اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: در صورت اعدام شیخ نمر جامعه بشرى به ویژه امت اسلام آرام نخواهند گرفت.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: در صورت اعدام شیخ نمر جامعه بشرى به ویژه امت اسلام آرام نخواهند گرفت.

نمازپرصلابت جمعه اینهفته ۲۵/۰۲/۱۳۹۴درمسجد امام حسن مجتبی (ع)و باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم درمسجد حضرت صاحب الزمان (عج)برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خودبااشاره به روزجهانی خانواده گفتند:اگر گام نخست در تشکیل خانواده سنجیده برداشته شود؛ یعنی افراد در انتخاب همسر، معیارهای ارزشی، اخلاقی و ایمانی را در نظر بگیرند، سیر حرکتی خانواده به سوی تشکیل خانواده ای مطلوب خواهد بود

خطیب جمعه محترم دربخش دیگری ازسخنان خود بااشاره به حکم اعدام سیخ نمر اظهارداشت:صرفنظر از اعدام یا عدم اعدام شیخ نمر باقرالنمر، روحانى مبارز شیعه عربستانى، نفس اعلان رسمى تصمیم بر اعدام این روحانى برجسته شیعى در عربستان از طرف حکام ظالم و ستمگر آل سعود ضمن اینکه نشان از استیصال و ضعف دولت عربستان داردکه در صورت عملى شدن این تصمیم و نیز تداوم این قبیل جنایات قطعاً جامعه بشرى به ویژه امت اسلام ازجمله مسلمانان مظلوم و آزادیخواه عربستان آرام نخواهند گرفت و نفس هاى آخر حکام ظالم آل سعود را بفضل الهى قطع خواهند نمود

 (((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))))))))))

عناوین خطبه اول:

۱- پیامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شده اند،

عناوین خطبه دوم:

۱-      فضیلت بیست وهفت رجب، روز مبعث رسول الله

۲-جوان امروز در معرض خطر انواع تهاجم فرهنگى قرار دارد

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

images

عبادالله و نفسی بِتَقوی الله فان خیر الزاد التقوی

جهان در آستانه بعثت حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در انحطاط و بحران شگفت انگیزی قرار داشت. جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، تضییع حقوق ضعیفان و محرومان، فساد و بی بند و باری، تبعیض و ناعدالتی، نگرانی و دلهره، دوری از اخلاق و انسانیت، تمام جوامع بشری را در آن روزگار فرا گرفته بود.
در این میان منطقه جزیره العرب و به ویژه شهر مکه از منظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، پایین¬ترین و بدترین وضع را تحمل می¬کرد. خضوع اعراب جاهل در مقابل چوبهای خشکی که به صورت بت درست شده بود و اهالی مکه در مقابل آن اجسام بی¬جان قربانیها کرده و استمداد می¬طلبیدند، هر انسان فهمیده و عاقلی را به تعجب و تأسف وا می¬داشت. زنان نه تنها از حقوق اساسی خود محروم بودند، بلکه همانند کالای بی¬جان خرید و فروش می¬شدند درسوره مبارکه انعام آیات شریفه / ۱۵۱٫/ ۱۵۲به این موارداشاره شده است.

بزرگ ترین حادثه تاریخ بشر، بعثت پیامبران خداست. پیامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شده اند، زیرا بى شک، سعادت دنیا و آخرت انسان و خرابى دنیا و آخرت او در صلاح و فساد سه عضو است.

هدف اوّل: اصلاح عقل

اصلاح عقل، رشد فکر انسان و قرار دادن اندیشه او در مسیر صحیح و سلامت است، زیرا انسان مى تواند در سایه نبوت، از نظر فکر به جایى برسد که فقط فکر خیر و اندیشه پاک داشته باشد و در مغز او نقشه صلاح و پاکى باشد، چرا که اگر درِ هر دانشى را به روى فکر بشر باز کنند،این تابلوى ارزنده از رسول گرامى اسلام صلی الله علیه و آله باقى مانده است که :«اطلبوا العلم من المهد الى اللحد»(۱)از گهواره تا گور زمان دانشجویى است و از گور به بعد، زمان برداشت محصولات دانش است :«الدنیا مزرعه الآخره»(۲)

در روایتی از اوضاع نابسامان عربستان در آستانه بعثت نبوی ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمده است: روزی قیس بن عاصم به نزد حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمده و عرضه داشته: یا رسول الله! من در ایام جاهلیت هشت دختر خود را زنده به گور کرده­ام، حالا چه کنم؟ پیامبرـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: در مقابل هر دختر یک برده آزاد کن!

در روایت دیگری آمده است: هنگامی که قیس یکی از موارد زنده به گور کردن دخترانش را در حضور رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ شرح داد، رسول مهربان الهی در حالی که از شدت تأثر حلقه­های اشک بر گونه­های مبارکش می­لغزید، از سنگ دلی و قساوت آن مرد جاهل تعجب کرده و به یارانش فرمود: «إنَّ هذهِ لَقَسْوَهٌ وَمَنْ لایَرْحَمْ لایُرْحَمْ؛ این [عمل] سنگدلی است و هر کس رحم نداشته باشد، مشمول رحمت ‍‍ ‍‍[الهی] نخواهد بود».

بنابراین جهان در آستانه بعثت، غرق در انواع خرافات، افکار و اندیشه­های جاهلانه بود و شاید در آن روزگاران در هیچ جای عالم خرافه پرستی و بی­بند و باری و رواج مفاسد اجتماعی مثل منطقه جزیره العرب نبود. مردم آن عصر بدون آنکه خود متوجه باشند، نیاز شدیدی به امور معنوی، اخلاقی و انسانی داشتند ودر آتش ناعدالتی، نابرابری و تضییع حقوق انسانی می­سوختند.

نبوت به دلیل حرکت عقلى مردم به آنها عطا شد و خداوند برمردم منت گذاشته است.

هدف دوم بعثت (اصلاح قلب)

اما هدف دوم نبوت و بعثت انبیا، براى اصلاح قلب مردم بوده است. مردم ممکن است عقل خود را از علم پُر کنند، اما به قول شاعران قدیم، دزدى از آب درآید که با چراغ به زندگى مردم بزند.

      چو دزدى با چراغ آید                                                                  گزیده تر برد کالا

اگر عقل درستى نباشد و اگر قلب با واقعیات الهى کنترل نشود، عقل با علم به خنجر تیزى تبدیل خواهد شد که از پشت به هر کسى مى زند. نبوت تنها بر علم تکیه ندارد. قرآن مى فرماید:« وَمَا یَعْقِلُهَا إِلاَّ الْعَالِمُونَ » (۴)

ولى جز اهل معرفت و دانش در آنها تعقّل نمى کنند .

در جاى دیگر مى فرماید :

« یَوْمَ لاَ یَنفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللّه َ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ »  (۵)

روزى که هیچ مال و اولادى سود نمى دهد ، مگر کسى که دلى سالم [ از رذایل وخبایث] به پیشگاه خدا بیاورد.

یکى ازعقل هاى پرقدرت که ضررش از حیوانات شرور براى بشر بدتر بوده است، در سوره اعراف و جمعه از دانشمند زمان بنى اسرائیل که قلب خود را کنترل نمى کردند، به سگ هارتعبیر مى کند.

« فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ » (۶)

پس داستانش چون داستان سگ است [ که ]اگر به او هجوم برى ، زبان از کام بیرون مى آورد ، واگر به حال خودش واگذارى [ باز هم ]زبان از کام بیرون مى آورد .

آیا کسانى که از زمان فتحعلى شاه تا بهمن ۵۷ کشور را به باد دادند، بى سوادهاى این مملکت بودند؟ سیصد سال در این کشور قرارداد استعمارى امضا شد و قراردادها هم در ایران و هم در انگلستان است، قراردادها را هم یا مهندسان یا دکترها امضا کرده اند. در تمام دوره حکومت قاجار، فقط چند نفر قرارداد را امضا نکردند؟ یکى قائم مقام فراهانى، چه قدر حاکم بوده است؟ یکى میرزا تقى خان امیر کبیر و دیگرى هم شهید شیخ فضل اللّه نورى و در این اواخر هم در چند دوره مجلس، سید حسن مدرس بود، اما کسى که از همه قوى تر در برابر گرگ استعمار ایستاد، رهبر کبیر انقلاب بود.

هدف سوم بعثت (اصلاح نفس)

سومین هدف انبیا براى اصلاح نفس و به تعبیر ساده تر، اصلاح اخلاق و آراستن مردم به صفات الهى با تأکید بر اخلاق الهى است. دستورهاى مهمى هم که در جانب عقل است، در اصلاح قلب و نفس است که این دستورها در یک مجموعه وسیعى در قرآن، گنجانده شده است. در کتاب « الذریعه الى تصانیف الشیعه » نام کتاب هایى که براى اصلاح قلب، عقل و نفس است از الف تا یاء آمده است. کتاب « أعیان الشیعه » براى شناخت نویسندگان آن در شصت جلد، دانشمندانى را که از راه قرآن و روایات براى اصلاح قلب و عقل و نفس اقدام کرده اند، نام مى برد. پیشنهاداتى که پیامبر صلی الله علیه و آله براى اصلاح این سه ناحیه دارد،

سفارش پیامبر صلی الله… به ترک گناهان

«أوصیک بتقوى اللّه »  (۷)؛ سفارش مى کنم که رابطه خود را با همه گناهان، به ویژه گناهان کبیره قطع کنید.

امیرالمؤمنین علیه السلام خطبه اى در نهج البلاغه درباره زهد و ورع و محرمات دارند. دراین خطبه مى فرماید: «به آن چه شما را دعوت کردم و آن این که با گناهان کبیره ترک رابطه کنید» .(۸) امام صادق علیه السلام علنى مى فرماید : «گناهان کبیره گناهانى هستند که قرآن مجید به آن وعده حتمى آتش داده است. ربا گناه کبیره است، زنا گناه کبیره است که در قرآن مانند ربا به آن وعده آتش داده شده است. شراب و قمار با شرط و بدون شرط با پول، موسیقى حرام، خوردن مال یتیم و ظلم به حق مردم، به امید کَرَم خدا معصیت کردن، گناه کبیره است. به این امید هم وعده آتش داده شده است که هر کس تقوا پیشه کند، هم در دنیا و هم در آخرت منفعت آن را مى برد»

۱- . کشف الظنون : ۱/۷۸٫

۲- . عوالى اللآلى : ۱/۲۶۷، حدیث ۶۶ ؛ غنائم الأیام : ۳/۵۲۱ .

۳- . بقره (۲) : ۱ ـ ۴٫

۴- . عنکبوت (۲۹) : ۴۳٫

۵- شعراء (۲۶) : ۸۸ ـ ۸۹ .

۶- . اعراف (۷) : ۱۷۶ .

۷- . الخصال، شیخ صدوق : ۵۲۵٫

۸- نهج البلاغه، خطبه ۸۱ .

مشروح خطبه دوم:

توصیه ئبه تقوا:

یکی از بزرگترین عوامل و مقدمه های تقوا  این است که انسان خودش را همیشه در محضر خداوند  متعال و در برابر دیدگان او بداند. امام صادق ( علیه السلام )به فردی به نام اسحاق فرمود:”یا اسحاق خف الله کأنّک تراه ” از خدا بترس همانگونه که کأنّه خدا را می بینی. “و ان کنت لا تراه” اگر تو خدا را نمی بینی “فإنّه یراک” اگر انسان به این مقام نرسد که در هر جا و با چشم دل خداوند متعال را ببیند، حداقل این اعتقاد را نباید از دست بدهد که خداوند متعال انسان را می بیند.”و أن کنت تراه أنّه لا یراک ” اگر اعتقاد انسان این باشد که خدا او را نمی بیند”فقد کفرت” دچار کفر شده است.”و إن کنت تعلم أنّه یراک” اگر اعتقاد انسان این باشد که خداوند او را می بیند “ثم برزت له بالمعصیه” اما در معرض دید خداوند هتاکی و معصیت بکند “فقد جعلته من أهون الناظرین علیک” با این کار ،انسان خداوند را از همه ناظرین بی ارزش تر قرار داده است. انسان در برابر دیدگان یک فرد دیگر مواظبت می کند که خطایی  انجام ندهد و لی در برابر دیدگان خداوند هتک حرمت می نماید. قال الصادق (ع) : یَا إِسْحَاقُ! خَفِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ وَ إِنْ کُنْتَ لا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ فَإِنْ کُنْتَ تَرَی أَنَّهُ لا یَرَاکَ فَقَدْ کَفَرْتَ وَ إِنْ کُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ یَرَاکَ ثُمَّ بَرَزْتَ لَهُ بِالْمَعْصِیَهِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ مِنْ أَهْوَنِ النَّاظِرِینَ عَلَیْکَ کافی، ج ۲، ص ۶۷٫

حلول ماه شعبان وپایان ماه رجب

عزیزان من سفره رجب رفته رفته در حال جمع شدن است مبادا که از این سفره دست خالی خارج شوید. از آسمان که ندا داده می شود هل من مستغفر؟ هل من تائب؟ انا جلیس من ذکرنی، انا مطیع من اطاعنی، دیگر در حال تمام شدن است. خودتان یک خانه تکانی بکنید ، ماه رجب و شعبان برای این است که در رمضان خیلی با صفا و پاک به مهمانی خداوند وارد شویدهمیشه این فرصت وجود ندارد همچنانکه الآن رجب تمام می شود روزی هم تمام عمر به پایان خواهد رسید.

       
صبح است ساقیا قدحی پر شراب کن                دور فلک درنگ ندارد شتاب کن

– فضیلت بیست وهفت رجب، روز مبعث رسول الله(صلی الله علیه و اله)

در محشر کسی را می آورند که در پرونده اعمال او نوشته شده که او هفتاد سال روزه گرفته است ، می گوید من که اصلا هفتاد سال عمر نکردم، خداوند پاسخ خواهد داد که ۲۷ رجب را روزه گرفته ای. اگر ۲۷ رجب را روزه بگیرید ثواب هفتاد سال روزه دارد. ببینید در این گرسنگی کشیدن چه اسراری وجود دارد، بروید و خودتان به آن برسید. در مورد  شب ۲۷ رجب آقا امام جواد (علیه السلام ) فرمود که آن شب از هر آنچه که از اول خلقت خورشید به آن تابیده است، افضل است. آن شب را از دست ندهید. در آن شب اسراری وجود دارد که فرصت بیان آنها نیست و از جمله شب هایی است که احیاء آن فضیلت خاصی دارد.

جمعه۲۵ اردیبهشت۲۶ رجب روز جهانى خانواده

خانواده، کوچک ترین واحد اجتماعی و در عین حال، بزرگ ترین و اثرگذارترین واحد تربیتی در جوامع به شمار می آید، به گونه ای که می تواند منشأ تحول فردی و اجتماعی و رشد ارزش های انسانی در میان اعضای آن باشد. بنابراین، سرمایه گذاری و توجه هرچه بیشتر به این نهاد مقدس، از رسالت معلمان به ویژه پیامبران و پیشوایان ادیان قرار گرفته است.

اگر گام نخست در تشکیل خانواده سنجیده برداشته شود؛ یعنی افراد در انتخاب همسر، معیارهای ارزشی، اخلاقی و ایمانی را در نظر بگیرند، سیر حرکتی خانواده به سوی تشکیل خانواده ای مطلوب خواهد بود. خانواده مطلوب، خانواده ای است که پدر و مادر گه گاه برای فرزندانشان تنها گوش باشند و هنر شنیدن را در خود تقویت کنند. در این صورت می توانند هرچه بیشتر به دنیای فرزندان خود نزدیک شوند و بر آن اثر بگذارند

جوان امروز در معرض خطر انواع تهاجم فرهنگى قرار دارد.تهاجم فرهنگى، شبیخون فرهنگى، هجوم فرهنگى و… مفاهیمى است که بر سر زبان ها افتاد و گسترش یافت. مقام معظم رهبرى از همان اولین سالهاى پایان دفاع مقدس، دست دشمنان را خوانده و خبر از تهاجم و شبیخون فرهنگى آنان دادند. چنان چه در یکى از سخنرانى ها مى فرمایند: «دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط – فرهنگ فساد و فحشاء – سعى مى کند جوانهاى ما را از ما بگیرد. کارى که دشمن از لحاظ فرهنگى مى کند یک تهاجم فرهنگى بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگى و یک قتل عام و غارت فرهنگى است.

اشاره ای کوتاه به حکم اعدام شیخ نمرباقرالنمر

صرفنظر از اعدام یا عدم اعدام شیخ نمر باقرالنمر، روحانى مبارز شیعه عربستانى، نفس اعلان رسمى تصمیم بر اعدام این روحانى برجسته شیعى در عربستان از طرف حکام ظالم و ستمگر آل سعود ضمن اینکه نشان از استیصال و ضعف دولت عربستان دارد اهانتى است به امت اسلام و بلکه وجدان بشرى. هرچند براى شخص این روحانى وارسته و عاشق شهادت، که عمر شریفش را همواره در مبارزه و تحمل دشواریها و رنجها و زندان و شکنجه سپرى نموده، بسى افتخار است که در ایام شهادت امام کاظم(ع) توسط طاغوتیان بى ریشه و وهابى آل سعود شربت شهادت نوشیده و قطعاً به آرزوى دیرین خود نائل آمده است ولى آنچه براى جامعه بشرى و به ویژه مجامع بین المللى باقى مى ماند ننگ این اقدامات غیرانسانى و از سر عناد و کینه است که توسط اهالى احمق و شکم باره عربستان در عالمى از سکوت مرگبار مجامع بین المللی انجام مى گردد.

برخی مجامع حقوق بشرى وابسته به صهیونیزم که با سرفه یکى از عوامل فتنه و یا متخلف گرفتار آمده به دست قانون در زندانهاى جمهورى اسلامى، دادشان به آسمان رفته و براى خدشه دار کردن چهره مقتدرانه نظام و مردم ایران فریادشان گوش فلک را کر مى نماید، حال چه شده است که در برابر این اهانت و جسارت، سکوت اختیار نموده اند.

اگرچه این سکوت و یا تأیید، ضمن سیاه تر نمودن پرونده آنان، در آشکار شدن چهره واقعى و کریهشان بى تأثیر نخواهد بود اما آنچه قابل توجه است، تأثیرات این دست جنایات بر افکار عمومى دنیا به ویژه جهان اسلام است.

که در صورت عملى شدن این تصمیم و نیز تداوم این قبیل جنایات قطعاً جامعه بشرى به ویژه امت اسلام ازجمله مسلمانان مظلوم و آزادیخواه عربستان آرام نخواهند گرفت و نفس هاى آخر حکام ظالم آل سعود را بفضل الهى قطع خواهند نمود.(تکبیرنمازگزاران)

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --