از امام صادق(علیه‎السلام) است که حضرت فرمودند که حضرت عیسی فرموده است: «فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَسَّمَ الْحَیَاءَ کَمَا قَسَّمَ الرِّزْقَ»{وسائل ‏الشیعة، ج 20، ص 135} این روایت چه قدر زیبا است! خداوند حیا را بین انسان‎ها تقسیم کرده، همان‎طور که روزی را پخش کرده است. نگاه کنید! این تشبیه، خیلی زیبا است. مگر خدا فقط به مؤمن روزی می‎دهد؟ او به کافر هم روزی می‎دهد. روزی رسان او است. در این مطلب که هیچ شبهه‎ای نیست؟ روزی را او می‎دهد، تو روزی را تحصیل نمی‎کنی، روزی را فقط او می‎دهد، او روزی بندگان را قسمت کرده است. دیگر صحبت این نیست که من را قبول داری یا قبول نداری؟ موحّد باشد، مشرک باشد، هرچه باشد، به همه روزی می‎دهد. حیا را هم به همه داده است.

IMG_0011

شما قصّه حضرت یوسف را می­دانید. من یک روایت از امام باقر علیه السلام برای شما می ­خوانم، که وقتی از ایشان راجع به جریان حضرت یوسف علیه السلام سؤال می شود، حضرت فرمودند: در آنجایی که زلیخا یوسف را به گناه دعوت کرد، پوششی روی بتش انداخت. من فرازی از روایت را می ­خوانم. «فَقالَ لَها یوسف: ما صَنَعتِ؛؟ یوسف به او گفت: چه کار بود کردی؟

قالت طرَحتُ عَلَیها  ثوباً أَستَحیِی أَن یَرانَاروی او پوششی انداختم. پیراهن، پوشش را ثوب می­گویند. خجالت می کشم، شرمم می ­آید که ما را ببیند. حیا می­کنم که این بت ما را ببیند «فَقال یوسف : فَأَنتِ تَستَحیینَ مِن صَنَمِکِ وَ هُوَ لا یَسمَعُ وَ لا یَبصُر وَ لا أَستَحیی أنا مِن رَبّی؛{ تفسیر عیاشی،ج 2، ص 174}حضرت امام باقر علیه السلام فرمود: که یوسف در جواب او گفت: تو از بت خود حیا می­کنی، و حال آنکه او نه می­شنود و نه می­بیند. نه سمیع است، نه بصیر است. حال من نباید از پروردگارم خجالت بکشم؟ تو از بت خود خجالت بکشی، من از خدایم خجالت نکشم؟!قابل توجه کسانی که بی حیایی را درجامعه ترویج میکنند !!

مطلب سوم؛ نقش حیا در رابطه با روح و نفس انسان است. حیا چه نقشی دارد؟

این که خدا به همه ما حیا داده است برای چیست؟ ما از مجموعه آنچه که در باب حیا داریم این مسأله را در می‎یابیم که حیا نقش پوششی برای نفس انسان دارد. مثل یک پوشش بر روی نفس، یعنی شهوت و غضب است. ما این مطلب را در روایات متعدده داریم؛ به خصوص از امیر المؤمنین(علیه‎السلام) است که فرمودند: «مَنْ کَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ یَرَ النَّاسُ عَیْبَهُ»{وسائل ‏الشیعة، ج 12، ص 167} هر کس لباس حیا را به تن کند، دیگران عیوبش را نمی‎بینند.

حیا مثل یک پوشش است که روی نفس می‎آید و شهوت و غضب را مهار می‎کند. چون وقتی این قوا از تعادل خارج شود، آبروی انسان را می‎برد .و عیوب نفسانی ظاهر می‎شود.

عیوب نفسانی انسان کجا ظاهر می‎شود؟ مثلاً تا فلانی را عصبا‎نی‎ نکردی، نمی‎فهمی که چه کاره است. وقتی عصبانی شد، تازه می‎بینی که نعوذ بالله چه حرف‎های زشتی از دهانش در می‎آید، و چه رذالت‎هایی که از او بیرون می‎ریزد. یا این‎که تا به جایی نرسیدی که به منافع مادّی دنیایی فرد برخورد داشته باشی، خیلی با او رفیق هستی. اما همین که یک بحث مادی مطرح شد خواهی دید که چگونه برای پول و منافع خودش تو را لگدمال می‎کند.

مطلب چهارم:«حیا» زیبایی انسانی است

این که گفتیم حیا پوشش است، یعنی این لباس بر روی روح دو نقش دارد: یک نقش این است که مانع بروز و ظهور عیوب انسان می‎شود، مانند این روایت که فرمود: «مَنْ کَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ یَرَ النَّاسُ عَیْبَهُ» یا «وَ مَنْ کَسَاهُ الْحَیَاءُ ثَوْبَهُ اخْتَفَى عَنِ الْعُیُونِ عَیْبُه‏»و دیگر این‎که این پوشش، خودش زیبا است.

مثلاً کسی که عریان است یک وقت به دنبال لباسی است که فقط بدن او را بپوشاند و آبرویش نرود، این امر با یک گونی هم ممکن می‎شود و همین ساتری است که نمی‎گذارد عورت آن فرد نمایان شود. اما گاهی کسی که عریان است به دنبال لباسی است که او را زیبا کند، ستر عورت دیگر مد نظر نیست. او به دنبال لباسی است که خود لباس زیبا است و آدم را نیز زیبا می‎کند. حیا هم دو نقش دارد؛ یک نقش این است که مانع بروز و ظهور عیوب انسان است و نقش دیگرش زیبایی خودش است که انسان را هم زیبا کرده و به او جلوه می دهد. لذا از علی(علیه‎السلام) آمده است که «الحیاءُ جمیلٌ»{ غررالحکم، ص 256}حیا خودش زیبا است

IMG_0014

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشروح خطبه دوم:

اوصِيكُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

چهارشنبه 29خرداد 15شوال  //وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (252 ق                              (

حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام ، یکی از شخصیت های بزرگ علمی ، عملی و جهادی است که تاکنون آن گونه که شایسته است ، شناخته نشده است .

نگاهی گذرا به زندگی نامه نیاکان و خاندان حضرت عبدالعظیم علیه السّلام نشان می دهد که این خاندان ، دارای دو ویژگی برجسته بوده اند :
اوّل : مبارزه و پیکار بر ضدّ ستم و سلطه استکباریِ حاکم به جامعه اسلامی، به گونه ای که پدر حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در زندان از دنیا رفت و ایشان پدر خود را ندید ، و جدّ ایشان نیز مدّتی در زندان به سر برد .
دوّم : کرامت طبع ، عزّت نفس و خدمت به محرومان . ملقّب شدن عبدالعظیم به حضرت «السیّد الکریم» ریشه در این ویژگی خانوادگی این بزرگوار دارد .

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

درهفته دوسفر صورت گرفت یکی سفروزیرخارجه آلمان ودیگری هم سفرنخست وزیرژاپن که با مقام معظم رهبری هم ایشان دیدار کرد

این سفر در شرایطى صورت گرفت كه آمریكا تلاش‌هاى زیادى با هدف كارآمد كردن سیاست فشار حداكثرى خود علیه ایران انجام داده است. علاوه بر این، آمریكا در روزهاى گذشته با توسل به تاكتیك مذاكره با ایران به‌دنبال اعزام پیام رسان‌هایى به تهران است تا خواسته‌هاى زیاده طلبانه خود را از زبان آن‌ها بیان كند.

نكته جالب این است كه بسیارى از رسانه‌ها منتظر بودند كه وزیر خارجه آلمان در سفر خود به تهران خبرهاى جدیدى را در مورد تعهدات اروپا به ایران در زمینه برجام اعلام كند اما وى در تهران اعلام كرد كه «اروپا نمى‌تواند بدون خواست آمریكا برجام را اجرا كند، اما از ایران نمى‌پذیریم كه از برجام كم بگذارد!»سفروزیر خارجه آلمان تأییدى دوباره بر این واقعیت بود كه نباید به اروپا دل خوش كرد.

سفردوم هم سفرنخست وزیرژاپن به ایران بود که یكى از اولین اهدافى كه براى علت سفر نخست وزیر ژاپن به ایران عنوان مى‌كنند، مسأله انرژى است.

عربستان تأمین‌كننده اصلى نفت ژاپن است اما در كنار عربستان،كشورهاى امارات عربى متحده، روسیه، كویت، قطر و ایران نیز به ژاپن نفت‌فروشند. صلح و ثبات در منطقه مستقیما روى امنیت انرژى و اقتصاد ژاپن تأثیر دارد. به همین علت است كه ژاپن تلاش مى‌كند نقش دیپلماتیك فعالى را در خاورمیانه ایفا كند و از تأثیر تنش‌ها در منطقه بكاهد چراكه انرژى براى این كشور بسیار حیاتى است.

ژاپن از زمان ملى شدن صنعت نفت یعنی حدود 70سال قبل مشترى نفت ایران است و دست‌اندازهاى سیاسى همچون جنگ و تحریم‌هاى یكجانبه نتوانسته این مشترى خوش‌حساب را از خرید نفت ایران منصرف كند.

IMG_0015

البته در مقابل نیز ایران دلایل فراوانى براى همكارى با طرف ژاپنى دارد. در طول سال‌هاى گذشته ایران و ژاپن همواره كمترین میزان اختلافات در روابط دوجانبه را داشته‌اند و اگر مشكلى نیز به‌وجود آمده به‌دلیل دخالت‌هاى آمریكا بوده است.

برخى معتقد بودند كه نخست وزیر ژاپن در سفر به تهران نه به‌دنبال ارتقاى روابط دو طرفه، بلكه به‌دنبال آن خواهد بود تا نقش میانجی گری و«پیام‌رسان ترامپ» به ایران را ایفا كند

میانجى گرى زمانى معنا مى‌یابد كه حداقلى از اشتراكات ذهنى بین دو طرف وجود داشته باشد. در حالى كه آمریكا به‌دنبال آن است تا با فشار حداكثرى به ایران به اهداف خود برسد، طبعا در چنین شرایطى، میانجى گرى یک كشورى معنا ندارد. در واقع اگر كشورى به‌دنبال میانجى گرى باشد باید آمریكا را وادار ومجبور به عمل به تعهداتش در برابر ایران کند. چراكه ایران طبق اعلام آژانس انرژى اتمى به تمام تعهدات خود پایبند بوده و بنابراین كشورهاى مختلف نباید براى حل كردن این وضعیت از ایران درخواستى داشته باشند.

نكته مهم این است كه آمریكا اساسا به‌دنبال مذاكره نبوده و این حقه و فریب بزرگ آمریكایى‌ها است كه به بهانه میانجى، مى‌خواهند اهداف خود را دنبال كنند.

نکته پایانی که از همه اینها مهم تر است پاسخ بسیار مقتدرانه مقام معظم رهبری به نخست وزیر ژاپن است وقتی میگوید من قصد دارم پیام رئیس جمهور آمریکا را به جنابعالی برسانم.

مقام معظم رهبری با احترام به نخست وزیر ژاپن میفرمایند:ما در حسن نیت و جدی بودن شما تردیدی نداریم اما در خصوص آنچه از رئیس جمهور آمریکا نقل کردید، من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمیدانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.

جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به امریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با امریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی پذیرد.

نمازگزاران عزیزاین اقتدار است صلابت است قدر آن را بدانیم .ترامپ نیز همانند دولت‌های پیش از خود به فکر چاره‌جویی و مقابله تاثیرگذار و نه شعاری با قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و در تمام این مدت طرح و ایده‌های متفاوتی را برای رهایی از شرایط موجود در دستور کار قرار داده است.که هیچکدام هم نتیجه نداده ونتیجه نخواهد داد.{تکبیرنمازگزارن}

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمة اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --