اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، بر اساس عزت، حکمت و مصلحت حرکت کنند

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، بر اساس عزت، حکمت و مصلحت حرکت کنند

 به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه دوازدهم آذر ماه ۱۴۰۰  مصادف با بیست وهفتم الثانی۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. اگر ملتی متقی شد، شداید زندگی اگر نزدیک او هم رسیده باشد، از او دور خواهد شد.

۲ . رواج تجمل گرایی در اجتماع از نظر علم اقتصاد باعث آسیب به اجتماع میشود.

۳. بر اساس روایت، چهار عامل قلب انسان را مى‏میراند.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱. علاج دلبستن و مجذوب شدن به دنیا این است که انسان تقوا پیشه کند.

۲ . یکی از اصلی ترین مطالبات مقام معظم رهبری از نسل جوان و دانشگاهیان، حرکت پرشتاب و آگاهانه در مسیر تولید علم است .

۳. درمذاکرات دو موضوع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای نباید به طور متقابل به هم وابسته باشند.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِبندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

مَنْ أَخَذَ بِالتَّقْوَى عَزَبَتْ عَنْهُ الشَّدَائِدُ بَعْدَ دُنُوِّهَا وَ احْلَوْلَتْ لَهُ الْأُمُورُ بَعْدَ مَرَارَتِهَا

{خطبه ۱۹۸ نهج البلاغه}

امت اسلامی هم اگر با تقوا بود، می‌تواند در راه‌های دشوار حرکت کند؛ مشکلات در مقابل او زانو می‌زنند؛ او در مقابل مشکلات زانو نمی‌زند. به این جمله‌ی امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاهوالسّلام) توجه کنیداگر فردی  و اگر ملتی تقوا را برای خودش جاده‌ی عمل قرار داد و متقی شد، شداید زندگی اگر نزدیک او هم رسیده باشد، از او دور خواهد شد. «و احلولت له الامور بعد مرارتها» تلخی‌های زندگی برای او شیرین خواهد شد.

موضوع بحث ما جلسۀ قبل راجع به روایتی از امام رضا«سلا‌م‌الله‌علیه» بود  که از لسان مبارک و نورانی  رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فرموده بودند:

در یک جلسه، در خصوص سؤال‌های اوّل و دوّم بازپرسی، یعنی چگونگی گذران عمر و جوانی، مطالبی بیان شد. در جلسۀ قبل نیز قدری پیرامون سؤال سوّم بازپرسی صحبت شد و معلوم گردید که مال حرام، مانع عبور انسان از بازپرسی قیامت است و او را از ورود به بهشت محروم می‌سازد.

سؤال دیگری که به دنبال پرسش قبلی، در بازپرسی قیامت از انسان می‌پرسند، این است که مال خود را در چه مصرف کردی؟ گفتیم اگر انسان  جواب هم بدهد واز درآمد حلال ومشروع هم باشد باید پاسخ بدهد چگونه خرج کرده وکجا خرج کرده!! واجبات مالی نظیر خمس و زکات را به اهلش پرداخت کردم، اهل تجمّل‌گرایی نبودم و به اندازۀ توان به دیگران کمک و انفاق کردم.

گناه تجمّل‌گرایی بزرگ است؛ خواه در ازدواج یا میزان مهریه و جهیزیّه باشد، خواه در مجالس عقد و عروسی و ولیمه باشد، خواه در مراسم ترحیم و عزا باشد وخواه در سفرهای تفریحی و زیارتی و خواه در خرید وسایل زندگی و در خوراک و پوشاک باشد. همۀ اقسام تجمّل‌گرایی غلط است و رواج آن در اجتماع از نظر علم اقتصاد باعث آسیب به اجتماع میشود.

در تعالیم دینی، علاوه بر اینکه اتراف و تجمّل‌گرایی مذمّت شده، همنشینی با افراد مترف و تجمّل‌گرا، مثل همنشینی با اموات شمرده شده و یکی از اسباب دلمردگی انسان قلمداد شده است. در روایتی، امام صادق«سلام‌الله‌علیه»، از قول پدر گرامی خویش، امام باقر«سلام‌الله‌علیه» و ایشان از قول پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم» می‌فرمایند:

«أَرْبَعٌ یُمِتْنَ الْقَلْبَ، الذَّنْبُ عَلَى الذَّنْبِ وَ کَثْرَهُ مُنَاقَشَهِ النِّسَاءِ یَعْنِی مُحَادَثَتَهُنَّ وَ مُمَارَاهُ الْأَحْمَقِ تَقُولُ وَ یَقُولُ وَ لَا یَرْجِعُ إِلَى خَیْرٍ أَبَداً وَ مُجَالَسَهُ الْمَوْتَى فَقِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَا الْمَوْتَى قَالَ کُلُّ غَنِیٍ‏ مُتْرَفٍ‏»{الخصال، ج‏۱ ص۲۲۸}

بر اساس این روایت، چهار عامل قلب انسان را مى‏میراند. یکی از آنها گناهِ روی گناه و تکرار گناه است. عامل دوّم، ارتباط با نامحرم و گفتگوی غیر ضروری با جنس مخالف و در نهایت، فرورفتن در غریزۀ جنسی است. سوّم، مجادله و بحث با آدم احمق است، به‌صورتی که هریک حرف خود را بزنند و نتیجه‌ای اخذ نشود. عامل چهارم، همنشینى با مردگان است.

از ایشان سؤال شد مردگان چه کسانی هستند؟ فرمودند: «کُلُّ غَنِیٍّ مُتْرَفٍ‏»؛ افراد ثروتمندی که اهل اتراف و تجمّل‌گرایی هستند. یعنی نشست و برخاست با اشخاص و خانواده‌های تجمّل‌گرا، دل انسان را می‌میراند. کسی که دلش بمیرد، دچار غفلت می‌شود و روی سعادت و رستگاری را نخواهد دید.

بنابراین صرفاً حلال بودن اموال انسان برای عبور ار بازپرسی قیامت کافی نیست و باید نحوۀ مصرف اموال را نیز توضیح دهد. اگر بگوید اموال خود را جمع کردم و در راه خدا انفاق نکردم، اجازۀ عبور به وی نمی‌دهند. قرآن‏کریم به کسانى که اموال اضافۀ خود را هنگام بی‌نیازی انباشته می‌کنند، وعدۀ عذاب داده است:

«وَ الَّذینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّهَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیمٍ»

توبه، ۳۴«و کسانى که زر و سیم را گنجینه مى‏کنند و آن را در راه خدا انفاق نمى‏کنند، ایشان را از عذابى دردناک بشارت ده»

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ

کسی که به عظمت الهی پی برد،خداوند درباطنش بزرگ ومخلوق در نظرش کوچک می شود.  {خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه}

علاج دنیاپرستی را امیرالمؤمنین در خطبه‌ی متقین بیان فرموده است علاج دلبستن و مجذوب شدن به دنیا این است که انسان تقوا پیشه کند که از خواص تقوا یکی همین است که «عظم الخالق فی انفسهم»؛ خدا در دل انسان، در جان انسان آنچنان جایگاهی پیدا میکند که همه چیز در نظر او کوچک میشود. این مقامات دنیوی، این اموال، این زیبائی‌ها، این جلوه‌های زندگی مادی، این لذتهای گوناگون در نظر انسان حقیر میشود

در خطبه دوم دو مطلب عرض کنم :
سهشنبه ۱۶ آذر ۲ جمادیالاول
کشتار دانشجویان معترض به حضور آمریکائیان در دانشگاه تهران (۱۳۳۲ش) – روز دانشجو

۶۸ سال از شهادت سه دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران می‌گذرد. سه دانشجویی که در ۱۶ آذر سال ۳۲ همگام با دانشجویان دیگر استکبارستیزی را فریاد زدند و از جان خود گذشتندلذا روز دانشجو به عنوان نماد مقاومت در برابر استکبار ثبت و ماندگار شده است

دانشجویان بصیر اقتضائشان همین است و استکبارستیزی رویه آن‌ها بوده و هست؛این روحیه استکبار ستیزی همیشه زنده است و همچنان باید پویا و زنده باشد.

 امروز بیش از چهار میلیون دانشجو داریم؛ یعنی ۲۳ برابر آن روز دانشجو هستند؛ این یک ظرفیّت بسیار مهمّی است برای کشور. غیر از جوانان دانشجو، جوانانی که در حوزه‌های علمیّه مشغول تحصیلند یا جوانانی که در میدانهای عملی مشغول کار هستند تعدادشان بسیار زیاد است؛ اینها توانایی‌های زیادی دارند و می توانند در علم، در صنعت، در امور تجربی و در تربیت نقش‌آفرینی کنند.ما از اینها استفاده‌ی درستی نکرده‌ایم؛ امروز هم متأسّفانه استفاده‌ی درستی نمی کنیم.

یک مطالعه‌ی کارشناسی است که بانک جهانی این مطالعه را کرده- آنها می گویند: ایران مخزنی از استعدادهای انسانی و سرزمینیِ بهره‌برداری‌نشده است؛ توجّه کنید! می گویند ایران به لحاظ عدم بهره‌برداری از استعدادهای انسانی و سرزمینی در رتبه اول جهان است؛ یعنی استعدادهای فراوانی در مقابل ما است که ما از اینها استفاده نکرده‌ایم، واستفاده نمیکنیم!!.

اگر در بیانیه گام دوم انقلاب دقت کنیم، متوجه می شویم که یکی از اصلی ترین مطالبات مقام معظم رهبری به خصوص از نسل جوان و دانشگاهیان، حرکت پرشتاب و آگاهانه در مسیر تولید علم است .

سال گذشته در جریان تولید کیت های تشخیصی کرونا و نیز واکسن این ویروس منحوس، اگر تلاش های علمی جوانان این مرز و بوم نبود، ما با توجه به شرایط تحریم، باید چشممان به بیگانگان بود و آن ها هم معلوم نبودکه به راحتی واکسن ها را در اختیار ما قرار دهند.

از این رو تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر در مسیر تولید علم در کنار تقویت بعد بصیرتی و اخلاقی از جمله مهم ترین رسالت های دانشجویان است که ان‌شاءالله در سایه روحیه انقلابی باید زمینه تقویت هر چه بیشتر این مسایل در کشور فراهم شود.

اشاره ای به موضوع مذاکره داشته باشم که از روزهای گذشته آغاز شده است:

ایران از مذاکرات وین دو هدف عمده دارد: هدف اول، حذف کامل، تضمین‌شده و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران وضع شده است. بدون آن، «مذاکرات» بدون راه‌حل قوی، برای هیچ‌کس سودی ندارد.

هدف دوم، تسهیل حقوق قانونی ملت ایران برای بهره‌مندی از دانش‌ صلح‌آمیز هسته‌ای به ویژه فناورری بسیار مهم غنی‌سازی برای مقاصد صنعتی طبق معاهده ان.پی.تی است. دو موضوع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای نباید به طور متقابل به هم وابسته باشند بلکه ضروری است ابتدا موضوع تحریم که ناشی از اقدام آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام بوده است، حل و فصل شود.

البته طبعاً انتظار نمی‌رود در اولین دور مذاکرات در دولت جدید که هفتمین دور مذاکرات وین است، همه‌چیز به نتیجه برسد.انتظار این است که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در راهی که آغاز کرده‌اند بر اساس اصل اصیل عزت، حکمت و مصلحت حرکت کرده و هیچ‌گاه تسلیم زیاده‌خواهی‌های دشمنان نشوند.

 به علاوه به نظر می‌آید عمده اختلاف نظرها بر سر تحریم‌ها، چگونگی لغو آنها و راستی آزمایی آنها باشد. در روزهای گذشته چندین سناتور و نماینده کنگره آمریکا هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۴، هر توافقی میان دولت کنونی این کشور با ایران را لغو می‌کنند. البته از زوزها قبل از برگزاری مذاکرات هم آمریکایی ها و صهیونیستها و مقامات عربستانی یه خیمه شب بازی به را انداخته بودند که کذاکرات برگزار نشود ،واضح است موضوع سناتورها و نمایندگان کنگره آ»ریکا ،بر فضای گفت‌وگوها اثر منفی داشته و به بی اعتمادی بیشتر طرف ها دامن می زند. به همین دلیل است که ایران تاکید دارد آمریکا برای بازگشت به برجام، باید تضمین‌های قطعی و عینی ارائه دهد. از طرفی بی‌اختیاری و ضعف تیم‌های مذاکره‌کننده اروپایی روند گفت‌وگوها را کند و تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات مهم را دشوار می‌کند.

ایران هیچ‌گاه تسلیم تهدید نظامی و تحریم و فشار نمی‌شود. ایران در دوران ترامپ تسلیم تهدید نظامی، تحریم اقتصادی یا «فشار حداکثری» نشد و در دوران بایدن نیز چنین نخواهد شد. {تکبیر نمازگزاران}ساختارتحریم‌ها درهم شکسته شده و مانند گذشته کارآیی ندارند.

 برخی درصددند شرایط کنونی را مانند سال ۹۲ تصویرسازی کنند که این یک فریب بزرگ است، زیرا نه این فضا، آن فضا است، نه این آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب آن توان ۸ سال قبل را دارند و نه این دولت سیزدهم، دولت یازدهم و دوازدهم است.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --