اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: مسلمان از سقیفه و کوچه و کربلا ضربه خوردند،وگرنه غدیر خم کفار را مأیوس کرد

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: مسلمان از سقیفه و کوچه و کربلا ضربه خوردند،وگرنه غدیر خم کفار را مأیوس کرد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه در اولین جمعه  مرداد ماه  ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. دریا تمام شدنی است اما فضائل علی (علیه السلام) تمام شدنی نیست.

۲ . آیا امیرالمؤمنین (ع) الگو برای زندگی ما شده است یا نه؟

 ۳. غدیر یکی ازفضائل امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱. تحمیل کاپیتولاسیون بر ملت مظلوم ما به‌وسیله شاه مخلوع، از بزرگترین جنایات آمریکا بود.

۲. یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، برگزاری نماز جمعه در اقصی نقاط کشوربود.

۳. مسلمان از سقیفه و کوچه و کربلا ضربه خوردند،وگرنه غدیر خم کفار را مأیوس کرد.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

موضوع بحث هفته های گذشته پیرامون فضیلتهای فراموش شده در عصر حاضر بود که گفتیم یکی از آن فضائل فراتموش شده علی (علیه السلام) است که یک فضیلت فراموش شده است. که یکی از مصائب بزرگ جامعۀ بشریت است. گفتیم از طرف خدا، درقرآن واز طرف پیغمبر اکرم (ص) این فضیلت بزرگ معرفی شد. در قرآن آمده: وَ لَو أنَّ مَا فِی الأَرضِ من شَجَرهٍ أقلَامٌ وَ الَبحُر یمُدَّهُ مِن بَعدِهِ سَبعَهُ أبحُرٍمُّا نَفِدَت کَلِمَاتُ اللهِ. امام هادی (ع) می­فرمایند مراد امیرالمؤمنین علی (ع) است.

اگر جن و انس و همه و همه و ملائکه نویسنده شوند و اگر همۀ درختها قلم شوند و اگر دریاها مرکب شوند تا فضائل علی (علیه السلام) را بنویسند، دریا تمام می­شود اما فضائل علی باقی می­ماند. بعد قرآن می­فرماید که یک مرتبه نه، بلکه هفت مرتبه دریا مرکب شود و تمام شود و دوباره دریا مرکب شود و تمام شود، سبعه أبحر. دریا تمام شدنی است اما فضائل علی (علیه السلام) تمام شدنی نیست.

بعد از آنکه پیغمبر اکرم (ص) از دنیا رفت، این فضیلت فراموش شد. برای نسلهای بعد در جهل رفت و آنگاه شد یک فضیلت ناشناخته شده و یک فضیلت فراموش شده. برای اینکه این فضیلت بزرگ به طور کلی فراموش شودو از بین برودبه اندازه­ای تبلیغ شد که دیگر نمی­شود تصور کرد که علیه اهل بیت (علیهم السلام) اینقدر صحبت شود که بنی امیه و بنی العباس صحبت کردند.به طوری که حضرت را کنار زدند.

 اما الان حرف اینست که درحالی که ما اهل بیت را شناختیم، این فضیلت گم شده را یافتیم، این فضیلت فراموش شده را به دست آوردیم، آیا امیرالمؤمنین (ع) الگو برای زندگی ما شده است یا نه؟

البته باید شکر کنیم علمای بزرگ شیعه در این باره خیلی کار کردند و کتابهای خوبی هم به ما تحویل دادند. روی این کتابها خیلی زحمت کشیده شده است. نظیر عبقات که بیش از صد جلد است. نظیر احقاق الحق که بیش از صد جلد است.

کتاب شبهای پیشاور که کتاب خیلی عالی و خیلی هم مفید است و طرز نوشتن هم به گونه ای است که خسته کننده نیست. المراجعات، انصافاً کتاب خوبی است و نظیر این کتابها را علمای بزرگ نوشتند ولی متأسفانه جای اینها الان در کتابخانه­ها شده و آنجا هم گرد می­خورند! کدامیک از ماها مطالعۀ ولایت داریم، و این ظلم به مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است.

صاحب عبقات در هندوستان این کتاب را نوشت. از بس می نشست خسته می­شد. می­خوابید و کتاب را روی سینه می­گذاشت و سینۀ مبارک زخم شد. بالاخره هم فدای ولایت شد و در آنجا او را شهید کردند. با تازیانۀ خاردار هم شهیدش کردند اما عبقات برای ما ماند. و به جای اینکه این عبقات را در مجلدات مختلف به فارسی ترجمه کنیم و در دسترس جوانها باشد و جوانها استفاده کنند، در کتابخانه­ها ذخیره شده است

همین الغدیر، این اواخر مرحوم علامۀ امینی خیلی برای الغدیر زحمت کشیده است. بعضی اوقات مسافتها از این کشور به آن کشور و از آن شهر به آن شهر، برای اینکه یک روایت پیدا کنند. اما بالاخره در عمر گرانبهایش با نظر امیرالمؤمنین علی (ع) توانست این الغدیر را بنویسد.

کتاب الغدیر، ۲۰ جلدی است که ۱۱ جلد آن به زبان عربی چاپ شده‌است و آن ۱۱ جلد، در ۲۲ جلد به زبان فارسی ترجمه شده‌است نویسنده در این کتاب به ۱۱۰ تن از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین پیامبر که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند اشاره می‌کند. آنگاه ۳۶۰ تن از راویان حدیث غدیر از قرن دوم تا چهاردهم را برمی‌شمارد.

پیامبر اکرم صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله  فرمودند: زَیِّنُوا مَجَالِسَکُمْ‏ بِذِکْرِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب مجالس خود را با ذکر علی ابن ابیطالب علیه‌السلام زینت دهید.

چرا فضائل را بیان می کنیم؟

اولاً اینکه بدانیم زیر پرچم چه کسی هستیم.

ثانیاًبدانیم زیر پرچم این آقا نمی توانیم هر کاری کرد و هر جوری بود.

روز عرفه تا روز مباهله بیشترین مناقب علی علیه‌السلام صادر شده است برخی قرآنی است و برخی از لسان پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله است. غدیر یکی ازفضائل حضرت است.

در نهج البلاغه به استاندارش می­نویسد: أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع کَتَبَ إِلَى عُمَّالِهِ أَدِقُّوا أَقْلَامَکُمْ وَ قَارِبُوا بَیْنَ سُطُورِکُمْ وَ احْذِفُوا عَنِّی فُضُولَکُمْ وَ اقْصِدُوا قَصْدَ الْمَعَانِی وَ إِیَّاکُمْ وَ الْإِکْثَارَ فَإِنَّ أَمْوَالَ الْمُسْلِمِینَ لَا تَحْتَمِلُ الْإِضْرَارَ. الخصال، ج‏۱، ص: ۳۱۱

استاندار من در وقتی که به من نامه می­نویسی قلمت را ریز کن و بین سترها فاصله نینداز و قلم فرسایی نکن و جان کلام را بنویس برای اینکه اگر جان کلام را ننوشتی و از من تعریف کردی و قلمفرسایی کردی، اگر بین سطرها فاصله انداختی و اگر قلمت درشت بود، به بیت المال ضرر می­خورد. کاغذ و مرکب بیشتر مصرف می­شود. بیت المال تحمل اینطور ظلمها را ندارد. به این می­گویند ولایت و به این می­گویند علی. آیا این مولا امیرالمؤمنین، در ادارۀ ما و در مسئولین ما و در بازار و اقتصاد ما، الگوی ما هست؟. لذا با کمال شرمندگی باید بگوییم که علی یک فضیلت فراموش شده است.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزارن عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!امام هادی علیه ا لسلام فرمودند:اَلدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَروُنَ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۶۶)نیا بازاری است که گروهی در آن سود برند و دسته‌ای زیان بینند.

یکشنبه ۳ مرداد تصویب قانون کاپیتولاسیون (۱۳۴۳ش)

تحمیل کاپیتولاسیون بر ملت مظلوم ما به‌وسیله شاه مخلوع سابق، از بزرگترین جنایات آمریکا بود که با مخالفت روحانیون و ملت متدین مواجه گشت کاپیتولاسیون، ملت ایران را تحت اسارت آمریکایى‌ها قرار داد،این‌که مستشاران نظامى و غیرنظامى آمریکا با تمام اعضاء خانواده و مستخدمین آن‌ها آزادباشند هر جنایتى بکنند، هر خیانتى بکنند، اما پلیس ایران حق بازداشت آن‌ها را نداشته باشد دادگاههاى ایران حق رسیدگى نداشته باشند. بازخواست مى‌کنند و اگر چنان‌چه یک آشپز آمریکایى، شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام را زیر بگیرد، هیچ‌کس حق (اعتراض) ندارد، چرا؟ براى این‌که مى‌خواستند از آمریکا وام بگیرند بعد از سه چهار روز، یک وام دویست میلیون دلارى تقاضا کردند. دولت (هم) تصویب کرد دویست میلیون دلار در عرض پنج سال به دولت ایران بدهند و در عرض ده سال، سیصد میلیون بگیرند!

امروز هم اگر مسؤولان کشور احساس شخصیت و ایستادگى و هویت ملى و انقلابى داشته باشند، در برابر خواسته های دشمن با قدرت و قوت مى‌ایستند و دشمن را مجبور به عقب‌نشینى مى‌کنند.(تکبیرنمازگزاران)

اگرمسؤلین در نوع تعامل خود با کشورهاى زورگو مثل آمریکانشانه‌اى از ضعف و سستى ابراز نکنند دشمن جرى نخواهد شد خواسته‌هاى زشت و غیرمعقولى را مطرح نخواهدکرد بدعهدی نخواهد کرد پایبند به تعهداتش خواهدماند.که البته  ان‌شاءالله کوتاهی نخواهند کرد، دشمن با پررویى، پرتوقع‌تر نخواهد شد چراکه ملت مابا سد آهنین و مشت

دوشنبه ۱۵ ذی‌الحجه ولادت پیشوای دهم حضرت امام علی النقی الهادی(ع) در مدینه(۲۱۲ ق)

فرصت ما اندک است ضمن عرض تبریک به روایتی از زبان امام هادی علیه السلام در بخش سفارش به تقوا عرض کردم اکتفا میکنم.

سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۶ ذی‌الحجه اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران در تهران به امامت آیت اللَّه طالقانی (۱۳۵۸ش)

یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، برگزاری نماز جمعه در سال ۱۳۵۸ بود. تا آن روز مردم ایران خواب چنین اجتماع عظیمی را نمی دیدند ،اما به لطف نفس‌های گرم امام(ره) و یاران انقلاب اسلامی ، روحیه جمع گرایی -از آن سال تاکنون که چهل سال می‌گذرد- در میان مردم مسلمان کشور تقویت و پایدار شده است. تاثیرگذاری این فریضه عبادی- سیاسی تا به آنجا است که باید در گستره ای فلسفی و تاریخی اهمیت آن را بررسی و مورد واکاوی قرار داد؛

تقویت آگاهی‌های مردم در زمینه مسایل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی؛

نماز جمعه توانسته است به عنوان یک رسانه در این ۴۰ سال عمل کند. به این معنی که با بررسی و طرح مباحث اصلی در جامعه، دامنه آگاهی‌های مردم مسلمان را در مورد آنچه که وجود دارد و آنچه که ممکن است در عرصه‌های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی به وقوع بپیوندد ، افزون کند.

پنج‌شنبه ۱۸ ذی‌الحجه عید سعید غدیر خم و انتخاب امیرالمؤمنین امام علی(ع) به جانشینی پیامبر اسلام(۱۰ق)

در قرآن و روایات موضوعی مهمتر از غدیر و موضوع امامت و ولایت و وصایت امیرالمؤمنین و ائمه طاهرین نداریم. امروزه بحران جهان، بحران مدیریت است. دچار یک طاغوت‌هایی هستند که اینها را به لجن‌زار می‌برد. مدیریت جهانی امر مهمی است. پیغمبر ما طبق قرآن و روایات فراوان خاتم پیغمبرها است. یعنی دیگر نبوت و رسالت به پیغمبر ما ختم شده است.
بعد از پیغمبر تا قیامت، می‌شود این عالم رها شود؟ پس مهم‌ترین موضوع که بالاترین مسأله‌ی جهان هست، موضوع رهبری و مدیریت جامعه جهانی است. پیغمبر خدا در غدیر خم مهم‌ترین مشکل عالم را می‌خواستند حل کنند.
بعضی فکر می‌کنند پیغمبر(ص) فقط در غدیر خم حضرت علی را معرفی کردند. این حرف غلط است. یک مورد مهم آن در غدیر خم بود. پیغمبر ما(ص) از روز اول بعثت و رسالتشان تا آخرین لحظه زندگی‌شان با رفتار و گفتار و عمل خودشان، جانشینی و وصایت و خلافت و امامت حضرت علی(ع) را به مردم گوشزد کردند. اوج و یک بخش مهم آن در عید غدیر بود.دوتا از این اعیاد در ذی الحجه است. علامه امینی نقل کرده اند پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می فرمودند: «افضل اعیاد امتی غدیر خم»بالاترین عید امت عید غدیر خم است.

خداوند در قرآن نه از روز جمعه خیلی تعریف کرده نه از عید قربان و نه عید فطر. اما وقتی به عید غدیر می رسد خداوند سرود خوانده است:  «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ»

از کفار نترسید. از خدا بترسید. یعنی دین دیگر از کفار صدمه نمی خورد. اگر صدمه بخورد از خود مسلمانان ضربه می خورد!واقعا هم همینطور است. مسلمان از سقیفه و کوچه و کربلا ضربه خوردند. اینها را خودشان درست کردند وگرنه غدیر خم کفار را مأیوس کرد.نکاتی که ازاین آیه برداشت میکنیم این است که ازعده عده دشمن واخم آنها نباید ترسید باید هوشیاری وبصیرت خودرا حفظ کردتا به اهداف عالیه خود برسیم

نکته پایانی:

موضوع کم آبی و بی آبی در خوزستان! موضوعى نیست که به راحتى بشود از کنار آن گذشت، وباید مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرداعتراضات مردم خوزستان به کم آبی و مشکلات ناشی از آن این روزها از جمله موضوعاتی است که در کنار آمار صعودی بیماری کرونا در کشور منعکس می شود. قطعاً اعتراضات به حق مردم خوزستان باید شنیده شود و مسئولین مربوطه باید برای حل مشکلات و موانع حل این مشکلات تمام توان خود را به کار بگیرند.

استانی که سال‌هاست به یک ایران نان، عظمت، پول و نفت داده خودش درگیر مسئله آب است.مردانش مدافعانی هستند که هشت سال جلوی دشمن تا دندان مسلح سینه سپر کردند تا گزندی به ایران نرسد.  بهتر است مسئولان ، به فکر درمان ریشه ای مشکلات مردمان دوست داشتنی این استان باشند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --