اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:عمل به‌هنگام، یکی از ویژگی شخصیت انقلابی زینب کبری است

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:عمل به‌هنگام، یکی از ویژگی شخصیت انقلابی زینب کبری است

نماز پرصلابت عبادی سیاسی جمعه اینهفته هشتم اسفندماه  ۹۹ مصادف با چهاردهم رجب المرجب ۱۴۴۲ ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر در .مصلی بزرگ این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ . اگردرزندگی مشترک اعتماد نبود، محبت و احترام به جایی نمی‌رسند.

۲ . یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که اعتماد را از بین می‌برد دروغ است.

  1. هزینه صداقت را پرداخت کنیم ولی دروغ نگوییم.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

  1. ۱. اگر تعلیم و تربیت و بر اساس فطرت پاک باشد،فرزند ما انسانی پاک، وارسته و با اخلاق دینی پرورش می یابد
  2.  «عمل به‌هنگام» دیگر ویژگی شخصیت انقلابی زینب کبری است.

  1. ۳. مواسات یعنى هیچ خانواده‌اى از خانواده‌هاى مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیتها و مشکلات خود تنها نگذاشتن

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

خودم و همه ی شما عزیزان را به تقوای الهی به ذکر و یاد خدا به ترس از پروردگار و توجه به حضرت حق  توصیه می کنم.

گفتیم در این چند هفته در رجب وشعبان تصمیم دارم  یکسری مباحث و نکاتی را در حوزه خانواده و مهارت‌های زندگی را مطرح کنم. معمولاً زوجهای جوان عروس و دامادهای تازه ازدواج کرده می‌خواهند ابتدای زندگی کسی آنها را نصیحت کند

دو نکته عرض کردم:نکته اول: ابراز محبت نکته دوم هم این بود که محبتها را ببینیم

امانکته سوم اعتماد است.

اعتمادسرور محبت و احترام است. اعتماد یکی از پایه های اصلی هر زندگی زناشویی است. اگراعتماد نبود، محبت و احترام به جایی نمی‌رسند.

زن و شوهر باید در همه ابعاد زندگی،  اخلاقی، رفتاری، رازداری ،تربیت فرزندان در بعد مالی و یا بعد ناموسی به یکدیگر اعتماد داشته باشند تا بتوانند زندگی مشترک خانوادگی را اداره کنند، چرا که معنای واقعی زندگی مشترک که سکون و آرامش است در چنین محیطی ملموس خواهد بود.به طور کلی در هر محیطی که روح بدگمانی و سوء ظن راه یافته باشد، اضطراب و تشویق در آن حاکم خواهد بود

سه تذکر عرض کنم:

تذکر اول اینکه زن و شوهر برای وصول به اعتماد و اطمینان کامل نسبت به یکدیگر در درجه اول موظف هستند از انجام هر نوع رفتاری که موجب توهم و سوءظن می شود، شدیدا اجتناب کنند

تماس‌های بی‌مورد و روابط آزاد در محیط ‌های کاری می‌تواند / صحبت غیرکاری با همکاری که احیانا جنس مخالف است /همنشینی و معاشرت با افراد ناصالح

تذکر دوم: از ابراز کلمه و یا جمله ای که در طرف مقابل شک و تردید ایجاد می نماید، پرهیز کنند چرا که هیچ موجودی مانند انسان حساس و ظریف نیست.

مانند رفتار و گفتار شک­­ برانگیز یکی از زوجین؛ /صحبت از طلاق یا ازدواج مجدد- هر چند در قالب شوخی و یا طنز باشد- /یا ارتباط نامناسب با نامحرمان خلوت کردن با آنها/شوخیهای نامناسب نابجای زن و مرد/بدحجابی و بی­ حجابی زنان نیز از رفتارهای مهم شکبرانگیز به شمار میرود.

می تواند در مواردی بذر بدبینی و سوظن را در دل طرف مقابل بکارد و پس از گذشت مدت زمانی زن و شوهر نسبت به یکدیگر بدگمان و بدبین گردند.

برای بهتر شدن رابطه زناشویی دو خط قرمز باید وجود داشته باشدیکی احترام قبل عرض کردم دیگری هم اعتماد!

یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که اعتماد را از بین می‌برد دروغ است. تا انسان از همسر خود دروغی را نشنود، به گفتار او اعتماد دارد

روایت داریم از امیرالمؤمنین، می‌فرماید: دروغگو و مرده یکی هستند. «الْکَذَّابُ‏ وَ الْمَیِّتُ‏ سَوَاءٌ فَإِنَّ فَضِیلَهَ الْحَیِّ عَلَى الْمَیِّتِ الثِّقَهُ بِهِ» برتری زنده به مرده این است که به زنده اعتماد می‌شود. «فَإِذَا لَمْ یُوثَقْ بِکَلَامِهِ بَطَلَتْ حَیَاتُهُ» اگر کسی به حرفش اعتماد نشد، زندگی‌اش باطل می‌شود.( غرر الحکم : ۲۱۰۴)

نگذاریم به هیچ قیمتی یک ترک روی دیوار اعتماد بخورد. هزینه صداقت را پرداخت کنیم ولی دروغ نگوییم. «النجاه فی الصدق» اعتماد سازی بکنیم ولی از آن طرف مقابل سوء ظن نداشته باشد. ممکن است شخصی بخواهد اعتماد سازی کند ولی سوء ظن طرف مقابل اجازه نمی‌دهد اعتماد سازی او را ببیند. کسی که سوء ظن دارد در واقع تیر خلاص به زندگی میزند. «مَنْ‏ غَلَبَ‏ عَلَیْهِ‏ سُوءُ الظَّنِّ لَمْ یَتْرُکْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلِیلٍ صُلْحاً» (غرر الحکم : ۸۹۵۰)چقدر عجیب است. امیرالمؤمنین فرمود: هرکس بر او سوء ظن غلبه کند، هیچ سازشی بین او و دوستش باقی نمی‌ماند.

تذکرسوم:درک متقابل است ، باید بتوانیم به اعضای خانواده‌ بفهمانیم که تو را می‌فهمم. این هنر ویژه‌ای است و یکی از اعتراض‌های خیلی‌ها در زندگی این است که چرا پدرم مرا درک نمی‌کند، چرا همسرم مرا درک نمی‌کند؟ درک یعنی کارهایش را ببین و شرایطش را درک کن. اگر زحمت می‌کشد، زحمت او را ببین. ممکن است زحمتش به اندازه‌ای نباشد که تو توقع داری. ولی همان مقدار که زحمت کشیده را ببین. دستپخت او آنطور که دوست داری نیست، میزانی که خوب است را ببین. میوه خوب نخریده، اما میوه که خریده /شرایط اقتصادی به هم ریخته، دست همسر تنگ است، توقعاتمان را مطابق با شرایط اقتصادی تنظیم کنیم. دنیایی از محبت در این مسأله وجود دارد.

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.عزیزان خداوند متعال درقرآن در مورد برخی از موضوعات قسم خورده است تا مبادا کسی در مورد آن شک و تردید کند.از مواردی که خداوند قسم خورده است آنست که می فرماید: هم از پیامبران و هم از کسانی که پیامبران را برای آنها فرستاده ام سوال خواهم کرد«فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلینَ»(اعراف/۶)

از امت ها خواهم پرسیدو از پیامبران هم می پرسم، خداوند در اینجا قسم می خورد،” فوربک لنسئلنهم اجمعین”( حجر-آیه ۹۲) پس به پروردگار تو قسم که از همه آنها سؤال خواهم کرد. اینگونه نیست که انسان هرکاری خواست انجام بدهد و بعد از آن در مورد آن جوابگو نباشد، آن کار به سوی انسان باز خواهد گشت. لذاحضرت ،مردم را به حاضر کردن جوابها امر نموده و فرموده؛”واعدّله جوابا”.

چند مطلب رو در خطبه دوم عرض میکنم:

مطلب اول:جمعه  ۸ اسفند رسمی  روز امور تربیتی و تربیت اسلامی که از یادگاران شهیدرجائی است

نفس انسان در آغاز آفرینش سالم، صاف و بی آلایش است و تحت هر نوع تعلیم و تربیتی که قرار بگیرد به همان سرشت درمی آید. اگر تعلیم و تربیت و بر اساس فطرت پاک و استعدادهای درونی انسان باشد، او انسانی پاک، وارسته و با اخلاق دینی پرورش می یابد و اگر تربیت شخص بر فساد اخلاقی و معیارهای غیرالهی مبتنی باشد، وی به فردی فاسد و بی ایمان تبدیل می شود.

برخی پدران و مادران تصوّر می‌کنند، مسؤولیت آنان نسبت به فرزندان، منحصر در تأمین نیازهای جسمی و مادی آنان است و هیچ وظیفه دیگری ندارند؛ آنان فکر می‌کنند، رفاه زندگی فرزندان یعنی: آماده بودن غذاهای متنوع، پوشاک، مسکن مناسب و آینده‌ی مالی کافی؛ اما چنین نیست؛ بلکه پرورش و تربیت دینی و اخلاقی فرزندان، بزرگ‌ترین مسؤولیتی است که بر دوش پدران و مادران نهاده شده است.

امام علی‌ علیه السلام :أفضَلُ الأَدَبِ أنْ یَقِفَ الإنسانُ عِندَ حَدِّهِ ولا یَتَعدّی قَدرَهُ بهترین ادب آن‌است که انسان در حدّ و مرز خود بماند و از اندازه‌خویش فراتر نرود(غررالحکم و دررالکلم ، ح ۳۲۴۱)

مطلب دوم:شنبه  ۹ اسفند تاریخ اسلام  وفات عقیله‌ی بنی هاشم، ام‌المصائب “حضرت زینب کبری”(س)(۶۲ ق)

اگر از منظر علمی، سیاسی، فردی و اجتماعی، شخصیت زینب کبری (سلام الله علیها) را مورد مطالعه قرار دهیم متوجه خواهیم شد که وی از یک جهت شخصیتی کامل، نزدیک معصوم و در عین حال انسانی است که در شرایط بحران، تمام مسیر را به درستی پیموده و آن را مدیریت کرده است.

دونکته عرض کنم:

۱٫ترویج آموزه‌های دین در رابطه با دیگران
یکی از ابعاد مهم سیره و رفتار اجتماعی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) آن است که ایشان به عنوان فرزند رشدیافته در خانه‌ی دختر پیامبر(ص) و جانشین رسول خدا(ص)، وظیفه خود می‌داند که رخدادهایی از داخل منزل را که بیانگر فضائل پدر و مادر خویش است را بیان نماید.

برای نمونه می‌توان به گزارش‌گری حضرت زینب از وقایع مؤثر در روزهای نخستین پس از رحلت نبی اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) اشاره نمود.

حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) نشان می‌دهد که یک زن مسلمان ترویج حق را در هر شرایط بر خود واجب می‌داند.

  1. عمل به‌هنگام

 «عمل به‌هنگام» دیگر ویژگی شخصیت انقلابی زینب کبری است.ایشان با آنکه می‌توانست پس از آزادی از اسارت بنی‌امیه لب به سخن گشاید و از این جهت مورد عتاب و سخنان ناپسند حاکمان قرار نگیرد، مشاهده نمود که سخن گفتن در کوفه در همان حالت رنج می‌تواند اثر لازم را داشته باشد.مرور بر بیانات حضرت در شهر شام نیز نشان می‌دهد که ایشان از موقعیت‌های به وجود آمده بدون درنگ بهترین استفاده را کرده‌اند؛ که برای نمونه می‌توان به نوع پاسخ‌دهی ایشان به یزید اشاره نمود

مطلب سوم:پنجشنبه  ۱۴ اسفند رسمی  آغاز هفته احسان و نیکوکاری و روز احسان و نیکوکاری

یکی از مواردی که در موضوع کمکهای مؤمنانه مطرح شد مسئله مواسات بود .مواسات یعنى هیچ خانواده‌اى از خانواده‌هاى مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیتها و مشکلات خود تنها نگذاشتن؛ به سراغ آن‌ها رفتن و دست کمک‌رسانى به سوى آن‌ها درازکردن. امروز این یک وظیفه جهانى براى همه انسان‌هایى است که داراى وجدان و اخلاق و عاطفه انسانى هستند، اما براى مسلمانان، علاوه بر این‌که یک وظیفه اخلاقى و عاطفى است، یک وظیفه دینى است

در پایان امام جمعه محترم ضمن تشکر از حضور پدران معظم شهدا در نماز جمعه به مناسبت ۱۳ رجب وروزوروز پدر و افتتاح پروژه ها در باقر شهر یادآور شدند که شهردار و مجموعه مسؤولین اجرایی نسبت به زیبا  سازی ورودی باقرشهر ، حل مشکل ترافیک در داخل شهر، برنامه ریزی جهت حضور راهنمایی رانندگی در سطح شهر و استقرار آن در منطقه و هم چنین اجرای فاضلاب شهری راهکارهای لازم را اتخاذ نمایند.

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

لازم به ذکر است که از ۱۰ نفر از پدران معظم شهدا به مناسبت روز پدر در نماز جمعه تقدیر شد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --