اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: باوجود شرایط حساس سیاسی داخلی و خارجی مراسم ١٣ آبان امسال باشکوه تر برگزارخواهدشد

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: باوجود شرایط حساس سیاسی داخلی و خارجی مراسم ١٣ آبان امسال باشکوه تر برگزارخواهدشد

 به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه هفتم آبان ماه ۱۴۰۰  مصادف با بیست ودوم ربیع الاول ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. یکی از بحث‌های کلیدی که در قرآن و روایات مطرح شده موضوع عاقبت به خیری است .

۲ . عوامل عاقبت بخیری در دو بخش است. یک بخش دعاها ویک بخش هم اعمالd که انسان انجام می‌دهد

۳. سه راهکار امام صادق(ع) پیرامون عاثبت به خیر شدن  !!

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱.یکی از اولویت‏های مدیران کشوری و منطقه‏ای، آمایش و ایجاد آمادگی برای مقابله با حوادث غیرطبیعی است

۲. جوانان نیازها و مشکلات متعددی دارند که تشخیص درست این نیازها و پاسخ صحیح به آن‌ها نقش بسیار موثری در راه رشد و تعالی آنان خواهد داشت.

۳.  ١٣ آبان بهترین فرصت برای ابراز این روحیه استکبار ستیزی است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

موضوع بحث ما پیرامون عاقبت به خیری است

یکی از بحث‌های کلیدی که در قرآن و روایات ما مفصل مطرح شده و همه ما دنبالش هستیم موضوع عاقبت به خیری است .

«العبد یُدَبِّر و الله یُقدر»    انسان برنامه‌ریزی می‌کند ولی تقدیر یک چیز دیگر می‌شود.

عاقبت به خیری یعنی اتصال به فیض و رحمت مطلق و بی نهایت و نیل به نقطه ای از قرب الهی که رضایت و خشنودی خدا از انسان و انسان از خدا را به دنبال داشته باشد

عاقبت به خیری دو معنا دارد. یکی این است که از خدا بخواهیم ذلت بعد از عزت نصیب ما نشود. خیلی مشکل است کسی عزیز بوده باشد، عزت خانوادگی داشته باشد و بعد به ذلت جسمی یا آبرویی مبتلا شود.

واقعا چه کسی می داند آخر کارش به کجا می‌رسد؟ دنیا دار ابتلاست. شمر سرباز جانباز على(ع) در جنگ صفین بود ولى سرانجام قاتل فرزند على(ع) شد ،عمر سعداولین کسی بود که به امام نامه نوشت و دعوتش کرد و اولین کسی شد که تیر را به سمت او پرتاب کرد! پس با هر امتحانی چهره‌ای از ما آشکار می‌شود و خدا هیچ تعهدی برای آنکه ما همان که هستیم بمانیم، نداده است

معنای دوم عاقبت به خیری این است که انسان بتواند دین خود را به عالم برزخ و قیامت ببرد.

شیطان و اعوان و انصار او تلاش زیادی می‌کنند تا دین انسان‌ها را بگیرند و باعث شوند آنها بدون دین از دنیا بروند.

چه بسیار افراد مقدّسی که نماز شب می‌خواندند،کارهای خیر میکردند، خمس می‌دادند و…  امّا یک دفعه با یک شبهه یا یک سخنرانی گمراه ‌کننده، از همه چیز کنارکشیدند و دست به انکار همۀ عقاید زدند. به همین علت از شیعیان در آخرالزّمان خواسته شده است که برای حفظ دینشان،خیلی مواظبت کنند.

اهمیت بحث عاقبت به خیری در قرآن کریم به قدری است که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: یکی از دعاهای حضرت ابراهیم این بود. «رَبِّ هَبْ‏ لِی‏ حُکْماً وَ أَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ» (شعرا/۸۳) خدایا مرا به صالحین ملحق کن. یعنی همان پایان کار و فرجام نیک! حضرت یوسف فرمود: «تَوَفَّنِی‏ مُسْلِماً» (یوسف/۱۰۱) خدایا مرا مسلمان بمیران. حضرت ابراهیم فرزندان خود را جمع کرد، «وَ وَصَّى‏ بِها إِبْراهِیمُ بَنِیهِ وَ یَعْقُوبُ» (بقره/۱۳۲) به فرزندانش از جمله یعقوب سفارش کرد. فرمود: «یا بَنِیَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ لَکُمُ الدِّینَ» خدا به شما دین داده و آغاز خوبی داشتید. «فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُون‏» مواظب باشید پایان خوبی داشته باشید. فرجام نیک داشته باشید.

پیغمبر گرامی اسلام در حدیثی سه مرتبه فرمودند: «العمل بخواتیمه، العمل بخواتیمه، العمل بخواتیمه» یعنی کار با پایانش ارزیابی می‌شود. در شهرداری می‌گویند: پایان کار. کسی پایان کار را بگیرد مهم است. و الا شروع کار که همه یک زمین می‌خرند و گودبرداری می‌کنند، اینکه کی تمام می‌شود، مهم است.

زود در مورد بدی و خوبی افراد قضاوت نکنید. پایان کار مهم است. چه کسی فکر می‌کرد بلعم باعورا اینطور سقوط کند؟ اولین مصداق و بزرگترین مصداق خود شیطان با شش هزار سال عبادت است.چه کسی فکر می‌کرد حر به آنجا برسد؟ در همین انقلاب جناب طیب حاج رضایی،که ۱۱آبان ماه سالروز شهادت او هست، چه کسی فکر می‌کرد به این فرجام برسد که امام رهبر کبیر انقلاب سفارش نماز خواندن برایش بکند؟ رد مظالم برایش بدهد. طیب مثل بسیاری از هم ‌سنخان خود اهل دعوا بود. به خاطر زور و بازویش بد نمی ‌دید با مردم درگیر شود. او را به عنوان یکی از جاهلان یا ‌همان لوطی ‌های جنوب تهران می ‌شناختند. چهره ‌ای که در کنار شعبان جعفری از جمله افرادی بود که وقتی نوچه ‌هایش در کنارش قرار می ‌گرفتند تصویری رعب ‌آور برای هر عابر ناآشنایی داشت. صد ‌ها درگیری و چاقوکشی از طیب در شهربانی وقت گزارش شده و برای چنین رویه ‌ای بار ‌ها محکوم و زندانی شد.

تاریخ را ببینید ریزشی‌هایی که درزمان ائمه وجود داشت.  یعنی کسانی که از کنار ائمه فرو ریختند. به هر دلیلی سقوط کردند و عاقبت بخیر نشدند. یا مکتب باز کردند یا خودشان ادعایی کردند. مثل علی بن ابی حمزه بطائنی، مثل احمد بن هلال، مثل ابوالخطاب که ائمه اینها را لعنت کردند. اینها کسانی بودند که با امام بودند. کافر نبودند. کنار امام بودند. سابقه‌ی حج و نماز در پرونده‌شان بود اما منحرف شدند و سقوط کردند. در همین انقلاب هم زیاد دیدیم کسانی که با حضرت امام از پاریس آمدند، همه کنار امام نماندند.

عوامل عاقبت بخیری در دو بخش است. یک بخش دعاها و ذکرهایی هستند که می‌شود خواند. یک بخش هم اعمال و حرکاتی است که انسان انجام می‌دهد تا عاقبت بخیری برایش کسب شود.

جلد ۷۳ بحار صفحه‌ی ۳۵۱

کتب امام الصادق لأحد موالی إِنْ أَرَدْتَ أَنْ یُخْتَمَ بِخَیْرٍ عَمَلُکَ حَتَّى تُقْبَضَ ، وَ أَنْتَ فِی أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ اگر اراده کردی عمل تو به خیر ختم شودتا زمانی که قبض روح شوی در برترین اعمال باشی

این سه راهکار را امام صادق(ع) بیان میفرمایند:

راهکار اول:«فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ» حق خدا را بزرگ بشمار و نعمت‌های خدا را در معصیت صرف نکن. این آدم عاقبت بخیر می‌شود.خدا مجموعه‌ی نعمت‌هایی را به ما داده سعی کنیم این نعمت‌ها رادر مسیر اطاعت صرف کنیم یا حداقل آن نعمت را در معصیت صرف نکنیم. ضایعش نکنیم

راهکار دوم فرمودند: «وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْکَ» (عیون‏أخبارالرضا، ج‏۲، ص‏۴) می‌خواهی عاقبت بخیر شوی، به حلم خدا مغرور نشو. خدا حلیم است شما چرا پررویی می‌کنید؟

 امان از زمانی که کاسه‌ی حلم سر ریز شود. این حلم و ستر الهی برداشته شود. لذا در روایت هم داریم خداوند بین بنده و آبرویش وقتی گناه می‌کند، گاهی چهل پرده می‌اندازد. خداوند خیلی لطف به بندگانش دارد. اما بعضی به حلم خدا مغرور میشوند. در دعای جوشن می‌خوانیم «یا حلیماً لا یعجل» خدایا تو حلیم هستی و عجله نمی‌کنی

 راهکارسوم:«وَ أَکْرِمْ کُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ یَذْکُرُنَا أَوْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَاثُمَّ لَیْسَ عَلَیْکَ صَادِقاً کَانَ أَوْ کَاذِباً» (عیون‏أخبارالرضا، ج‏۲، ص‏۴) هرکس یاد ما می‌کند اکرام واحترام کنید

کسی یک مجلسی برای امام صادق یا امام باقر گرفته. شما شرکت کنید، احترام کنید، تکریم کنید. یا برای خدا گرفته یا برای چشم و هم چشمی و ریا گرفته است. اگر برای خدا گرفته که عالی است. حتی اگر شما بدانی نیت این خالص نیست. باشد شما نگذارید مجلس اهل‌بیت خلوت شود.  اینکه بد عمل کرده ما خودمان می‌دانیم با او چه کنیم

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

چند مطلب عرض میکنم:
۸ آبان ۱۳۹۹ وز پدافند غیر عامل

کشورما به دلیل زیست بوم متنوع و بافت زمینی زلزله‏خیز، آبستن حوادث طبیعی غیرمترقبه مثل زلزله، سیل، رانش زمین و سایر حوادث و سوانح طبیعی است. لذایکی از اولویت‏های مدیران کشوری و منطقه‏ای، آمایش، پیش‏بینی و ایجاد آمادگی برای واکنش سریع نیروهای امدادی در صورت ایجاد بحران و بازسازی پس از آن است. در این راستا مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‏های کلیِ پیشنهادی را تقدیم رهبر انقلاب نمود و نهایتاً در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴، با عنوان سیاست‏های کلی نظام در خصوص «پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه» از طرف ایشان ابلاغ گردید.

دراین موضوع چند نکته قابل توجه هست

نکته اول :آمادگی

افزایش و گسترش آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی و آماده‏سازی مسوولان و مردم برای رویارویی با عوارض ناشی از سوانح طبیعی و چنین حوادثی

نکته دوم پیشگیری

اقدامات پیشگیرانه بسته به نوع حادثه و بحران احتمالی متفاوت است.مثلا درموضوع زلزله باید به مقاوم سازی بناها توجه شود،از ساخت و سازهای غیرفنی ونا امن جلوگیری گردد،از نیروهای متخصص و نیروی کار ماهرو متعهد در کلیه سطوح ازجمله در نظام مهندسی و تشکل‏های فنی و حرفه‏ای استفاده گردد

۸ آبان ۱۳۵۹شهادت محمدحسین فهمیده – روز نوجوان و بسیج دانش آموزی

شهید فهمیده که در عزم خودورفتن به جبهه های حق علیه باطل راسخ بود، زمزمه رفتن را در خانواده و بین دوستانش می‌افکند.خود را به شهرهای جنوب کشور می رساند و هرچه تلاش می کند که همراه گروه یا دسته ای که عازم خطوط مقدم جبهه هستند، برود ، موفق نمی شود.

در حین برخورد با فرمانده و پس از ممانعت وی از حضور درخط مقدم، چشمان حسین پراز اشک شده و با ناراحتی به فرمانده می‌گوید: من به شما ثابت می‌کنم که می‌توانم به خط بروم ولیاقت آن را دارم.

او برای اثبات لیاقت خود یک بار به تنهایی به میان عراقی ها رفته و لباس و اسلحه‌ای از عراقی ها به دست می‌آورد و در هیئت یک عراقی به نیروهای خودی نزدیک می‌شود، به طوری که رزمندگان مشاهده می‌کنند که یک عراقی کوچک به طرف آنان می آید! می خواهند به او شلیک کنند، که یکی از آنان می گوید، صبرکنید با پای خودش بیاید تا اسیرش کنیم. هنگامی که نزدیک می‌شود، می‌بینند حسین است که خواسته ثابت کند که می تواند با دست خالی هم با عراقی ها بجنگد و شهامت ولیاقت حضور در خط مقدم را دارد. که نهایتاً خودش را زیر تانک دشمن میاندازد و با انجار نارنجک سرنوشت جنگ تغییر میکند!

 حضرت امام(ره) در مورد شهید فهمیده فرمودند:رهبر ما آن طفل دوازده ساله‏اى است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.

این روز روز نوجوان و بسیج دانش آموزی است اشاره ای داشته باشم:

یک چهارم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند و با در نظر گرفتن جایگاه و توان آن ها در بخش های سیاسی، فرهنگی، ‌ اجتماعی و اقتصادی به خوبی می توان، آینده جامعه پیش رو را ترسیم کرد.  به گفته آمار تعداد افراد بین ۱۵ تا ۳۰ سال در کشور اعم از دختر و پسر، بالغ بر ۲۰ میلیون نفر می شود که به این قشر با توجه به شرایط سنی و موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارند و همچنین از لحاظ روانشناسی، جمعیت جوان اطلاق کرد.

در نظر گرفتن نیاز و احساسات جوانان با توجه به نوع جنس و شرایط محیطی که در آن قرار دارند و از طرفی مهیا کردن زمینه های رشد علمی و معنوی آن ها از ضروری ترین امور ابتدیی برای حمایت از این نسل به شمار می رود که این وظیفه مهم به عهده مسئولان و نهادهای اجرایی کشور است تا به جای نیروی افسرده و ناتوان، نیروها مولد آینده را بسازد.

دوران جوانی، ارزنده‌ترین دوران زندگی است. این هنگام، دوران درخشندگی و بالندگی است. جوانان، سرمایه های عظیم هر کشورن هستند و رشد و تعالی هر جامعه، به نیروی جوان آن بستگی دارد، از این رو، این قشر ارزشمند جامعه، همواره مورد توجه بزرگان دین و اندیشمندان جهان بوده‌اند.

 جوانان نیازها و مشکلات متعددی دارند که تشخیص درست این آسیب‌ها و نیازها و پاسخ صحیح به آن‌ها توسط عوامل تأثیرگذار در امر تربیتِ جوانان، نقش بسیار موثری در راه رشد و تعالی آنان خواهد داشت.

۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی

 استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و غرب غارتگر همواره در تلاشند تا با ایجاد جنگ، تفرقه و تنازع در جهان اسلام، حضور خود را در منطقه جهان اسلام موجه جلوه دهند. این، منشأ اصلی نزاع ها و قتل و غارت‌های موجود در داخل کشورهای اسلامی و بین کشورهای اسلامی است.

با توجه به استمرار دشمنی های آمریکا و تحرکات نیابتی غلام حلقه بگوش او ، رژیم صهیونیستی در منطقه ضروریست توسط ملت ایران پاسخ قاطع به مستکبران داده شود و ١٣ آبان بهترین فرصت برای ابراز این روحیه استکبار ستیزی است.

 در سال های گذشته تصور بر این بود که ۱۳ آبان، روز دانش آموز است، اما این روز، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است و باید در این روز همه از تمامی ظرفیت های موجود برای بزرگداشت ۱۳ آبان استفاده کنند.

باید جامعه هدف برنامه های ۱۳ آبان، جوانان و نوجوانانی باشند که انقلاب را ندیده اند و در این راستا بایستی از فرصت فضای مجازی برای بیان جنایات استکبار جهانی علیه ملت ایران استفاده کرد و ضمن بیان ظلم های استکبار بویژه آمریکای جنایتکار، دستاوردهای انقلاب اسلامی را نیز تبیین کنیم.

روز ملی مبارزه با استکبار جهانی تعلق به آحاد مردم دارد و علاوه بر حضور دانش آموزان و دانشجویان و طلاب حوزه های علمیه اقشار مختلف مردم در این مراسم حضور یافته و خشم و نفرت خویش نسبت به استکبار جهانی اظهار خواهند کرد.

با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا تجمع ١٣ آبان در باقرشهر برگزار خواهد شد و این مراسم با همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و با رعایت دستورات بهداشتی و حضور آگاهانه شما مردم خوب باقرشهر وکهریزک و به یاری خداوند فریاد ضد استکباری ملت ایران در این روز بزرگ به دنیا مخابره خواهد شد.وان شاءالله با وجود شرایط حساس سیاسی داخلی و خارجی امسال مراسم ١٣ آبان باشکوه تر برگزارخواهدشد.

در پایان امام جمعه محتر به سفر استاندار تهران به منطقه اشاره کردند و ضمن تبریک انتصاب ایشان  و تشکر گفتند: ما این سفرهارا نشانه عزم جهادی برای فقرزدایی، محرومیت زدایی و حرکت به سوی رفع محرومیتها میدانیم که امید با استقرار دولت سیزدهم این محرومیتها مرتفع گردد وهم چنین از استاندار محترم میخواهیم نسبت به رفع مشکلات خصوصا موضوع آراد کوه که ساکنین منطقه خصوصاً اهالی کهریزک و روستاهای تابعه را رنج میدهد قدمهای مؤثری را بردارند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --