اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: ملت ما در نهم دیماه ۸۸اوج بصیرت وآگاهی خودرا به نمایش گذاشتند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر: ملت ما در نهم دیماه ۸۸اوج بصیرت وآگاهی خودرا به نمایش گذاشتند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز جمعه اینهفته ششم دیماه ۹۸ مصادف با ۳۰ ربیع الثانی ۱۴۴۱به امام ت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باقر شهر در مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱٫ تقلب وجوه در آتش به معنای زیر و رو شدن و حال به حال گشتن است.

۲٫ از آیه ۶۸ سوره احزاب فهمیده می‌شود که رؤسا و بزرگان قوم عذاب دو چندان می‌شوند.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱٫ عظمت زینب کبری(س) به خاطر موضع گیری و حرکت بر اساس تکلیف الهی است.

۲٫ اگردرایت وبصیرت رهبرمعظم انقلاب وهمراهی وهوشیاری مردم نبـــودآتش فتنه آنچنان خاموش نمیشـــد

۳٫ ما اوج بصیرت و آگاهی مردم را در نهم دیماه ۸۸ مشاهده می کنیم

مشـــــــــــــــــــروح خطبـــــــــــــه اول:

بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

IMG_20191227_155216_334

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله.

موضوع بحث ما درخطبه اول پیرامون  واژه «لیت » بودگفتیم در قران کریم خداوند متعال در آیات متعددی بیان فرموده است که چه در دنیا و چه در آخرت انسان‌هایی هستند که افسوس کارهای کرده و نکرده را می‌خورند و لب به ای کاش می‌گشایند.دومورد را عرض کردم .

اما پنجمین آیه ،  آیه ۶۶ سوره مبارکه احزاب می‌باشد

.«یَومَ تُقَلِّبُ وُجُوهُهُم فِی النَارِ یَقُولُونَ یالَیتَنا أَطَعنَا الله وَ أَطَعنَا الرَسُولا وَ قَالُوا رَبَّنا إِنَّا أَطَعنَا سَادَتَنا وَ کُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلا». «روزی که صورت‌های آنان را در آتش می‌گردانند؛ هر طرف آن را در آتش می‌نهند و به رنگ زرد و سیاه در می‌آورند و آن‌ها گویند: ای کاش در دنیا از خدا اطاعت می‌کردیم و از رسولش فرمان می‌بردیم! و گویند: پروردگارا، ما از رؤسا و بزرگان خود اطاعت کردیم، پس آن‌ها ما را از راه راست گمراه کردند.

حضرت علامه طباطبایی (ره) در تفسیر آیه شریفه می‌فرمایند: تقلب وجوه در آتش به معنای زیر و رو شدن و حال به حال گشتن است، لحظه ای زرد و سپس سیاه و در آخر کباب می‌شوند

 نکته مهم این است که صاحبان یالیتنا خود را مقصر نمی‌دانند، بلکه طرف دیگر و به قولی معبودان و بزرگان خود را عامل ضلالت خود می‌دانند و حسرت و آه و افسوسشان برای گمراهی از طرف بزرگانشان هست  می‌خواهند تقصیر را از خود به شکلی دور کند.

از آیه ۶۸ سوره احزاب فهمیده می‌شود که رؤسا و بزرگان قوم عذاب دو چندان می‌شوند؛ عذاب اول برای گمراه بودنشان و عذاب دوم به خاطر گمراه کردن قومشان. اکنون این سؤال مطرح می‌گردد که مضاعف بودن کیفر پیروان برای چیست؟ در پاسخ می‌توان گفت: یک عذاب برای گمراهی دارند و یک عذاب هم برای تقویت ظالم؛ زیرا همین پیروان هستند که رؤسا را بر سر کار نگه داشتند.

مشـــــــــــــــروح خطبــــــــــــه دوم:

دومطلب به محضر شما عزیزان تقدیم میکنم:

IMG_20191227_224447_409 - Copy (2)

مطلب اول: ولادت با سعادت حضرت زینب (س)وروز پرستار

زینب کبری یک زن بزرگ است. عظمتی که این زن بزرگ در چشم ملت‌های اسلامی دارد فقط به خاطر این نیست که دختر علی‌بن‌ابیطالب(ع) یا خواهر حسنین(ع)است. نسبت‌ها هرگز نمی‌توانند چنین عظمتی را خلق کنند. ارزش و عظمت زینب کبری(س) به خاطر موضع و حرکت عظیمِ انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است و هرکس چنین کاری کند ولو دختر امیرالمؤمنین(ع) هم نباشد، عظمت پیدا می‌کند. بخش عمده‌ی این عظمت از اینجاست که اولاً زینب کبری(س) موقعیت را شناخت و ثانیاً طبق آن موقعیت، انتخابی صحیح و به‌هنگام داشت. این موقعیت‌آگاهی‌ و انتخاب، زینب(س) را ساخت.

قبل از حرکت به کربلا، چهره‌های نامدار صدر اسلام مثل ابن‌عباس و ابن‌جعفر  ، که ادعای فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگی و امثال اینها را داشتند، نفهمیدند چه کار باید بکنند. ولی زینب کبری)س) فهمید نباید امام خود را تنها بگذارد و در این راه سخت قدم گذاشت. درحالی که ، او بهتر از دیگران حس می‌کرد که حادثه چقدر سخت است و سنگین است. در آن موقعیت بحرانی که قوی‌ترین انسان‌ها نمی‌توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانی کرد. بعد از کربلا هم که دنیا ظلمانی شد و دل‌ها و جان‌ها و آفاق عالم تاریک گردید، این زن بزرگ، نوری شد و درخشیدبه جایی رسید که فقط بالاترین انسان‌های تاریخ بشریت-یعنی پیامبران- می‌توانند به آنجا برسند

مطلب دوم: نُهم دی ،سالروز حماسه نُهم دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت

نهـــم دی ماه به عنوان حماسه عظیم و میلیونی مردم در دفاع از آرمانهای انقالب و تجدید میثاق با ولی فقیه،بعد از فتنه ســـال ۸۸ در تاریخ انقالب اسالمی ثبت شده و ماندگار خواهد بود 

بدون شـــک اگر درایت و بصیرت رهبر معظم انقالب و همراهی و هوشیاری مردم نبـــود و آنان با ولایت فقیه همراه نمیشـــدند،آتش فتنه آنچنان خاموش نمیشـــد و پیامدهای منفی بیشتری را برای کشـــورمان به دنبال میداشت. درایت،تدبر،مدیریت و مهربانی امام امت در آن مقطع حســـاس باعث شد جامعه بیشتر از پیش اسیر فتنه جویی های دشمنان نشود و بتواند راه اصیل خود را ادامه دهد.

IMG_20191227_224447_409 - Copy (3)

گویا چنین است که هر ده سال،ایران باید شاهد حوادثی فتنه گون با شدت و ضعف خود باشـــد. سال ۵۸ ،ســـال اوج گیری فتنه های انواع فتنه های داخلی بود. سال ۶۸ دشمن میخواست از خال فقدان امام، بالفاصله پس ازرحلت ایشان، دست و پایی کند اما سرعت اقدام الهی مجلس خبرگان و حضور معجزه گونه مردم در تشییع مقتدای خود، رویاهایشان را بر باد داد. سال ۷۸ اما؛ توانستند حوادثی فتنه گون را رقم بزنند. سال ۸۸ با تجربه های گذشته، کشور را تا پرتگاه حادثه پیش بردند. سال ۹۶ آتش تهیه دو سال بعد را ریختند تا در سال ۹۸ میوه را رسیده و کامل بچینند. کند وکاو در سه مقطع زمانی ۷۸و ۸۸و ۹۸ و بازشناسی حوادث این مقاطع زمانی و مهمتر ازآن جریان شناسی فتنه؛ با نگاهی به عقبه فکری و معرفتی آن، از نیازهای اصلی این روزهای مااست.

ســـه حادثه مزبور را میتوان ســـه حادثه فتنه گون نامید گرچه فتنه سال ۸۸ با مولفه ها و شواهدی که در دســـت است قطعا مصداق یک فتنه بزرگ بود.این سه ماجرا،شباهت هایی وتفاوتهایی با هم دارند که برخی از آنها اشاره میکنم والبته درسها وپیامهایی برای ما که باتوجه به وقت فقط چند مورد از شباهتها رو به محضرشما عرضه میدارم.

۱ .هر ســـه فتنه، دارای ریشهها و زیرساخت های معرفتی وفکری هستند. در واقع در مس پرده حوادث سیاسی در این سه مقطع، بیش از آن تقابل دو جناح سیاسی باشد، تقابل دو جریان فکری است که در نحوه نگاه به اسـلام، نحوه نگرش به حکومت دینی، نحوه نگاه به اتقالب اسلامی و نظام اسلامی و نوع نگرش به دشمن و اســـتکبار دارای تفاوت های بسیار زیادی هستند. که درجای خود باید به آن پرداخته شود.

۲ .در هرسه حادثه، بی تدبیری یا ضعف تدبیر به عنوان زمینه اعتراض دیده میشود.

۳ .هر ســـه واقعه، دارای ظاهر ی اغوا کننده دارند. در یکی اعتـــراض به محدودیت آزادی بیان در دومی اعتراض به تخلف و تقلب در انتخابات و در سومی در اعتراض به گرانی نابهنگام بنزین.

۴ .در هرســـه قضیه، موج سواری دشمن و طراحیها و سناریوهای ازقبل آماده شده -با شدت و ضعف آن- به چشم میخورد.

 ۵ .در هر سه مقطع، استکبار جهانی و امپراطوری رسانه ای و دیپلماسی عمومی و رسمی استکبار به شدت و قدرت وارد حمایت از آشوبگران شد

۶.در هر سه حادثه قداست ستیزی، آرمان ستیزی، هنجارشکنی های بهت آور به چشم آمد

۷ ّ .در هرســـه فتنه رد پای عناصر نفوذی در بخشهای مختلف و در فضای رسانه ای دیده میشود.

۸ .کشته ســـازی و بزرگ نمایی های مصنوعی و ضریب دادن به خطاها، در هر سه حادثه وجود داشته است.

۹ .هرســـه حادثه با هدایت رهبری و حضور امت و پیوند امام و امت به پشتوانه عنایات الهی به سه یوم الله  ۲۳ تیرماه ۹،۷۸ دی ماه ۸۸ و ۴ آذر ۹۸ منتهی شد.

نکته پایانی :درهمه این یو م الله ها که اتفاق افتادشعارمردم این بود که این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده واقعاً حقیقت این شعار از روی بصیرت و آگاهی بود مردم ما حرف امام را خوب فهمیده بودند که امام فرموده بود: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد ما در این شعار اوج بصیرت و آگاهی مردم را مشاهده می کنیم مردم آگاهانه وارد صحنه شدند

 امروز بدخواهان وفتنه گران بدانند کسانی که با فتنه دیروز مبارزه کردند امروز زنده اند قوّی و محکم پای انقلاب و نظام ایستاده اندوازآرمانهای نظام وانقلاب وامام ورهبری وشهدا دفاع خواهند کرد.{تکبیرنمازگزاران}

درسها وپیامهای نهم دی فراوان است که متأسفانه فرصت بیان آنها در این فرصت اندک نیست.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --