به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نماز پرصلابت اینهفته 18/04/1395به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهوباحضورخیل عظیم جمعیت درمصلی امام خمینی این شهربرگزارشد.
ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: یکی از غفلتهای مهم روزگار ما دربارۀ امور معنوی این است که قدرِ بعد از ماه مبارک رمضانِ خودمان را نمیدانیم. در حالی که هرچه در ماه مبارک رمضان عبادت کنیم، تازه آغازی برای زندگی معنوی پس از ماه رمضان است. بهرهها و برکتهای ماه رمضان، بعد از این ماه مبارک، خودشان را نشان میدهند.
امام جمعه حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به روزعفاف وحجاب، یادآورشدند: برداشتن حجاب توسط رضاخان، مقدمهاي براي برداشتن عفت بود، براي برداشتن حيا در جامعه اسلامي بود، براي سرگرمكردن مردم به عامل بسيار قوي و نيرومند جنسي بود، براي اينكه از همه كارهاي ديگر بمانند و يك مدتي هم موفق شدند، اما ايمان عميق ملت ايران نگذاشت.امروزهم در محيط دانشگاه، در نشريات،دررسانه ها ،درمجامع عمومی درفضای مجازی واینترنت،آنها ميخواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عيناً اينجا عمل بشود، مثل زمان شاه كه عمل ميشد. در آن زمان، زن اصلاً پوشش و حجابي نداشت، خب وقتي اين شد ، بيبندوباري هم بيشتر ميشودکه متدینین جامعه نبایداجازه بدهند.
عناوین خطبه اول:
1-مراقبتهای بعد ازماه مبارک رمضان
2- کسی که تازه از ماه رمضان بیرون آمده، مانند کسی است که تازه از حجّ بازگشته است.
عناوین خطبه دوم:
1- برداشتن حجاب توسط رضاخان، مقدمهاي براي برداشتن عفت وحیابود
2- بعضی تصمیمات درحوزه اقتصادبر سياستهاي استراتژيك و منطقهاي ايران تأثير منفي ميگذارد.
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
ابتداخودم راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی.
موضوع بحث ما امروز پیرامون مراقبتهای بعدازماه مبارک رمضان است
انسان بعد از ماه رمضان، حال خوشی دارد، مثل کسی که به کربلا برود و برگردد و حال خوشی پیدا کند. چنین کسی، وقتی-بعد از بازگشت از کربلا- دلش هوای امام حسین(ع) پیدا کند و به هیأت برود، خیلی بیشتر از قبل، به او مزه میدهد. و اگر او دلش هوایی شود، و هیچ کاری نکند(مثلاً به هیأت یا جلسۀ روضه نرود) در واقع دارد این فرصت ناب بعد از سفر کربلا را از دست میدهد. در حالی که او الان وقتی به اباعبدالله الحسین(ع) سلام بدهد، خیلی بهتر از قبل جوابش را خواهند داد، چون تازه از کربلا برگشته، و پاکتر و نورانیتر از قبل شده است.
در مفاتیح الجنان، برای بعد از ماه رمضان، ادعیۀ چندانی نوشته نشده است، شاید ماه شوّال یکی از ماههایی باشد که کمترین عبادتها برایش آمده است. چون ما در ماه رمضان سنگتمام گذاشتهایم، و حالا خودمان باید با انرژی و توانی که در ماه رمضان بهدست آوردهایم،مسیر را ادامه دهیم.
بعد از ماه رمضان، هیأتها و مساجد باید رونق دیگری داشته باشند و رفتارها باید تفاوت پیدا کنددر روایات خیلی به «عمل مداوم» تأکید شده و تصریح فرمودهاند که تداوم عمل خیلی مهمتر از خودِ عمل است. (امام محمد باقر(ع): أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا دَاوَمَ عَلَیْهِ الْعَبْدُ وَ إِنْ قَلَّ؛ کافی/2/83) عمل کم ولی مداوم، بهتر از عمل زیاد ولی غیرمداوم است«قَلِیلٌ یدُوم عَلَیْک خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُول»غررالحکم/ص498)
خیلیها فکر میکنند که عادت مربوط به «رفتار» انسان است در حالی که-علاوه بر رفتار- عادت میتواند مربوط به اتفاقهایی باشد که در قلب انسان میافتد، یعنی اینکه دلِ انسان به یک چیزهایی عادت کند. پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید: «دلهای خودتان را به مراقبت کردن عادت دهید و زیاد تفکر کنید و عبرت بگیرید؛عَوِّدُوا قُلوبَکُمُ التَّرَقُّبَ و أکثِرُوا التَّفَکُّرَ و الاعتِبارَ»(کنزالعمال/5709) پیامبر(ص) در روایت دیگری میفرماید: «قلب خودتان را به رقّت(نازکی) عادت دهید و زیاد تفکر کنید و…؛ عَوِّدُوا قُلُوبَکُمُ الرِّقَّةَ وَ أَکْثِرُوا مِنَ التَّفَکُّرِ وَ الْبُکَاءِ مِنْ خَشْیَةِ اللَّه»(اعلامالدین/146)
یکی از غفلتهای مهم روزگار ما دربارۀ امور معنوی این است که قدرِ بعد از ماه مبارک رمضانِ خودمان را نمیدانیم. در حالی که هرچه در ماه مبارک رمضان عبادت کنیم، تازه آغازی برای زندگی معنوی پس از ماه رمضان است. بهرهها و برکتهای ماه رمضان، بعد از این ماه مبارک، خودشان را نشان میدهند.
ما در ماه رمضان به همدیگر التماس دعا میگوییم، همت میکنیم و در جلسات معنوی شرکت میکنیم و به عبادت میپردازیم، اینکار مثل این است که از فروشگاه خرید کردهایم، حالا بعد از ماه رمضان، این خرید را به منزل آوردهایم و باید درِ آن را باز کنیم و از آن استفاده کنیم ولی معمولاً استفاده نمیکنیم. کار ما بعد از ماه رمضان، شبیه کسی است که به فروشگاه رفته و چیزهایی خریده، اما وقتی به منزل میآید، اصلاً درِ کیسۀ خرید را باز نمیکند تا از محتویات آن استفاده کند! غفلت رایج این است که بعد از ماه مبارک رمضان، بستههایی که در ماه رمضان خریدهایم اصلاً باز نمیشود.
پیامبر گرامی اسلام(ص) وقتی از یک مجلسی-که در آن با چند نفر صحبتکرده بودند- بلند میشدند، استغفار میکردند.(امام صادق(ع): أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص کَانَ لَا یَقُومُ مِنْ مَجْلِسٍ وَ إِنْ خَفَّ حَتَّى یَسْتَغْفِرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَمْساً وَ عِشْرِینَ مَرَّةً؛ کافی/2/504) میگفتند: چرا استغفار میکنید، ما که حرفِ بدی نزدهایم؟ حضرت میفرمود: بالاخره یک غباری روی دل انسان مینشیند. (إِنَّ لِلْقُلُوبِ صَدَأً کَصَدَإِ النُّحَاسِ، فَاجْلُوهَا بِالِاسْتِغْفَار/ وسائل الشیعه/7/176) (إِنَّهُ لَیُغَانُ عَلَی قَلْبِی حَتَّی أَسْتَغْفِرُ فِی الْیَوْمِ مِائَةَ مَرَّةٍ؛ مستدرک الوسائل/5/320)
ما هم بعد از ماه رمضان، به خودمان بگوییم: حالا که حالمان خوب شده، دیگر نگذاریم حالمان خراب شود. مثلاً اگر-در سرِ کار یا هر جای دیگری- با رفقای خودمان نشستیم و گپ زدیم، وقتی خواستیم بلند شویم و برویم، استغفار کنیم و ذکر بگوییم. یا اینکه تعقیبات نمازمان را درستتر اجرا کنیم. وقتی نمازمان تأخیر افتاد، استغفار کنیم و جبران کنیم. و برای دفعات بعدی، مقدماتی بچینیم که دیگر نمازمان تأخیر نیفتد.
کسی که تازه از ماه رمضان بیرون آمده، مانند کسی است که تازه از حجّ بازگشته است. چنین کسی طبیعتاً یکمقدار بیشتر، مراقب خودش است. بعد از ماه مبارک رمضان، ما باید یک زندگی معنوی داشته باشیم؛ زندگی معنویای که حالش را داریم و اقتضای روحیمان است، حتی بیشتر از ماه رمضان!
مشروح خطبه دوم:
بسم الله الرحمن الرحيم
در ابتداي خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقواي الهي دعوت مي کنم.
مناسبتهاورویدادها:
دوشنبه21 تیر حمله به مسجد گوهرشاد و كشتار مردم به دست رضاخان (1314 ه.ش)
روز عفاف و حجاب
درروایت آمده است :«ما من شيءٍ أحبّ إلي الله بعد معرفته، من عفّة بطن و فرج و ما من شيءٍ أحبّ إلي الله من أن يسأل». (تحفالعقول، ص ۲۸۲)
علت اينكه حضرت(ع)، محبوبترين امور نزد پروردگار را بعد از معرفت خدا، عفت بطن و فرج، دانسته و ساير واجبات و عبادات مثل نماز را ذكر نفرموده، اين است كه عفت، جلوگير عامل مزاحم است و هميشه، تأثير عامل مزاحم، بيشتر از عامل مُعِدّ است، مثل اين است كه كسي غذاهاي مفيد و مقوي مصرف كند اما از آنطرف بهطور منظم يك سم يا ميكروبي را وارد بدن نمايد، بديهي است اثري نخواهد كرد.
در مسائل معنوي نيز اگر انسان عبادات زيادي انجام دهد، اما مرتباً ميكروب گناه را در كالبد روح خود وارد كند، اثر عباداتش خنثي ميشود، ولي اگر آئينه قلب خود را با گناه تيره نكند، فطرت الهياش او را به رشد و كمال، هدايت مينمايد.
اين مسأله حجاب و محرم و نامحرم و نگاهكردن و نگاهنكردن، همه اينها بهخاطر آن است كه اين قضيه عفاف در اين بين سالم نگهداشته بشود. اسلام به مسأله عفاف زن اهميت ميدهد. البته عفاف مرد هم مهم است. عفاف مخصوص زنان نيست، مردان هم بايد عفيف باشند، منتها چون در جامعه، مرد بهخاطر قدرت جسماني و برتري جسماني، ميتواند به زن ظلم كند و برخلاف تمايل زن رفتار نمايد، لذا روي عفت زن بيشتر تكيه و احتياط شده است
برداشتن حجاب توسط رضاخان، مقدمهاي براي برداشتن عفت بود، براي برداشتن حيا در جامعه اسلامي بود، براي سرگرمكردن مردم به عامل بسيار قوي و نيرومند جنسي بود، براي اينكه از همه كارهاي ديگر بمانند و يك مدتي هم موفق شدند، اما ايمان عميق ملت ايران نگذاشت.امروزهم در محيط دانشگاه، در نشريات،دررسانه ها ،درمجامع عمومی درفضای مجازی واینترنت
آنها ميخواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عيناً اينجا عمل بشود، مثل زمان شاه كه عمل ميشد. در آن زمان، زن اصلاً پوشش و حجابي نداشت، خب وقتي اين شد ، بيبندوباري هم بيشتر ميشودکه متدینین جامعه نبایداجازه بدهند.(تکبیرنمازگزاران)
اشاره ای به توافق بانك مركزي با كارگروه ويژه اقدام مالي
هفته گذشته، بانك مركزي با صدور بيانيهاي اعلام كرد كه با سازمان بينالمللي مبارزه با پولشويي و «كارگروه ويژه اقدام مالي» آن -FATF- به توافق رسيده است.
اگراین توافق راوهم چنین اگر تعريف حريف از تروريسم را پذيرفته باشيم، بايد براي برقراري روابط تجاري با كشورهاي غربي، نه تنها از حمايت حزبالله لبنان و جهاد اسلامي و ساير نيروهاي مقاومت دست بكشيم، بلكه از توليد موشكهاي بالستيك و تأمين بودجه سپاه قدس نيز خودداري كنيم!
اما چرا از حزبالله لبنان و نيروهاي مقاومت وفعاليت نيروي قدس سپاه حمايت میشود ؟چه اندازه اهميت دارد؟
در پاسخ بايد گفت؛ نه فقط شواهد و اسناد موجود بلكه اعتراف صريح مقامات آمريكايي و اروپايي كمترين ترديدي باقي نميگذارد كه گروههاي تكفيري و مخصوصاً داعش براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران طراحي و راهاندازي شدهاند. بلكه تمامي آنان، مردمان پاكباز و فداكاري هستند كه به امت واحده اسلامي اعتقاد دارند و از خاكريزهاي پيش روي ايران اسلامي كه امالقراء جهان اسلام است، پاسداري ميكنند.
نكته عجيب ديگر اين است كه طبق اين بيانيه بعد از انجام كامل تعهدات ايران طبق برنامه اقدام در يكسال آينده (كه البته هيچ اطلاعي در مورد آن وجود ندارد) قرار نيست كه FATF اقدام خاصي بكند بلكه گروه ويژه اقدام مالي گامهاي بعدي را در اين ارتباط (براي اجرا توسط ايران) در نظر خواهد گرفت! يعني انجام گامبهگام خواستههاي طرف مقابل بدون دريافت هيچ مابهازاي مشخصي.
با اجراي اين قانون عملا تمام نهادهاي انقلابي در ايران بهطوركامل ايزوله خواهند شد. از همينرو ميتوان به برخي نگرانيها از بيانيه گروه اقدام مالي در خصوص اجراي برخي اصلاحات توسط نظام مالي ايران براي خروج نام ايران از فهرست مرتبط با گروه پولشويي پي برد.
اما نه تنها اتفاق مزبور در برجام نيفتاد بلكه بعد از برجام، با يك «برنامه اقدام» جديد و البته محرمانه! و در واقع «برجام بانكي» مواجه هستيم كه اينبار بهانه آن گشايش در تحريم بانكي و خروج ايران از ليست كشورهاي غيرهمكار FATF عنوان ميشود
درقضیه برجام بهخلاف آنچيزي كه بعضی تصور ميكردند، در واقع كمك مهمي به رفع تحريمهاي ايران و بروز گشايشهاي گسترده اقتصادي در كشور نكرد. که بعضاً حساب گستردهاي روي برجام باز كرده بودند.به هر حال نگاهي به چارچوب كلي توصيههاي گروه كاري اقدام مالي مبارزه با پولشويي نشان ميدهد سيستم بانكي ايران در صورت پذيرش اين توصيهها با تعهداتي بسيار سنگين و پيچيده مواجه خواهد شد كه بر سياستهاي استراتژيك و منطقهاي ايران تأثير منفي ميگذارد.
اشاره ای کوتاه به هفته مبارزه باموادمخدر
اعتیاد یک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می گردد. اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه هاى مختلف مىگردد.مواد مخـدر آنچنان آرام و بـی صـدا بـر جسـم و روان مصرف کننده مستولى میگردد که هیچ معتادى آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی آورد. اعتیاد سبب تباهى میلیونها مغز فعال میشود که سرمایه هاى آینده جامعه بشرى بشمار می روندلذالازم است همه ماعموماًومسؤلین خصوصاًنسبت به حل این معضل وبیماری اجتماعی برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.
چهارشنبه8 شوال تخريب حرم و بارگاه ائمه بقيع(ع) توسط گروه گمراه وهابيت (1344 ه.ق)
فرصت گذشته است عرض تسلیت دارم به محضرحضرت بقیة الله الاعظم ،مقام معظم رهبری وشمانمازگزاران بزرگوار.
والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته