اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری:انصاف ازجمله موثرترین عوامل تحکیم روابط خانوادگی درجامعه است

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری:انصاف ازجمله موثرترین عوامل تحکیم روابط خانوادگی درجامعه است

بســـــــــــم اللـــــــه الـــــرحمن الــــــرحیـــــــــم

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر،حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری صبح امروزجمع سپاهیان ناحیه حضرت رو ح الله باقرشهردر کلاس تربیتی که ویژه سپاهیان ناحیه برگزار شده بود با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) به سه واجب که به فرمودهه امام صادق از سخت ترین واجبات است اشاره کردند.

امام صادق به یکی از یارانش به نام حسن بزار فرمودند:

«ألا اُخبِرُکَ بِأَشَدِّ مَا فَرَضَ اللّه‏ُ ـ عَزَّوجَلَّ ـ عَلى خَلقِهِ ؟ قالَ : قُلتُ : بَلى ؛ قَالَ : إنصافُ النّاسِ مِن نَفسِکَ ، و مُواساتُکَ أخاکَ ، و ذِکرُ اللّه‏ِ فی کُلِّ مَوطِنٍ .
أما إنّی لا أقولُ : سُبحانَ اللّه‏ِ وَالحَمدُ للّه‏ِِ ، ولا إلهَ إلاَّ اللّه‏ُ ، وَاللّه‏ُ أکبَرُ ، وإن کانَ هَذا مِن ذاکَ ، ولکِن ذِکرُ اللّه‏ِ جَلَّ وَعَزَّ فی کُلِّ مَوطِنٍ إذا هَجَمتَ عَلى طاعَهٍ أو عَلَى مَعصِیَهٍ.

 «اصول کافى،جلد ۲ صفحه ۱۴۵ ح ۸ »

در این روایت سه چیز از سخت ترین واجبات شمرده شده است.

۱٫رعایت انصاف

انصاف از جمله موثرترین عوامل تحکیم روابط خانوادگی و حسن تفاهم میان افراد جامعه است.

در بعضی روایات از انصاف با عنوان «سخت‌ترین واجبات» یاد شده است. (اصول کافی ج ۳ ص ۲۱۵)

انصاف پنجره فهم متقابل بین انسان‌هاست. بدون این ویژگی گویا آدمی در یک جاده یک‌طرفه، بر خلاف جهت حرکت ماشین‌ها می‌رود و هر آن ممکن است، تصادف کرده و در گرداب هلاکت، واژگون شود.

دشواری عمل به انصاف به این دلیل است که فرد باید از خود هزینه کند. حق را محترم شمرده و میوه عدالت را در پیمانه رفاقت و دوستی، هم‌سنگری و همسری، لبریز نماید.

 در اصطلاح به مفهوم طرفداری و حمایت کردن از حق، اظهار نمودن و بیان کردن حق، ایستادگی و مقاومت در راه حق، تعریف شده است

برخی از ما، با مردم و همسران خود برخورد نادرستی داریم، اما دوست داریم که با ما برخورد شایسته‌ای داشته باشند. هر انسانی به اقتضاء «حب ذات» انتظار دارد که نتایج رفتار و گفتار دیگران به نحوی به نفع وی تمام شود.

از همسایه‌ انتظار داریم آزاری به ما نرساند. از فروشنده کالا انتظار انصاف دارم. از راننده توقع نظم و رعایت قانون دارم. از چشم‌پوشی و گذشت خطاهایم توسط دیگران خرسند می‌شوم.از همسرم توقع داریم، خستگی مارا درک کند. دوست دارم در زندگی قناعت کند. علاقه‌مندم پاکیزه و مرتب باشد. به پدر و مادر و دوستانم احترام بگذارد.خب ما برخورد مان با او چگونه است؟!

برای درک دقیق همسر خویش و تنظیم توقعات خودمان از او وهم چنین دیگران ،لازم است که خودم را به جای او بگذارم و خودم را از دریچه نگاه او ببینم. در این «حالت جایگزینی و به تعبیر دیگر خود مرکزی» قادر خواهم بود که شرایط وی را به خوبی ادراک کنم و در نتیجه انتظاراتم را از شریک زندگیم واقعی‌تر و منصفانه‌تر، تنظیم نمایم

۲٫رعایت مواسات با برادان دینی

 بعضی از این واژه‌نامه‌ها مواسات را بالاتر از بخشش مال معنا کرده‌اند. اعطاء و بخشش یعنی شخص از زیاده مال و اضافه بر نیازش به دیگری بدهد؛ اما مواسات یعنی شریک‌کردن کسی در معاش و اموال خودش که مورد نیازش بوده و کفاف زندگی خودش را می‌دهد

حضرت مجتبی(ع) در طول عمر خود دوبار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کرد و سه‌بار ثروت خود را به دو نیم تقسیم نمود. نصف آن را برای خود نگه داشت و نصف دیگر را در راه خدا بخشید.

خدیجه کبری که از بزرگترین ثروتمندان مکه بودند، بعد از ازدواج با پیامبر اکرم(ص) تمام ثروت خویش را در راه اسلام و حمایت از پیامبر خرج کردند. لذا  پیامبر اکرم(ص) در روایتی، یکی از مناقب حضرت خدیجه را مواسات در مال معرفی می‌کنند.

۳٫ذکر خدا در هر حال

سومین واجب «یاد خدا در هر حال است». ذکر الله معنایش گفتن سبحان الله و الحمد لله نیست، بلکه آن است که چیزی را که خدا بر او حرام کرده رها کند. اگر جایی هست که مجلس گناه است به یاد خدا بیفتد و از آن خارج شود ذکر خدا با زبان آسان است اما در عمل سخت است که انسان باید به آن عمل کند.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکات

IMG_20201212_212500_664 IMG_20201212_212456_675 IMG_20201212_212504_740

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --