اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:حق محوری،حق طلبی وحق گویی،ازمهم ترین ویژگیهای یک خبرنگارموفق وخداترس است.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:حق محوری،حق طلبی وحق گویی،ازمهم ترین ویژگیهای یک خبرنگارموفق وخداترس است.

نمازپرصلابت جمعهاینهفته ۱۷/۰۵/۱۳۹۴ باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خوددرخطبه اول گفتند:اگر کسی به اندازه ملائکه آسمان و ملائکه‌ موکل زمین، نماز بخواند و روزه بگیرد، در حالی که حب دنیا دارد، به قدر سر سوزنی این اعمال از او پذیرفته نمی‌شود

خطیب محترم جمعه دربخش دیگری ازسخنان خوددرخطبه دوم بااشاره به روز خبرنگارگفتند: در دنیای کنونی که همگان سرگرم کار خویش اند و چندان به عملکرد حاکمان و نقد و بررسی آن ها توجه ندارند، این خبرنگاران رسانه ها هستند که با تیزهوشی ودقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می کنند. آن ها، از یک طرف درد دل مردم را می شنوند و به مقامات بالا انتقال می دهند، و از سوی دیگر، پاسخ های مسئولان را به آگاهی مردم می رسانند. نقد عملکرد خوب یا بد حاکمان در رسانه ها، از دیگر وظایف خبرنگاران است که به بالندگی نظام و نیز پاسخگو بودن مسئولان یاری می رساند.

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم 

9k=

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله فان خیرالزادالتقوا

دردوهفته گذشته روایتی از پیامبر (ص) عرض کردم که پیرامون چیزهایی بودکه اعمال خوب را نابود می کند و به دوری از خدا و نزدیکی به شیطان می کشاند .دومورد ازموارد شش گانه را عرضه داشتم وآن اشتغال به عیوب خلایق بود قساوت وسنگدلی بود.

اما مورد سوم:

 « وحب الدنیا »: حب دنیا

مورد سوم از موارد حبط اعمال حب دنیاست یعنی محبت به مال دنیا نه اینکه داشتن مال و اموال نه بلکه محبت به مال دنیا اعمال خوب انسان را نابود می کند

درب بزرگ جهنم، حب دنیاست. آن های دیگر درهای کوچک هستند. اگر در بزرگ بسته بشود، درهای دیگر هم بسته می شوند. «رَأْسُ کُلِّ خَطِیئَهٍ» (شیخ کلینی/ الکافی/ ج۲/ ص:۳۱۵). ریشه و سر منشاء تمام گناهان حب دنیاست. حسادت و بخل و حرص و کبر و رذایل دیگر شعبه ها و شاخه های درخت حب دنیا هستند. از خدا بخواهید که این ریشه قطع بشود.

اگر کسی به اندازه ملائکه آسمان و ملائکه‌ موکل زمین، نماز بخواند و روزه بگیرد، در حالی که حب دنیا دارد، به قدر سر سوزنی این اعمال از او پذیرفته نمی‌شود

«مَثَلُ الدُّنْیَا کَمَثَلِ مَاءِ الْبَحْرِ کُلَّمَا شَرِبَ مِنْهُ الْعَطْشَانُ ازْدَادَ عَطَشاً حتی یَقْتُلَهُ »امام جعفر صادق (ع) : دنیا مانند آب دریاست که هر چه شخص تشنه از آن بیشتر آشامد ، تشنگیش بیشتر شود تا او را بکشد .

اصول کافی ، ج ۳ ، ص ۲۰۵

حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه‌السلام داشت از مسیری عبور کرد. دید یک نفر سجده کرده و دارد گریه می‌کند و ناله می‌زند و حاجتی را از خدا می‌خواهد. ایستاد و مقداری نگاهش کرد. دید خیلی منقلب است و اشک می‌ریزد. گفت خدایا اگر حاجت این بنده دست من بود، به او می‌دادم. حضرت حق فرموداو مرا می‌خواند و گریه هم می‌کند، اما علاقه شدیدی به بزهایش دارد. علاقه‌اش آنجاست نه پیش من.

در حالات شیخ عباس قمی داریم که هنگامی که سکرات مرگ برایشان نمایان شد به فرزندش فرمود این کتاب ناتمام را از اتاق من بیرون ببر ، می ترسم تعلق به این کتاب جان دادن را برای من سخت کند.

چه کار کنیم از محبت دنیا کنده بشویم؟ این شجره خبیثه، حب دنیا ریشه اش در دلمان خشک بشود. تا وقتی که این هست نمازها قبول نمی شود، دعاها بالا نمی رود، کار درست نمی شود. چندمورد است که امروز یک مورد را عرضه میدارم:

اول: یاد مرگ

امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: یاد مرگ دل ها را جلا می دهد. پیامبر عظیم الشأن می فرماید: «اذکروا هادم اللّذات» (محمد تقى فلسفى/ الحدیت-روایات تربیتى/ ج ۳/ ص: ۲۰۴). منهدم کننده خوشی های دنیا را زیاد یاد بکنید. همه ما زیر خاک می رویم اگر کسی مرگ را باور کند حرص و جوش دنیا را نمی زند. به کسی بگویند یک ساعت دیگر اعدامت می کنیم آیا بهترین آپارتمان ها را می خواهی؟ بهترین قصرها را می خواهی؟ بهترین باغ ها را می خواهی؟ می گوید: می خواهم چه کار کنم. یک ساعت دیگر بالای دار می روم. اگر ما هم یقین کنیم که دنیا مسافر خانه است دیگر غصه تخت و دیوار و یخچالش را نمی خوریم. پیامبر خدا می فرماید: «الدُّنْیا سَاعَهٌ فَاجْعَلْهَا طَاعَهً» (مجلسی/ ج ۶۷/ ص: ۶۲)همه دنیا یک ساعت است. این را صرف اطاعت خدا بکنیم. یاد مرگ بکنیم. به قبرستان برویم بنشینیم یک کم فکر کنیم این که زیر خاک است کیه؟ شما اعلامیه ها را نگاه بکنید شاید نصف این اعلامیه ها جوان هستند. چه سندی هست که ما بعد از هشتاد، نود سال بمیریم. هر چه هم باشد بعد از هشتاد، نود سال هم باز می میریم.

آدم از این دنیا کنده بشود خیلی راحت زندگی می کند. حالا این طور نیست که ما از دنیا دلمان کنده شد پول و خانه نداشته باشیم. داشته باشیم ولی وابسته نباشیم. نقل شده عالمی در حال جان دادن بود به او گفتند: بگو «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» گفت: این خدا دارد به من ظلم می کند. یک عمری زن و بچه ام را جمع و جور کردم حالا دارد من را از این ها جدا می کند. این ها را بیشتر از خدا می خواست. خدا می گوید به ملاقات من بیا. این هم می گوید من این ها را می خواهم. حب دنیا اگر غالب باشد دم مردن ممکن است انسان بی ایمان از دنیا برود.

مشروح خطبه دوم:

خطیب محترم جمعه پس ازتوصیه به تقوا به مناسبتهای هفته پرداختند:

قالَ الصادق (علیه السلام): مَنْ مَلَکَ نَفْسَهُ إذا رَغِبَ، وَ إذا رَهِبَ، وَ إذَااشْتَهى، وإذا غَضِبَ وَ إذا رَضِىَ، حَرَّمَ اللهُ جَسَدَهُ عَلَى النّارِ

وسائل الشیعه: ج ۱۱ ص ۴۱۲

فرمود: هر که در چهار موقع، مالک نفس خود باشد: هنگام رفاه و توسعه زندگى، هنگام سختى و تنگ دستى، هنگام اشتهاء و آرزو و هنگام خشم و غضب; خداوند متعال بر جسم او، آتش را حرام مى گرداند.

مناسبتها:

شنبه۱۷ مرداد شهادت مظلومانه دیپلمات ها و شهید محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان به دست گروه طالبان (۱۳۷۷ ه.ش)

روز خبرنگار

در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد. این روز ارزشمند اجتماعی، بر همه خبرنگاران، روزنامه نگاران و نویسندگان گرامی باد.

در دنیای کنونی که همگان سرگرم کار خویش اند و چندان به عملکرد حاکمان و نقد و بررسی آن ها توجه ندارند، این خبرنگاران رسانه ها هستند که با تیزهوشی ودقت، نقش واسطه بین مردم و مسئولان را ایفا می کنند. آن ها، از یک طرف درد دل مردم را می شنوند و به مقامات بالا انتقال می دهند، و از سوی دیگر، پاسخ های مسئولان را به آگاهی مردم می رسانند. نقد عملکرد خوب یا بد حاکمان در رسانه ها، از دیگر وظایف خبرنگاران است که به بالندگی نظام و نیز پاسخگو بودن مسئولان یاری می رساند.

طور کلی خبرنگار چشم و گوش رسانه و چشم و گوش مردم است. او باید با استفاده از ویژگی های خدادادی و نیز خصوصیاتی که در دوره های آموزشی دیده، به کشف حقیقت ها بپردازد و آن را در کمترین زمان به مخاطبان خود برساند.به چندخصوصیت خبرنگاری اشاره میکنم:

۱-یکی از مهم ترین ویژگی های خبرنگار، داشتن عشق و علاقه و قریحه خبرنگاری است. بر این اساس، کسی باید وارد عرصه جذّاب 

۲-سرعت در تصمیم گیری و انتقال سریع خبر، از ویژگی های اساسی خبرنگاری است. حساسیت کار اطلاع رسانی، نیاز مخاطبان به دانستن سریع و به موقع خبرها برای اتخاذ تصمیم درست و نیز افزایش رسانه ها و رقابت میان آن ها، بر ضرورت «سرعت» در کار خبررسانی افزوده است. کمترین تعلل در انعکاس سریع رویدادها، به کاهش اعتبار رسانه و در ادامه، مرگ رسانه و بی خاصیت شدن آن می انجامد

۳-پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس». ویژگی حق محوری، حق طلبی و حق گویی، از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار موفق و خداترس است. در مقابل، سخن چینی، بدگویی و به جان هم انداختن مردمان، از ویژگی های نکوهیده ای است که هر انسان عاقلی از آن ها بیزاری می جوید.

لازم به ذکر است امام جمعه محترم نسبت به عدم انعکاس خبرها ونبود خبرنگاردرمنطقه شدیداانتقادکردندوازمجموعه بخشداری واعضای محترم شورای اسلامی شهر خواستنداین موردرا پیگیری نموده تاصدای مردم به گوش مسؤلین برسد

سه‌شنبه۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق(ع) (۱۴۸ ه.ق)

۲۵ شوّال المکرّم، مصادف است با سال روز شهادت مؤسّس مذهب حقّه شیعه اثنا عشری و احیاء کننده اسلام ناب محمّدی(ص)، حضرت جعفر بن محمّدٍ الصادق(ع) که این شهادت جان گداز را به پیشگاه منجی عالم بشریّت، حضرت حجّت بن الحسن العسکری(عجّل الله فرجه الشریف)، رهبر معظّم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظلّه العالی)، مراجع عظام تقلید، عموم مسلمانان، به خصوص شما نمازگزاران عزیز، تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم

زندگانی امام جعفر صادق (ع) می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود :
الف – زندگانی امام در دوره امام سجاد و امام باقر(ع) که تقریبا نیمی از عمر حضرت را به خود اختصاص می دهد. در این دوره (۸۳-۱۱۴) امام صادق(ع) از علم و تقوی و کمال و فضیلت آنان در حد کافی بهره مند شد .
ب – قسمت دوم زندگی امام جعفر صادق(ع) از سال ۱۱۴ هجری تا ۱۴۰ هجری می باشد. در این دوره امام از فرصت مناسبی که بوجود آمده، استفاده نمود و مکتب جعفری را به تکامل رساند. در این مدت، ۴۰۰۰ دانشمند تحویل جامعه داد و علوم و فنون بسیاری را که جامعه آن روز تشنه آن بود، به جامعه اسلامی ارزانی داشت .
ج – هشت سال آخر امام(ع) قسمت سوم زندگی امام را تشکیل می دهد. دراین دوره، امام بسیار تحت فشار و اختناق حکومت منصور عباسی قرار داشت. در این دوره امام دائما تحت نظر بود و مکتب جعفری عملا تعطیل گردید.

با این حال امام صادق(ع) نسبت به سیاست هم بی تفاوت نیست همواره برای حقانیت خود و بطلان هیئت حاکمه در اوقات مناسب بهره می برد

از آغاز ولادت تا هنگام رحلت امام صادق (ع) ده تن از امویان دو تن از عباسیان بر حوزه اسلامی حکومت داشته اند. آغاز امامت امام صادق (ع) با حکومت هشام پسر عبد الملک و پایان آن، با دوازدهمین سال از حکومت ابو جعفر منصور(المنصور بالله) مشهور به دوانیقی مصادف بوده است.

در زمان امام صادق(ع) خلافت از دودمان اموى به دودمان عباسى منتقل شد. اوضاع عجیبی بر شهر حاکم است بطوری که سرهای پیروان بنی امیه زیر پای مردم افتاده و از این سو به آن سو پرتاب می شد. عباسیان برای کسب قدرت و محبوبیت در دلهای مردم از وجهه اهل بیت پیامبر استفاده می کردند و حتی شعارشان الرضا فی آل محمد بود، لذا بهترین شخص در نظر عباسیان امام صادق(ع) بود ، امام پیشنهاد آنها را رد کردند و فرمودند: نه شما از یاران من هستید، نه زمانه، زمانه من است.حتی برخی از بستگان آن حضرت نزدیک بود با این پیشنهاد ها فریب بخورند، اما امام با روشنگری خاص خود، به آنان فهماند که به ظاهر توجه نکنند. امام می دانست که عباسیان نیز هدفی جز رسیدن به قدرت ندارند و اگر شعار طرفداری از اهل بیت است، صرفا به خاطر حمایت توده های شیفته می باشد. امام می دید که سران سیاسی و نظامی عباسیان در خط مستقیم اسلام و اهل بیت نیستند و لذا حاضر نبود با آنان همکاری کرده و به اقداماتشان مشروعیت بخشد. چه جنایاتی و چه خونهائی ریختند تا پایه های عباسیان محکم گشت.

درسی که ازاین اقدام امام صادق برداشت میکنیم زمان شناسی ودشمن شناسی است حدود۱۵۰۰آیه درمورد دشمن شناسی درقرآن وارد شده اعم از دشمن بیرونی وخارجی لذا هم باید دشمن را شناخت وهم شیوه های دشمنر که این شد میتوانیم به اهداف دشمن هم پی ببریم

استفاده کنم امام (رض)میفرمودند آمریکاشیطان بزرگ است شیطنت میکند اشکال تراشی میکندوعده های دروغ میدهد .پس بایدچه کرداولا:بایدارتباط خودمان با خدارا قطع نکنیم ثانیا:زیرلوای اسلام قرآن ،اهل بیت وولایت فقیه باشیم چرا که دراین صورت دشمنان هرچه قدر هم مجهزباشند ودست به دست هم دهند نمیتوانند خللی وآسیبی به شماواردکنند.(تکبیرنمازگزاران)

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --