اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: آمریکادردهه های گذشته باجنایت هایی که کرده صلاحیت سخن گفتن درخصوص حقوق بشررا ندارد

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: آمریکادردهه های گذشته باجنایت هایی که کرده صلاحیت سخن گفتن درخصوص حقوق بشررا ندارد

 به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه نوزدهم آذر ماه ۱۴۰۰  مصادف با پنجم جمادی الاولی ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. سؤال چهارم در بازپرسی قیامت، راجع به میزان محبّت اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» است.

۲ .طبق روایات، هیچ عمل وهیچ عبادتی،بدون محبّت چهارده معصوم«‌ع» از آدمیان پذیرفته نمی‌شود.

۳. اى على! هر که به واسطۀ حبّ شما به خداوند متوسّل شود، حقّ او بر خداست که او را رد نکند.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱. حضرت زینب(س)در شرایط بحرانى و حوادث سنگین، بهترین نگرش و تفسیر را ارائه مى‌نماید.

 ۲.تمدن غرب براساس نژادپرستی و استعمار تأسیس شده است.

۳.آمریکادردهه های گذشته باجنایت هایی که کرده صلاحیت سخن گفتن درخصوص حقوق بشررا ندارد.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِبندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

«تقوا» در روایات تشبیه شده است به راه رفتن در منطقه‌ی خارزار؛ میگویند اینجا مواظبید که این لباسهای شما به این خارها گیر نکند یا خار به پایتان فرو نرود؛ مراقبت میکنید. چطور مراقبید! تقوا یعنی این مراقبت.

موضوع بحث ما در سه جلسه قبل پیرامون بازرسی در قیامت بود گفتیم روز قیامت بنده قدم از قدم برنمى‏دارد تا اینکه از چهار چیز از وى سؤال می‌شود: از عمرش که در چه سپرى ساخته؟ و جوانیش در چه راهی صرف کرده؟ و از مالش که از کجا آورده و به چه مصرفی رسانده؟

سؤال چهارم در بازپرسی قیامت، راجع به میزان محبّت اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» است. قرآن کریم، محبّت و مودّت اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» را به‌طور جدی از بندگان خواسته است. خطاب به پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم» می‌فرماید:

«قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏»

به بندگان بگو، پاداشی برای رسالتم نمی‌خواهم، مگر مودّت به نزدیکانم (شوری، ۲۳)

البته این مودّت برای خود مردم مفید است. چنان‌که در آیۀ دیگری می‌فرماید:

«قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ»

(سبأ، ۴۷) یعنی نتیجۀ این مودّتی که دارید، به خود شما باز می‌گردد. همچنین در آیۀ دیگر مشخص می‌کند که چرا برگشت پاداش رسالت به خود شماست. می‌فرماید: «قُلْ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ یَتَّخِذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبیلا»(فرقان، ۵۷)یعنی اگر کسی بخواهد به خداوند برسد و سعادت دنیا و آخرت را کسب نماید، باید راه اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» را بپیماید.

طبق تصریح روایات، هیچ عمل و هیچ عبادتی، بدون محبّت چهارده معصوم«سلام‌الله‌علیهم»ازآدمیان پذیرفته نمی‌شود.امام رضا«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند: ( بحارالانوار،ج۷۵،ص۳۴۷)

«لَا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ الِاجْتِهَادَ فِی الْعِبَادَهِ اتِّکَالًا عَلَى‏ حُبِ‏ آلِ‏ مُحَمَّدٍ ع وَ لَا تَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ ع وَ التَّسْلِیمَ لِأَمْرِهِمُ اتِّکَالًا عَلَى الْعِبَادَهِ فَإِنَّهُ لَا یُقْبَلُ أَحَدُهُمَا دُونَ الْآخَرِ»

مبادا عمل صالح را به بهانۀ محبّت اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» رها کنید و مبادا محبّت ایشان و تسلیم در برابر اوامرشان را به اتکای عبادت و عمل نیکوی خود از دست بدهید؛ زیرا هیچ کدام از این دو، به تنهایی قبول نمی‌شود.

انس بن مالک در روایتی نقل می‌کند: من، ابوذر، سلمان، زید بن‌ثابت و زید بن‌ارقم نزد پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم»  نشسته بودیم که حسن و حسین«سلام‌الله‌علیهما» وارد شدند. پیامبر گرامی آن دو را بوسیدند. پس از آن، ابوذر برخاست و دست آنها را بوسید. من آرام به او گفتم: آیا پیرمردى از اصحاب رسول الله براى دو بچّه از بنى هاشم بر مى‏خیزد و دست آنان را مى‏بوسد؟

ابوذر گفت: اگر آنچه را که من از پیامبر  شنیدم دربارۀ آنان شنیده بودید، بیش از آنچه من انجام دادم، انجام مى‏دادید. پرسیدم: مگر از ایشان چه شنیدى؟ گفت: شنیدم که به على و حسن و حسین«سلام‌الله‌علیهم» مى‏گفت:

«یَا عَلِىُّ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ رَجُلًا صَلَّى وَ صَامَ حَتَّى یَصِیرَ کَالشَّنِّ الْبَالِى إِذاً مَا نَفَعَ صَلَاتُهُ وَ صَوْمُهُ إِلَّا بِحُبِّکُمْ‏ یَا عَلِىُّ مَنْ تَوَسَّلَ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّکُمْ‏ فَحَقٌّ عَلَى اللَّهِ أَنْ لَا یَرُدَّهُ یَا عَلِىُّ مَنْ أَحَبَّکُمْ وَ تَمَسَّکَ بِکُمْ فَقَدْ تَمَسَّکَ بِالْعُرْوَه الْوُثْقَى»( بحار الأنوار، ج‏۳۶، ص۳۰۳-۳۰۱) اى على! اگر کسى آن قدر نماز بخواند و روزه بگیرد تا مانند مَشکى خشک شود، نماز و روزه‏اش سودى برایش نخواهد داشت مگر با محبّت و دوستى شما. اى على! هر که به واسطۀ حبّ شما به خداوند متوسّل شود، حقّ او بر خداست که او را رد نکند. اى على! هر که شما را دوست بدارد و به شما متمسّک شود، به دستگیرۀ محکمى چنگ زده است.

انس مى‏گوید: ابوذر از بین ما رفت و من در خصوص صحّت گفتۀ او از پیامبر«صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم» سؤال کردم. ایشان فرمودند: ابوذر راست گفت. به خدا قسم او راست گفت. آسمان بر راست‏گوتر از او سایه نینداخته و زمین نیز راست‏گوتر از او را بر خود حمل نکرده است.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی

خدا نتایج تقوا را در قرآن مکرّر در آیات متعدّد بیان کرده: اِتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُرحَمون؛ رحمت الهی؛ لَعَلَّکُم تُفلِحون -فلاح یعنی رستگاری- اگر تقوا بود، رستگاری برای انسان پیش می‌آید؛ لَعَلَّکُم تَهتَدون؛ تقوا موجب هدایت است، وقتی تقوا پیشه کردید، مشکلات، کوره‌راه‌ها از جلوی شما عقب خواهد رفت و راه درست برای شما روشن خواهد شد.

امروز جمعه ۵  جمادی‌الاول ولادت با سعادت حضرت زینب (س) (۵ ق) و روز پرستار

در جلد ۱۰  از بحارالانوار، احادیث زیادی درباره حضرت زینب علیهاالسلام وجود دارد که ازمجموع این روایات الگو بودن این بانوی بزرگوار برای ما مفهوم پیدا می کند. یکی از این موارد الگوى تربیتى موفق سلامت و بهداشت روان است که مى‌تواند به‌عنوان یک الگوى کارآمد، در زمینه مدیریت اختلالات روحی-روانى پس از داغدیدگى معرفى گردد.

 آرامش روحى و روانى، نداشتن اضطراب، استرس، افسردگى و نگرانى از دغدغه‌هاى بشر امروز است و بشر امروز براى دستیابى به این موهبت عظیم الهى به هر مستمسکى دست‌ می اندازدوچیزى جز ناکامى نصیبش نمیشود یکى از ابعاد اسوه بودن اهل بیت علیهم السلام، قدرت درونى، استحکام شخصیتى و بهداشت روانى و سلامت روحى است.حضرت زینب علیها السلام یک الگوى موفق در این موضوع هستند، که در شرایط بحرانى و حوادث سنگین، بهترین نگرش و تفسیر را ارائه مى‌نماید.

امروز اگر مقداری زندگی ما پستی و بلندی پیدا کند، شاید به واجبات خود مانند نماز و غیره کمتر اهمیت دهیم، اما حضرت زینب علیهاالسلام در شام عاشورا به صورت نشسته نماز شب را می خوانند.درپاسخ به یزید میفرماید:«ما رأیت الا جمیلا» میخواهم از این جمله حضرت  استفاده کنم آیا ما هم همه چیز را زیبا می بینیم؟ این همه نعمت، عزت، در نظام جمهوری اسلامی تنفس کردن و تحت ولایت بودن را نمی بینیم و کوچکترین مشکلات را به خدا نسبت می دهیم.

این روز،روز پرستار است باید عرض کنم:مدافعان سلامت واقعاً زحمت فراوان کشیدند خصوصاًدر ایام کرونایی! در این راه با فداکاری و تقدیم شهید از سلامت جامعه و جان مردم مواظبت نمودند که زبان از بیان این زحمت قاصر است ان شاء الله خداوند به همه آنها توفیق و سلامتی عنایت فرمایید.

جمعه/ ۱۹ آذر/ ۵ جمادی‌الاول روز جهانی حقوق بشر
متاسفانه فرصت نداریم فقط اشاره ای میکنم:

با وجود آنکه  آمریکا خود را داعیه دار حقوق بشر می‌داند، اما تاریخ مملو از جنایت آنها همچون فعالیت های نژاد پرستی علیه سیاه پوستان٬ جنگ و کشتار مردم ویتنام، مردم ژاپن٬ عراق و افغانستان و جنایاتی همانند هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران است.

 آمریکا در دهه های گذشته با جنایت هایی که کرده صلاحیت سخن گفتن در خصوص حقوق بشر را ندارد،نقض حقوق زنان، نقض حیات شهروندان آمریکایی با آزاد کردن حمل سلاح، خشونت پلیس آمریکایی، نقض حقوق مسلمانان و تبعیض نژادی از جمله جنایت ها و موارد نقض حقوق بشر داخلی در آمریکا است.ترورر دانشمندان هسته ای، ترور سردار سلیمانی، حمایت از داعش و رژیم صهیونیست و صدام در جنگ تحمیلی، مداخله در مسایل کشورها از جمله موارد نقض حقوق بشر خارجی است.

هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز

اشاره: براساس برنامه عملیاتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰، از تاریخ ۲۰ لغایت ۲۶ آذر ماه هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز تعیین و نام‌گذاری شده است.

نهادینه کردن فرهنگ اقامه نماز در مدارس راه گشای بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی است.

لازم است برای ترویج فرهنگ نماز در ۲ کانون مهم خانه و مدرسه اقدامات آموزشی ـ تربیتی به زبان ساده و شفاف بر حسب گروه سنی دانش آموزان صورت گیرد.

پیوند و اتحاد مسجد، خانه و مدرسه، باعث گسترش ارتباط و انس دانش آموزان با قرآن و واجبات دینی از جمله نماز می‌شود و امروز استحکام این پیوند بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

اشاره ای به انتخاب شهردار محترم کهریزک داشته باشم:

 مردم نسبت شهرداری و شهردار جدید، انتظارات به حقی دارند که لازم است مجموعه شهرداری  نسبت به تحقق آن اقدام جدی انجام دهند.

عملکرد مثبت شهرداری و کارآمدی آن می تواند به ایجاد امید در جامعه منجر شود.

انتظار این است که شهردارومجموعه شهرداری نسبت به سیاست توسعه مناطق کم‌برخوردار به صورت جدی وارد عمل شود، رشد و پیشرفت شهری نباید تنها در بخشی از شهر اتفاق بیفتد و لذا برای رسیدن به عدالت توسعه‌ای باید سیاست ها در بودجه بندی دگرگون شود.ودر تمام نقاط شهری اجرا گردد.{تکبیرنمازگزاران}

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --