اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: دشمن تلاش میکندبا اختلافات قومی و مذهبی به جهان اسلام ضربه بزند

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: دشمن تلاش میکندبا اختلافات قومی و مذهبی به جهان اسلام ضربه بزند

نمازپرصلابت جمعهاین هفته ۳۰/۰۵/۱۳۹۴ باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خوددرخطبه اول گفتند:به تعبیر قرآنی گاه نفس لوّامه از بین نرفته است. اگر کار زشت کرد، بعد پشیمان شد و خودش را نکوهش کرد، نفس لوّامه هنوز در نهادش هست، سرزنشش می‎کند، ولی وقتی که تکرار شد به طوری که به طور کلّی این پرده حیاء از بین رفت، اینجا است که «نفس امّاره به سوء» فرمانده کل در درون می‎شود، سلطه کامل پیدا می‎کند.

امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه دوم گفتند:هدف اصلی دشمن از بین بردن هویت اسلامی بود اما در برابر همبستگی مسلمانان دچار هراس شد؛ اما اینک با بهره گیری از امپراطوری رسانه ای و برانگیختن اختلافات قومی و مذهبی سعی دارد به جهان اسلام ضربه بزند.

عناوین خطبه اول:

۱-      ادامه بحث حیاءواقسام حیاء

عناوین خطبه دوم:

۱- مسجد، همواره نقش وحدت آفرینی را در جامعه اسلامی ایفا کرده است

۲-دشمن‌شناسی و درست عمل کردن در برابر دشمن شرط لازم برای موفقیت یک فرد،‌ جامعه و امت است.

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

IMG_5836-290x195اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله فان خیرالزادالتقوا

درهفته های گذشته روایتی از پیامبر (ص) عرض کردم که پیرامون مواردی بودکه اعمال خوب را نابود می کند و به دوری از خدا و نزدیکی به شیطان می کشاند .چهارمورد ازموارد شش گانه را عرضه داشتم که عبارت بودازاشتغال به عیوب خلایق ،قساوت وسنگدلی ودنیا طلبی  وبیحیایی بود بود.

درمورد بیحیایی گفتم :از دیدگاه اسلام، حیا در نظام تربیتی انسان ازجایگاه والایی برخوردار است. این صفت در ساختار روانی انسان جایگاه ممتاز دارد و حکایت گر اهمیت فوق العاده آن در موفقیّت انسان است .

در تمام ادیان الهى روابط انسان ها با یکدیگر، از جمله روابط زن و مرد نامحرم، تابع حدود و ضوابطى است که چنانچه این روابط از چارچوب ضابطه مند خود خارج شود، آسیب هاى آن، فرد، خانواده و جامعه را درگیر خواهد نمود

چهارمطلب راگفتم: . این‎که خداوندحیارابه همه داده است وهیچ فرقی هم بین مؤمن وکافرنگذاشته است. یعنی این‎طورنیست که بگویی: خدابه اوداده است ولی به من نداده است. حیاهم دونقش دارد،هم پوشش زشتی‎های نفسانی انسان است وهم به انسان جلوه می‎دهد،این لباس به توزینت می‎بخشد.

ما روایات متعدّدی داریم که رابطه حیاء و ایمان را مطرح می‎کنددر روایتی از پیغمبر اکرم است که حضرت فرمودند:الإیمان و العمل أخوان شریکان فی قرنۀ لا یقبل الله تعالی احد ما الا حسابه»

الحیاءوالایمان مقرونان فی قرن فاذا ذهب احدهما تیعه صاحبه»الکافی، ج۲، ص۱۰۶

دروایت دیگری امیرالمؤمنین علی (ع)میفرمایند:کثره حیاءالرجل دلیل علی ایمانه

روایت یعنی ایمان و حیاء در یک رشته و همراه هم هستند، اگر یکی برود دیگری هم می ایمان و عمل مثل دو برادر هستند که به تعبیر من در یک ریسمان هستند.

«حیاء» لباس ایمان

در روایات نقش «حیا» را تحت عنوان لباس بیان می‎کنند. من دو روایت از پیغمبر اکرم می‎خوانم؛ حضرت فرمودند: «قال رسول‎الله(صل‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم): الْإِیمَانُ عُرْیَانٌ وَ لِبَاسُهُ الْحَیَاء» الکافی، ج۲، ص۴۶ نقش حفاظتی دارد

لباس که فقط برای زیبایی نیست. آدم لخت را حساب کن، نه لباس روی لباس که برای زینت است، چون می‎فرماید «عریان». آدم لخت برای حفاظت از آفات لباس می‎پوشد. مثلاً لباس، او را از سرما محافظت می‎کند. نقش لباس نقش حفاظتی است، یعنی کار لباس در ارتباط با بدن کار حفاظتی است؛دقّت کنید میگوید ایمان لخت است، اگر بخواهی آن را حفظ کنی باید با حیاء حفظ کنی. بحث کیفیّت است.

توجّه کنید دارید اوّل فرمودکه ایمان و حیاء ملازم هم هستند، اگر یکی برود، دیگری هم رفته است، این مطلب اوّل بود. مطلب دوم این است که حیاء چه نقشی دارد؟ چگونه است که اگر آن برود ایمان هم می‎رود؟ می‎گوید مثل این می‎ماند که ایمان لخت است و حیاء هم لباسش است، لباس آن را حفظ می‎کند، لباس نباشد سرما می‎خورد بعد هم می‎افتد می‎میرد، تمام شد رفت.

حیاء موجب می‎شود که از انسان اعمال خیر صادر شود و جلوی اعمال شرّ را بگیرد و آن دل‎بستگی به خدا حفظ ‎شود، آن اعتقادات حفظ شود که اگر این اعتقاد و دل‎بستگی نباشد، میشود بی‎حیایی وبی حیایی هم مسلّط کردن نفس امّاره است

به تعبیر قرآنی گاه نفس لوّامه از بین نرفته است. اگر کار زشت کرد، بعد پشیمان شد و خودش را نکوهش کرد، نفس لوّامه هنوز در نهادش هست، سرزنشش می‎کند، ولی وقتی که تکرار شد به طوری که به طور کلّی این پرده حیاء از بین رفت، اینجا است که «نفس امّاره به سوء» فرمانده کل در درون می‎شود، سلطه کامل پیدا می‎کند.

دیگر این شخص از نظر واقعی انسان نیست، چون عقل عملی سرکوب شد و از بین رفت، بُعد الهی از بین رفت.اینجا است که در درون، نفس امّاره بالسوء همه کاره است.

اقسام حیاء

۱-حیاء من النفس

گفتیم انسان مجموعه‎ای از قوای شهوت و غضب و عقل عملی و نظری و وهم است. انسان این‎طوری است که خودش از خودش خجالت می‎کشد که حتی در محاورات عرفی ما هم هست. امر قبیحی که از او سر زد و بعد سر عقل آمد، عقلش او را نکوهش می‎کند. این همان نفس لوّامه است. اینها را در همین بحث حیا گفتم. خودش خودش را سرزنش می‎کند.

لذا ما حیایی داریم که «حیاء من النفس» است. اینهایی که می‎گویم همه‎اش معارف ما است. روایت از علی(علیه‎السلام) است که فرمودند: «حیاء الرجل من نفسه ثمره الإیمان»

من تمام المروه ان تستحیی من نفسک (غررالحکم، ص۲۳۶)

احسن الحیاءاستحیاؤک من نفسک (غررالحکم، ص۲۵۷)

غایه الحیاءان یستحیی المرءمن نفسه (غررالحکم، ص۲۳۶)

پس قسم اوّل حیا از مردم «من الخلق» است و قسم دوم؛ «حیا من النفس» است. اینها که من گفتم برجسته‎تر بود. انسان خلافی می‎کند و دیگری ایستاده است او را می بیند و انسان شرمنده می‎شود یا کسی نیست خودم هستم امّا من خودم از خودم خجالت می‎کشم، البته تا وقتی که هنوز مسخ نشدم. به این می‎گویند «حیا من النفس».

۲-حیاء من الناس من الخلق

یعنی در مرئی و منظر مردم عملی صورت می‎گیرد. عامل یک انسان است و شاهد هم یک انسان دیگر است که دارد می‎بیند عمل قبیح از کسی سر می‎زند.گاه حیاء نمیکند

ما در روایاتمان داریم، چون روایات متعدد است من یکی را به عنوان نمونه می‎خوانم، روایت از علی(علیه‎السلام) است که حضرت فرمود: «شر الأشرار من لا یستحیی من الناس»( غررالحکم، ص۲۵۷) یعنی اگر بخواهیم انسان‎ها را دسته‎بندی کنیم و بگوییم یک دسته اشرار هستند، در برجسته‎ترین آنها از نظر شرارت آن شخصی است که از مردم خجالت نکشد؛ بدترین اشرار کسی است که از مردم حیا نکند

  1. دو  ناظر بیرونی و غیر مشهود

این دیگر جنبه اعتقادی است. اینجا بحث، بحث ایمانی است. دو فرشته ناظر اعمال ما هستند

کسی که مدعی است مسلمان هستم، کسی که مدعی است مؤمن هستم، کسی که می‎گوید من به قرآن اعتقاد دارم که کلام الله است، در قرآن این آیه را داریم: «اإِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ الْیَمینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعیدٌ ؛ ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتید»،     سوره ق، آیات ۱۷و ۱۸

یعنی دو تا فرشته انسان را فرا می‎گیرد، یکی طرف راست، یکی طرف چپ، نگاه‎بانانی آماده و مهیّا هستند، مواظب هستند که هرچه بگویی و هرچه بکنی آنها را ثبت میکنند.

بعد هم می‎فرماید اینها هیچ چیز را از ذهن‎شان بیرون نمی‎ریزند، اصلاً هیچ چیزی را فروگذار هم نمی‎کنند. اینها به تعبیر ما مأمورهای ثبت اعمال هستند، اینها احاطه بر انسان دارند و تا نبینند نمی‎نگارند، باید کار را ببینند و بنویسند. برای این که در این شبهه‎ای نکنید این آیه را خواندم.

از این فرشته‎ها باید خجالت کشید!روایتی است که پیامبر می‎فرماید: «قال رسول‎الله(صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) لیستحیی احدکم من ملکیه الذَینِ معه کما یستحیی من رجلین صالحین من جیرانه و هما معه باللیل و النهار» پیغمبر اکرم فرمود: از این دو تا فرشته‎هایی که با شما هستند خجالت بکشید همان‎طور که از دو تا آدم شایسته از همسایه‎ها که با آنها رودربایستی دارید و خجالت می‎کشید که نکند آبرویتان برود. هم همسایه چپ دارید و هم همسایه راست دارید. «و هما معه بالیل و النهار» این دو فرشته شب و روز رهایتان نمی‎کنند، از این دو تا خجالت بکشید.

مشروح خطبه دوم:

خطیب محترم جمعه پس ازتوصیه به تقوا به مناسبتهای هفته پرداختند:

روایتی از سُماعه است که نقل می‎کند: «عن ابی عبدالله(علیه‎السلام) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ مَا لَکُمْ تَسُوءُونَ رَسُولَ اللَّهِ؟!» حضرت رو کرد گفت: چرا شماها پیغمبر را ناراحت می‎کنید؟ معلوم می شود که جمعیّتی نشسته بودند، چون خطابی که حضرت می‎کند به جمع می‎کند، «ما لکم». برای چه شماها این‎قدر پیغمبر را اذیت می‎کنید؟ «فَقَالَ رَجُلٌ» یکی بلند شد گفت: «کَیْفَ نَسُوؤُهُ؟» چطوری ما حضرت را اذیت می‎کنیم؟ «فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُونَ» شما نمی‎دانید؟ «أَنَّ أَعْمَالَکُمْ تُعْرَضُ عَلَیْهِ» شما نمی‎دانید اعمال شما به پیغمبر عرضه می شود؟ «فَإِذَا رَأَى فِیهَا مَعْصِیَهً» وقتی می‎بیند که شما معصیت کرده‏اید «سَاءَهُ ذَلِکَ» ناراحت می شود. «فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ» پیغمبر را اذیت نکنید. «وَ سُرُّوهُ  [     الکافی، ج۱، ص۲۱۹]  خوشحالش کنید. یعنی از او اطاعت کنید، معصیت نکیند، پیغمبر را اذیت نکنید.

اما مناسبتها ی هفته آینده:

روز جهانی مسجد
با عنایت به جایگاه محوری مسجد به‏ عنوان کانون حیات طیبه در نظام اجتماعی اسلام از یکسو و لزوم ثبت اقدام خبیثانه رژیم منفور صهیونیستی در به آتش کشیدن مسجد الاقصی در حافظه تاریخی ملل آزاده جهان از سوی دیگر و گرامیداشت «روز جهانی مسجد» که امسال با شعار «مسجد، محور وحدت امت مسلمان» نام‏گذاری شده است، لازم است که از این مناسبت جهانی برای جریان‏سازی و آگاهی‏بخشی عموم مردم در خصوص پیروی تروریست‏های تکفیری از خوی اسلام‏ستیزی صهیونیستها در پس نقاب اختلاف‏افکنی مذهبی میان مسلمانان، تخریب مساجد و مظاهر توحیدی و آمال و آرزوهای شوم ایشان بهره ‏برداری کنیم.

مسجد، همواره نقش وحدت آفرینی را در جامعه اسلامی ایفا کرده است و اگر مسجدی چنین نقشی نداشت، مورد سرزنش پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم قرار می گرفت. مسجد ضرار، نمونه ای از این مسجد است که منافقان با هدف تفرقه انداختن میان مسلمانان ساختند و پیامبر به فرمان خداوند، مؤمنان را از حضور در این مسجد نهی فرمود.

دشمنان دین خدا، پیوسته در کمینند تا با دامن زدن به اختلاف ها و ایجاد تفرقه، یک پارچگی مسلمانان را از بین ببرند و راه نفوذ و تسلط خود را به درون آنها باز کنند.

سالروز ولادت با سعادت امام رضا(ع)

مسلمان شدن خانوادگی مهندس نروژی

جاهای مختلف رو بازدید کرد یکی ازآن مکانها حرم امام رضا بودآمد صحن انقلاب نگاهش به پنجره فولاد افتاد یک مرتبه کنار پنجرۀ فولاد ایستاد! با تعجب ازم پرسید: چرا اینا با طناب گردنشونو به اون پنجره بستن؟  گفتند:ما ایرانی‌ها خودمونو غلام درگاه امام رضا می‌دونیم و از ایشون برای بیماری‌های لاعلاج، گرفتاری‌ها و دردهامون شفا می‌خواییم! یک مرتبه گفت: برو برای منم طناب بیار! با تعجب گفتم: آقا یعنی شما هم به امام ما اعتقاد دارید؟گفت نمی شناسمش ولی ضرر که نداره! اگه حاجتمو نده من ضرری نمی کنم ولی احتمال هم داره که حاجتمو بده.

نشست و های های گریه کرد، درست مثل کسی که امام رضا را می شناسه!عاجزانه چشم دوخته بود به پنجره! حدود یک ساعت گذشت و مهندس همچنان اشک می‌ریخت، تا اینکه موبایلش زنگ خورد، خانومش بود، با شنیدن خبر شفا پیدا کردن پسرش، شدت گریه اش بیشتر شد! خانومش براش تعریف کرد که شخصی به نام  رضا آمده در خونه گفته از طرف شوهر شما آمدم تا بچتون را ببینم! بعد دستی رو سر بچه کشیده و رفته! این رضا کیست؟ بچمون را خوب کرده! نیستی ببینی باور نکردنیه! داره راه می ره!اگه اون جا اون آقا را می بینیش ازش حسابی تشکر کن! …و همین بهانه‌ای شد که مهندس، به همراه همسر و پسرش مسلمان شدند!

دریای کرم، لطف و صفا، ضامن آهوست           او دست نبی،دست علی، خود اوست

 

اشاره ای کوتاه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و اتحادیه ی رادیو و تلویزیون های اسلامی که درهفته ی گذشته برگزارشد

دو محور اصلی سخنان معظم له در توصیه هایی به مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و اتحادیه ی رادیو و تلویزیون های اسلامی بود که در هر بخش ایشان به برخی از مهم ترین مسائل کنونی جهان اسلام در آن زمینه اشاره کردند. اما آنچه بیش از همه در این سخنرانی باید مرکز توجه قرار گیرد، آن است که رهبر معظم انقلاب اسلامی دو برنامه اختلاف افکنی و نفوذ را سیاست های استکبار جهانی برای منطقه غرب آسیا معرفی کردند و با بیان این که آمریکا در رأس نظام استکباری عالم که دشمن حقیقی اسلام و ملت های مسلمان است، تلاش دارد که از طرق مختلف در ایران اسلامی و کل منطقه نفوذ بیابد و مهم ترین وظیفه همه ما در شرایط کنونی، شناخت برنامه و سیاست دشمن و مقابله با آن است.

وظیفه اصلی امروز ما: شناخت نقشه استکبار و مبارزه با آن. که درهمین زمینه به دو برنامه اصلی استکبار در منطقه غرب آسیااشاره کردند که ایجاد اختلاف و نفوذ است

روشهای مبارزه استکبار با جهان اسلام با گذشته تغییر یافته؛ درگذشته با روش آشکار به جنگ اسلام می رفتند و لذا دشمن در یک جبهه قرار می گرفت و امت اسلامی با همه طوایف و مذاهب خود در جبهه ای دیگر؛ و اکنون روش دیگری را انتخاب کرده اند.

هدف اصلی دشمن از بین بردن هویت اسلامی بود اما در برابر همبستگی مسلمانان دچار هراس شد؛ اما اینک با بهره گیری از امپراطوری رسانه ای و برانگیختن اختلافات قومی و مذهبی سعی دارد به جهان اسلام ضربه بزند.

این در حالی است که مشترکات بین مسلمین بسیار بیشتر از اختلافات است و کشورهای غربی علی رغم این که اشترکاتشان بسیار کمتر از مسلمانان است باهم متحد شده و دارای اتحادیه هایی مثل اتحادیه اروپا هستند.

بروز اختلاف میان مسلمانان، طبعاً باعث می شود همت، نیرو و انگیزه های آنان صرف دعواهای داخلی شود و به دشمنان بزرگ و اصلی خود توجهی نکنند و این، همان هدفی است که استعمار و استکبار، برای آن، برنامه ریزی کرده است.

محوردوم:فرمودند:آمریکا مصداق عینی و اتم استکبار و دشمن اصلی اسلام و مسلمین است.

دشمن‌شناسی و درست عمل کردن در برابر دشمن شرط لازم برای موفقیت یک فرد،‌ جامعه و امت است. در موضوع دشمن‌شناسی، شناخت دشمنان اصلی بشریت، انسانیت، مؤمنین و اسلام ناب محمدی(ص)، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

لذابا پرورش گروه‌های افراطی نظیر داعش و النصره با هزینه مسلمانان و استفاده از خود مسلمانان این گروها را به جان مسلمانان انداخته است و مسلمان کشی می‌کند.

دشمنان در تلاشند اسلام را در عرصه جهانی چهره‌ای خونریز و خشن معرفی و مردم جهان را نسبت به اسلام بدبین کنند که باید با حفظ اتحاد و همفکری علما ، برنامه‌ای برای برگرداندن فتنه دشمنان به خودشان داشته باشیم.

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --