اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: در صورت ورود به اینستکس، نباید خروج گام به گام ایران از تعهدات هسته‌ای خود متوقف شود

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: در صورت ورود به اینستکس، نباید خروج گام به گام ایران از تعهدات هسته‌ای خود متوقف شود

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز جمعه اینهفته ۲۲ آذرماه ۹۸ مصادف با شانزدهم ربیع الثانی ۱۴۴۱به امام حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناوین خطبه اول:

۱٫ یکی از عنوان‌های قیامت ” یوم الحسرۀ” است که حتی نیکوکاران هم حسرت میخورند.

۲٫ انسان بخش مهمی از افکاروصفات اخلاقی خود را ازطریق دوستانش میگیرد.

۳٫ابزارهای ارتباطی و فن‌آوری‌های روزگار ما همان طورکه تأثیرات مفید و سازنده‌ای داشته، تأثیرات مخرب و زیانباری نیز داشته ودارند.

عناوین خطبه دوم:

  1. در گام اول انقلاب اسلامی، اتفاقات درخشانی بین حوزه و دانشگاه رقم خورد.

۲٫ در گام دوم انقلاب تقویت وحدت حوزه و دانشگاه  ضرورت بیشتری دارد.

۳٫ اینستکس چیست؟

۴٫ علیرغم ظاهر فریبنده شعارها و بیانیه‌های اروپایی، اینستکس دارای ایرادات زیادی است

مشـــــــــــــــــــروح خطبـــــــــــــه اول:

بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

IMG_20191213_150803_837

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

گفتیم یکی از واژه هایی که در قرآن به چشم میخورد واژه «لیت » هست در قران کریم خداوند متعال در آیات متعددی بیان فرموده است که چه در دنیا و چه در آخرت انسان‌هایی هستند که افسوس کارهای کرده و نکرده را می‌خورند و لب به ای کاش می‌گشایند.

گفتیم لیت های مربوط به آخرت درقرآن ۸مرتبه تکرار شده است که یکی از این موارد را عرض کردم

اما آیه دوم:

دومین آیه ای که در این خطبه به آن اشاره میکنم، آیه ۲۷ و ۲۸ سوره مبارکه فرقان است. «وَ یَومَ یَعِضَّ الظَالِمُ عَلی یَدَیهِ یَقُولُ یالَیتَنِی اِتَّخَذتُ مَعَ الرَسُولِ سَبِیلاً * یاوَیلَتی لَیتَنِی لَم أَتَّخِذَ فُلانَاً خَلیلاً». « (و به یاد آر) روزی که ستمگر پشت دست‌های خود را به دندان می‌گزد، می‌گوید: ای کاش همراه پیامبر (ص) راهی را به سوی خدا پیش می‌گرفتم * ای وای کاش من فلانی را (که سبب بدبختی من شد) به دوستی نمی‌گرفتم»

نمازگزاران عزیز روز قیامت صحنه های عجیبی داردکه درجای جای قرآن به آن صحنه ها اشاره شده است

یکی از آن صحنه ها در این  آیات آمده،ظالم دست خویش را از شدت حسرت به دندان می‌گزد، می‌گوید: ای کاش با رسول خدا راهی برگزیده بودم.یعنی حسرت میخورد واقعاً”یوم الحسرت “است همچنان که در قرآن هم یکی از عنوان‌های قیامت ” یوم الحسرۀ” می‌باشد؛ چرا که شخص گنه کار در روز قیامت می‌بیند که می‌توانسته با چند روز شکیبایی در برابر معصیت خود را از این شدائد نجات دهد.حتی برای نیکو کاران هم یوم الحسرت است تأسف میخورد  که چرا دردنیا بیشتر عبادت نکرد کار نیک انجام نداد….

فریاد برمی آورد:« یاوَیلَتی لَیتَنِی لَم أَتَّخِذَ فُلانَاً خَلیلاً»فلان شخص یعنی :شیطان ، یعنی دوست بد …..

نمازگزاران عزیز!والدین گرامی!جوانان عزیز!انسان بخش مهمی از افکاروصفات اخلاقی خود را ازطریق دوستانش میگیرد که هم از نظر علمی وهم از طریق تجربه ثابت شده است

گاه نقش دوست در خوشبختی وبد بختی بسیار مهم است که گاهی انسان را تا سرحد فنا ونیستی پیش میبرد وگاه به اوج افتخار میرساند.

روایت از امام جواد علیه السلام: إیّاکَ وَ مُصاحَبَهُ الشَّریرِ، فَإنَّهُ کَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ أثَرُهُ.(بحارالانوار/جلد۷۴/صفحه۱۹۸به نقل از تفسیرنمونه)
فرمود: مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور، چون که او همانند شمشیرى زهرآلود، برّاق است که ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود.

 امروز دوستانی پیدا شده‌اند که در همه جا با ما هستند و لحظه ای ما را به حال خویش رها نمی‌کنند. تلفن همراه و اینترنت و فضای مجازی و ماهواره‌هااز جمله این دوستان هستند که در اثر استفاده نابجا از آنها موجب فروپاشی خانواده‌ها، بدخلقی‌ها، خشونت‌گرایی‌ها، رفتارهای نابهنجار و خطرساز شده‌اند.

ابزارهای ارتباطی و فن‌آوری‌های روزگار ما همان طوری که تأثیرات مفید و سازنده‌ای داشته، تأثیرات مخرب و زیانباری نیز داشته به طوری که بسیاری از نابهنجارهای امروزی در جامعه به شکل گسترده و فراگیر ارتباط تنگاتنگی با آنها دارد.

۱٫تلفن همراه:

در گذشته به مناسبت‌های مختلف مثل اعیاد، افراد دور هم جمع می‌شدند و با صله رحم، ارتباط عاطفی پررنگی با یکدیگر داشتند اما در حال حاضر افراد از طریق یک تلفن و در اغلب اوقات به واسطه ارسال یک پیامک این کار را انجام می‌دهند یعنی ارتباطات عاطفی به یک پیامک خلاصه می‌شود که این گسست عاطفی تأثیر اصلی خود را بر خانواده می‌گذارد.

۲٫ماهواره:

ماهواره در جامعه ما باعث فاصله گرفتن اعضای خانواده از یکدیگر شده است. به طور کلی خیانت، دوستی‌های نادرست و نامتعارف بین زنان و مردان حتی بین متأهلان، ایجاد عشق‌های مثلثی، روابط نامشروع و… از تبعات ورود ماهواره به جامعه ایرانی است. در واقع خانواده بزرگ‌ترین قربانی این ابزار نوین ارتباطی است.

۳٫اینترنت:

اینترنت هم همین تبعات را برای جامعه ما به دنبال داشته است. اینترنت وسیله‌ای است که سرعت دستیابی به منابع علمی را افزایش می‌دهد اما بعضی از بچه‌های ما بیشتر وارد چت‌روم‌ها و سایت‌های غیر اخلاقی و غیرعلمی می‌شوند که نه تنها برای آنها مفید نیست بلکه ضررهای بسیاری هم دارد.

۴٫فیس بوک:

شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک هم از دیگر ابزارهای نوین ارتباطی است که باعث ناهنجاری‌های رفتاری در سطح جامعه ما شده است».

۵٫بازی های رایانه ای:
از دیگر دوستان بد روزگارما بویژه برای کودکان و نوجوانان، بازی‌های رایانه‌ای است. این بازیها برخلاف فیلم‌های سینمایی به مخاطب این امکان را می‌دهد که بجای تماشاچی بودن، خود به ایفای نقش بپردازند، رانندگی کنند، با اسلحه شلیک کنند و تعقیب و گریز انجام دهند. بازی‌های خشن کامپیوتری، کودکان و نوجوانان را مستعد مشکلات رفتاری و پرخاشگری می‌کند.

IMG_20191213_150756_562 - Copy

نمازگزاران عزیز!!دوستان ناباب در یک فرآیندی اخلاق زشت و بد خویش را به یکدیگر انتقال می‌دهند و افراد خوی یکدیگر را می‌گیرند. این تغییرات چنان کند و آرام و نرم انجام می‌گیرد که گاه انسان خودش متوجه این تغییرات نمی‌شود و وقتی زمان از دست رفت آنگاه است که دیگر نمی‌تواند تغییر کند و خود را در وضعیتی می‌یابد که دیگر قابل تغییر نیست. برای بسیاری از مردم آثار زیانبار دوستی افراد ناشایست و ناباب در قیامت آشکار می‌شود. (زخرف، آیات ۶۶ و ۶۷) در آن موقع که دیگر کار از کار گذشته است پشیمان می‌شوند که چرا این کار را انجام دادند و با این افراد ناباب دمخور شده و نشست و برخاست داشتند. (فرقان، آیات ۲۷ و ۲۸)

مشـــــــــــــــروح خطبــــــــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی .

چهارشنبه ۲۷ آذر       شهادت آیت‌الله دکتر محمدمفتح(۱۳۵۸ هـ ش) – روز وحدت حوزه و دانشگاه

۲۷آذرماه ۱۳۵۸، صحن دانشکده الهیات دانشگاه تهران، شاهد به خون غلطیدن رئیس دانشمند و فرزانه این دانشکده؛ آیت الله دکتر محمد مفتح بود. عالم فرزانه‌ای که پس ازانقلاب اسلامی در مواجهه با پیشنهادهای زیادی مبنی برپذیرش مدیریت‌های عالیِ اجرایی، تداوم کار و تلاش در دانشگاه را بر هر مسئولیت دیگری ترجیح داد و بدان همت گمارد.

اگرچه دست جنایتکار عوامل منحرف گروهک فرقان، اجازه نداد که زندگی پربارِ این مجتهد فرزانه و دانشمند نواندیش، در خدمت تربیت نسل‌های انقلابی، در دانشگاه، بیشترازگذشته، ثمربدهد. لکن شهادت او موجی جدید پدیدآمد و به ابتکار امام راحل این روز به عنوان یک نقطه آغاز، به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه مطرح گردید. و مقام معظم رهبری بر تبیین و ترویج و تحقق آن تاکید کرد و در این راه نیز گامهای بلندی برداشته شد.

یکی از توطئه‌های اصلی استعمار برای تسلط بر ایران اسلامی، جدایی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه بود. برنامه‌ی شیطانی که با شروع حکومت پهلوی سرعت بیشتری گرفت و متاسفانه در مواردزیادی نیز موفق شد.

در گام اول انقلاب اسلامی، اتفاقات درخشانی رقم خوردفاصله بین حوزه و دانشگاه با حضور استادان حوزوی در دانشگاه و اساتید دانشگاه در موسسات علوم انسانی خوزوی، کاهش یافت.رشته‌های جدید تحصیلی در دانشگاه و حوزه، همراه با تبادل استاد و دانشجو بین این دو نهاد به وجود آمد وبه بالندگی و رشد رسید.

حوزه و دانشگاه و طلبه و دانشجو در میدان‌های خدمت و جهاد علمی وفرهنگی در کنارهم و باهم خدمات بیشماری از ازخود به جای گذاردند، از دوران دفاع مقدس و با شکل گیری بسیج طلبه و دانشجو تا اردوهای علمی و فرهنگی تا تشکیل گروههای جهادی علمی و فرهنگی، سازندگی که اکنون جلوه‌های زیبایی از این وحدت سازنده را نشان می‌دهد.

امادر گام دوم انقلاب تقویت وحدت حوزه و دانشگاه  ضرورت بیشتری داردبیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که توسط امام خامنه‌ای در روز ۲۲بهمن ۹۷صادرشد. افق‌های پیش روی انقلاب اسلامی در گام دوم را فرا روی همگان می‌گشاید.

رهبرانقلاب اسلامی، پس از تببین دقیق هفت دستاورد بزرگ و کلان انقلاب اسلامی به بیان ظرفیت‌های به وجود آمده ازبرکت انقلاب اسلامی می‌پردازند.

لذابهترین گفتمانهای محوری برای وحدت ملی و وحدت نخبگانی که نماد اصلی آن، وحدت حوزه و دانشگاه است. تمرکز عِدّه و عُدّه بر این هفت گفتمان اصلی و تلقی درست و فهم عمیق و جهاد بایسته برای آن است.وچه قدر شایسته است برای عملی سازی بیانیه گام دومِ انقلاب ،دبیرخانه مشترک بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تشکیل و فارغ از شعارها و اقدامات نمادین برای شناسایی و جذب و تعامل و هم افزایی گروهها و تشکلها و مجموعه‌های فراوان موجود در این دو نهاد اقدام و ازظرفیت‌های بیکران این عناصر و تشکل‌ها برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به پرچمداری حوزه و دانشگاه تلاش نماید.

اشاره ای به نشست جمعه گذشته کمیسیون مشترک برجام با کشورهای اروپایی

 هفته گذشته شانزدهم آذر ماه ، کمیسیون مشترک برجام با شرکت کشورهای ۱+۴ و ایران، در وین تشکیل شد. در فرازی ازبیانیه این نشست، از تصمیم دولتهای بلژیک، دانمارک، نروژ، فنلاند، هلند و سوئد برای پیوستن به اینستکس استقبال شده هدف از ایستکس، تسهیل تجارت قانونی، برای حمایت از نیازهای مردم ایران !!! قلمداد شده است. اکنون با پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس، پرده‌ای جدید از بازی اروپا با خوش رقصی مکرون آغاز شده است.

خوب است اشاره ای داشته باشم که اصلا اینستکس چیست؟

اینستکس بانک نیست، یک شرکت تسویه حساب مالی است که وظیفه‌ی تسویه حساب مالی بین شرکت‌های ایرانی و اروپایی را که قصد صادرات و وارادت بین یکی از دو مقصد را دارند، بر عهده دارد.

طبق آنچه در وظایف این شرکت آمده است، تجارت بین ایران و اروپا، بدون ارتباطات مالی همچنان ادامه می‌یابد. مثلا؛ یک شرکت ایرانی نفت را به اروپا( مثلا اسپانیا) صادر می‌کندو اعتبار لازم را برای پرداخت به یک شرکت آلمانی پیدا می‌کند. مبلغ پول فروش نفت ازطریق اسپانیا به یک شرکت آلمانی داده می‌شود و مقدار کالای مورد نیاز که عموما اقلام غذایی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی است به ایران منتقل می‌شود. در واقع به جای پول، کالا به ایران صادر می‌شود.

این کانال مالی در ۱۱بهمن ۹۷در پاریس و درچارچوب قوانین مالی فرانسه ثبت شد که سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه، سهامداران اصلی آن هستند.که البته علیرغم ظاهر فریبنده شعارها و بیانیه‌های اروپایی، اینستکس دارای ایرادات زیادی است:

۱. سهامدار اصلی آن سه کشور اروپایی‌اند وکشورهای دیگر چندان نقش مهمی در آن ندارند.

۲. اقلام مورد مبادله فقط دارو وغذا وتجهیزات پزشکی است که اولا: تا به حال وارادت آن کم بیش ادامه داشته و با راه اندازی این کانال اتفاق چندان مهمی نمی‌افتد. ثانیا: محدودسازی اقلام به دارو وغذا، تحقیرکننده است.

۳. این کانال درچارچوب قوانین شفافیت مالی (اف. ای. تی. اف) است و پذیرش آن به نوعی اهرم فشار برای پذیرش اف‌ای‌تی‌اف، خواهدبود که به نوعی خودتحریمی ایران محسوب می‌شود.

۴. یکطرفه است و طرف مقابل می‌تواند به بهانه‌های مختلف از تحویل برخی اقلام خودداری نماید.

۵. روند تحویل کالای صادراتی و نقل و انتقال پول و کالا طی یک فرآیند نسبتا طولانی، تحقیرآمیز و خلاف‌شان و جایگاه ملت ایران است.

IMG_20191213_150756_562

۶. شرطی‌سازی اقتصاد کشور به خارج را تشدیدکرده و با تقویت امید کاذب به دلسردی تولید کنندگان و تداوم رکود تولید، خواهد انجامید.

اکنون با پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس، پرده‌ای جدید از بازی اروپا با خوش رقصی مکرون آغاز شده است.

پس از آشوب‌های اخیر درسه کشور مقاومت؛ عراق، لبنان، ایران، بوی کباب به مشام اروپا رسیده است و براین باور است که جبهه مقاومت تضعیف شده و ایران به سازش تن خواهد داد. ایستکس نقطه آغاز سناریوی جدیداست.که ملت ما به آنها نشان خواهند داد که کورخوانده اند وبه اهداف خودنخواهند رسید{تکبیرنمازگزاران}

لذا انتظار و خواسته ملت ازدولت جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی این است که:

اولا- در مذاکرات خود نهایت قاطعیت و دقت همراه با هوشمندی و عقلانیت را به خرج دهد؛

ثانیا- اینستکس موقعی کارآمد است که بتواند به فروش نفت کمک کرده و پول آن را به کشور به نحو عزتمندانه و در اقلام جامعتر بازگرداند؛

ثالثا- در صورت ورود به اینستکس، نباید خروج گام به گام ایران از تعهدات هسته‌ای خود متوقف شود.{تکبیرنمازگزاران}

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام وعلیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --