اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: قوه قضائیه ازنظرمردم یک ملجأوپناهگاه است

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: قوه قضائیه ازنظرمردم یک ملجأوپناهگاه است

نمازپرصلابت جمعهاینهفته 05/04/1394دومین جمعه مبارک رمضان باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خوددرخطبه اول گفتند:درمناجات شعبانیه می گوییم: «فَلا تَجْعَلْنِی مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ»؛ خدایا نظر تو برنگردد. در حدیث داریم کسی که خدا از او روبرگرداند شیطان زود به او نظر می کند. چرا؟ اینهایی که از انقلاب بر میگردند و می روند به کشورهای بیگانه پناهنده می شوند اگر نظر خدا برگشت به

خودت واگذار می شوی و شیطان جذبت می کند.

 

 

ایشان درخطبه دوم با اشاره روزقوه قضائیه اظهارکردند : واقعه 7تیرواقعه تلخ وتکان دهنده ومصیبت بزرگی بود چون شخصیتهای بزرگی را ونخبگان علمی وسیاسی وقضاییی را ازما گرفتندامابرای نظام ما وملت به خاطر صبر واستقامتی که داشتندبرکاتی داشت واین واقعه تلخ به یک نعمت تبدیل شد وسبب شد انقلاب ازلحاظ اقتدار،پیشرفت،توانایی واعتبار بین المللی رشد کند

 

 

**********************************************************************************

عناوین خطبه اول:

1-ارزش روزه وروزه داری درروایات.

2-توجه به حق الله وحق الناس درروزه داری.

عناوین خطبه دوم:

1-آب، اولین و حیاتی ترین ماده است که نقشی اساسی در زندگی موجودات ایفا می کند

2-شهدا باردیگر و پس از سالهامجددا خط شکنی کردند و پرچمدران همدلی و همزبانی شدند.

3-قوه قضائیه ازنظرمردم یک ملجأوپناهگاه است.

****************************************************************************************

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

images

عبادالله و نفسی بِتَقوی الله فان خیر الزاد التقوی

جمعه گذشته راجع به سه نکته صحبت کردم،

نکته اول:فرصت های ماه رمضان نکته دوم:عظمت ماه رمضان نکته سوم:غل و زنجیرشدن شیطان در این ماه گفتیم شیطان که خیلی قوی وفعال است. آدم ابوالبشر رافریب داد، باید با تقویت ایمان واراده براوغالب شویم . گفتیم بااین حال درهمین ماه رمضان انسان هایی هستند که جنایت می کنند وگناهان بزرگی هم مرتکبمیشوند که علت اصلی را آیه شریفه میفرماید: «وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِالرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ»[ زخرف، ???]هر کس نور خدا در زندگی اش کم رنگ شود  شیطانایمانش را سرقت می کند و شیطان همراهش می شود. لذا تا هنگامی که نور خداقوی است، او نمی تواند بیاید. در ماه رمضان نور خدا قوی است. در هم? خانهها قرآن تلاوت می شود و زبان ها مشغول ذکر خداست. طبیعتاً می گویند که دستشیطان بسته است و درهای رحمت باز است.

امروزدو حدیث خدمتتان عرضه میدارم که این دو حدیث از نبی مکرم اسلام حضرت محمدصلی الله علیه وآله وسلم است یکی را ارزش روزه است و دیگرییرامون شرایطروزه.

ابتدامثالیعرض کنم:میگویند:فلان بانک بیست میلیون وام می دهد، دوم اینکه این بانکجایزه می دهد. حالا شرایط قسطش زیاد است، سفته می خواهد، فلان قدر بایدسپرده گذاری کنی. همیشه اول ارزش یک کاری را بیان می کنند، بعد شرایطش رامی گویند.

عنالنبی (ص) قال: أُعْطِیَتْ أُمَّتِی فِی شَهْرِ رَمَضَانَ خَمْساً لَمْیُعْطَهُنَّ أُمَّهُ نَبِیٍّ قَبْلِی أَمَّا وَاحِدَهٌ فَإذَا کَانَأَوَّلُ لَیْلَهٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ نَظَرَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّإلَیْهِمْ وَ مَنْ نَظَرَ اللهُ إلَیْهِ لَمْ یُعَذِّبْهُ أبَداً

 وَ اَمَّاالثَّانِیَهُ فَإنَّ خُلُوفَ أَفْوَاهِهِمْ حِینَ یُمْسُونَ عِنْدَاللهِعَزَّ وَ جَلَّ أطْیَبُ مِنْ رِیحِ الْمِسْکِ

وَأَمَّا الثَّالِثَهُ فَإنَّالْمَلاَئِکَهَ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُم فِی لَیْلِهِمْ وَ نَهَارِهِمْ وَأمَّا الرَّابِعهُ فَإنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَأْمُرُ جَنَّتَهُ أنِاسْتَغْفِری وَ تَزَیَّنِی لِعِبَادی فَیُوشِکُ أَنْ یَذْهَبَ بِهِمْنَصَبُ الدُّنْیَا وَ أَذَاها وَ یَصِیرُوا إلی جَنَّتِی وَ کَرَامَتِی

وَأمَّا الْخَامِسَهُ فَإذَا کَانَ آخِرُ لَیْلَهٍ غَفَرَ لَهُمْ جَمِیعاًفَقَالَ رَجُلٌ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ یَا رَسُولَ اللهِ ص فَقَالَ أَلَمْتَرَ ألَی الْعُمَّالِ إذَا فَرَغُوا مِنْ أَعْمَالِهِمْ وُفُّوا (بحارالانوار، ج ??، ص ??? – خصال، ج ?، ص ???).

پیغمبرگرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «أُعْطِیَتْ أُمَّتِی فِیشَهْرِ رَمَضَانَ خَمْساً لَمْ یُعْطَهُنَّ أُمَّهُ نَبِیٍّ قَبْلِی»؛

خداوند به امت من در ماه رمضان پنج جایزه داده که امت های پیشین این جایزهرا به این شکل نداشتند. این پنج جایزه چیست؟ فرمودند:

«أمَّاوَاحِدَهٌ»، یکی از این جایزه ها این است: «فَإِذَا کَانَ أَوَّلُلَیْلَهٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ»، وقتی شب اول ماه رمضان و روز اول ماهرمضان آغاز می شود «نَظَرَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ وَ مَنْ نَظَرَ

اللهُ إِلَیْهِ لَمْ یُعَذَّبْهُ أَبَدا»، خدا به آنها نگاه و نظر لطف میاندازد، این خیلی مهم است. شما در مناجات شعبانیه چه می گفتید؟ می گفتید«اُنْظُرْ إِلَیَّ نَظَرَ مَنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَک»؛ خدایا به من نگاه

کن. نظر با رؤیت فرق می کند، رؤیت و نظر هر دو به معنی نگاه کردن است. درقرآن گاهی می فرماید: «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأنَّ اللهَ یَری?»[علق،?]؛ خدا همه را می بیند. اما نظر غیر از رؤیت است. من هم? شما را دارم میبینم، این رؤیت است. به یکی توجه می کنم می گویم: آقا بعد از منبر بیاکارت دارم. این نظر می شود، نظر یعنی توجه خاص.

درمناجات شعبانیه می گوییم: «فَلا تَجْعَلْنِی مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ»؛ خدایا نظر تو برنگردد. در حدیث داریم کسی که خدا از او روبرگرداند شیطان زود به او نظر می کند. چرا؟ اینهایی که از انقلاب بر میگردند و می روند به کشورهای بیگانه پناهنده می شوند اگر نظر خدا برگشت به

خودت واگذار می شوی و شیطان جذبت می کند.

وَاَمَّا الثَّانِیَهُ فَإنَّ خُلُوفَ أَفْوَاهِهِمْ حِینَ یُمْسُونَ عِنْدَاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ أطْیَبُ مِنْ رِیحِ الْمِسْکِ فرمود: بوی دهان آنها که به ظاهر بوی خوشی نیست نزد خدا مانند مشک و عنبر است.

وَأَمَّا الثَّالِثَهُ فَإنَّ الْمَلاَئِکَهَ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُم فِی لَیْلِهِمْ وَ نَهَارِهِمْ وَأمَّا الرَّابِعهُ فَإنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَأْمُرُ جَنَّتَهُ أنِ اسْتَغْفِری وَ تَزَیَّنِی لِعِبَادی فَیُوشِکُ أَنْ یَذْهَبَ بِهِمْ نَصَبُ الدُّنْیَا وَ أَذَاها وَ یَصِیرُوا إلی جَنَّتِی وَ کَرَامَتِی فرمود: «یَأْمُرُ جَنَّتَهُ» خداوند در اول ماه رمضان به بهشت فرمان میدهد: «تَزَیَّنِی لِعِبَادِی»؛ خودت را برای بند? من زینت کن.

وَأمَّا الْخَامِسَهُ فَإذَا کَانَ آخِرُ لَیْلَهٍ غَفَرَ لَهُمْ جَمِیعاًفَقَالَ رَجُلٌ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ یَا رَسُولَ اللهِ ص فَقَالَ أَلَمْ

تَرَ ألَی الْعُمَّالِ إذَا فَرَغُوا مِنْ أَعْمَالِهِمْ وُفُّوا»وقتی ماه تمام شود و بنده از این ماه عبور کند «فَإِذَا کَانَ آخِرُ لَیْلَهٍ»؛آخرین شب ماه رمضان «غَفَرَ لَهُمْ جَمِیعاً»، خداوند همه گناهانش را می آمرزد. کسی بلند شد و گفت: آیا منظورتان شب قدر است؟ فرمود: نه، شب عید؛چون مزد کار را آخرش می دهند.

اماشرط این پنج جایزه: پیغمبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «مَن تَمَسَّکَ فی شَهرِ رَمَضانَ». این وام مبلغش خیلی بالا است ولی ضامن می خواهد تا به بهشت بگویند آماده شو، ملائک? شب و روز برایت دعاکنند، نظر لطف به تو بیندازد، و شب آخر ماه رمضان بخشیده شوی. اولی اش کافی است «ینظرالله» خدا لطف می کند.

شرایط روزه 

پیغمبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «اِنَّ مَن تَمَسَّکَ فی شَهرِرَمَضانَ بِسِتً خِصَالٍ»، شش ضامن می خواهد، شش شرط دارد، شش مدرک میخواهد، حال اگر کسی شش مدرک را ارائه کرد: «غَفَرَاللهُ لَهُ ذُنوبَهُ»، آن جایزه ها را به او می دهیم. آن شش مدرک عبارتند از: ?- «أن یَحفَظَ دینَهُ»، دینش را حفظ کند و نگذارد دین و اعتقاداتش ضعیف شود. ?- «وَیَصُونَ نَفسَه»؛ خودش را کنترل کند. در بازار، در خیابان، در کوچه، در این دنیایی که فتنه ها و آماج معصیت رو آورده، خودش را حفظ کند. ?- «وَ یَصِلَ رَحِمَهُ»؛ در ماه رمضان به رحمش سر بزند، ماه رمضان ماه رفع کدورت است.تنظیم کند شب ها به خان? بستگان برود و کدورت ها را دور بریزد. ?- «وَ لایُؤذِیَ جَارَهُ»؛ همسایه اش را اذیت نکند. با بوق ماشینش، و با داد وفریاد بچه اش در کوچه، آزار ندهد. ?- «یَرعَی إخْوانَهُ»؛ حقوق مردم رارعایت کند. ?- «وَ یَخزُنَ لِسَانَهُ»؛ زبانش را کنترل کند.[ مستدرکالوسائل، ج ?، ص ???]

سه مورد از این شش مورد که بیان شد به حق مردم بر می گردد: رحم، همسایه ومراعات مردم، و سه مورد دیگر مربوط به خود انسان می شود: کنترل زبان، حفظ دین و نگهداری خویش. حضرت فرمود: اگر کسی در ماه رمضان به این شش ویژگی دست یابد جایزه هایی را که گفته شد می برد و بهره مند می شود.

تاچشم روی هم بگذارید ماه رمضان تمام می شود، تا به خود بجنبید می بینید رجب رفت، شعبان رفت. و روز اول رمضان آغاز شد. رمضان آداب دارد دو رکعت نمازشکر بخوانید. عزیزان من! حدیثی داریم که اگر افطار و سحر را با خواندن«انّا اَنْزَلناه» شروع کنید، خداوند میان سحر و مغرب پاداش شهدا را به شمامی دهد.

روایت داریم هر کس وقت افطار صدقه بدهد اگر چه به اندازه یک قرص نان، برای او تبدیل به حجابی از آتش می شود.

 

******************************************************************

مشروح خطبه دوم:

توصیه به تقوا:خودم و تمام عزیزان را به تقوای الهی  دعوت می کنم؛ 

 نقل می‌کنند که محمود غزنوی، یکی از پادشاهان ایران، غلامی به نام ایاز داشته که نزد او بسیار محبوب بوده است. ایاز، غلامی بسیار مؤدب بوده و از جهت محبوبیتی که نزد محمود غزنوی داشته، افراد حسود مکرراًسعایت و بدگویی او را می‌کرده‌اند تا بتوانند از التفات و محبت سلطان نسبت به ایازبکاهند.

در حکایتی، نقل می‌کنند روزی محمود غزنوی یک دُرّ شب چراغ را آورد واز وزرای خود خواست که در مقابل جمعیت، آن دُرّ را بشکنند. وزرا و سران حکومت، هریک در برابر دستور پادشاه توجیهی درست کردند و چون آن درّ بسیار باارزش بود، حرف پادشاهرا نشنیدند و درّ را نشکستند.

پس از آن، سلطان محمود، آن درّ را به دست ایاز داد و گفت بشکن. ایاز هم بدون درنگ و معطلّی درّ را شکست. وزرا او را ملامت کردند و گفتند: چرا این درّ با ارزش را شکستی؟ ایاز گفت: اگر درّ را نمی‌شکستم کلام محمود را می‌شکستم و شکستن درّبرای من بهتر از شکستن کلام مولا و اربابم است.علی(ع)میفرمایند: «لاتنظر إلى صغر المعصیه ولکن انظر إلى عظمه من عصیت»

 

اما مناسبتها:

هفته صرفه جویی آب

قرآن کریم توجه و عنایت فوق‌العاده‌ای به طبیعت و عناصر طبیعت دارد که در این میان، آب از عمده‌ترین این عناصر به شمار می‌آید، به طوری که در میان ادیان الهی هیچکدام به اندازه دین مبین اسلام، به موضوع «آب» نپرداخته‌اند. پروردگار متعال در 43 سوره شریفه قرآن در حدود 63 مرتبه از آب تحت عنوان ماء با معانی گوناگون یاد نموده است که از میان این آیات مشهورترین آنها آیه 30 سوره انبیاء است که می‌فرماید: وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیءٍ حَی «و هر چیز زنده‌ای را از آب قرار دادیم». همچنین در منابع روایى از پیشوایان معصوم (ع) درباره این نعمت بزرگ خدادادى، روایات ارزنده اى نقل شده است که حجم زیاد آیات و روایات، بیانگر اهمیت آن در گستره حیات و نشانگر جایگاه ویژه آن بخصوص در نزد شیعیان است.ا

آب، اولین و حیاتی ترین ماده مورد نیاز موجودات روی زمین است که نقشی اساسی در زندگی آنان ایفا می کند، چنان که خداوند، آن را مهم ترین عامل حیات و زندگی می داند و می فرماید: وجعلنا من الماءکل شیءحی «همه چیز را از آب زنده ساختیم» 

با آنکه بیش از 71 درصد از سطح کره زمین را آب پوشانده است، تنها 5/2 درصد از کل آب های موجود دنیا را آب شیرین تشکیل می دهد و از این میزان، سهم کشور ما از آب شیرین و قابل دسترس بسیار ناچیز است. با توجه به اینکه ایران، از جمله کشورهای پهناور دنیاست و نیاز به آب شیرین در بخش های گوناگون، از جمله کشاورزی بسیار فراوان است، استفاده بهینه از آب، موجب بهره مندی از فعالیت های اقتصادی مناسب و سامان دهی اقتصاد کشور می شود.

 اسراف امری ناپسند است و حتی در مورد وضو و طهارت نیز نباید در مصرف آب زیاده روی کرد، چنان که پیامبر گرامی اسلام با یک مدّ آب، معادل 43 لیتر آب وضو می ساخت و با یک صاع به مقدار سه لیتر آب غسل می کرد. به همین دلیل، قرآن کریم، سیره عملی رسول اکرم صلی الله علیه و آله را به عنوان الگویی نیکو برای مسلمانان معرفی کرده است و می فرماید: «رسول خدا برای شما اسوه خوب و نیکویی است.» پس چه نیکوست که انسان الگویی چون پیامبر گرامی را برای خود برگزیند و درمورد مسائلی چون استفاده از آب که حق همه مردم است، اسراف نکند.

دهم رمضان‏ المبارک‏ وفات حضرت خدیجه(س) (3 سال قبل از هجرت)

 حضرت خدیجه به عنوان نخستین «ام المومنین» در قرآن مورد توجه قرار گرفته است.این سعادت از بین همه زنان پیامبر(ص)، نصیب خدیجه(س) شده است که یازده امام از نسل او از طریق فاطمه(س) به‏وجود آید.

 حضرت خدیجه(س) در ابعاد گوناگون انسانى، شخصیتى والا و ارزشمند داشت. او ازچنان شخصیت ممتازى برخوردار بود که پیامبر(ص) او را به همسرى پذیرفت و باتوجه به ویژگى‏هاى ارزشمند او بود که پس از رحلت او همواره یادش را درخاطره داشت.

خدیجه در شعب ابى طالب‏ سران مشرک قریش که از پیشرفت اسلام نگران شده بودند، تصمیم گرفتند با محاصره اقتصادى و قطع شریان‏هاى حیاتى مسلمانان، از نفوذ و گسترش اسلام بکاهند.

سران قبایل، با هم عهدنامه‏اى امضا کردند که به‏موجب آن، ارتباط و معاشرت با پیامبر(ص) و مسلمانان را ممنوع، نیز هرگونه خرید و فروش با هواداران پیامبر(ص) را تحریم کردند. ابوطالب، حامى و عموى پیامبر(ص) دستور دادمسلمانان به دره‏اى در میان کوه‏هاى مکه که به «شعب ابى طالب» معروف بودبروند. مسلمانان سه سال در محاصره اقتصادى بودند. حضرت خدیجه(س) در این سه سال، هیچ‏گاه پیامبر(ص) را تنها نگذاشت و چون همیشه به یارى او شتافت و همه ثروت خود را در جریان شعب خرج کرد تا جایى‏که گفته‏اند پس از پایان محاصره اقتصادى، دیگر ثروتى نداشت. او هم‏چنین از خویشان خود خواست تا به یارى مسلمانان بشتابند. خدیجه سه سال رنج و مشقت شعب را تحمل کرد که مى‏توان آن‏را اوج فداکارى او در خدمت به اسلام به‏شمار آورد. پیامبر(ص) همواره ازاین خدمت و فداکارى خدیجه یاد مى‏کرد و او را به‏سبب این ایثار و ازخودگذشتگى مى‏ستود.استفاده کنم مقام معظم رهبری فرمودند ما درشعب ابوطالب نیستیم چرا که امروز خیلی ازکشورها به خاطراقتداری نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد با ما ارتباط برقرارمیکنند.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

پنجشنبه15رمضان‏ المبارک‏ فرخنده میلاد کریم اهل‏بیت: حضرت امام حسن مجتبى(ع) (سوم ه.ق)

روز اکرام‏ وآغازهفته اکرام کمک به محرومان و نیکوکاری، پیام جاودانه همه ادیان الهی است.در این میان، دین اسلام، تنها مکتبی است که به شکلی کاملاً متعادل بر کمک به محرومان ومستضعفان تأکید دارد.درزندگی امامان، توجه به اصل اخلاقی گره گشایی و دست گیری از محرومان فراوان به چشم می خورد و آن بزرگواران با دست گشوده، به بینوایان و نیازمندان بذل و بخشش می کردند.رسیدن به مقام نیکوکاران واقعی، شرایط بسیاری دارد. یکی از آنها، انفاق کردن ازاموالی است که انسان به آن علاقه دارد. عشق و علاقه واقعی به خدا و احترام به اصول انسانی و اخلاق آن گاه روشن می شود که انسان بر سر دوراهی قرار میگیرد: در یک طرف، مال و ثروت یا مقام و منصبی است که مورد علاقه شدید اوست ودر طرف دیگر، خدا، انسانیت و نیکوکاری قرار دارداینجاست که انسان با انتخاب راه نیکی و نیکوکاری، عشق و علاقه حقیقی خود را به خداوند اثبات می کند.

سالروز شهادت حضرت آیت الله بهشتی و72 تن درانفجاربمب توسط منافقین

واقعه 7تیرواقعه تلخ وتکان دهنده ومصیبت بزرگی بود چون شخصیتهای بزرگی را ونخبگان علمی وسیاسی وقضاییی را ازما گرفتندامابرای نظام ما وملت به خاطر صبر واستقامتی که داشتندبرکاتی داشت واین واقعه تلخ به یک نعمت تبدیل شد وسبب شد انقلاب ازلحاظ اقتدار،پیشرفت،توانایی واعتبار بین المللی رشد کند

قوه قضائیه یک دستگاه بسیارمهم وتأثیرگزار است وکارآمدی و یا ناکارآمدی آن تأثیر مستقیمی بر سایر ارکان نظام دارد

قوه قضائیه ازنظرمردم یک ملجأوپناهگاه است واین را باید مردم احساس کنند لذا مردم ازدستگاه قضا اجرای عدالت ،احقاق حقوق مردم،قانونگرایی وآرامش وامنیت درجامعه راانتظاردارند  

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --