اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / باید دشمنْ‌باور باشیم اما این دشمنْ‌باوری نباید ما را به وادی دشمنْ‌هراسی بیندازد

باید دشمنْ‌باور باشیم اما این دشمنْ‌باوری نباید ما را به وادی دشمنْ‌هراسی بیندازد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک نمازباشکوه جمعه ،درتاریخ سیزدهم خردادماه ۱۴۰۱ ماه مصادف با سوم ذی القعده ۱۴۴۳ به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهروکهریزگ وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی نمازجمعه برگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:
  1. اصل  شخصیت انسان در قلب متمرکز می‌شود.
  2. یکی از مهم‌ترین عواملِ مؤثر در بیداری انسان، تفکر است.
  3. قرآن در عین حال که به صورت‌های مختلف انسان‌ها را به تفکر تشویق می‌کند از سطحی‌نگری مردم گله کرده است.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
  1. اگرغفلت کردید، دشمن شما لزوماً غفلت نخواهد کرد؛ مراقب دشمن باشید.
  2. بیداری مردم، عامل اصلی برای صیانت دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
  3. دشمنْ‌باوری نباید ما را به وادی دشمنْ‌هراسی بیندازد.
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما عزیزان نماز گزار را توصیه میکنم به تقوای الهی

گفتیم یکی از اساسی ترین موضوعات درزندگی انسان این است که بداند «هدف اززندگی چیست»،که اگراین اهداف را بشناسد زندگی برای او معنا پیدا خواهد کرد. گفتیم امام صادق (ع)در روایتی ۲۵ هدف را ذکر کردند که شش هدف را به محضر شما تقدیم کردم.

اما هدف هفتم :

«طَلَبْتُ رِقَّهَ الْقَلْبِ» اصل  شخصیت انسان در قلب متمرکز می‌شود. حضرت می‌فرماید: در زندگی دنبال این بودم که دلم نازک باشد، تا زندگی بیچاره‌ای را شنیدم، اشکم جاری شود و دلم بشکند. سنگدل نباشم.وقتی از قیامت و دوزخ سخن به میان می‏‌آید، اشک در چشمانم حلقه ‏‌زند.

قلب، گاهی دارای رقّت است و گاهی هم دچار ضعف می‏‌شود. ممکن است کسی بگوید “من در تمام مدت عمر خود، حتی یک گوسفند را هم سر نبریده‏‌ام یا بریدن سر مرغی را ندیده‏‌ام”، این رقّت قلب نیست، بلکه ضعف نفس است، زیرا همین شخص ممکن است بهترین امکانات را در زندگی داشته باشد می‏‌خورد، اما از ناله فقیر و مظلوم، در خود هیچ احساسی ندارد.

در روایتی از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله آمده است: عَوِّدُوا قُلُوبَکُمُ الرِّقَّهَ؛خود را به رقّت قلب عادت دهید. بحارالانوار، ج ۷۰ ص۸۱٫

چگونه می‌توان به این مهم دست یافت و کسانی که اینگونه‌اند چگونه به این حالت دست یافته‌اند.راهش چیست؟ حضرت میفرمایند:«فَوَجَدْتُهَا فِی الْجُوعِ وَ الْعَطَش‏» یکوقتی گرسنگی را تجربه کنیم. تشنگی را تجربه کنیم. این راهی است که امام معصوم به ما یاد می‌دهند. در ماه رمضان دلهای ما رقیق می‌شود و شیرین ترین لحظه هم لحظه افطار است که به اوج تشنگی و گرسنگی می‌رسیم.درروایات فرمودند: آنهایی که سلامت هستند حداقل ماهی سه روز، اول و وسط و آخر ماه را روزه بگیرند. یا بعضی موفق می‌شوند دوشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها روزه می‌گیرند.

هدف هشتم:

«طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ» بعضی قلب‌ها تاریک هستند، بعضی نورانی هستند. نور قلب را از کجا پیدا کنیم؟ «فَوَجَدْتُهُ‏ فِی التَّفَکُّرِ وَ الْبُکَاءِ» یکی فکر کردن و یکی گریه کردن. اینها دل را نورانی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین عواملِ مؤثر در بیداری انسان، تفکر است. معمولا عادت ما انسان‌ها این است که در مواجه با پدیده‌های عالم، به خصوص اگر تکرار شوند، با نگاهی سطحی از کنار آن‌ها می‌گذریم و چندان با دقت به آن‌ها نمی‌نگیریم. این عادتْ آفت بزرگی برای ماست. قرآن در عین حال که به صورت‌های مختلف انسان‌ها را به تفکر تشویق می‌کند (إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) از این عادتِ سطحی‌نگری مردم گله کرده، می‌فرماید: «وَکَأَیِّن مِّن آیَهٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ» چه بسیار است نشانه‌های خدا در آسمان‌ها و زمین که در پیش چشم مردم قرار دارند، اما آن‌ها اصلا به این آیات توجه نمی‌کنند.

گاهی فکر کردن باعث پدید آمدن احساساتی خاص‌ در انسان می‌شود.

«إِذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ آیَاتُ الرَّحْمَن خَرُّوا سُجَّدًا وَبُکِیًّا»(مریم، ۵۸) برخی از بندگان خدا هنگامی‌که آیات قرآن برایشان تلاوت می‌شود بر روی زمین می‌افتند و شروع به گریه می‌کنند!» نمی‌فرماید: هنگامی‌که خودْ آیات را تلاوت می‌کنند، بلکه می‌فرماید: هنگامی‌که آیات خدای رحمن برای آن‌ها خوانده می‌شود. از این آیه معلوم می‌شود که گوش دادن به قرآن اثر دیگری دارد. در هنگام شنیدن قرآن، انسان فرصت بیشتری برای دقت و تفکر دارد.

تفکردرآیات قرآن، در هستی، در گذشته، در آینده،تفکر در قیامت، در امکاناتی که خدا در وجود ما قرار داده سبب گریه میشود این تفکر واین گریه دل را نورانی می‌کند.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

خداوند متعال در حدیث قدسى مى‏فرماید:

«یابنَ آدم! ما مِن یَومٍ جَدیدٍ إلاّ و یَأتِى فیِهِ رِزقُکَ مِن عِندِى، و ما مِن لَیلَهٍ إلاّ و تَأتِى المَلائِکَهُ مِن عِندِکَ بِعَمَلٍ قَبیحٍ، خَیرِى اِلیکَ نازِلٌ وَ شرُّکَ اِلَىَّ صاعِدٌ»؛

«اى فرزند آدم! هر روزى که مى‏آید روزى تو از طرف من به وسیله ملائکه حواله مى‏شود؛ اما هر شب که مى‏رسد ملائکه من با گناه و عمل زشت از نزد تو باز مى‏گردند. از جانب من همیشه خیر به سوى تو نازل مى‏شود، اما از جانب تو شرّ به سوى من بالا مى‏آید حال انسان با چنین کارنامه‏اى و با چنین بر خوردى با ولى نعمتش چه کارى باید انجام دهد؟ آیا بعضی از خداوند حیانمیکنند با وجود این همه لطف خدا باز هم گناه میکنند!!!!

درادامه چند مطلب به محضر شما عرض میکنم:

۱۴ خرداد و ۱۵ خردادرا داریم
ارتحال حضرت “امام خمینی(ره)” (۱۳۶۸ش)وقیام خونین ۱۵ خرداد (۱۳۴۲ش)

به یکی از فرازهای وصیتانامه حضرت امام اشاره کنم:

بیداری ملت، لازمه صیانت از ارکان انقلاب اسلامی

حضرت امیر در نهج البلاغه نامه ۲۶ میفرمایند:(مَن نامَ لم یُنَم عنهُ) یعنی اگر شما غفلت کردید، دشمن شما لزوماً غفلت نخواهد کرد؛ مراقب دشمن باید بود.

 اگرچه امروز مثل روزهای اول انقلاب دشمن قوی نیست،تمام راهها و حربه هایی که میشد علیه انقلاب به کارببرند استفاده کردند اما نتوانستند واقعاً مأیوسند، می‌بینند این درخت تناور ریشه دوانده است؛ اما از کید آنها غافل نباید بود.باید هوشیار بودلذا حضرت امام میفرمایند:بیداری مردم، عامل اصلی برای صیانت دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

دشمنانی که به تصریح قرآن ازچهارحربه بهره میبرند :
  1. همواره نقشه‌های تازه طرح می‌کنند: «لاتَزالُ تَطَّلِعُ عَلی خائِنَهٍ مِنهُم؛ تو پیوسته به خیانتی از آنان آگاه می‌شوی»(مائده:۱۳).
  2. انگیزه خیانت آن‌ها تنها در مسائل نظامی، اقتصادی و… خلاصه نخواهد شد، بلکه می‌کوشند که اسلام‌زُدایی کرده و مسلمان‌ها را از اسلام خارج کنند: «ولایَزالونَ یُقتِلونَکُم حَتّی یَرُدّوکُم عَن دینِکُم اِنِ استَطعوا؛ کافران و مشرکان پیوسته با شما (مسلمانان) کارزار می کنند، تا آنکه اگر بتوانند شما را از دین‌تان برگردانند.»(بقره:۲۱۷).
  3. هدف نهایی‌شان، نه‌تنها خروج مسلمانان از حوزه اسلام بلکه دخول آنها در قلمرو ضلالت آنان است: «ولَن تَرضی عَنکَ الیَهودُ ولاَالنَّصری حَتّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم»(بقره:۱۲۰).
  4. برای نیل به این هدف شوم، از جاسوسان و نفوذیان مدد می‌گیرند: «وَفِیکُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ»(توبه:۴۷).

بنابراین باید دشمنْ‌باور باشیم اما این دشمنْ‌باوری نباید ما را به وادی دشمنْ‌هراسی بیندازد بلکه باید با تقویت هوشیاری،و دشمنْ‌ستیزی بصیرت‌ در ما نهادینه گردد. سرّ توصیه حضرت امام به بیداری و خطر دشمن و نفوذ او،ریشه در این نگاه و چشم‌انداز الهی امام راحل(ره) دارد. یکی ازجریاناتی که دشمن برآن تکیه کرده و تلاش هم دارد در فضای مجازی هم مطرح میکند جریان تحریف حضرت امام است ،که در سه حوزه‌ شخصیت امام،اندیشه و بیانات امام و عملکرد و سلوک مدیریتی امام راحل با اهداف مختلف از جمله ایجاد انحراف درصراط مستقیم انقلاب وزیر سؤال بردن فلسفه انقلاب مطرح میکندکه باید همه مردم خصوصاٌ مسؤولین هوشیار تر عمل نمایند.لذا باید با جهادتبیین و با بیان خدمات و دستاوردهای انقلاب توطوه های دشمنان را خنثی کرد.

مطلب دوم: اقدام ایران در توقیف دو نفتکش یونانی

جمهوری اسلامی ایران اخیراً در واکنش به دزدی دریایی یونان و آمریکا در ارتباط با توقیف نفتکش ایرانی بار دیگر اقتدار دریایی خود را اثبات کرد و ۲ نفتکش یونان را توقیف کرد.

سپاه پاسداران به یونان هشدار داده در صورت آزاد نشدن نفت‌کش‌ لانا، احتمال توقیف ۱۷ کشتی یونانی دیگر در منطقه وجود دارد.یونانی‌ها ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران را توقیف کردند و حالا باید متوجه بشوند که سه برابر آن، اکنون در اختیار ایران است.

نکته اول:یونان  پا جای پای انگلیسی‌ها گذاشته که در تیرماه ۱۳۹۸،که انگلیس نفتکش،ایرانی را در جبل‌الطارق توقیف کردو در نهایت برای تحویل گرفتن نفتکش خود مجبور شدند نفتکش ایرانی را تحویل دادند.یونان اکنون بر سر دوراهی قرار گرفته که با تحویل نفت خام ایران به آمریکا نظر آمریکایی‌ها را جلب کند یا برای نجات نفتکش‌های خود به خواسته‌های ایران تن دهد.

نکته دوم: ایران اثبات کرده که به هیچ کشوری باج نداده وباج  نخواهد داد بنابراین یونان چاره ای جز تسلیم دربرابر خواسته ایران نخواهد داشت، چرا که علاوه بر دو محموله نفتی، نفتکش‌های دیگر این کشور هم در آینده به چنین سرنوشتی دچار خواهند شد و یونان در تأمین نیازهای انرژی خود با چالش مواجه خواهد شد.{تکبیرنمازگزاران}

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --