اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: حمایت ازشورای نگهبان، دفاع از عقل و منطق و قانون است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: حمایت ازشورای نگهبان، دفاع از عقل و منطق و قانون است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز جمعه اینهفته ۲۹ آذرماه ۹۸ مصادف با ۲۳ ربیع الثانی ۱۴۴۱به امام حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱٫ صحنه قیامت تجسم اعمال دنیاست.

۲٫ وحشتناک‌ترین‌ جمله‌ای‌ که‌ یک‌ آدم‌ می‌تواند بگوید.این است که ای کاش خاک بودم! یعنی‌ این‌ که‌ حتی‌ نتوانسته‌ خاک‌ باشد، چه‌ برسد به‌ آدم!

  1. ابزارهای ارتباطی و فن‌آوری‌های روزگار ما همان طورکه تأثیرات مفید و سازنده‌ای داشته، تأثیرات مخرب و زیانباری نیز داشته ودارند.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱٫هیات‌های اجرایی نباید به بررسی‌های حداقلی بسنده کنند.

۲٫ حمایت ازشورای نگهبان، دفاع از عقل و منطق و قانون است.

مشـــــــــــــــــــروح خطبـــــــــــــه اول:

بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

IMG_20191206_162340_694 - Copy

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

موضوع بحث ما درخطبه اول پیرامون  واژه «لیت » بودگفتیم در قران کریم خداوند متعال در آیات متعددی بیان فرموده است که چه در دنیا و چه در آخرت انسان‌هایی هستند که افسوس کارهای کرده و نکرده را می‌خورند و لب به ای کاش می‌گشایند.دومورد را عرض کردم .

اما آیه سوم:آیه ۳۸ سوره مبارکه زخرف می‌باشد.

«حَتَّى إِذَا جَاءَنَا قَالَ یَا لَیْتَ بَیْنِی وَبَیْنَکَ بُعْدَ الْمَشْرِقَیْنِ فَبِئْسَ الْقَرِینُ ». «تا زمانی که در قیامت نزد ما آید (به شیطانش) گوید: ای کاش میان من و تو فاصله و دوری مشرق و مغرب بود، پس بد هم‌نشینی بودی!».

صحنه قیامت تجسم اعمال دنیاست و همان طور که در دنیا با هم بودند، در آنجا نیز قرین یکدیگر باقی خواهند ماند. از روی بیزاری فریاد می‌زند: کاش بین من و تو به مقدار مشرق و مغرب فاصله بود؛ چه بد همراهی بودی برای من. از آیه شریفه معلوم می‌شود که این افراد علاوه بر عذاب آتش، عذاب دیگری دارند که به واسطه هم‌نشینی با شیاطین می‌چشند و به همین جهت آرزو می‌کنند که از آنان دور باشند.ولی این آرزو هرگز به جایی نمی‌رسد و میان آن‌ها و شیاطین هرگز جدائی نمی‌افتد.

همه عذاب‌ها یک طرف و هم‌نشینی با این همنشین بد نیز یک طرف ،هم‌نشینی که هر وقت به قیافه نفرت انگیز او می‌نگرد، تمام خاطره های گمراهی و بدبختی‌اش در نظرش مجسم می‌گردد. کسی که زشتی‌ها در نظرش زیبا جلوه می‌داد و بی راه را شاهراه و گمراهی را هدایت؛ ای وای که او برای همیشه قرین و هم بند اوست. بنابراین، منشاء این ای کاش همراه و هم نشین شدن با شیطان و شیطان صفتان است.

چهارمین آیه:آیه ۴۰سوره مبارکه نبأ

«وَیَقُولُ الْکَافِرُ یَا لَیْتَنِی کُنْتُ تُرَابًا». «ما شما را از عذابی نزدیک هشدار دادیم، روزی که آدم آنچه را (از خیر و شر) پیش فرستاده است بنگرد و کافر گوید: ای کاش من خاک بودم (و موجودی مکلّف آفریده نمی‌شدم تا چنین روز سختی را ببینم

کفار بعد از آن که تمام اعمال خود را در برابر خویش حاضر می‌بینند، آن چنان در حسرت و اندوه فرو می‌روند که می‌گویند: ای کاش از مرحله خاک فراتر نمی‌رفتیم و فاقد شعور بودیم و آنچه کردیم، انجام نمی‌دادیم و ای کاش بعد از آن که مردیم و خاک شدیم دیگر در قیامت زنده نمی‌شدیم!

این‌ وحشتناک‌ترین‌ جمله‌ای‌ است‌ که‌ یک‌ آدم‌ می‌تواند بگوید. یعنی‌ این‌ که‌ حتی‌ نتوانسته‌ خاک‌ باشد، چه‌ برسد به‌ آدم!اینکه انسان در این دنیا گاهی از سر پشیمانی می گوید خاک بر سر من؛ حقیقت و جوهر آن در آنجا نمایان می شود

پنجمین آیه، آیه ۲۴ سوره مبارکه فجر می‌باشد.

« یَقُولُ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی» (انسان مغبون) می‌گوید: ای کاش برای این زندگیم (عبادت خالصانه و کار نیک) پیش فرستاده بودم».

در آن روز (قیامت) که جهنم را برای مجرمان حاضر می‌کنند آرزو می‌کنند ای کاش برای زندگی‌ام چیزی فرستاده بودم. تعبیر به زندگی‌ام ممکن است به این اشاره کند که واژه حیات فقط شایسته آخرت است و زندگی زودگذر دنیا، زندگی محسوب نمی‌شود

مشـــــــــــــــروح خطبــــــــــــه دوم:

درابتدای خطبه دوم هم خودم را وهم شما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی .

اشاره ای به بررسی صلاحیتهای داوطلبان ثبت نام کننده برای نمایندگی مجلس

مرحله اول انتخابات یازدهم با ثبت نام داوطلبان پایان یافته و مرحله دوم که بررسی صلاحیت داوطلبان است نیز در هیاتهای اجرایی در روز ۲۶آذر ماه به سرانجام رسیده و نوبت بررسی صلاحیت‌ها و رسیدگی به شکایات در هیات‌های نظارت استانی و مرکزی، طی مراحل مختلف تا ۲۲ بهمن، به طول می‌انجامد.

۱. اگر چه وظیفه هیات‌های اجرایی در هنگام ایراد خطبه‌ها به پایان رسیده است، لکن توجه به این نکته لازم است که، موضوع مهم و حیاتی ” احراز صلاحیت” داوطلبان، باید بیشتر مورد دقت قرار گرفته و به بهبود فرایند بررسی صلاحیت‌ها در قانون انتخابات بینجامد.

 هیات‌های اجرایی که منتخب معتمدین مردم هستند نباید به بررسی‌های حداقلی در حدّ پاسخ‌های مراجع چهارگانه(اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، ثبت احوال) بسنده کنند و بار اصلی احراز صلاحیت را برعهده هیات‌های نظارت بگذارند!

۲. هیات نظارت استان و مرکزی شورای محترم نگهبان در همه برهه‌ها به ویژه در این مقطع زمانی خاص، وظیفه سترگی را برعهده دارند. از سالیان قبل، برخی عناصر و رسانه هایی که همواره نگران این مرحله هستند با جوسازی‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای درصددند، با سفسطه و مغالطه و با ترویج نگاه تقلیل انگارانه، بررسی صلاحیت‌ها را محدود به جنبه سلبی آن کنند. جنبه سلبی، یعنی این که؛ همین که یک داوطلب سوابق سوء قضایی و امنیتی نداشت، در تاییدصلاحیت او کفایت می‌کند. در حالی که صلاحیت هر فرد، دو وجه سلبی(فقدان سوابق سوء) و ایجابی(وجود و اثبات صلاحیت اخلاقی، سیاسی، فکری و توانمندی متناسب با نمایندگی) دارد.

این نحوه احراز صلاحیت یک مقوله طبیعی و عقلی و عرفی و رایج در زندگی روزمرّه است. چگونه است که در انتخاب شریک زندگی، فقط به عدم سوء پیشینه اکتفاء نکرده و توانمندی وی برای اداره یک خانواده و سلامت فکری و سیاسی و معاشرتی وی را در نظر میگیریم؟ ! یا در انتخاب یک وکیل عادی، برای ایفای حقوق خود؛ تمام شرایط سلبی و ایجابی را در نظر می‌گیریم اما در انتخاب وکلایی که منافع و سرنوشت اکنون و آینده کشور را به آنها خواهیم سپرد، اینقدر سهل انگارانه عمل می‌کنیم؟ از این رو حمایت ما ازشورای نگهبان، دفاع از عقل و منطق و قانون است.وحمایت خواهیم کرد{تکبیرنمازگزاران}

میخواستم نگاهی به بودجه سال ۱۳۹۹داشته باشم اما وقت کذشته ان شاءالله هفته آینده صحبت خواهم کرد.

شب یلدا، طولانی‌ ترین شبِ سال ۳۰آذر

 شب آخرآذریا به تعبیری شب یلدا طولانی تر شب سال است که بنا به سنت ایرانی دراین شب خانوراده ها دور هم جمع میشوند واز حال یکدیگر جویا میشوند این شب اگر مورد توجه قرار گرفته میتوانیم به این نکته اشاره کنیم که به خاطرصله رحمی است که دراین شب انجام میشود که این خود فضیلت بزرگی دارد که با عث توسعه رزق وروزی وطولانی شدن عمر میشود

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام وعلیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --