اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: ارزش یک پاسدار به آن چیزی است که می خواهد از آن پاسداری نماید.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: ارزش یک پاسدار به آن چیزی است که می خواهد از آن پاسداری نماید.

نمازپرصلابت جمعه اینهفته ۰۲/۰۳/۱۳۹۴و باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم مصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خودبااشاره به آغازماه شعبان گفتند:هرکسی یک وقتی اول سالش است. کسانی که اهل عبادت و سیر و سلوک، مناجات، تقوا و نیایش و راز و نیاز هستند، اول سالشان ماه رمضان است. منتها برای رفتن به سوی ماه رمضان از ماه رجب خودشان را آماده می‌کنند. یعنی ماه رمضان مثل مکه است و ماه رجب و شعبان مثل میقات است که لباس‌های احرام می‌پوشند و خودشان را برای مکه آماده می‌کنند.
خطیب جمعه محترم دربخش دیگری ازسخنان خود بااشاره به روز پاسدار اظهارداشت:ارزش یک پاسدار به آن چیزی است که می خواهد از آن پاسداری نماید. همه ما پاسداریم، اما از چه چیزی پاسداری می کنیم. یک عده از مسائل شخصی پاسداری می کنند ، نعوذبالله یک عده هم از مسائل حرامشان پاسداری می کنند . اینکه روز ولادت حضرت امام حسین ( علیه السلام )را روز پاسدار نامیده اند برای این است که بگویند پاسدار از آن حقیقتی محافظت و نگهبانی و پاسداری می کند که امام حسین ( علیه السلام )از آن پاسداری کرد.
#################################################################
عناوین خطبه اول:
۱- کسانی که اهل عبادت و سیر و سلوک، مناجات، تقوا و نیایش هستند، اول سالشان ماه رمضان است. منتها برای رفتن به سوی ماه رمضان از ماه رجب خودشان را آماده می‌کنند.
۲- امام عصر دارای دوغیبت میباشند.
##########################################################
عناوین خطبه دوم:
۱- ارزش یک پاسدار به آن چیزی است که می خواهد از آن پاسداری نماید.
۳- مقاومت ۴۳روزه مردم در خرمشهرفصل مهمی درتاریخ پرافتخار ۸سال دفاع مقدس است.
################################################
مشروح خطبه اول:
بسم الله الرحمن الرحیم
IMG_3475
عبادالله و نفسی بِتَقوی الله فان خیر الزاد التقوی
ایام وروزهای شریفی است. در ماه شریفی هستیم. هرکسی برای شروع کارش یک نقطه آغازی دارد. مثلاً کشاورزها اول کارشان پاییز است که شخم می‌کنند، کارمندان دولت اول سالشان فروردین ماه است. هرکسی یک وقتی اول سالش است. کسانی که اهل عبادت و سیر و سلوک، مناجات، تقوا و نیایش و راز و نیاز هستند، اول سالشان ماه رمضان است. منتها برای رفتن به سوی ماه رمضان از ماه رجب خودشان را آماده می‌کنند. یعنی ماه رمضان مثل مکه است و ماه رجب و شعبان مثل میقات است که لباس‌های احرام می‌پوشند و خودشان را برای مکه آماده می‌کنند.
باتوجه به ولادت باسعادت قطب عالم امکان امام عصر ارواحناله الفداءخطبه های نمازجمعه را درماه شعبان به وجودپربرکت امام عصر قرار میدهم.
میدانید امام عصر دارای دوغیبت میباشندامام زمان (عج) در سال ۳۲۹ (نیمه اول قرن چهارم هجری) بعد از غیبت صغری غیبت طولانی و کبرای خود را به فرمان و اذن حضرت حق آغاز نمودند و در نامه‏ای که به آخرین نائب خاص خودابوالحسن علی بن محمد سمری صادر فرمودند، چنین آمده است:
ای علی بن محمد سمری! خداوند در سوگ فقدان تو پاداش بزرگ به برادرانت عطا کند، تو تا ۶ روز دیگر از دنیا خواهی رفت، کارهایت را مرتب کن و هیچکس را به جانشینی خویش مگمار، دوران غیبت کامل فرارسیده است.(فقدوقعت غیبه التامه)
عبداللَّه بن فضل هاشمى مى‏گوید : از امام صادق«ع» شنیدم که مى‏فرمود : «صاحب الامر، غیبتى دارد که ناگزیر اتفاق مى‏افتد و ناراستان و طرفداران باطل به شک مى‏افتند». عرض کردم : «فدایت شوم چرا چنین مى‏شود؟» فرمود : «به خاطر چیزى که ما اجازه نداریم، آن را براى شما بازگو کنیم». عرض کردم : «حکمت و فایده این غیبت چیست؟» فرمود : «حکمت غیبت او، همان حکمت غیبت آن عده از حجت‏هاى خداوند است که قبلاً از آنها یاد شده است ؛ حکمت این غیبت نیز تا بعد از ظهور آن حضرت، بر مردم معلوم نخواهد شد ؛ همان طور که حکمت کارهایى که خضر انجام داد، تا قبل از جدا شدنش از موسى، معلوم نشد. اى پسر فضل! این امرى الهى است و سرّ آن و جهات پنهانى آن نیز، الهى و به خدا مربوط است و هنگامى که ما مى‏دانیم خداوند عزّوجل حکیم است، قبول و اعتراف مى‏کنیم که تمام کارهایش، عین حکمت و درستى است ؛ هر چند که علت و چرایى آن کارها، براى ما روشن نشده باشد» اثبات الهداه، ج ۳، ص ۴۸۸

بر اساس این حدیث، علّت و حکمت اصلى «غیبت»، براى ما معلوم نیست و پس از ظهور مهدى(عج) آشکار مى‏گردد ؛ ولى در روایات متعدد دیگر، اسرار و عللى براى غیبت آن حضرت بیان شده که قابل توجّه است و مى‏تواند ما را نسبت به وقوع غیبت و لزوم آن به اطمینان بیشترى برساند.لذاچندنکته عرض میکنم:

نکته اول:سابقه‌ی غیبت در ادیان پیشین
اول این که غیبت سابقه دارد. مخصوص حضرت مهدی(ع) نیست. خداوند با موسی قرار گذاشت، سی روز کوه طور بیاید. «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثینَ لَیْلَه» (اعراف/۱۴۲) بعد سر سی روز ده روز اضافه شد. «وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ» یوسف در زندان بود و پیغمبر بود، و از مردم غایب بود و آنهایی هم که با او بودند، او را نمی‌شناختند.
یونس از مردم قهر کرد، و فکر کرد دیگر ما بر او تنگ نمی‌گیریم. مردم را رها کرد و رفت. یک مدتی یونس هم غایب شد. امام کاظم سالها در زندان بود. و از چشم مردم غایب بود. امام دهم و یازدهم که می‌گویند عسکریین، اینها خانه‌شان در پادگان بود، در دسترس مردم نبودند. بنابراین مسأله غیبت یک چیزی است که گویا خود امامان ما هم از امام رضا به بعد برخوردشان طوری بود که مردم را برای زندگی دوران غیبت آماده می‌کردند. پس این سابقه غیبت. غیبت مخصوص امام زمان نیست. انبیای دیگر و اولیای دیگر خدا هم بوده است.
################################################
مشروح خطبه دوم:
توصیه به تقوا:
در ماه رجب دو امام بزرگوار متولد می‌شوند و در ماه شعبان هم چهار ولی خدا متولد می‌شوند. امام حسین سوم شعبان متولد می‌شود که آن را روز پاسدار می‌نامند. چهارم شعبان ابالفضل العباس متولد می‌شود.

ابوالفضل چقدر مودب است و در شهادت یک قدم جلوتر است. در تولد یک قدم عقب‌تر است. اول امام حسین متولد می‌شود. بعد ابوالفضل و پنجم شعبان امام چهارم متولد می‌شود. و در نیمه شعبان حضرت مهدی(ع) متولد شدند و اصولاً ماه رجب و شعبان ماه عبادت است.
روز پاسدار و پاسداری از معالم دین
آن روز را روز پاسدار نامیده اند. ارزش یک پاسدار به آن چیزی است که می خواهد از آن پاسداری نماید. همه ما پاسداریم، اما از چه چیزی پاسداری می کنیم. یک عده از مسائل شخصی پاسداری می کنند ، نعوذبالله یک عده هم از مسائل حرامشان پاسداری می کنند . اینکه روز ولادت حضرت امام حسین ( علیه السلام )را روز پاسدار نامیده اند برای این است که بگویند پاسدار از آن حقیقتی محافظت و نگهبانی و پاسداری می کند که امام حسین ( علیه السلام )از آن پاسداری کرد.
امام حسین( علیه السلام )از چه چیزی پاسداری کرد؟
امیرالمؤمنین درخطبه ۱۳۱ نهج البلاغه دارد:اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ الَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَهً فِی سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَیْ ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَکِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَهُ مِنْ حُدُودِکَ
از معالم دین. لِنَرّدَّ المعالم من دینک؛
معالم دین کدامند؟
• یکی تعهد اجتماعی است. تعهد اجتماعی یعنی امر به معروف و نهی از منکر.
• مورد دیگر امنیت انسان هاست. و یأمن المظلومون من عبادک.
• مورد دیگر اصلاح شهرها است. حضرت فرمود می خواهیم اصلاح فی البلاد بکنیم.
• فییء و بیت المال عادلانه توزیع شود. این از معالم دین است که امام حسین ( علیه السلام )بر زبان آورده است.
قسط و عدل از معالم دین در روابط اجتماعی هستند. ما اینها را از کربلا می خواهیم
• عمل به حق و رویگردانی از باطل از معالم دین است.
• ایستادن در برابر ظالم ،هرکس که باشد و سکوت نکردن از معالم دین است.
• اینکه انسان جان بدهد ولی مجدو عزت اش را حفظ نماید، از معالم دین است.
• هیهات من الذله، از معالم دین است.

###########################################
سوم خردادماه سالروز فتح خرمشهردرسال۱۳۶۱
مقاومت ۴۳روزه مردم در خرمشهرفصل مهمی درتاریخ پرافتخار ۸سال دفاع مقدس است.چون بسیاری ازکارشناسان نظامی میگوینداگر درخرمشهرمقاومت صورت نمی گرفت وبه پیروز ی نمی رسیدیم سرنوشت جنگ طور دیگری رقم میخورد
فتح خرمشهر واین پیروزی بزرگ چند پیامد داشت که به دوکورد اشاره میکنم:
اول :ظهورقدرت دفاعی ایران وجلوگیری ازاشغال هزاران کیلومترازخاک ایران
دوم:ظهورایران به عنوان یک قدرت منطقه ای ازنظرسیاسی ،که منجر به تغییربرخی معاملات شد ومسیرجنگ برای همیشه تغییر کرد جنگی که برای براندازی آمده بودندخودعامل تثبیت اوضاع سیاسی درایران شد.

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

لازم به ذکر است سرکارخانم دکترلاله افتخاری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی درمراسم نماز جمعه به ایراد سخن پرداختند وبعداز مراسم نماز هم به سؤالات اهالی پاسخ دادند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --