اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه فشافویه: اولین اقدام وآفت اموی ها پس از پیامبر (ص) ولایت ستیزی بود.

حجت الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه فشافویه: اولین اقدام وآفت اموی ها پس از پیامبر (ص) ولایت ستیزی بود.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادنمازباشکوه جمعه اینهفته ۹۵/۰۷/۲۳به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱- چراحادثه عاشورااتفاق افتاد؟
۲- اولین اقدام وآفت اموی ها پس از پیامبر (ص) ولایت ستیزی بود.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
۱- سه اقدام اساسی امام سجاد{ع}
۲- دشمنان تلاش میکنند تاازاهمیت برگزاری مراسمات امام حسین{ع} بکاهند
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

IMG_4199
در ابتدای خطبه اول خودم و همه شما را به تقوای الهی دعوت و توصیه می کنم .
به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و ماه بصیرت افزائی و ماه معرفت افزایی دینی و ماه حزن و غم و عزا ، هم مجدداًتسلیت عرض می کنم شهادت سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و هفتادو دو تن از یاران باوفای آن حضرت را و هم موضوع بحث را اختصاص می دهم به چرائی وقوع حادثه کربلا.
اینکه چه شد آن جمعیت انبوه در مقابل امام حسین (ع) ایستادند و بی دینی و بی مروتی و بدتر از حیوانیت را به نمایش گذاشتند ؟ چه شد افرادی به همین سادگی حاضر شدند امام حسین (ع) و اصحاب و فرزندانش را به شهادت برسانند و یا تماشا کنند و یا سکوت کنند؟
این بحث از اهمیت بالائی برخوردار است چون که تاریخ تکرار پذیر است البته مشابه آن نه عین آن ؛ و از طرفی اگر مشابه آن تکرار شد و ما هم ندانستیم که چه باید بکنیم و از تاریخ عبرت و درس نگرفته باشیم ما هم به سرنوشت آنها که مغضوب خدا واقع شدند گرفتار می شویم.
مثلا ؛ قرآن می فرماید: فرعون یک زمامدار فاسد بود « …. إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ (۴)» (سوره قصص)اما مردم « فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ .… (۵۴)» (سوره زخرف) و مردم هم قدرت تحلیل نداشتند و فرعون آنها را در جهل نگه داشته بود . نتیجه این دو این شد که : « فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا یَتَرَقَّبُ … (۲۱)» (سوره قصص) موسی مجبور شد شبانه از شهر و از بین مردم خائفانه فرار کندو بیرون برود چون هم زمامدار فاسد بود و هم مردم جاهل بودند.
و مثالی دیگر از تاریخ : قصه حضرت یوسف ؛ نتیجه حسادت و جهل و غفلت برادران چه شد ؟ « اقْتُلُواْ یُوسُفَ (۹)» (سوره یوسف) بیایید برادرمان را بکشیم. که باعث شد سالیان سال از برکت حضرت یوسف (ع) محروم باشند و آنهمه بلا و مصیبت ببینند.
در اینجا به چهار اقدام عمده ای که اموی ها و دیگرانی که بعد از پیامبر (ص) برسرکار آمده اند انجام دادند اشاره می کنم که با این چهار اقدام توانستند مردم را در جهل نگه دارند و سوار بر آنها بشوند.همچنین امام حسین (ع) را به کربلا بکشانند و اردوگاه یزید فاسد شرابخوار سگ باز پر از لشکری باشد که برای قتل و غارت امام حسین(ع) و اهلبیت آنحضرت که به کربلا آمده بودند اما اردوگاه امام حسین(ع) غریبانه و مظلومانه بماند.این چهار آفت هرجامعه ای است که اگر رخنه کند آن جامعه را ویران می کند.
اما اقدام وآفت اول اموی ها پس از پیامبر (ص):ولایت ستیزی:
اولین کاری که اموی ها کردند گفتند امامت را کنار بزنیم، ولایتی که پیامبر(ص) این همه روی آن کار کرده بود؛ در غدیر، در حدیث منزلت، در خانه اش؛ یعنی از روزی که پیامبر(ص) دعوتش را شروع کرد، امامت علی(ع) را هم مطرح کرد. اما اموی ها با این ولایت مبارزه کردند. از سقیفه شروع کردند تا این مسأله را کمرنگ کردند که حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: « فَوَ اللهِ مَا زِلْتُ مَدفوعاً عَنْ حَقّی مُسْتَأثراً علیّ منذُ قَبَضَ اللهُ نَبیّهُ صل الله علیه و آله حَتّی یَومِ النَّاسِ هَذَا » (نهج البلاغه ؛خطبه۶) بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) تا کنون حقّ من غصب شد و تا روزی که حضرت به شهادت رسید آنها ابتدا امامتی را که رکن دین است در جامعه قطع کردند.
مبارزه با ولایت و امامتی که امیرالمومنین (علیه السلام) درباره آن می فرماید: « بِنَا فَتَحَ اللهُ وَبِنَا یَخْتِمُ وَبِنَا یَمْحُوا اللهُ ما یَشاءُ وَ یُثْبِت » (غررالحکم؛حدیث۱۹۴۸) امام هادی (علیه السلام) زیارت جامعه کبیره که یک دوره امام شناسی است را تعلیم فرمود تا بگوید اگر کسی امامش را نشناخت و حجت خدا را نشناخت، خدا را نشناخته است.
و امام حسین (علیه السلام) هم که در روز عاشورا آنطور خودش را معرفی کرد که من پسر پیغمبر(ص) و علی(ع) و فاطمه (س) ام ، از این باب بود.
بنابراین ابتدا ولایت ستیزی انجام شد که توانستند امام حسین (ع) را به شهادت برسانند یعنی با ولایت زدائی و امامت زدائی توانستند امام حسین (ع) را به عنوان چهره ای که خودشان می خواستند معرفی کنند.
شخصی است به نام جعفر ابن محمد اشعث، که داستانش در کافی است. صفوان بن یحیی می گوید من از جعفر ابن محمد پرسیدم که چرا تو امام صادق (علیه السلام) را قبول داری؟ چرا شیعه شدی؟ پدرت آدم خوبی نبود، علت این که تو پیرو امام صادق(ع) شدی چه بود؟ گفت: روزی منصور دوانیقی پدرم، محمد اشعث را خواست و گفت یک آدم قوی که کلاه سرش نرود و بتوان مأموریت مالی را به او واگذار کرد را معرفی کن که پدرم دایی اش، ابن مهاجر را معرفی کرد. منصور پولی به ابن مهاجر داد و گفت: به مدینه می روی و سادات حسنی و حسینی را پیدا می کنی. هر کدامشان را که دیدی یک مقداری از این پول را به آنها بده و یک رسید هم از آنها بگیر . با این کار می خواست پشتوانه ای برای خودش درست کند و الّا دلش به حال سادات و فرزندان امام نسوخته بود.گفت: به آنها نگو که این پول را منصور داده چون اگر بگویی هیچ کس قبول نمی کند. بگو من از شیعیان شما هستم و از خراسان می آیم و حتماً از امام صادق (علیه السلام) هم رسید بگیر.
ابن مهاجر به مدینه آمد و برگشت. و گزارش داد که به هر سید حسنی و حسینی که رسیدم پول دادم و رسید گرفتم . منصور گفت: رسید امام صادق (علیه السلام) کجاست؟ گفت: این یکی نشد. منصور گفت: چرا نشد؟ گفت: به مسجد پیغمبر رفتم امام صادق(ع) داشت نماز می خواند به محض اینکه نمازش را سلام داد قبل از اینکه من حرفی بزنم برگشت رو به من و فرمود : پسر مهاجر، از خدا بترس. گفتم: آقا، پسر مهاجر کیست؟ من از شیعیان شما هستم، از خراسان می آیم. فرمود: دروغ می گویی، از نزد منصور می آیی، و مأموریتم را هم گفت. بلند شدم و با شرمندگی از مسجد بیرون آمدم.
منصور بلند شد قدمی در اتاق زد، و گفت: ابن مهاجر، هر زمانی در جامعه یک محدَّث (یعنی کسی که با فرشته ها ارتباط دارد و از غیب خبر دارد) وجود دارد « وَإنَّ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمدٍ مُحَدَّثنا الیَوْمَ » امروز آن محدَّث در جامعه امام صادق(ع) است. (کافی؛جلد۱؛صفحه۴۷۵) منصور این را می فهمد، اما حبّ ریاست، حبّ جاه، حبّ مقام، خشم و شهوت و بخل و منیّت، نمی گذارد درست عمل کند.
پس اموی ها با ولایت ستیزی توانستند به سادگی سر امام حسین (علیه السلام) را در کوفه بالای نیزه کنند؟ کوفه ای که حداقل چند سال پایتخت و محل حکومت اسلام بوده است و کاملاً حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را می شناختند.

ای عزیزان ما همه در مسیر بندگی با این چهار آفت روبرو هستیم ، تلاش کنیم تا توصیه چهار گانه امام حسین (ع) را به خوبی بدانیم و عمل کنیم.
#####################################################################
مشـــــروح خطبـــــه دوم:
بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم
قَالَ الرِّضَا علیه السَّلَامُ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللَّهِ علیه وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : قَالَ اللَّهُ تبارک وَ تعالی : یا ابْنَ آدَمَ لَا یغرنک ذَنْبِ النَّاسُ عَنْ ذنبک ، وَ لَا نِعَمِهِ النَّاسُ عَنْ نِعَمِهِ اللَّهِ علیک وَ لَا تُقَنِّطَ النَّاسَ مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ وَ أَنْتَ تَرْجُوها لنفسک .
ترجمه: از آن حضرت روایت شده که رسول خدا (ص) فرمودند: خداوند تبارک و تعالی فرزند آدم را خطاب کرده و فرموده است: ای پسر آدم! گناه دیگران، تو را بی توجه به گناه خویش نسازد و نیز نعمت های خداداد مردم، تو را از نعمت هایی که بر تو ارزانی داشته غافل ننماید و مردم را از رحمت پروردگار مایوس مکن در حالی که در حق خود بدان امیدواری.

منبع : کتاب “عیون اخبار الرضا “، ابن بابویه، ج ۲
خداوند حکیم به آدمی می فرماید: « لایغرنک ذنب الناس عن ذنبک» گناهان مردمان ، تو را از گناهان خویتش فریب ندهد و مغرورت نکند ( مبادا گناهان دیگران ، گناهان تو را در دیده ات ناچیز بنماید و مپندار اکنون که دیگران گناهکارند ، من نیز مانند آنان …!)
« ولانعم الناس عن نعمک التی انعم اللّه علیک » و نعمت دیگران تو را از نعمتی که خداوند عطایت فرموده است غافل نکند (مبادا با نگریستن در نعمت ها و داراییهای دیگران مأیوس شوی و نعمتها و الطاف خداوند بر خودت را نادیده انگاری.)
« و لا تقنط الناس من رحمه الله و انت ترجوها لنفسک» مردمان را از رحمت خداوند ، ناامید مکن ، در حالی که خودت خواهان رحمت خداوند هستی.
جمعه ۲۳مهر ۱۲محرم‌الحرام شهادت حضرت زین‌العابدین(ع) (۹۵ ه.ق) – ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه (۶۱ ه.ق)

سالروز شهادت چهارمین امام و پیشوا وجود مقدس امام سجاد{ع} است. شخصیت امام{ع} برای اکثر ما شناخته شده است. عمر آن بزرگوار ۵۶ سال است. یعنی در این سن حضرت توسط دشمنان اهل بیت: به شهادت رسیده است. در طول ۳۵ سال دوران امامتش بعد از شهادت وجود مقدس سید و سالار شهیدان{ع} به چند اقدام اساسی این امام همام پرداخته است.

اولین اقدام؛ تبیین قیام عاشوراست. دو نفر از بازماندگان حادث عاشورا حقیقتاً و انصافاً به تبیین حادثه عاشورا پرداختند و اگر نبود تلاش این دو امروز از عاشورا خبری نبود. یکی امام زین العابدین{ع}و دیگری دخت بزرگ علی زینب کبری{س}است. هم در گفتار و هم در رفتارش، وجود مقدس امام سجادبه روشنی پرداخته و به افشاگری علیه دشمن پرداخته که دشمن از جنایتی که کرده سخت پشیمان شد.
دومین اقدامی که امام سجاد{ع}به خاطر شرایط زمانه‌اش انجام داد، تبیین معارف دین در قالب زیارت و دعاست. دعای صحیفه سجادیه که در کنار قرآن در خانه هاست. این در کنار نهج البلاغه در خانه‏هاست کتاب بسیار گرانسگی است.
مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی {ره} یک نسخه از صحیفه سجادیه برای یکی از علمای الازهر آن روز فرستاد. آن عالم در پاسخ نوشت حیف این را در سن پیری من و در آخرین روزهای آخر عمرم برایم فرستادی اگر در دوران شادی و نشاطم برایم می‌فرستادی شرحی ارزشمند بر صحیفه سجادیه به عنوان یک اثر ماندگار می‌نوشتم.

اقدام سوم تربیت شاگرد است. ما می‌بینیم هم امام صادق{ع}شاگرد تربیت می‌کند و هم امام باقر{ع} شاگرد تربیت می‌کند و جمع شاگردانشان بنا به نقل‏های مختلف ۴۰۰۰ نفر کمتر، بیشتر گفته‏اند ولی به خاطر شرایط خاصی می‌بینیم امام سجاد{ع} کادرسازی می‎کند. افرادی مانند ابوحمزه ثمالی که پدر سه شهید است. ابوخالد کابلی را تربیت می‌کنند. اینها شاگردان بزرگی هستند تربیت شده مکتب امام زین العابدین هستند.

جمعه ۲۳مهر ۱۲محرم‌الحرام شهادت آیت‌الله اشرفى اصفهانى، نماینده حضرت امام(ره) و امام جمعه کرمانشاه (پنجمین شهید محراب) توسط منافقین (۱۳۶۱ ه.ش)
آیت‌الله اشرفى اصفهانى یکى از یاران دیرینه‌ى امام و از شخصیت‌هاى شناخته‌شده و مورد توجه مراجع و حوزه‌هاى علمیه بود، در پیشبرد انقلاب نیز نقش به‌سزایى داشت. از این‌رو، استکبار جهانى و مزدوران داخلى آن‌ها و منافقان از خدا بى‌خبر، کینه‌ى او را به دل داشتند. آیت‌الله اشرفى پس از دو بار ترور ناکام، در مهرماه سال ۱۳۶۱، به آرزوى دیرینه‌ى خود؛ یعنى شهادت در راه خدا نایل شد و مانند مولایش، امام على(ع) در محراب نماز، تاج زریّن شهادت را بر سر نهاد.
ش ۲۴مهر ۳محرم‌الحرام روز پیوند اولیا و مربیان‌
فرصت گذشته ان شاالله هفته آینده صحبت خواهم کرد
تشکرازبرگزاری مراسم عزاداری درمنطقه

ایام تاسوعا و عاشورای حسینی که پشت سرگزاشتیم و شهادت امام سجاد (ع) را مجدداًمحضرهمه شمانمازگزارن عزیزشیعیان و ولایت مداران و عزاداران امام حسین (ع) تسلیت عرض می نمایم.
خداوند را شاکر هستیم که به ما عمری و توفیقی عطا فرمود تا در مراسم عزای امام حسین (ع) که مراسمی هم عبادی است و هم سیاسی و هم انقلابی است شرکت کنیم تا از این مجالس انشاء الله بصیرت و معرفت خود را نسبت به امامت و ولایت و شور و شعور حسینی بالا ببریم و خود را عاشورایی کنیم تا خود را برای سربازی امام زمان(عج) آماده کنیم.
لذا در اینجا جا دارد از همه مردم خوب و مومن و متدین و ولائی و انقلابی و عاشورایی منطقه بابت برنامه های خوب و عزاداری های مناسبت و مفصلی که داشتند تقدیر و تشکر کنم .
بنده حقیر از برنامه های هیأت های عزاداری رضایت دارم و الحمدلله آنطور که برنامه ریزی شده بود برنامه ها اجرا شد البته نقائصی هم داشت که انشاءالله در آینده برطرف خواهد شد.این را هم باید بگویم هیأتهای عزاداری محرم بخش تا رسیدن به یک هیأت مطلوب وایده آل و آنطور که امام زمان (عج) و امام حسین (ع) انتظار دارند فاصله زیادی دارند که با آن برنامه ریزی های خوبی که میشود انشاالله در آینده هیأتهای عزاداری را در حدّ اعلی و مطلوب مشاهده کنیم.
بنابراین از همه عزیزانی که برای بهتر برگزار شدن هیأتهای عزاداری تلاش کردند تقدیر و تشکر می کنم. هیأت امنا های هیأتها و مساجد از نیروی انتظامی ،مجموعه شهرداری،بسیجیان ، ستاد نماز جمعه ، از روحانیون عزیز و بزرگوار در شهر و روستا ها که همکاری خیلی خوب داشتند.همچنین از مهاجرین عزیز که برنامه های خوب و هماهنگی داشتند تقدیر و تشکر می کنم.
از هیأت امناهای امامزاده حسین روستای زیوان (ع) و مرقدمطهرمرحوم کلینی و برگزاری نماز ظهر عاشورا تقدیر و تشکر می کنم.
نکته ای لازم است در پایان اشاره کنم این است که دشمن ازبرگزاری اینگونه مراسمات وحشت دارند وتلاش میکنند تاازاهمیت آن بکاهند
درموردهمایش شیرخوارگان که جمعه گذشته درسراسرکشور وچندین کشور برگزارشدروزنامه های غربی من جمله«هاآرتس»ازآن به بمبهای خطرناک تعبیرکردندوگفتندجمهوری اسلامی درحال سرباز گیری است.
اخیراً لایحه ای درپارلمان انگلستان تصویب شد تاازبرگزاری آن دربریتانیاممانعت به عمل بیایدبه بهانه اینکه برگزاری اینگونه مراسمات سبب ترویج خشونت درجوامع میشود.۱۱۴ فیلم کوتاه علیه این همایش ساخته اند.
بااین وجودوظیفه ما سنگین تر میشودتا بااتحاد وهمدلی بدورازهرگونه حاشیه سازی باالگوگیری ازعاشورایعنی درس معرفت وبصیرت حسینی مراسم را برگزارنماییم.
والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --