اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:موضوع مهم دربودجه ۹۸،مراقبت ازحقوق عامه مردم است

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:موضوع مهم دربودجه ۹۸،مراقبت ازحقوق عامه مردم است

به گزارش دفترامام جمعه حسن آبادنماز باشکوه جمعه اینهفته ۲۱  دیماه ۹۷به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-گاهی افراد رزقشان خوب است، به خاطر گناه رزقشان عوض می‌شود.

۲-گناه مانع اجابت دعا است.

۳- گناهان سه نوع تأثیر منفى در دعا مى‏گذارند.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ ‏مقام زینب کبرى( س)،آن‏قدروالاو عظیم است که باید اوراپرستارنهضت وانقلاب حسینى بنامیم

۲ موضوع مهم در بودجه ۹۸، مراقبت از حقوق عامه مردم است

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_7412-1024x768

اوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقوَی الله برادران و خواهران , نمازگزاران محترم را به رعایت تقوی الهی, انجام واجبات و ترک محرمات  توصیه میکنم.

موضوع بحث ما پیرامون وصایای پیامبر(ص) به عبدالله ابن مسعودبود گفتیم رسول اکرم (ص) عبدالله ابن مسعود را از گناه و عواقب شوم آن برحذر می دارد

به سه اثراز آثار گناه اشاره کردیم اما دواثر دیگرازاثرات گناه:آثار گناه در زندگی بسیاری از ما مشهود است ولی غافلانه همین پیامدها و حوادث ناگوار در زندگی‌مان را از سرنوشت بد و روزگار می‌دانیم.

۴- قطع رزق و روزی: 

روزی فقط  مال و دارایی نیست؛وقتی به قرآن مراجعه میکنیم مواردی به عنوان رزق معرفی شده اند مثل: نبوت «یا قَوْمِ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلى‏ بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّی وَ رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً …» (هود: ۸۸) و همچنین به امنیت رزق گفته شده « آنها گفتند: ما اگر هدایت را همراه تو پذیرا شویم، ما را از سرزمینمان مى‏ربایند. آیا ما حرم امنى در اختیار آنها قرار ندادیم که ثمرات هر چیزى(از هر شهر و دیارى) بسوى آن آورده مى‏شود؟! رزقى است از جانب ما؛ ولى بیشتر آنان نمى‏دانند»( القصص : ۵۷). و گاهى رزق ، فقط به خوراک اطلاق شده مثل« … وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ ... ـــ … بر آن کس که فرزند براى او متولّد شده(پدر)، لازم است رزق (خوراک) و پوشاک مادر را به طور شایسته بپردازد. …» بقره: ۲۳۳٫ در این آیه شریفه کسوت (پوشاک ) را از رزق جدا کرده است. در آیه ۵ نساء نیز رزق فقط به خوراک اطلاق شده است. در قرآن کریم به باران و چهارپایان اهلی نیز رزق اطلاق شده است.توفیق اطاعت، حج، زیارت امام حسین(ع)، اشک ریختن بر امام حسین(ع)، اولاد صالح و علم دین را از دیگر دیگر رزق هایی دانست که خداوند به انسان ها عطا می کند.

حضرت امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «مُدَاوَمَهُ الْمَعَاصِی تَقْطَعُ الرِّزْق» تداوم گناه، رزق را قطع می‌کند.(غرر الحکم و درر الکلم، ج۶، ص۱۲۷، ح ۹۷۷۱)

امام باقر علیه السلام مى‏فرماید «إِنَّ الرَّجُلَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُدْرَأُ عَنْهُ الرِّزْق‏» (اصول‌کافی/ج۲/ص۲۷۱) مردى گناهى انجام مى‏دهد و در نتیجه روزى از او دور مى‏شود» گاهی افراد رزقشان خوب است، به خاطر گناه رزقشان عوض می‌شود.

IMG_9267

۵-عدم استجابت دعا

تأخیر و عدم اجابت دعا، نشان کم لطفی و کم محبتی خدا نیست، بلکه یکی از آثار انجام گناه است که دیگر دعاها مستجاب نمی شود امام على(ع) مى‏فرماید: «المعصیه تمنع الاجابه»گناه مانع اجابت دعا است».

گناهان سه نوع تأثیر منفى در دعا مى‏گذارند:

۱ – لذت دعا و مناجات را سلب مى‏کنند.

انسان دعا مى‏کند، اما لذت نمى‏برد و رقت قلب پیدا نمى‏کند.

اولین عقاب گناهکار، محرومیت از لذت مناجات است

در زمان حضرت موسی(ع) ، فرد گنهکاری به ایشان گفت: «ای موسی! کجا می خواهی بروی؟» گفت:«می خواهم برای مناجات به کوه طور بروم.» گفت:«برو به خدا بگو هر گناه که خواستم کردم، چرا عقابم نمی‌‌کنی؟!» خیلی عجیب است حضرت موسی(ع) رفت کوه طور مناجات را کرد ولی این پیغام را نگفت. مناجات که به اتمام رسید خطاب رسید: «ای موسی تو حرف بنده ما را نیاوردی و به ما نگفتی؟» حضرت موسی(ع) عرض کرد: «خدایا تو به هرچیز آگاه و عالمی، او حرفی زد که من حیا کردم آن را نقل کنم.» خطاب رسید: «ای موسی! برو به بنده ما بگو عقابت کردم خبر نداری» گفت :«خدایا او چطور عقاب شد که خود خبر ندارد؟» فرمود:«اولین عقابی که به بنده گنه‌‌کارم می‌‌دهم این است لذت مناجاتم را از اومیگیرم. نماز بخواند لذت نمی‌‌برد، دعا بخواند لذت نمی‌‌برد، از مناجات کیف نمی‌‌کند، از صحبت با من حالی به او دست نمی‌‌دهد، اولین عقابم این است این مزه را از دهانش بیرون می‌‌آورم.

۲ – مانع استجابت دعا مى‏شوند.

۳ – توفیق دعا کردن یا شرکت نمودن در مجالس دعا را از انسان سلب مى‏کنند.

IMG_9265

برخى از گناهان در عدم اجابت دعا تأثیر بیشتر دارند که در ذیل به نمونه‏اى از آن‏ها اشاره مى‏کنیم.
امام سجاد(ع) فرمود: «گناهانى که مانع استجابت دعا مى‏شوند، عبارتند از: بددلى و سوءظن به مؤمنان و کارهاى آنان؛ طینت و درونى ناپاک داشتن؛ نفاق و دورویى با برادران و خواهران ایمانى؛ عدم اطمینان به اجابت دعا؛ تأخیر نمازهاى واجب (و نخواندن آن در اول وقت فضیلت) آن که وقت آن بگذرد؛ بدزبانى و فحاشى و اهانت کردن؛ نزدیک نشدن به خدا به وسیله صدقه و کارهاى نیک»

*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

درخطبه دوم به دو مطلب اشاره میکنم

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

شنبه ۲۲دی ۵جمادی‌الاول  ولادت حضرت زینب(س)  و روز پرستار                            

حضرت زینب کبرى تا حدود پنج یا شش سالگى، تحت اشراف شخص پیامبراکرم(ص) و در آغوش مادر بزرگوارش حضرت زهرا(س) پرورش یافت و از آن پس، مسؤولیت تربیت و پرورش او به‌عهده حضرت على(ع) گذارده شد و به‌همین‌دلیل از همان آغاز دوران کودکى از سرچشمه وحى و فضائل خاندان عصمت سیراب شد و رشد و نمو یافت و آراسته به همه فضایل و خصلت‌هاى والاى اخلاقى و الهى گردید

IMG_9270

القابى که براى آن حضرت نقل شده همچون «عالمه غیر معلمه، نائبه الزهراء، عقیله النساء، الکامله، ولیده الفصاحه، صدیقه الصغرى، معصومه الصغرى، صابره محتسبه، بطله کربلا، سلیله الزهراء، امینه‌الله، محدثه، ناموس کبریا، قره عین مرتضى، عقیله بنى‌هاشم، محبوبه المصطفى، زاهده، عابده، نابغه الزهرا، سرّابیها» جملگى به گوشه‌هایى از ابعاد فردى و اجتماعى و خانوادگى شخصیت این بزرگ بانوى اسلام دلالت دارند که آن حضرت را به بهترین الگو براى زنان مسلمان جامعه اسلامى تبدیل مى‌نمایدسراسر زندگى بابرکت حضرت زینب(س) به همراهى، مراقبت و پرستارى از عزیزترین بندگان خداوند سپرى شد و این خصیصه بارز، آن حضرت را به الگوى نمونه پرستاران تبدیل نموده است.

حیف است زینب سلام الله علیها را تنها پرستار بیمار بخوانند زیرا پرستارى از بیمار یکى از کوچک‏ترین مسؤولیت ‏هاى حضرت زینب سلام الله علیها بود، و هر چند پرستارى وظیفه سنگین و ارزشمندى است و پرستار متعهد باید با صبر و حوصله، تحمل هر نوع ناملایمات براى انجام خدمتش ‏بنماید و چنین کارى از عهده هر کس برنمى‏آید ولى با این حال ‏مقام زینب کبرى سلام الله علیها، آن‏قدر والا و عظیم است که او را پرستار نهضت وانقلاب حسینى باید بنامیم، زیرا این پرستارى به مراتب مهم‏تر و سرنوشت‏ سازتر از پرستارى بیمار بود. زینب نقش نگهدارى از قیام خون بار حسینى را بر عهده داشت که ‏قطعا اگر او این بار را بر دوش نمى‏گرفت، خون سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین صلوات الله علیه پایمال مى‏شد و بسیار دشوار بود که نهضت ابى عبد الله علیه السلام به مردم‏ اعلام و ابلاغ گردد و شاید بدون اسارت خاندان رسول الله وپیش‏تازى عقیله بنى هاشمى علیها السلام در رسوا نمودن هیئت‏ حاکم، و تبلیغ او از انگیزه قیام برادرش، یزیدیان به هدف پلید خود نائل مى‏آمدند و نام رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم را نه تنها از مناره‏هاى مساجد بلکه از تاریخ، پاک و محو مى‏کردند و این بود نیت ‏شوم آنان.

این روز مبارک را به قشر پرستاران تبریک عرض میکنم وامیدوارم باتأسی از فرهنگ اسلامی وحضرت زینب (س)درانجام این عمل خدا پسندانه موفق باشند.

IMG_9272

&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

اشاره ای به بررسى بودجه ۹۸و ضرورت دقت مضاعف نمایندگان مجلس

 در چند هفته گذشته که دولت محترم لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارایه کرده است، مباحث مختلفى پیرامون آن در میان نخبگان و مردم صورت‌گرفته است. این مباحث نشان دهنده زنده بودن جامعه و حساسیت مردم نسبت به مسایل مهم کشور است که باید قدر آن‌را دانست. این شرایط وظیفه نمایندگان مجلس را حساس‌تر مى‌کند.

چندنکته عرض کنم:

۱- بودجه یک مسأله مهم و براى کشور تعیین‌کننده است. هزینه و درآمد یک سال کشور در آن منعکس مى‌شود و اثرات مهمى بر بخش‌هاى مختلف اقتصادى و از همه مهم‌تر زندگى مردم دارد. طبیعى است که براى این کار مهم باید هم نخبگان و هم مردم حساسیت داشته باشند و آگاهانه و با بصیرت وارد میدان نقد و اصلاح شوند

۲- در میان مباحث مختلفى که مطرح شده است، برخى افراد با طرح مباحث جزیى گویا اهداف خاصى را دنبال‌کنند. طرح یکسرى اعداد مربوط به بودجه برخى نهادهاى خاص با هدف ایجاد ابهام و شبهه در عملکرد این نهادها در واقع براى سرپوش گذاشتن به مسایل اساسى بودجه و سوالات پیرامون آن است. در برخى موارد هم احساس مى‌شود که طرح برخى موضوعات مرتبط با بودجه در فضاى جامعه براى غفلت مردم از مسایل مهم‌تر است. مردم باید هوشیار باشند و با بصیرت وارد عرصه نقد و مطالبه درباره بودجه از مسؤولان شوند.

۳- موضوع مهم دیگردر قضیه بودجه ۹۸، مراقبت از حقوق عامه مردم است. انتظار این است که دولت محترم و مجلس محترم دغدغه اصلى خودشان را صیانت و حفاظت از حقوق عامه مردم بگذارند. این مهم نیز میسر نمى‌شود مگر این‌که شفافیت و دقت کافى در زمان بررسى بودجه در مجلس شوراى اسلامى صورت پذیرد

۴-در روزهاى گذشته مطالبى از سوى کارشناسان مطرح مى‌شود مبنى بر این‌که بخش مهمى از بودجه کل کشور در مجلس شوراى اسلامى بررسى نمى‌شود. این مسأله بسیار عجیبى است. گفته مى‌شود نزدیک به سه چهارم بودجه که مربوط است به شرکت‌هاى دولتى در بررسى‌هاى نمایندگان مجلس مورد توجه قرار نمى‌گیرد. این امر اگر واقعیت داشته باشد، ضرورى است که اصلاح شود. مگر مى‌شود که سه چهارم بودجه مورد بررسى مجلس قرار نگیرد؟ نتیجه این وضعیت چه مى‌شود؟ آیا حقوق‌هاى نجومى که شنیده مى‌شود نتیجه همین عدم بررسى‌هاست؟

بر اساس بودجه سال ۹۸، بودجه کل کشور ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان است. از این میزان ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمومى کشور است و ۱۲۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌هاى دولتى، بانکّ‌ها و موسسات انتفاعى وابسته به دولت است

IMG_9274

درست است که بین یک دستگاه اجرایى که فقط هزینه دارد و یک شرکت که هم درآمد و هم هزینه دارد، تفاوت‌هایى وجود دارد و نباید این دو را باهم مقایسه کرد، اما نباید این بخش به‌طور کامل هم رها شده باشد. چراکه به‌دلیل آن‌که این شرکت‌ها دولتى هستند و عملکردشان اثر مستقیم بر حقوق مردم دارد، باید مورد بررسى مجلس قرار گیرند.بودجه یک موضوع مهم است و حساسیت جامعه نسبت به آن طبیعى و درست است. خصوصا در شرایط فعلى که اقتصاد شرایط خوبى ندارد و مردم تحت فشار اقتصادى قرار دارند. انتظار از دولت و مجلس محترم بررسى عالمانه و با دقت بودجه است تا حقوق عامه مردم به بهترین وضع تأمین و صیانت شود.

&*&*&*&&*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*

چهارشنبه ۲۶دی ۹جمادی‌الاول فرار شاه معدوم (۱۳۵۷ هـ ش)   

فرصت گذشته ازذکر مطالب این بخش صرف نظر میکنم 

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --