اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ برای کشورمااست.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه: امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ برای کشورمااست.

مشروح خطبه های نمازجمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ۱۳۹۴/۰۸/۲۲با حضوراقشارمختلف مردم.

عناوین خطبه اول:

۱-خطبه حضرت امام سجاد(علیه السلام)درشام

عناوین خطبه دوم

۱-نمونه جامع ازعلامه حلی علامه طباطبایی هستند.

۲-امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ برای کشورمااست.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم

 بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

2Q==

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.

اهل بیت(ع) در اول ماه صفر سال ۶۱ هجری در شرایط خاص وارد شهر شام شدند.
شهر شام با شهر کوفه کاملاً متفاوت بود ، مردم کوفه اهل بیت را می شناختند ، خطبه های علی(ع) را شنیده بودند، پای درس زینب کبری نشسته بودند اما شهر شام شهری بود که معاویه چهل سال در این شهر برضد علی(ع) تبلیغ کرد، بچه ها با بغض و کینه علی(ع) بزرگ شده بودند ، شناختی از اهل بیت(ع) نداشتند ، از این رو مسئولیت امام سجاد(ع) بسیار سنگین بود.
هنگامی که امام سجاد(ع) و همراهان به عنوان اسیر وارد مجلس یزید شدند ، یزید دستور داد سر امام حسین(ع) بالای نیزه جلوی چشمان اهل بیت(ع) قراردهند و همه جا را آذین بسته و شادی کنند، آنگاه در حضور مردم به یک خطیب مزدور شامی دستور داد تا بالای منبر برود و آنچه خواست نسبت به علی(ع) و امام حسین(ع) بدگوئی کند ، خطیب بالای منبر رفت هر چه توانست در مدح معاویه و یزید و در مذمت علی(ع) و امام حسین(ع) سخن گفت.
امام سجاد(ع) از همان پائین منبر بلند شد و فریاد زد :وَ یلَکَ اَیَهّاَ الخاطِب اِشتَرَیتَ مَرضاه الَمخلوُقِ بِسَخَطِ الخالِق فَتَبَوَّءَ مَقعَدَکَ مِنَ النّار ، وای بر تو ای گوینده آیا تو رضایت مخلوق را با خشم پروردگار خریدی ، برای رضایت یزید خشم خدا را بدست آوردی پس جایگاهت در آتش جهنم است. این سخن امام(ع) چنان اثر گذاشت که خطیب به لکنت زبان افتاد و خاموش شد.
آنگاه امام سجاد(ع) به یزید فرمود : اجازه بده تا بالای این چوب ها بروم و سخنانی بگویم که در آن خشنودی خدا باشد و برای حاضران موجب اجر و پاداش گردد.
در این سخنان امام سجاد(ع) هم یزید و هم خطیب را منکوب کرد، یزید را با تقاضای سخنرانی ، و خطیب را با گفتن ترجیح رضای مخلوق بر خشم خالق و مردم را نیز آگاه کرد که پای سخنی بنشینند که اجر و ثواب داشته باشد، یزید این تقاضا را رد کرد ولی حاضران گفتند : اجازه بده تا او بالای منبر برود

شاید ما از او چیزی بشنویم، یزید گفت : اگر او بالای منبر برود پائین نمی آید مگر این که آل ابی سفیان را رسوا کند.شخصی گفت : ای یزید ، این شخص بیمار و شکست خورده است ، بگذار هرچه می خواهد بگوید ،
اهمیتی ندارد. یزید به او گفت:اِنهَ مِنْ اَهْلِ بَیْتٍ قَدْ زَقُّواْلعِلْمَ زَقّاً.این شخص از اهل بیت(ع) است، آنان علم و کمال را با تمام وجود چشیده اند.مردم اصرار کردند که یزید اجازه بدهد تا این که یزید به ناچار اجازه داد.تا اینکه شرایط برای سخنرانی آماده شد.
v خطبه امام سجاد(ع)
امام سجاد(ع) بالای منبر رفت و از فرصت استفاده کرد، پس از حمد و ثناء الهی گفت:
اَیُّهاَ الناس اُعْطینا سِتًا و فُضِلنا بِسَعْ ، اُعْطیناَ اْلعِلْمَ وَ اْلحِلْمَ وَ السَّماحَهَ وَالْفَصاحَهَ وَالشُجاعَهَ وَاْلمَحبّه فی قُلوُبِ اْلمؤمِنین. ای مردم خداوند به ما علم ،حلم و بردباری ، جود ،سخاوت ، فصاحت (یعنی خوب حرف زدن ، زیبا حرف زدن) شجاعت و دلاوری و محبت و دوستی در قلب های مؤمنان را داده است.
برترین صفت انسانی و الهی همین شش صفت هستند که ریشه و سرچشمه حکمت به شمار می آیند. در این صفات اهل بیت(ع) را با هیچ کسی نمی توان مقایسه کرد، این صفات امتیاز منحصر به فرد آنها و دلیل بر صلاحیت و شایستگی آنان بر خلافت و رهبری است.
صفات اهل بیت(ع)
۱- علم : اولین شرط امامت و خلافت علم و دانش است، ائمه(ع) باب علم هستند و علم الکتاب در نزد آنها است
۲- حلم و بردباری : خلافت و رهبری نیازمند به سعه صدر و حلم و بردباری است ، حاکم اسلامی با حلم و بردباری می توانند سنگینی تمام مشکلات و گرفتاری ها را به دوش بکشند ، اهل بیت(ع) مظهر حلم و بردباری اند همچنانکه دشمن آنان ولید اعتراف کرده و گفته حلم و بردباری امام حسن(ع) با کوه برابری می کرد.
۳- سخاوت : از وظایف مهم حکومت اسلامی رسیدگی به فقرا و نیازمندان است برای این کار نیازمند به سخاوت ، انفاق و بخشش است تمام همت اهل بیت(ع) توجه به فقراء بوده است به عنوان نمونه : سخی ترین مردم علی(ع) بود که حتی در حال نماز از فقراء غافل نبود تا جائی که که آیه ولایت در شأن او نازل شد :
إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاهَ وَ هُم راکِعُونَ.جز این نیست که ولى شما خداست و رسول او و آنان که ایمان آورده‏اند، همان ایمان آورندگانى که اقامه نماز و اداى زکات مى‏کنند در حالى که در رکوع نمازند.

۴- شجاعت : لازمه مسؤلیت رهبری شجاعت، صلابت و ایستادگی در برابر ظالمان و زورگویان و متجاوزان است ، حاکم نباید ترسو باشد. ائمه(ع) در این صفت نیز سرآمد روزگار بودند هم چنانکه گفته شد: هیچ کس شجاعت علی(ع) و امام حسین(ع) را نداشت ، آنان اشجع الناس بودند.
۵- فصاحت : داشتن فصاحت و بلاغت در کلام برای حاکم اسلامی یک ضرورت است تا جائی که حضرت موسی در انجام رسالت خود از خداوند درخواست کرد :
رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِّن لِّسَانِی ،امام سجاد(ع) به داشتن صفت فصاحت اشاره می کند که هیچ کس مانند اهل بیت(ع) فصیح نبودند.
در فصاحت نهج البلاغه علی(ع) به عنوان اخ القرآن و صحیفه سجادیه به عنوان اخت القرآن بهترین گواه است ۶- محبت : رابطه امت با امام باید رابطه صمیمی ، مرید و مراد و عاشق و معشوق باشد ، باید حاکم اسلامی آن چنان محبوب دلها باشد تا امت در راه پیشبرد اهداف اسلام و حکومت اسلامی جانفشانی و ایثار کند ، ائمه(ع) محبوب دل ها بودند همچنانکه خدای متعال در قرآن : محبت به اهل بیت(ع) را اجر رسالت برشمرده شده است و فرمود : قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربى .
امام سجاد(ع) با برشمردن این صفات برای اهل بیت(ع) به یزید فهماندندکه از اینگونه ویژگی ها برخوردار نیست و شایستگی خلافت ندارد.

مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم را وشمانمازگزاران عزیز رادرابتدای خطبه دوم هم توصیه میکنم به تقوای الهی!!

یکشنبه۳ صفر ولادت حضرت امام محمد باقر(ع) به روایتی (۵۷ ه.ق)

باتوجه به اینکه فرصت بسیارکوتاه است ضمن عرض تسلیت به ذکرروایتی از امام محمد باقرعلیه السلام بسنده می کنم:

لا فضیله کـالجهاد, و لاجهاد کمجـاهــده الهوى.(تحف العقول:ص۲۸۷)
فضیلتـى چـون جهاد نیست , و جهادى چـون مبـارزه بـا هـواى نفـس نیست.

ارتحال ملکوتی مفسر بزرگ، علامه آیت الله سیدمحمدحسین طباطبایی(ره)(۱۳۶۰ ه.ش/ ۱۸ محرم ۱۴۰۲ ه.ق) – روز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)وروز کتاب و کتابخوانی و کتابدار (آغاز هفته کتاب)

درسال ۱۲۸۱درتیریزچشم به جهان گشودند ودر۲۳سالگی به نجف مهاجرت کردند و۱۱سالازمحضر علمای نامدارآن عصربهره مندشدندودردورشته تفسیر وفلسفه به مقام شامخی نائل شدندبه طوری که میتوانیم ادعا کنیم دراین زمان نمونه جامع ازعلامه حلی همین شخصیت بزرگوارهستند.

اززبان شاگردان اونقل شده که دکتراورا ازمطالعه منع کردند اما فرمودند :مطالعه نکردن وبی کاربودن ازمرگ هم بدتراست لذا بعدازمنع دکتر۲۰جلدازالمیزان رانوشتندواین افتخاررابرای عالم اسلام وتشیع ازخودبه جاگذاشتتند.

این روزروز کتاب وکتاب خوانی است که ان شاءالله همه بتوانیم با این ابزاررشد وکمال یعنی کتاب ارتباط صمیمی داشته باشیم .

اشاره ای به سخنان مقام معظم رهبری دردبدار به رؤسای دانشگاهها داشته باشم

مقام معظم رهبری درسخنان خودنکات مهمی را فرمودند که بنده به یک نکته اشاره میکنم:

مقام معظم رهبری به تغییر روشهای استعماری در دوره کنونی اشاره کردند وفرمودند: سلطه‌گران اکنون به دنبال این هستند که تفکر عناصر فعال، هوشمند و نخبه یک کشور را به نحوی تغییر دهند که این عناصر، اهداف آنان را برآورده کنند.

نمازگزاران عزیز این تغییر تفکرازچه راهی برای دشمن میسر است؟؟!!قطع بدانیم دشمن تلاش میکند ازراه نفوذبه این هدف خودبرسدامروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای کشورما؛وآنها هم دنبال میکنند

فراوانی تکرار این موضوع در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نشان دهنده آن است که ایشان می خواهند یک آگاهی کلی را در این زمینه در مردم و مسئولین به وجود آورده؛ برای جامعه در این زمینه ذهنیت سازی کنند. طبیعتاً حساس شدن جامعه به این مسئله می تواند خود سدی در برابر نفوذ دشمن در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … ایجاد کند.

البته این واقعیت وجود دارد که از نظر رهبر انقلاب، نفوذ فرهنگی دارای اولویت بوده می تواند از همه اقسام نفوذ خطرناک تر باشد و طبیعتاً باید اولویت بیشتری برای مقابله با آن قائل شد.

که درهمین دیدارهم تأکید فرمودند که دردانشگاهها به مسائل فرهنگی توجه ویژه شود فقط به کنسرت واوردوهها اکتفانشودچرا کهحساسیت داشتن به نفوذ فرهنگی از این جهت مطرح می شود که در صورت اجرایی شدن آن، در واقع زمینه نفوذ در تمامی جبهه های دیگر انقلاب اسلامی نیز فراهم می شود و زمانی که دشمن توانست از راه نفوذ فرهنگی سبک زندگی مردم را تغییر دهد، خود به خود راهش را برای نفوذ در حوزه های دیگر نیز فراهم کرده، با مشکل زیادی در این مسیر روبرو نخواهد بود.

لذا فرمودند:کار فرهنگی صحیح این است که انسان مؤمن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمانها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --