اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: قوه قضائیه ازنظرمردم یک ملجأوپناهگاه است

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: قوه قضائیه ازنظرمردم یک ملجأوپناهگاه است

نمازپرصلابت جمعهاینهفته 05/04/1394دومین جمعه مبارک رمضان باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خوددرخطبه اول گفتند:درمناجات شعبانيه مي گوييم: «فَلا تَجْعَلْنِي مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ»؛ خدايا نظر تو برنگردد. در حديث داريم کسي که خدا از او روبرگرداند شيطان زود به او نظر مي کند. چرا؟ اينهايي که از انقلاب بر ميگردند و مي روند به کشورهاي بيگانه پناهنده مي شوند اگر نظر خدا برگشت به

خودت واگذار مي شوي و شيطان جذبت مي کند.

 

 

ایشان درخطبه دوم با اشاره روزقوه قضائیه اظهارکردند : واقعه 7تیرواقعه تلخ وتکان دهنده ومصیبت بزرگی بود چون شخصیتهای بزرگی را ونخبگان علمی وسیاسی وقضاییی را ازما گرفتندامابرای نظام ما وملت به خاطر صبر واستقامتی که داشتندبرکاتی داشت واین واقعه تلخ به یک نعمت تبدیل شد وسبب شد انقلاب ازلحاظ اقتدار،پیشرفت،توانایی واعتبار بین المللی رشد کند

 

 

**********************************************************************************

عناوین خطبه اول:

1-ارزش روزه وروزه داری درروایات.

2-توجه به حق الله وحق الناس درروزه داری.

عناوین خطبه دوم:

1-آب، اولین و حیاتی ترین ماده است که نقشی اساسی در زندگی موجودات ایفا می کند

2-شهدا باردیگر و پس از سالهامجددا خط شکنی کردند و پرچمدران همدلی و همزبانی شدند.

3-قوه قضائیه ازنظرمردم یک ملجأوپناهگاه است.

****************************************************************************************

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

images

عبادالله و نفسي بِتَقوي الله فان خير الزاد التقوي

جمعه گذشته راجع به سه نکته صحبت کردم،

نکته اول:فرصت هاي ماه رمضان نکته دوم:عظمت ماه رمضان نکته سوم:غل و زنجيرشدن شيطان در اين ماه گفتيم شيطان که خيلي قوي وفعال است. آدم ابوالبشر رافريب داد، بايد با تقويت ايمان واراده براوغالب شويم . گفتيم بااين حال درهمين ماه رمضان انسان هايي هستند که جنايت مي کنند وگناهان بزرگي هم مرتکبميشوند که علت اصلي را آيه شريفه ميفرمايد: «وَمَن يَعْشُ عَن ذِکْرِالرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ»[ زخرف، ???]هر کس نور خدا در زندگي اش کم رنگ شود  شيطانايمانش را سرقت مي کند و شيطان همراهش مي شود. لذا تا هنگامي که نور خداقوي است، او نمي تواند بيايد. در ماه رمضان نور خدا قوي است. در هم? خانهها قرآن تلاوت مي شود و زبان ها مشغول ذکر خداست. طبيعتاً مي گويند که دستشيطان بسته است و درهاي رحمت باز است.

امروزدو حديث خدمتتان عرضه ميدارم که اين دو حديث از نبي مکرم اسلام حضرت محمدصلي الله عليه وآله وسلم است يکي را ارزش روزه است و ديگرييرامون شرايطروزه.

ابتدامثاليعرض کنم:ميگويند:فلان بانک بيست ميليون وام مي دهد، دوم اينکه اين بانکجايزه مي دهد. حالا شرايط قسطش زياد است، سفته مي خواهد، فلان قدر بايدسپرده گذاري کني. هميشه اول ارزش يک کاري را بيان مي کنند، بعد شرايطش رامي گويند.

عنالنبي (ص) قال: أُعْطِيَتْ أُمَّتِي فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَمْساً لَمْيُعْطَهُنَّ أُمَّةُ نَبِيٍّ قَبْلِي أَمَّا وَاحِدَةٌ فَإذَا کَانَأَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ نَظَرَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّإلَيْهِمْ وَ مَنْ نَظَرَ اللهُ إلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ أبَداً

 وَ اَمَّاالثَّانِيَةُ فَإنَّ خُلُوفَ أَفْوَاهِهِمْ حِينَ يُمْسُونَ عِنْدَاللهِعَزَّ وَ جَلَّ أطْيَبُ مِنْ رِيحِ الْمِسْکِ

وَأَمَّا الثَّالِثَةُ فَإنَّالْمَلاَئِکَةَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُم فِي لَيْلِهِمْ وَ نَهَارِهِمْ وَأمَّا الرَّابِعةُ فَإنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَأْمُرُ جَنَّتَهُ أنِاسْتَغْفِري وَ تَزَيَّنِي لِعِبَادي فَيُوشِکُ أَنْ يَذْهَبَ بِهِمْنَصَبُ الدُّنْيَا وَ أَذَاها وَ يَصِيرُوا إلي جَنَّتِي وَ کَرَامَتِي

وَأمَّا الْخَامِسَةُ فَإذَا کَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ غَفَرَ لَهُمْ جَمِيعاًفَقَالَ رَجُلٌ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ يَا رَسُولَ اللهِ ص فَقَالَ أَلَمْتَرَ ألَي الْعُمَّالِ إذَا فَرَغُوا مِنْ أَعْمَالِهِمْ وُفُّوا (بحارالانوار، ج ??، ص ??? – خصال، ج ?، ص ???).

پيغمبرگرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم فرمودند: «أُعْطِيَتْ أُمَّتِي فِيشَهْرِ رَمَضَانَ خَمْساً لَمْ يُعْطَهُنَّ أُمَّةُ نَبِيٍّ قَبْلِي»؛

خداوند به امت من در ماه رمضان پنج جايزه داده که امت هاي پيشين اين جايزهرا به اين شکل نداشتند. اين پنج جايزه چيست؟ فرمودند:

«أمَّاوَاحِدَةٌ»، يکي از اين جايزه ها اين است: «فَإِذَا کَانَ أَوَّلُلَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ»، وقتي شب اول ماه رمضان و روز اول ماهرمضان آغاز مي شود «نَظَرَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِمْ وَ مَنْ نَظَرَ

اللهُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذَّبْهُ أَبَدا»، خدا به آنها نگاه و نظر لطف مياندازد، اين خيلي مهم است. شما در مناجات شعبانيه چه مي گفتيد؟ مي گفتيد«اُنْظُرْ إِلَيَّ نَظَرَ مَنْ نَادَيْتَهُ فَأَجَابَک»؛ خدايا به من نگاه

کن. نظر با رؤيت فرق مي کند، رؤيت و نظر هر دو به معني نگاه کردن است. درقرآن گاهي مي فرمايد: «أَلَمْ يَعْلَمْ بِأنَّ اللهَ يَري?»[علق،?]؛ خدا همه را مي بيند. اما نظر غير از رؤيت است. من هم? شما را دارم ميبينم، اين رؤيت است. به يکي توجه مي کنم مي گويم: آقا بعد از منبر بياکارت دارم. اين نظر مي شود، نظر يعني توجه خاص.

درمناجات شعبانيه مي گوييم: «فَلا تَجْعَلْنِي مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ»؛ خدايا نظر تو برنگردد. در حديث داريم کسي که خدا از او روبرگرداند شيطان زود به او نظر مي کند. چرا؟ اينهايي که از انقلاب بر ميگردند و مي روند به کشورهاي بيگانه پناهنده مي شوند اگر نظر خدا برگشت به

خودت واگذار مي شوي و شيطان جذبت مي کند.

وَاَمَّا الثَّانِيَةُ فَإنَّ خُلُوفَ أَفْوَاهِهِمْ حِينَ يُمْسُونَ عِنْدَاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ أطْيَبُ مِنْ رِيحِ الْمِسْکِ فرمود: بوي دهان آنها که به ظاهر بوي خوشي نيست نزد خدا مانند مشک و عنبر است.

وَأَمَّا الثَّالِثَةُ فَإنَّ الْمَلاَئِکَةَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُم فِي لَيْلِهِمْ وَ نَهَارِهِمْ وَأمَّا الرَّابِعةُ فَإنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَأْمُرُ جَنَّتَهُ أنِ اسْتَغْفِري وَ تَزَيَّنِي لِعِبَادي فَيُوشِکُ أَنْ يَذْهَبَ بِهِمْ نَصَبُ الدُّنْيَا وَ أَذَاها وَ يَصِيرُوا إلي جَنَّتِي وَ کَرَامَتِي فرمود: «يَأْمُرُ جَنَّتَهُ» خداوند در اول ماه رمضان به بهشت فرمان ميدهد: «تَزَيَّنِي لِعِبَادِي»؛ خودت را براي بند? من زينت کن.

وَأمَّا الْخَامِسَةُ فَإذَا کَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ غَفَرَ لَهُمْ جَمِيعاًفَقَالَ رَجُلٌ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ يَا رَسُولَ اللهِ ص فَقَالَ أَلَمْ

تَرَ ألَي الْعُمَّالِ إذَا فَرَغُوا مِنْ أَعْمَالِهِمْ وُفُّوا»وقتي ماه تمام شود و بنده از اين ماه عبور کند «فَإِذَا کَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ»؛آخرين شب ماه رمضان «غَفَرَ لَهُمْ جَمِيعاً»، خداوند همه گناهانش را مي آمرزد. کسي بلند شد و گفت: آيا منظورتان شب قدر است؟ فرمود: نه، شب عيد؛چون مزد کار را آخرش مي دهند.

اماشرط اين پنج جايزه: پيغمبر گرامي اسلام حضرت محمد صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: «مَن تَمَسَّکَ في شَهرِ رَمَضانَ». اين وام مبلغش خيلي بالا است ولي ضامن مي خواهد تا به بهشت بگويند آماده شو، ملائک? شب و روز برايت دعاکنند، نظر لطف به تو بيندازد، و شب آخر ماه رمضان بخشيده شوي. اولي اش کافي است «ينظرالله» خدا لطف مي کند.

شرايط روزه 

پيغمبراکرم صلي الله عليه وآله وسلم فرمود: «اِنَّ مَن تَمَسَّکَ في شَهرِرَمَضانَ بِسِتً خِصَالٍ»، شش ضامن مي خواهد، شش شرط دارد، شش مدرک ميخواهد، حال اگر کسي شش مدرک را ارائه کرد: «غَفَرَاللهُ لَهُ ذُنوبَهُ»، آن جايزه ها را به او مي دهيم. آن شش مدرک عبارتند از: ?- «أن يَحفَظَ دينَهُ»، دينش را حفظ کند و نگذارد دين و اعتقاداتش ضعيف شود. ?- «وَيَصُونَ نَفسَه»؛ خودش را کنترل کند. در بازار، در خيابان، در کوچه، در اين دنيايي که فتنه ها و آماج معصيت رو آورده، خودش را حفظ کند. ?- «وَ يَصِلَ رَحِمَهُ»؛ در ماه رمضان به رحمش سر بزند، ماه رمضان ماه رفع کدورت است.تنظيم کند شب ها به خان? بستگان برود و کدورت ها را دور بريزد. ?- «وَ لايُؤذِيَ جَارَهُ»؛ همسايه اش را اذيت نکند. با بوق ماشينش، و با داد وفرياد بچه اش در کوچه، آزار ندهد. ?- «يَرعَي إخْوانَهُ»؛ حقوق مردم رارعايت کند. ?- «وَ يَخزُنَ لِسَانَهُ»؛ زبانش را کنترل کند.[ مستدرکالوسائل، ج ?، ص ???]

سه مورد از اين شش مورد که بيان شد به حق مردم بر مي گردد: رحم، همسايه ومراعات مردم، و سه مورد ديگر مربوط به خود انسان مي شود: کنترل زبان، حفظ دين و نگهداري خويش. حضرت فرمود: اگر کسي در ماه رمضان به اين شش ويژگي دست يابد جايزه هايي را که گفته شد مي برد و بهره مند مي شود.

تاچشم روي هم بگذاريد ماه رمضان تمام مي شود، تا به خود بجنبيد مي بينيد رجب رفت، شعبان رفت. و روز اول رمضان آغاز شد. رمضان آداب دارد دو رکعت نمازشکر بخوانيد. عزيزان من! حديثي داريم که اگر افطار و سحر را با خواندن«انّا اَنْزَلناه» شروع کنيد، خداوند ميان سحر و مغرب پاداش شهدا را به شمامي دهد.

روايت داريم هر کس وقت افطار صدقه بدهد اگر چه به اندازه يک قرص نان، براي او تبديل به حجابي از آتش مي شود.

 

******************************************************************

مشروح خطبه دوم:

توصیه به تقوا:خودم و تمام عزیزان را به تقوای الهی  دعوت می کنم؛ 

 نقل مي‌کنند که محمود غزنوي، يکي از پادشاهان ايران، غلامي به نام اياز داشته که نزد او بسيار محبوب بوده است. اياز، غلامي بسيار مؤدب بوده و از جهت محبوبيتي که نزد محمود غزنوي داشته، افراد حسود مکرراًسعايت و بدگويي او را مي‌کرده‌اند تا بتوانند از التفات و محبت سلطان نسبت به ايازبکاهند.

در حکايتي، نقل مي‌کنند روزي محمود غزنوي يک دُرّ شب چراغ را آورد واز وزراي خود خواست که در مقابل جمعيت، آن دُرّ را بشکنند. وزرا و سران حکومت، هريک در برابر دستور پادشاه توجيهي درست کردند و چون آن درّ بسيار باارزش بود، حرف پادشاهرا نشنيدند و درّ را نشکستند.

پس از آن، سلطان محمود، آن درّ را به دست اياز داد و گفت بشکن. اياز هم بدون درنگ و معطلّي درّ را شکست. وزرا او را ملامت کردند و گفتند: چرا اين درّ با ارزش را شکستي؟ اياز گفت: اگر درّ را نمي‌شکستم کلام محمود را مي‌شکستم و شکستن درّبراي من بهتر از شکستن کلام مولا و اربابم است.علي(ع)ميفرمايند: «لاتنظر إلى صغر المعصية ولكن انظر إلى عظمة من عصيت»

 

اما مناسبتها:

هفته صرفه جویی آب

قرآن كريم توجه و عنايت فوق‌العاده‌اي به طبيعت و عناصر طبيعت دارد كه در اين ميان، آب از عمده‌ترين اين عناصر به شمار مي‌آيد، به طوري كه در ميان اديان الهي هيچكدام به اندازه دين مبين اسلام، به موضوع «آب» نپرداخته‌اند. پروردگار متعال در 43 سوره شريفه قرآن در حدود 63 مرتبه از آب تحت عنوان ماء با معاني گوناگون ياد نموده است كه از ميان اين آيات مشهورترين آنها آيه 30 سوره انبياء است كه مي‌فرمايد: وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيءٍ حَي «و هر چيز زنده‌اي را از آب قرار داديم». همچنين در منابع روايى از پيشوايان معصوم (ع) درباره اين نعمت بزرگ خدادادى، روايات ارزنده اى نقل شده است كه حجم زياد آيات و روايات، بيانگر اهميت آن در گستره حيات و نشانگر جايگاه ويژه آن بخصوص در نزد شيعيان است.ا

آب، اولین و حیاتی ترین ماده مورد نیاز موجودات روی زمین است که نقشی اساسی در زندگی آنان ایفا می کند، چنان که خداوند، آن را مهم ترین عامل حیات و زندگی می داند و می فرماید: وجعلنا من الماءکل شیءحی «همه چیز را از آب زنده ساختیم» 

با آنکه بیش از 71 درصد از سطح کره زمین را آب پوشانده است، تنها 5/2 درصد از کل آب های موجود دنیا را آب شیرین تشکیل می دهد و از این میزان، سهم کشور ما از آب شیرین و قابل دسترس بسیار ناچیز است. با توجه به اینکه ایران، از جمله کشورهای پهناور دنیاست و نیاز به آب شیرین در بخش های گوناگون، از جمله کشاورزی بسیار فراوان است، استفاده بهینه از آب، موجب بهره مندی از فعالیت های اقتصادی مناسب و سامان دهی اقتصاد کشور می شود.

 اسراف امری ناپسند است و حتی در مورد وضو و طهارت نیز نباید در مصرف آب زیاده روی کرد، چنان که پیامبر گرامی اسلام با یک مدّ آب، معادل 43 لیتر آب وضو می ساخت و با یک صاع به مقدار سه لیتر آب غسل می کرد. به همین دلیل، قرآن کریم، سیره عملی رسول اکرم صلی الله علیه و آله را به عنوان الگویی نیکو برای مسلمانان معرفی کرده است و می فرماید: «رسول خدا برای شما اسوه خوب و نیکویی است.» پس چه نیکوست که انسان الگویی چون پیامبر گرامی را برای خود برگزیند و درمورد مسائلی چون استفاده از آب که حق همه مردم است، اسراف نکند.

دهم رمضان‏ المبارک‏ وفات حضرت خديجه(س) (3 سال قبل از هجرت)

 حضرت خديجه به عنوان نخستين «ام المومنين» در قرآن مورد توجه قرار گرفته است.اين سعادت از بين همه زنان پيامبر(ص)، نصيب خديجه(س) شده است که يازده امام از نسل او از طريق فاطمه(س) به‏وجود آيد.

 حضرت خديجه(س) در ابعاد گوناگون انسانى، شخصيتى والا و ارزشمند داشت. او ازچنان شخصيت ممتازى برخوردار بود که پيامبر(ص) او را به همسرى پذيرفت و باتوجه به ويژگى‏هاى ارزشمند او بود که پس از رحلت او همواره يادش را درخاطره داشت.

خديجه در شعب ابى طالب‏ سران مشرک قريش که از پيشرفت اسلام نگران شده بودند، تصميم گرفتند با محاصره اقتصادى و قطع شريان‏هاى حياتى مسلمانان، از نفوذ و گسترش اسلام بکاهند.

سران قبايل، با هم عهدنامه‏اى امضا کردند که به‏موجب آن، ارتباط و معاشرت با پيامبر(ص) و مسلمانان را ممنوع، نيز هرگونه خريد و فروش با هواداران پيامبر(ص) را تحريم کردند. ابوطالب، حامى و عموى پيامبر(ص) دستور دادمسلمانان به دره‏اى در ميان کوه‏هاى مکه که به «شعب ابى طالب» معروف بودبروند. مسلمانان سه سال در محاصره اقتصادى بودند. حضرت خديجه(س) در اين سه سال، هيچ‏گاه پيامبر(ص) را تنها نگذاشت و چون هميشه به يارى او شتافت و همه ثروت خود را در جريان شعب خرج کرد تا جايى‏که گفته‏اند پس از پايان محاصره اقتصادى، ديگر ثروتى نداشت. او هم‏چنين از خويشان خود خواست تا به يارى مسلمانان بشتابند. خديجه سه سال رنج و مشقت شعب را تحمل کرد که مى‏توان آن‏را اوج فداکارى او در خدمت به اسلام به‏شمار آورد. پيامبر(ص) همواره ازاين خدمت و فداکارى خديجه ياد مى‏کرد و او را به‏سبب اين ايثار و ازخودگذشتگى مى‏ستود.استفاده کنم مقام معظم رهبري فرمودند ما درشعب ابوطالب نيستيم چرا که امروز خيلي ازکشورها به خاطراقتداري نظام مقدس جمهوري اسلامي دارد با ما ارتباط برقرارميکنند.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

پنجشنبه15رمضان‏ المبارک‏ فرخنده ميلاد کريم اهل‏بيت: حضرت امام حسن مجتبى(ع) (سوم ه.ق)

روز اکرام‏ وآغازهفته اکرام کمک به محرومان و نيکوکاري، پيام جاودانه همه اديان الهي است.در اين ميان، دين اسلام، تنها مکتبي است که به شکلي کاملاً متعادل بر کمک به محرومان ومستضعفان تأکيد دارد.درزندگي امامان، توجه به اصل اخلاقي گره گشايي و دست گيري از محرومان فراوان به چشم مي خورد و آن بزرگواران با دست گشوده، به بينوايان و نيازمندان بذل و بخشش مي کردند.رسيدن به مقام نيکوکاران واقعي، شرايط بسياري دارد. يکي از آنها، انفاق کردن ازاموالي است که انسان به آن علاقه دارد. عشق و علاقه واقعي به خدا و احترام به اصول انساني و اخلاق آن گاه روشن مي شود که انسان بر سر دوراهي قرار ميگيرد: در يک طرف، مال و ثروت يا مقام و منصبي است که مورد علاقه شديد اوست ودر طرف ديگر، خدا، انسانيت و نيکوکاري قرار دارداينجاست که انسان با انتخاب راه نيکي و نيکوکاري، عشق و علاقه حقيقي خود را به خداوند اثبات مي کند.

سالروز شهادت حضرت آیت الله بهشتی و72 تن درانفجاربمب توسط منافقین

واقعه 7تیرواقعه تلخ وتکان دهنده ومصیبت بزرگی بود چون شخصیتهای بزرگی را ونخبگان علمی وسیاسی وقضاییی را ازما گرفتندامابرای نظام ما وملت به خاطر صبر واستقامتی که داشتندبرکاتی داشت واین واقعه تلخ به یک نعمت تبدیل شد وسبب شد انقلاب ازلحاظ اقتدار،پیشرفت،توانایی واعتبار بین المللی رشد کند

قوه قضائیه یک دستگاه بسیارمهم وتأثیرگزار است وکارآمدی و یا ناکارآمدی آن تأثیر مستقیمی بر سایر ارکان نظام دارد

قوه قضائیه ازنظرمردم یک ملجأوپناهگاه است واین را باید مردم احساس کنند لذا مردم ازدستگاه قضا اجرای عدالت ،احقاق حقوق مردم،قانونگرایی وآرامش وامنیت درجامعه راانتظاردارند  

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --