اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه باقرشهر:بی بصیرتی وغفلت از دشمن به نظام آسیب میزند

حجت الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه باقرشهر:بی بصیرتی وغفلت از دشمن به نظام آسیب میزند

به گزارش دفتر امام جمعه باقر شهر نماز پرصلابت جمعه اینهفته بیستم تیر ماه ۹۹ مصادف باهجدهم ذی القعده ۱۴۴۱ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ .سه خصلت است که مرتکبِ آنهانمی ‏میردمگراینکه نتیجه بدآنهارا می‏بیند.

۲ . بعضی مثل نقل و نبات دروغ می‏گویند؛ به نحوی که اگر دروغ نگویند، احساس می‏کنند که چیزی کم دارند.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:
  1. مسئله عفاف وحجاب یکی ازمسائل پرچالش وهمیشگی درهمه اعصاروبرای همه کشورهابوده و هست.

۲٫شناخت بیشترفرصت‌هاو تهدیدهاى پیش روی مابراى اتخاذمواضع بهتروصحیح‌ترکمک خواهد کرد.

۳٫شیاطین ودشمنان درست از نقطه‌اى که تصور مى‌کنیم نقطه قدرت مااست حمله خواهد کرد.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

IMG_20200710_154148_012

قال مولینا الإمام الباقر (ع): «ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا یَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى یَرَى وَبَالَهُنَّ الْبَغْیُ‏ وَ قَطِیعَهُ الرَّحِمِ‏ وَ الْیَمِینُ‏ الْکَاذِبَهُ یُبَارِزُ اللَّهَ بِهَا‏»{تحف العقول، ص۲۹۴}

امام باقر (ع) در روایت مذکور، فرموده است که سه خصلت است که مرتکبِ آنها نمی‏میرد مگر اینکه نتیجه بد آنها را می‏بیند که آن سه خصلت، ظلم و ستم، قطع رحم و قسم دروغ که انسان به وسیله آن با خدا مبارزه می‏کند، می‏باشند.

آن حضرت (ع) در روایت مذکور، به عواقب بعضی از اعمال اشاره کرده است که انسان باید در زندگی خود مراقب باشد تا آن اعمال از او سر نزند چون آثار آن اعمال تنها در آخرت گریبان انسان را نخواهد گرفت، بلکه بلکه از آثار وضعی آن اعمال در همین دنیا به سراغ انسان خواهند آمد، گاهی انسان کاری را انجام می‏دهد و در ذهنش این مطلب است که توبه خواهم کرد و خدا نیز ارحم الراحمین است و خواهد بخشید که این بیشتر به حق الله مربوط است، هرچند که در رابطه با بعضی از حقوق الناس نیز آمده است که در روز قیامت از اعمال خوب انسان به شخص مقابل که حقش را ضایع کرده است، داده خواهد شد، اما عواقب بعضی از اعمال در همین دنیا گریبان انسان را خواهند گرفت و انسان نمی‏میرد مگر اینکه اثر وضعی آن عمل را در همین دنیا می‏بیند.

امام باقر (ع) در روایت مذکور، فرموده است که یکی از مواردی که انسان عواقب آن را در همین دنیا خواهد دید، ظلم و ستم است و ظلم و ستم نیز اعم از این است که یک شخصی به عنوان پادشاه و حاکم در رأس امور مملکت به دیگران ظلم کند و یا اینکه شوهر به زن و یا بر عکس، زن به شوهر و یا هر دو به فرزندان خود ظلم کنند و یا اینکه مسؤول نسبت به زیر دست خود ظلم کند و هر چه را که بتوان به عنوان مصداق ظلم و ستم فرض کرد، شامل می‏شود. دومین موردی که امام باقر (ع) به آن اشاره کرده است که اثر وضعی خود را در همین دنیا می‏گذارد، قطع صله رحم است. کسی که رابطه خویشاوندی خود را با اقوام و خویشان قطع کند و احوال آنها را نپرسد در همین دنیا معاقب خواهد شد و یکی از آثاری که بر قطع رحم مترتب می‏شود این است که همان‏طور که شخص با دیگران قطع رابطه کند، در آخر عمر کسی سراغی از او نخواهد گرفت و به او سرکشی نخواهد کرد. سومین موردی که امام باقر (ع) آن را به عنوان یکی از اعمالی که در همین دنیا گریبان‏گیر انسان خواهد شد، ذکر می‏کند قسم دروغ است. بعضی مثل نقل و نبات دروغ می‏گویند؛ به نحوی که اگر دروغ نگویند، احساس می‏کنند که چیزی کم دارند و امور زندگیشان بدون دروغ گفتن نمی‏گذرد.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

IMG_20200710_154209_236

خودم را وشما نمازگزاران عزیز را در خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!

رسول خدا صلی الله علیه واله می فرمایند : کُلُّکُمْ مِنْ آدَمَ وَآدَمُ مِنْ تُرابٍ وَأکْرَمُکُمْ عِنْدَ اللهِ أتْقاکُمْ.

همۀ شما از نسل آدم هستید و آدم از خاک است و ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است.{تفسیر قمی، جلد ۲، صفحه ۳۲۲}

شنبه ۲۱ تیر ۱۹ ذی‌القعده تهاجم به مسجد گوهر شاد و کشتار مردم و روز عفاف و حجاب(۱۳۱۴)

۲۱ تیر ۱۳۱۵ در پی اعتراض به قانون کشف حجاب در مسجد گوهرشاد تعداد زیادی ازجمله برخی از بانوان هموطن به شهادت رسیدند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی جهت گرامی‌داشت ارزش‌های دینی، این روز بزرگ به عنوان روز عفاف و حجاب نامیده شد.

مسئله عفاف و حجاب یکی از مسائل پر چالش و همیشگی در همه اعصار و برای همه کشور ها بوده و هست.با آنکه در این زمینه مطالب زیاد گفته و نوشته شده است ولی باز هم به نظر می رسد جای کار دارد و باید زوایای آن روشن تر شود.

گسترش فرهنگ حجاب و عفاف آثار و نتایج مهمی دارد. در ساحت فردی، ایجاد سلامت و آرامش روانی در آحاد افراد جامعه با حجاب و عفاف پیوند دارد. کارکرد دیگر گسترش فرهنگ حجاب و عفاف، پایداری نهاد خانواده است. ۲۶ راهکار برای تقویت حجاب وعفاف وجود دارد که همه …….که  شایسته است در قالب کارگروه های تخصصی به این سرفصل های توجه کارشناسانه شود

فرصت‌ها و تهدیدهاى تحول آفرینى در سال ۹۹

تقریبا ۵ماه ازآغازسال ۹۹ گذشته است. قرائن و شواهد پیداست سالى سرنوشت‌ساز و جهت‌دهنده و تعیین‌کننده ‌را سپرى خواهیم کرد. شناخت بیشتر فرصت‌ها و تهدیدهاى پیش روی ما براى اتخاذ مواضع بهتر و صحیح‌تر کمک خواهد کرد.

رهبر حکیم انقلاب اسلامى در ۱۴خرداد امسال، موضوع تحول‌خواهى و تحول‌آفرینى را با تکیه برمکتب امام خمینى مطرح کردند. مطرح کردن موضوع تحول در سال ۹۹ که آخرین سال قرن شمسى و در آغاز قرن شمسى جدید است، آن هم ازسوى حکیم بصیر و هوشمندى چون امام خامنه‌اى بدون حکمت نیست. طرح تحول‌خواهى در این سال از سوى ایشان قطعا با عنایت به ظرفیت‌هاى موجود در کشور و مردم و نیروهاى انقلابى انجام شده است. این مهم باید ما را به تامل بیشتر و تحرک افزون‌تر وادار کند.

IMG_20200710_154213_438

فرصت‌هاى سال ۹۹ 

یک- سال ۹۹ را با اوج‌گیرى کرونا- میهمان ناخوانده‌ى زیست بشرى – آغاز کردیم. بزرگترین تهدید را تا حدود زیادى با همکارى مردم و مسؤولان مدیریت کردیم. اگرچه نقائص و کاستى‌هایى وجود داشته و دارد اما مشارکت فعال مردم، انتشار عطر مواسات و همدلى مومنانه بهترین و زیباترین تصاویر انسانى و اخلاقى را پیش روى جهان قرار داد و نشان داد که چگونه مى‌توان بزرگترین تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

دو- در خرداد ماه امسال، مجلس یازدهم با ترکیب جوان و آرایش انقلابى و تحول‌خواهى آغازبکار کرد و امیدها را به اصلاح و تحول بیش ازپیش تقویت کرد. بهمین جهت از همان روزهاى اول مورد هجمه ‌بى‌امان استکبار رسانه‌اى و پیاده نظام داخلى‌اش قرار گرفته است.

سه- عملکرد خوب و عدالت‌محورانه و فسادستیزانه قوه قضائیه و ورود این قوه در حوزه‌هاى حقوق شهروندى، حمایت از تولید و کارآفرینى و خصوصا اصلاح و تحول از درون، موجب شده است تا در نظرسنجى‌هاى مختلف این قوه و رئیس محترم آن نصاب بالایى از اعتماد را در حساب نظام اسلامى ذخیره کند.

چهار- تاب آورى ‌بى‌نظیر و صبر و شکیبایى کم‌نظیرو بصیرانه، بهترین و مظلوم‌ترین و مقتدرترین مردم تاریخ در برابر تحریم‌هاى فزاینده و به زعم دشمن فلج‌کننده و آشوب‌آفرین و نیز بى‌تدبیرى‌ها و ضعف‌هاى آشکار مدیریتى دولتمردان، که حکایت ازبصیرت ملت آگاه ما دارد، از فرصت‌هاى بزرگ و بى‌بدیل است.

IMG_20200710_154154_977

تهدیدهایى که پیش روى ما است!

ما باید با درک درست و تصویر روشن از دشمن و برآورد فکر و اندیشه و اقدام و عمل او حرکت کنیم. نه مرعوب قدرت و تهدید او شویم و نه شیفته پیروزى و اقتدار خودمان. شیطان درست از نقطه‌اى که تصور مى‌کنیم نقطه قدرت ما است حمله خواهد کرد. با این نگاه مهم‌ترین تهدیدهاى پیش رو و خصوصا در ماه‌هاى آینده

اول- دولت کنونى و گرفتار بى‌برنامگى‌اى ناشى از پیوند دادن همه مشکلات به رفع مشکل هسته‌اى واجراى برجام و نیز ضعف برنامه‌اى، ضعف و قصور در هماهنگى، ضعف روحیه جهادى در دولت کنونى باعث شده است شرایط نابسامان اقتصادى تشدید شده و شرایط را براى سوء استفاده دشمن فراهم‌تر سازد.

دوم- تحرکات عناصر خودباخته، بریده و پشیمانِ- سابقاً انقلابى – و فسیل‌هاى سیاسى در تبرئه‌سازى خود از قدرالسهم تقصیرات و سیاه‌نمایى اوضاع کشور و ادراک‌سازى دروغین ازآینده با انگاره‌سازى‌هاى کاذب از شرایط پیش رو و پیوند زدن آن به سازش با دشمن!

سوم: فقدان یا ضعف در آرایش جبهه‌اى و قرارگاهى، مشغول شدن به آرم‌ها و نسیان آرمان‌ها،

فقدان و ضعف نگاه برنامه اى، میدان ندادن به نیروهاى کارآمد از غیر گروه خود، محدود ماندن حلقه‌ى یاران و ضعف در جذب حداکثرى، ازجمله این تهدیدها است.

این تهدیدها البته همیشه بوده و هست اما توجه به آن در سال ۹۹ که سال تعیین‌کننده‌اى و باید به تحولات بزرگ در این سال و سال آینده منجر شود لازم‌تر و بایسته‌تر است.

چه بایدکرد؟

اولاً درک عمیق از شرایط و طراحى‌هاى دشمن داشته باشیم تا هم بهانه‌هاى فرصت‌سوز را از دست آنان بگیریم وهم زمینه سوء استفاده‌ى فرصت‌طلبان فراهم نشود.

ثانیاً توجه و تمسک علمى و عملى به نظام و سیره امامین انقلاب اسلامى و در شرایط حاضر – خصوصاً- رهبر حکیم انقلاب اسلامى است.

ثالثاً:نشانه‌گذارى‌ها و هدف‌گذارى‌هاى دشمن و شواهد و قرائن بدست آمده، حاکى ازآن است که استکبار براى سال ۹۹ خواب‌هاى آشفته‌اى دیده است. تجربه و درس‌ها و عبرت‌ها در فتنه‌هاى اخیر، اجازه غافل‌گیرى را به ما نمى‌دهد.نباید لحظه از برنامه وا هداف دشمنان غفلت کرد{تکبیرنمازگزاران}

نظام اسلامی از ابتدای انقلاب تا کنون، همواره با دو فضای غفلت و بصیرت رو به رو بوده و در همه عرصه‌ها با تکیه بر بصیرت، توانسته از چالش‌ها و بحران‌ها عبور کند البته ریشه و علت بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها نیز غفلت و بی‌بصیرتی بوده است.امروز هم علاوه بر اینکه اجازه سوء استفاده به عده ای نخواهیم داد با بصیرت و عدم غفلت از این چالشها و بحرانها عبور خواهیم کرد {تکبیرنمازگزاران}

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --