اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:امروزبایک سیاست،و تدبیری،درهمه‌ی دنیاکارانجام میگیردتاحیارا ازبین مردم بردارند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:امروزبایک سیاست،و تدبیری،درهمه‌ی دنیاکارانجام میگیردتاحیارا ازبین مردم بردارند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه در دومین جمعه  مرداد ماه مصادف به نوزدهم ذی الحجه ۱۴۴۲ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. یکی دیگر از فضیلتهای فراموش شده ، حیاست.

۲ . از قرآن و از روایات استفاده می­شود که اول فرعون ابتدا حیا،و غیرت مردم را گرفت،و بعد از آن ادعای خدایی کرد

 ۳. امروز با یک سیاستی،و با یک تدبیری، در همه‌ی دنیا دارد کار انجام میگیرد تا حیا را از بین مردم بردارند.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱. در قیامت پنجاه ایستگاه است که هر کدام بمانند هزار سال است.

۲.درحالی که بیش ازهزارجلدکتاب ازسنی وشیعه، دربارۀ فضائل علی (ع)نوشته شده است؛اماهنوزقطره ازدریاست.

۳. چیزی که امروز برای همه ما عمو ماً وبرای مسئولین خصوصاً لازم است ! شناخت وظیفه و عمل کردن به وظیفه است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

موضوع بحث هفته های گذشته پیرامون فضیلتهای فراموش شده در عصر حاضر بود که گفتیم یکی از آن فضائل فراموش شده فضائل علی (علیه السلام) است گفتیم از طرف خدا، درقرآن واز طرف پیغمبر اکرم (ص) این فضیلت بزرگ معرفی شد. که اگر جن و انس و همه و همه و ملائکه نویسنده شوند و اگر همۀ درختها قلم شوند و اگر دریاها مرکب شوند تا فضائل علی (علیه السلام) را بنویسند، دریا تمام می­شود اما فضائل علی باقی می­ماند. بعد قرآن می­فرماید که یک مرتبه نه، بلکه هفت مرتبه دریا مرکب شود و تمام شود و دوباره دریا مرکب شود و تمام شود، سبعه أبحر. دریا تمام شدنی است اما فضائل علی (علیه السلام) تمام شدنی نیست.

یکی دیگراز فضیلتهای فراموش شده ، حیاست. این فضیلتی که خیلی مقدس است. این فضیلت به اندازه ای مهم است که پیغمبر اکرم (ص) می­فرماید کسی که حیا ندارد، دین ندارد. در روایت دیگری می­فرماید کسی که حیا ندارد، عقل ندارد. در روایات فراوانی هم از پیغمبر اکرم (ص) و هم از ائمۀ طاهرین (ع) وارد شده است و هم سنّی نقل کرده است و هم شیعه که: من لا حَیاءَ له لادِینَ لَهُ، من لا حیاءَ له لا عقلَ لهُ. آدم بی حیا، دین ندارد، آدم بی حیا، عقل ندارد. اگر عقل داشت، حیا داشت. اگر دین داشت، حیا داشت.

 این موضوع در قرآن راجع به فرعون، آمده است به اندازه­ای توانسته بود مردم را استحمار کند که علاوه بر ادعای حکومت، ادعای خدایی هم کرد و مردم این ادعا را پذیرفتند.

اما از قرآن و از روایات فهمیده می­شود که اول حیای مردم را گرفت، غیرت مردم را گرفت، یک مردم بی تفاوتی و بعد از آن ادعای خدایی کرد و آن مردم بی عقل و بی دین، خدایی او را قبول کردند. یک آیه­ای در قرآن است که این آیه تکرار شده که کار فرعون این بود: یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ.  این را مفسرین دو نوع معنا کردند.

یک معنا که مشهور است اینست که بچه­های پسر را سر می­برید برای اینکه جوانمردی پیدا نشود و بخواهد مزاحم او باشد و دخترها را هم به ذلت برای کلفتی نگاه می­داشت. مشهور اینگونه معنا کردند. اما بعضی که معنای عالیست، آیه را طور دیگر معنا کردند و فرمودند: یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ. یعنی غیرت را از مردها می­گرفت و مردها بی غیرت می­شدند. وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ. حیا را از زنها می­گرفت. وقتی که زن حیا نداشت و مرد غیرت نداشت، آنگاه می­توان سوار این جامعه شد.

این معنا را دنیای غرب همیشه با جمهوری اسلامی داشته و تبلیغ هم روی آن کرده است. خیلی اوقات در تبلیغ هایشان گفتند که جنگ نظامی با این جمهوری اسلامی نمی­شود کرد، برای اینکه سپاه و بسیج را دارد، جنگ نظامی پیروز نمی­شود و دلیلش هم آن هشت سال جنگ که دنیا با این جمهوری اسلامی جنگید اما نه اینکه شکست نخورد بلکه با نبود امکانات جمهوری اسلام پیروز شد. لذا گفتند جنگ نظامی نمی­شود . اگر می­خواهید پیروز شوید، غیرت را از مردها و حیا را از زنها بگیرید، آنگاه بر مردم بی غیرت و بی حیا ،مسلط شدن آسان است.

کاری که در اسپانیا کردند اسپانیا را مسلمانها گرفتند و خیلی کار فرهنگی کردند که الان مساجد و مدرسه ها و کارهای میراث فرهنگی در اسپانیا خیلی شده است، دشمن دید که نمی­تواند با جنگ نظامی اسپانیا را بگیرد، لذا با جنگ نرم جلو آمد. همین چیزی که الان دنیای استکبار با ما می­کند. غیرت را از مردها گرفت و حیا را از زنها گرفت. مجالس شب نشینی برای آنها تهیه می­کرد و امکانات گناه فراهم می­کرد و در پارکهایشان گناه زیاد شد و اختلاط بین زن و مرد ریادشد. به عبارت قرآن غیرت از مردها و عفت از زنها رفت و اختلاط بین زن و مرد در پارکها فراوان شد. مجالس شب نشینی اختلاط زن و مرد زیاد شد و بالاخره گناه سر تاپای اسپانیا را گرفت. ناگهان دنیای استکباری با یک حمله اسپانیا را گرفت. ا

۷ مورد حیا در قران آمده که حیای مثبت وخوب هستند و انسان باید آن ها را ارعایت کندکه در جلسات بعدی عرض خواهم کرد

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

الْمَکَارِمُ عَشْرٌ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَکُونَ فِیکَ فَلْتَکُنْ ….. صِدْقُ الْبَأْسِ وَ صِدْقُ اللِّسَانِ وَ أَدَاءُ الْأَمَانَهِ وَ صِلَهُ الرَّحِمِ وَ إِقْرَاءُ الضَّیْفِ وَ إِطْعَامُ السَّائِلِ وَ الْمُکَافَأَهُ عَلَی الصَّنَائِعِ وَ التَّذَمُّمُ لِلْجَارِ وَ التَّذَمُّمُ لِلصَّاحِبِ وَ رَأْسُهُنَّ الْحَیَاء. (الأمالی، شیخ طوسی، ص۳۰۱)

مکارم ده تاست: اگر می توانی آنها را داشته باش، استقامت در سختی ها، راستگویی، امانتداری، صله رحم، میهمان نوازی، اطعام نیازمند، جبران کردن نیکی ها، رعایت حق و حرمت همسایه، مراعات حق و حرمت رفیق و در رأس همه، حیا.

از همه‌ی این صفات بالاتر و در رأس آنها «حیا» است. ببینید حیا چقدر اهمّیّت دارد، و چقدر فاجعه‌بار است سیاستی که امروز در دنیا به وسیله‌ی عوامل قدرتهای ضدّ بشری برای زدودن حیا رایج است؛ واقعاً الان با یک سیاستی، با یک تدبیری، در همه‌ی دنیا دارد کار انجام میگیرد برای اینکه حیا را از بین مردم بردارند. وقتی هم که میخواهند حیا را بردارند،از راه‌های مختلف و ده‌ها راه وارد میشوند: مسئله‌ی اختلاط زن و مرد یک مسئله است، مسئله‌ی پوشش زن و مرد یک مسئله است، چیزهایی که تحت عنوان حقوق زن بیان میشود، یکی از این پنجره‌های شیطانی است، چیزهایی که در مورد پوشش زن بیان میشود که «آقا چرا مجبور میکنید زنها را به حجاب؟» حرفهایی که حتّی بعضی از افراد ظاهرالصّلاح هم میگویند.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

در ابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما عزیزان نمازگزار را توصیه میکنم به تقوای الهی!!

روز گذشته  عید غدیر بود اشاره مجددی داشته باشم:

علی کیست؟ کسی جز قرآن و روایات اهل بیت نتوانسته است که بگوید علی کیست.درحالی که بیش از هزار جلدکتاب ازسنی وشیعه، از غیرمسلمانها دربارۀ فضائل علی (علیه السلام) و اینکه علی کیست نوشته شده است؛ اما هنوز قطره از دریاست. خدا رحمتش کند که چه خوب گفته است.

   کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست    که تر کنی سر انگشت و صفحه بشماری

جرداق نصرانی یک کتاب نوشته است که اسم کتاب، الامام علی صوت العداله الانسانیه است. البته خودش هم می­داند که این الهام از طرف علی است روی این کتاب. در این کتاب علی (ع) را اینطور معرفی می­­کند و می­گوید علی آن کسی است که در جزر و مد روزگار خودش را نباخت. آنجا که باید جهاد کند، جهاد می­کرد. آنجا که باید صبر کند، زنش را در مقابل چشمش کتک می­زدند، صبر می­کرد. آنجا که باید کار کند برای فقرا و برای تقویت اسلام، کار می­کرد. بیست و شش مزرعه، بیست و شش باغ، به دست مبارکش در آن بیست و پنج ساله، آباد کرد. اما همه برای مستمندان، همه برای تقویت اسلام. آنجا که باید خلافت کند، خلافت می­کرد ولو اینکه جنگ جمل و صفین و نهروان را بر او تحمیل کنند. به عبارت دیگر رساتر، علی اینست: تشخیص وظیفه و عمل کردن به وظیفه.

چیزی که امروز برای همه ما عمو ماً وبرای مسئولین خصوصاً لازم است ! شناخت وظیفه و عمل کردن به وظیفه است. اگر این جملۀ به راستی جامۀ عمل پوشیده بود، الان هزار برابر این نظام مقدّس ترقی داشت و روشنی و برکت داشت. جرداق نصرانی راجع به امیرالمؤمنین این را می­گوید: علی آن کسی است که، شناخت وظیفه و عمل کردن به وظیفه. اما در یک جملۀ عاطفی ریخته است اینکه، علی آن کسی است که در جزر و مد روزگار خودش را نباخت. بعد یک مثال می­زند و مثالش هم عاطفی است و باید بگویم که الهام از طرف علی (علیه السلام) است. می­گوید که شما هر آبی را می­توانید موج دار کنید. یک آب حوضی باشد و دستتان را در آن آب بزنید، موج دار می­شود. اگر استخری باشد، یکی در آن شنا کند، موج دار می­شود و متلاطم می­شود. و بالاخره اگر دریا باشد و یک کوهی در آن بیفتد، مواج می­شود. بعد می­گوید من یک دریای فضیلتی سراغ دارم که هیچ چیز نتوانست او را متلاطم کند و آن وجود دریای فضیلت علی (ع) است. دریای فضیلت علی (ع)، سعۀ وجودی علی که هیچ چیز نتوانست آن را متلاطم کند. بعد یک مثال هم می­زند و می­گوید الاّ یک چیز و آنهم آه مظلوم است. می­گوید علی آنست که یک دختر یهودی، دادش به یا علی بلند است. خلخال از پای او برده بودند. این جمله، این استغاثه به امیرالمؤمنین رسید. راوی می­گوید دیدم که چه تلاطمی! اشک به اندازه­ای تند است که روی زمین می­ریزد و یک جمله دارد که من زنده باشم و یک دختر یهودی که در پناه اسلام است، مظلوم واقع شود،می­گوید این گریۀ مظلوم علی را متلاطم می­کرد. من از زبان شما می­گویم که ای کاش این جرداق نصرانی یک چیز دیگر را هم اضافه می­کرد و آن اینکه در دل شب، اه من قله الزاد ، وبعد السفر ، و وحشه الطریق. امیرالمؤمنین در دل شب، آه و ناله و معاشقه با خدا و مثل بید می­لرزید و مدهوش می­شد. یعنی از خود بیخود می­شد و دیگر هیچ چیزی را حس نمی­کرد و نمی­دید، جز خدا. بدن مثل بید می­لرزید. ای کاش جرداق نصرانی این را هم اضافه کرده بود. لذا از شما بپرسند، با درسی که جرداق نصرانی به شما داد، علی (علیه السلام) آن دریای فضیلت است که هیچ چیزی نمی­توانست آن را متلاطم کند مگر دو چیز. یکی آه مظلوم و یکی عظمت خدا و یکی هم خشیت خدا. در دل شب خدا، خدا. اه من قله الزاد ، وبعد السفر ، و وحشه الطریق. این علی است

پنجم مرداد ماه را پشت سر گذاشتیم سالروز اقامه نمازجمعه در کشور اشاره داشته باشم :

هفته کذشته صحبت کردم فرصت نداریم فقط به یک روایت اکتفاء میکنم:

۱)- پیامبر (ص) : « إِذَا کَانَ یَوْمُ الْجُمُعَهِ غَدَتِ الشَّیَاطِینُ بِرَایَاتِهَا إِلَى الْأَسْوَاقِ فَیَرْمُونَ النَّاسَ بِالتَّرَابِیثِ أَوِ الرَّبَائِثِ ، وَیُثَبِّطُونَهُمْ عن الجمعه» (کنزالعمال؛حدیث ۲۱۱۶۸) هنگامی که روز جمعه می شود و شیاطین صبح زود با پرچمهایشان به بازارها می روند و به طرف مردم موانعی می افکنند و آنان را از رفتن به نماز جمعه باز می دارند.

مناسبتهای دیگری هم داریم ۲۰ ذی‌الحجه ولادت امام موسی کاظم(ع) (۱۲۸ق)

تاریخ اسلام روز مباهله‌ی پیامبر اسلام(ص) با مسیحیان نجران(۱۰ق)

۲۵ ذی‌الحجه نزول سوره‌ی دهر در شأن امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسین(ع) و روز خانواده

اما از آنجا که بعداز اقامه نماز جمعه و نماز عصر میز خدمت داریم و قرار است مسئولین عزی پاسخگوی سئوالات شما بزرکواران باشند به همین مقدار بسنده میکنم و خطبه دوم را هم به پایان میرسانم

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

لازم به ذکر است به مناسبت عید غدیر و سالروز اقامه نماز جمعه در کشور و روز نماز جمعه میز خدمت با حضور مسئولین بعداز نمازجمعه برگزار شد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --