اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک در خطبه های نماز عید قربان:, یکی از ابعاد اساسی و بلکه مهم‌ترین بُعد حج، وجه سیاسی آن است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک در خطبه های نماز عید قربان:, یکی از ابعاد اساسی و بلکه مهم‌ترین بُعد حج، وجه سیاسی آن است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز عید سعید قربان   ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

در ابتدای خطبه اول خودم و همه شما را به تقوای الهی دعوت و توصیه می کنم . تقوایی که بتوانیم با شیطان و نفس خود مبارزه کنیم تا هم عمل صالح و نیک انجام دهیم و هم آن اعمال نیک و صالح را نگهداریم همانند تقوای حضرت ابراهیم (ع) که در مقابل نفس و شیطان ایستاد و اجازه نداد شیطان مانع او شود و دستور خداوند متعال را انجام ندهد. حتی چند بار هم شیطان را از خود دور کرد و امر الهی را مبنی بر ذبح فرزندش حضرت اسماعیل (ع) اجرا کرد و چاقو را بر گلوی فرزندش گذاشت و گفت: « بِسمِ الله وَ بِاللهِ الّلهمَّ تَقَبَّلْه مِنِّیْ و ارنی ما وعدتنی فیه یَوْمَ لِقَائِکَ » یعنی به نام خدا و یاری او ، پروردگارا این قربانی را از من قبول فرما و در روز جزا به وعده خود وفا نما.حضرت اسماعیل هم رو به درگاه بی نیاز کرد و گفت : « یا رب فدیت لک نفسی، رضیت بقضائک فتقبل منی» خدایا جانم را در راه تو دادم و به قضای تو راضی شدم از من قبول فرما .

این تقوای پدر و فرزند است در مبارزه با شیطان و اطاعت فرمان خدای تبارک و تعالی

ابراهیم با دلی قوی و اراده‌ای آهنین، دست و پای اسماعیل را بست. خروش از ملأ اعلی بر آمد و فغان از ملائکه‌ی عالمِ بالا برخاست. در حالی که، در حال پدر و پسر، و تفویض و تسلیم ایشان به نظاره ایستاده بودند، می‌نگریستند، می‌گریستند و می‌گفتند: «یا رب! چه بزرگ بنده‌ای است ابراهیم، که او را بخاطرت در آتش افکندند، باک نداشت. و اکنون برایت و در راه رضایت، فرزند را قربانی می‌کند، هیچ غم ندارد.» حق (سبحانه) بدیشان خطاب کرد: «یا ملائکتی! ما به او خلعتِ خُلّت پوشانیده و ساغرِ محبت نوشانیده‌ایم.

«فـَلـَمـَّا أسلـَمَا» پس آن هنگام که پدر و پسر، حکم خدای را، گردن نهادند یعنی پدر به فدای پسر و پسر به فدای سر، سر نهادند. «و َتَلّـَهُ» و پدر پسر را بیفکند «لِلجَبِین» بر پیشانی. و تیغِ تیز بر حلق او نهاد. «در روایتی آمده که ابراهیم، تیغِ تیز را چندین بار کشید، ذره‌ای از پوست، گوشت و رگِ اسماعیل را نبُرید. ابراهیم در غضب فرو رفت و کارد را از عصبانیت از دست بیفکند. کارد به قدرت الهی با وی در سخن آمد که: «ای پیغمبر خدا! بر من چرا خشم می‌گیری؟ «ألخـَلِیلُ یَأمُرُنِی بِـِالقـَطع» خلیل مرا امر به بریدن می‌فرماید: «و الجَلیلُ یَنهانی عن القطع» و ملِک جلیل مرا از بریدن باز می‌دارد. «و من آن می‌کنم که جلیل می‌خواهد نه خلیل.»

« یا إِبْراهِیمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْیا إِنَّا کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» ای ابراهیم به خوابت عمل نمودی ما نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم اینک سرت را بلند کن و قربانی را بگیر و به جای اسماعیل ذبح کن.پس ما هم تلاش کنیم تقوایی کسب کنیم که ما را در مقابل نفس و شیطان بیمه و قدرتمند کند.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

اشاره ای به پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت‌الله الحرام، پیامی حکیمانه، راهنمایی‌کننده و در عین حال پر سوز بود،داشته باشم.چند نکته عرض کنم:

این دوّمین سال است که موسم شادمانی و بهجت معنوی حج، به موسم فراق و حسرت تبدیل میشود

نکته اول:پیامی که معمولا خطاب به کنگره عظیم حج صادر می‌شد، آن‌هم در شرایط تعطیلی این عمل عبادی و دستور اسلامی، نشان از این حقیقت بلند داشت که هرچند ظاهر و مناسک به اقتضای زمان و به‌طور موقت قابل تعطیل و تعویق‌اند، اما روح حج که متشکل از مسائل متعددی چون همبستگی مسلمین و ایستادگی در برابر مستکبران عالم و امورات معنوی است، در هیچ وضعیت و شرایطی قابل‌چشم‌پوشی و تعطیلی نیست.

نکته دوم:امسال، حجّ بیتِ معظّم در دسترس نیست ولی توجّه به ربّ‌البیت و ذکر و خشوع و تضرّع و استغفار در دسترس است؛ حضور در عرفات میسّر نیست امّا دعا و مناجاتِ معرفت‌افزا در روز عرفه میسّر استرَمی شیطان در منیٰ ممکن نیست امّا دفع و طرد شیاطین قدرت‌طلب در همه جا ممکن است حضور یکپارچه‌ی بدنها در گِرد کعبه فراهم نیست امّا حضور یکپارچه‌ی دلها بر گِرد آیات روشن قرآن کریم و اعتصام به حبل‌الله وظیفه‌ی همیشگی است.حالا که زیارت‌ها و هیئات و جمعه و جماعات، در دسترس نیست بایستی خلأهای آسیب‌رسان به معنویت‌ها را به نحوی پوشش داد. توجه به پروردگار متعال و سیره اهل‌بیت و لزوم دستگیری از مردم خصوصا در این ایام سخت، می‌تواند تا حدی جابر این کاستی‌ها تلقی شود.

نکته سوم: یکی از ابعاد اساسی و بلکه مهم‌ترین بُعد حج، وجه سیاسی آن است. به فرموده امام خمینی (ره) اسلام همه‌اش سیاست و همه‌اش مبارزه است. حاجی شدن بدون تعظیم شعائر سیاسی اسلام، ناقص و بلکه بی‌معناست. حاجی خانه خدا، باید در دل، بر زبان و در عمل مدافع مظلومان و مستضعفان عالم باشد که نتیجه طبیعی و ذاتی آن، بغض و غضب نسبت به مستکبران است. معیار دقیق سنجش مسلمانی یکایک مسلمانان، اجتماعات و حکومت‌های آن‌ها، رابطه آنان با مسئله فلسطین، مظلومیت یمن، جنایات متعدد در افغانستان و عامل تمام این جنایات یعنی آمریکا و فرزند نامشروعش در منطقه ما یعنی رژیم صهیونیستی است.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --