اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: کارکرددولتهای غربی مبتنی بر دو ویژگی بسیار عمده و اساسیِ «اغوا و اجبار» است

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر وکهریزک: کارکرددولتهای غربی مبتنی بر دو ویژگی بسیار عمده و اساسیِ «اغوا و اجبار» است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه سیزدهماسفند ماه ۱۴۰۰  مصادف با اول شعبان المعظم ۱۴۴۳ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی باقرشهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱. انسان میتواند به واسطۀ مستحبّات، به مقامات بلندی نزد خداوند برسد.

۲ . اصل در عبادات، واجبات است

۳ . پرداختن به مسنحبات نباید موجب تعطیلی واجب شود.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . انفاق خرج کردنی را می‌گویند که با آن، یک خلأیی پر بشود.

۲. امام حسین(ع)قبل از آن‌که وارد عرصه جهاد شود، در عرصه جهاد تبیین میدان‌دارى کردند.

۳ . کارکرددولتهای غربی مبتنی بر دو ویژگی بسیار عمده و اساسیِ «اغوا و اجبار» است.

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

موضوع بحث مادرهفته گذشته  پیرامون حدیث قُرْب نَوَافِل بود که گفتیم حدیث معروف و مشهوری است .

درفراز سوم گفتیم خداوند میفرماید:

 به راستی برخی از بندگان مؤمن هستند که جز توان‌گری، آنان را اصلاح نکند حالشان را نیکو نسازدو اگر به حال دیگری او را درآورم نابود و هلاک می‌شود و برخی از بندگان مؤمن هستند که جز نداری و فقر، آنان را اصلاح نکند و اگر او را به حال دیگری برگردانم، حتماً هلاک می‌شود

وَمَا یَتَقَرَّبُ إِلَیَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِی بِشَیْ‌ءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ، وَإِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّافِلَهِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ، وَبَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ، وَلِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ، وَیَدَهُ الَّتِی یَبْطِشُ بِهَا، إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ، وَ‌إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ.

بر اساس این حدیث، انسان میتواند به واسطۀ مستحبّات، به مقامات بلندی نزد خداوند برسد، از این جهت نام این روایت را «قرب نوافل» گذارده‌اند. انسان به‌واسطۀ مستحبّات، محبوب خداوند متعال می‌شود«وَ إِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّافِلَهِ حَتَّى أُحِبَّهُ». وقتی محبوب خدا شد، آنگاه گوش او گوش خداگونه میشود، چشم او خدایی میشود، گفتارش خداگونه میشود و دست او از نظر قدرت، دست خداوند سبحان خواهد شد. در آخر کار نیز می‌فرماید: اگر دعا کند، دعایش را مستجاب میکنم. اگر سؤال کند، چون مستجاب الدّعوه است، هرچه بخواهد به او می‌دهند.

«جابر جعفى» یکى از اصحاب امام باقر و امام صادق«سلام‌الله‌علیهما» است که توانسته است با مراعات تقوا، در محضر اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» به چنین مقامی برسد. راوى مى‏گوید: جابر در کوفه گفت: آیا مى‏خواهى نزد امام باقر بروى؟ تعجّب کردم، گفتم: بله. او دستی بر چشمان من کشید در حالی که با سرعت باد در حرکت بودم. وقتی چشم‌ها را باز کردم، دیدم در کوچه‏هاى مدینه هستم! تعجب کردم و با خود گفتم که نکند سحر کرده باشد؟ کوفه کجا، اینجا کجا؟ خوب است که من به این دیوار میخى بکوبم و سال آینده که به حجّ مى‏آیم، ببینم این میخ هست یا نه؟! در این اندیشه بودم که جابر میخى به من داد و گفت: بکوب. مى‏گوید: خیلى ترسیده بودم. جابر گفت: این کار بنده به اجازۀ خداوند است. حال به نزد امام باقر می‌رویم. حرکت کردیم تا به منزل امام«سلام‌الله‌علیه» رسیدیم. وقتی وارد شدم، دیدم جابر با آن حضرت خلوت کرده است و امام با او سخن مى‏گفت. بعد بیرون آمدیم. جابر دید که خیلى درهم و گرفته‏ام، گفت: مى‏خواهى به کوفه بروى؟ گفتم: آرى. گفت: چشمانت را روى هم بگذار. پس، چشم‌ها را باز کردم، دیدم که در کوفه هستم.{ رجال الکشی، ص ۱۹۷}

اما دونکته عرض کنم:
نکته اول: اصل در عبادات، واجبات است

در روایت هم اشاره دارد که بهترین چیزی که من دوست دارم، بندگانم به وسیله آن به من نزدیک شوند، واجبات است و پس از آن، بنده من، به وسیله نافله به من نزدیک می شود

علمای بزرگ اخلاق ازجمله مرحوم قاضی«ر{ه} بسیار بر اهمیّت به آن تأکید داشته‌ و مکرّر فرموده‌اند: اگر کسی بخواهد به جایی برسد،راهی جز تقیّد به ظواهر شرع برای او سراغ نداریم. معنای تقیّد به ظواهر شرع این است که انسان واجبات را به‌جا بیاورد، از محرّمات و گناهان پرهیز جدی داشته باشد و اگر گناهی از او سر زد، فوراً توبه کند و به جبران آن بپردازد. بعد از آنکه تقیّد آدمی به ظواهر شرع درست شد، یعنی بعد از آنکه اصل در عبادات درست شد، اهمیّت به مستحبّات، انسان را به مقام‌های معنوی والایی می‌رساندیعنی پرداختـن بـه امـور مسـتحبی، هـر چنـد پـاک و خالصانـه هـم باشـد، بـه تنهایـی باعـث تقویـت ارزشهـای دینـی نمیشـود.

نکته دوم: پرداختن به مسنحبات نباید موجب تعطیلی واجب شود.

انجام مستحبات به تنهائی نمی تواند نقش تعیین کننده ای برای آخرت وحتی دنیای بشر داشته باشند و پرداختن به آنها نباید موجب تعطیل شدن و یا تغییر و همچنین تأخیر در امر واجبات گردد

یعنی اگر انجام دادن اعمال مستحب حتی مستحباتی مانند زیارت امام حسین(ع) و نماز شب که طبق روایات بر آن بسیار تاکید شده؛ مانعی در انجام واجبات ایجاد کند و به عبارتی به واجبات ضرر برساند؛ وظیفه داریم آن کارهای مستحب را رها کنیم. مانند کسی که از شب تا سحر به تلاوت قرآن مشغول می شود و یا تا پاسی از شب به عزاداری و سینه زنی می پردازد ولی از ادای نماز صبح محروم می شود. در چنین حالتی باید هر عمل مستحبی که بالاترین ثواب را نیز دارد؛ کنار بگذاریم تا کارهای واجب فوت نشود.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما عزیزان نماز گزار را در ابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی{بحار الأنوار، ج ۷۲، ص ۱۴۷}

لَایَسْتَقِلَّنَّ أَحَدُکُمْ شَیْئاً مِنَ الْمَعَاصِی ‏فَإِنَّهُ لَایَدْرِی فِی‏أَیِّهَا سَخَطُ اللَّه

 هیچ یک از شما گناهى را سبک نشمارد؛ زیرا نمى‏داند خشم خداوند در کدام یک از گناهان است.

مطلب اول:حلول ماه شعبان

پیامبر اسلام(ص) فرمود: «از سوى پروردگار شما در ایام زندگى‌تان نسیم‌هاى رحمت مى‌وزد، هوشیار باشید که خود را در معرض آن‌ها قرار دهید.»(بحار الأنوار، ج‌۶۸، ص‌۲۲۱)).

إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِى أَیَّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا 

نسیم‌هاى رحمت الهى در زندگى ما، در زمان‌هاى مختلف و شکل‌هاى مختلف پدید مى‌آید؛ یکى از این نسیم‌ها، ماه‌هاى بزرگ و مبارک رجب، شعبان و رمضان است. در این سه ماه فرصت‌هاى بى‌نظیرى براى جبران گذشته و آشتى با آسمان و جهش به‌سوى سعادت و حضرت معشوق است همان‌طور که پیامبر رحمت(ص) سفارش کرده‌اند باید خود را در معرض این نسیم‌هاى رحمت قرار دهیم. بدیهى است براى انجام درست این‌کار به معرفت نیازمندیم.

این ماه براى سالک الى الله بسیار با ارزش است و در قیامت جایگاه خاصى دارد و اهل شعبان نیز در قیامت جایگاه ویژه‌اى دارند. بى‌توجهى به ماه رجب و شعبان باعث مى‌شود که از ماه مبارک رمضان هم محروم شویم؛ یعنى ضیافت را باید از این طریق درک کنیم و از دست ندهیم.در ایام آغازین ماه شعبان هفته احسان و نیکوکاری و روز احسان و نیکوکاری روز تریج فرهنگ قرض‌الحسنه را داریم که یکی از مواردی که در ماه شعبان بسیار به آن سفارش شده، صدقه است.احسان ونیکو کاری است

یک نکته عرض کنم:انفاق با خرج کردن فرق دارد. انفاق آن خرج کردنی را می‌گویند که با آن، یک خلأیی پر بشود، یک نیاز واقعی برآورده شود. بسیاری از خرج کردن‌ها که به ظاهر هم برای کارهای نیک خرج می‌شود، در حقیقت انفاق نیست، چون خلأیی را پُر نمی‌کند. در بیان قرآن، بدبخت‌ترینِ مردم، کسانی هستند که عُمر و سرمایه و زحمتشان در زندگی دنیا به هدر رفته ولی خودشان می‌پندارند کار خوب انجام می‌دهند.

انفاق مال اگر با حُسن فعلی و فاعلی همراه باشد، یعنی هم مال حلال باشد و هم اعطای آن از سر اخلاص و بر پایه احترام و تکریم و به جاانجام گیرد، با زوال و نابودی همراه نیست و نه تنها خداوند از فضل خود چیزی را جایگزین آن می‌کند، بلکه آن‌را مضاعف می‌کند:(بقره: ۲۶۱)

«مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ وَاللَّهُ یضَاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» 
یکشنبه ۱۵ اسفند ۳ شعبان ولادت حضرت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار
روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی تجدید شونده

در فرازى از زیارت امام حسین علیه السلام آمده است: «أشهد انک جاهدت فى الله حق جهاده»

این فراز گویاى این حقیقت است که امام حسین علیه السلام، مُؤدّى اتم و اکمل حق جهاد فى الله است

نکته مهمى که در جهاد حسینى(س) باید بدان توجه داشت این است که اساسا حرکت حضرت نه تنها جهادى خاموش نبود بلکه جهادى کاملا روشن و تبیین‌محور بود.

در سال ۵۹ ه.ق، یک سال قبل از مرگ معاویه که حضرت به‌همراه عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر به حج رفتند. امام مردان، زنان، یاران بنى‌هاشم و آن عده از انصار را که او و خاندانش را مى‌شناختند جمع کرد. سپس چند نفر را فرستادند و به آن‌ها امر فرمودند: همه کسانى را که امسال از اصحاب پیامبر(ص) معروف به صلاح و عبادت‌اند و به حج آمده‌اند، نزد من جمع کنید. در پى این دعوت بیش از هفتصد نفر که بیشتر آنان از تابعین و حدود دویست نفر از اصحاب پیامبر(ص) بودند در منا در خیمه آن‌حضرت گرد آمدند و امام در میان آنان براى ایراد خطبه برخاستند.لذا میتوانیم بگوییم حضرت قبل از آن‌که وارد عرصه جهاد اصغر شود، در عرصه جهاد تبیین میدان‌دارى کردند.

خطبه سیدالشهداء(ع) در منا سه محور اساسى داشت:

۱) فضائل امام على(ع) و اهل بیت(ع) و بیان آیات و روایاتى که در شأن، منزلت و فضیلت اهل‌بیت، مخصوصاً امام على(ع) نازل و بیان شده است؛ ازجمله سد ابواب، واقعه غدیر خم، مباهله، فتح خیبر به‌دست امام على(ع) و حدیث ثقلین.

۲) دعوت به امر به معروف و نهى از منکر و تأکید بر اهمیت این وظیفه اسلامى.

۳) یادآورى وظیفه علما و لزوم قیام آنان در مقابل ستمگران و مفاسد، و نیز گوشزد کردن مضرات سکوت عالمان در مقابل زورگویان و آثار زیانبار و خطرناک سهل‌انگارى آنان از انجام این وظیفه بزرگ الهى.

هم‌چنین امام(ع) در جهاد تبیین خود چهار هدف را از بیان خطبه خود در نظر مبارک داشت:
  1. شناساندن ماهیّت ضداسلامى بنى‌امیه به مردم.
  2. افشاندن بذر انقلاب ضد ستمگران
  3. جهاد فرهنگى و نشان دادن راه و رسم مبارزه با بنى‌امیه

۴٫روشن کردن این مطلب که قدرت داشتن به‌معناى حقانیت نیست .

از این عنوان استفاده کنم: ممکن است برخی ، بعضی ازدول غربی را از جمله آمریکا را دارای قدرت بدانند اما این دولتهای به ظاهر قدرتمند جز خیانت ، خباثت، و شیطنت کار دیگری نمیکنند

کارکردآنها مبتنی بر دو ویژگی بسیار عمده و اساسیِ «اغوا و اجبار» است.

سیاست اغوا به مفهوم بهره‌گیری از سازوکارهایی است که زمینه و شرایط را برای فریب سایر بازیگران به‌وجود می‌آورد.

سیاست اجبار در الگوی رفتاری آمریکا مبتنی بر نظامی‌گری است. ایالات متحده ۷۳۰ میلیارد دلار هزینه‌های نظامی یک‌ساله دارد. این مقدار به‌اندازه مجموعه هزینه‌های نظامی روسیه، ‌ چین، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آلمان و ژاپن است. در واقع، ایالات متحده برای تثبیت قدرت و توانایی‌های مبتنی بر سیاست زور و فشار از الگوی نظامی‌گری بهره می‌گیرد.

یک روز ناتو و غرب به اوکراین گفتند که تمام ذرات خانه‌ها به ما بدهید و ما تضمین امنیت شما را می‌دهیم همان طور که لیبی و صدام را خلع سلاح کردند به امیدی که آمریکا و اروپا حمایت می‌کنند ولی رئیس جمهور اوکراین گفت ما امروز تنها هستیم و کسی ما را حمایت نمی‌کند.

در مذاکرات وین به ایران فشار می‌آوردند تا به اهدافشان برسند ولی ما رضایت نمی‌دهیم که تمام هستی مان در اختیار دشمن قرار بگیرد.{تکبیرنمازگزاران}

اما نکته ای که میخواهم عرض منم اینکه بحران افغانستان، اوکراین و عراق نشان داد که قدرت ایالات متحده هم افول کرده وقادر به مدیریت بحران‌های منطقه‌ای نیست و با چالش‌های امنیتی فزاینده‌ای روبه‌رو می‌شود.

در این شرایط، کشورهای منطقه‌ای باید بدانند که نمی‌توانند به دیگران اتکا داشته باشد و مبانی و زیرساخت قدرتشان را باید در فضای داخلی خودشان جست‌وجو کنند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --