اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: جامعه امروزمادرمحورهای مختلف می‌تواند از حضرت زینب(س) درس بیاموزد

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: جامعه امروزمادرمحورهای مختلف می‌تواند از حضرت زینب(س) درس بیاموزد

نمازپرصلابت جمعهاینهفته ۱۱/۰۲/۱۳۹۴درمسجدحضرت ابالفضل (ع)وباحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خودبااشاره به وفات حضرت زینب گفتند:جامعه امروز ما در چند محور می‌تواند از حضرت زینب(سلام الله علیها) درس بیاموزد که نخستین محور، عبادت وی است که حتی در بحرانی‌ترین شرایط نیز ترک نشد.ویژگی دیگر حضرت زینب(سلام الله علیها) شجاعت و شهامت وی است که در میان زنان این ویژگی زینب(سلام الله علیها) بسیار شاخص و بارز بود

##############################################

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم

images

عبادالله و نفسی بِتَقوی الله فان خیر الزاد التقوی

امام جمعه محترم در خطبه اول پس  ازتوصیه به تقوا باتوجه به ولادت حضرتامیربه ذکرفضائلی ازعلی(ع)پرداخت وگفت:یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترینجلوه‌های شجاعت امیرالمؤمنی علی(ع) “شجاعت در اجرای عدالت” است. این موضوع،خود دارای شاخه‌های مختلفی است که یکی از آنها “شجاعت در مبارزه با سارقیناز بیت‌المال مسلمین” می‌باشد. حضرت امیرالمومنین علی(ع)‌ در همه ارزش‌هااز جمله شجاعت، الگوی کامل جامعه ما خصوصاًمسؤلین است.نبی‌اکرم(ص) چندبار به مناسبت‌هایی بیعت گرفت، یکی از این بیعتها که شایداز همه هم سخت‌تر بود،‌ بیعه‌الشجره در ماجرای حدیبیه است. وقتی که کار،سخت شد، پیغمبراکرم آن هزار و چندصدنفری را که اطرافش بودند،‌ جمعکردوفرمودند: از شما بر مرگ، بیعت می‌گیرم، باید فرار نکنید، این قدربجنگید تا پیروز، یا کشته بشوید. بیعتی که در هیچ جای دیگر دیده نمیشودچنینبیعتی از مسلمانها گرفته باشد. خوب،‌ در میان آن جمعیت، همه جور آدمی بود،آدمهای سست ایمان،ضعیف الایمان متوسط ،قوی .. اولین کسی که بلند شد و گفت:یا رسول‌الله، بیعت می‌کنم، (حضرت علی علیه‌السلام) بود! یک جوان بیست وچند ساله، دستش را دراز کرد و گفت: با تو بر مرگ، ‌بیعت می‌کنم. بعد از آنحضرت، دیگر مسلمانها شجاعت پیداکردند و یکی پس از دیگری بیعت کردند. آنهاییهم که دلشان نمی‌خواست،‌ مجبور شدند و بیعت کردند.

لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَالشَّجَرَهِ فَعَلِمَ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّکِینَهَعَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِیبًا”به راستى خدا هنگامى کهمؤمنان زیر آن درخت با تو بیعت مى‏کردند از آنان خشنود شد و آنچه دردلهایشان بود بازشناخت و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پیروزى نزدیکى به آنهاپاداش داد (سوره فتح، آیه ??) این، شجاعت است.در حکومت پنج ساله خود،منطق

علی(ع)همین است. ازروزی که بااوبیعت کردند رفتارعلی(ع)همین است. دربارهقطایعی که قبل از این بزرگوار، به این و آن داده شده بود، فرمود: “والله لووجدته تزوج به النساء ملک به الاماء”( همان منبع، خطبه ??)، چه و چه، بهخدا اگر ببینم این پولهایی که قبل از من،‌ به ناحق به کسانی داده شده است،‌مهر زن قرار داده‌اید، ازدواج کرده‌اید، کنیز خریده‌اید، ملاحظه نمی‌کنم،همه آنها را بر می‌گردانم! و شروع کرد به اقدام و آن دشمنیها به وجود آمد!شجاعت از این بالاتر؟! در مقابل لجوجترین افراد،‌ شجاعانه ایستاد. در مقابلکسانی که نام و نشان در جامعه اسلامی داشتند، شجاعانه ایستاد. در مقابلثروت انباشته‌ی در شام که می‌توانست دهها هزار سرباز جنگجو را در مقابل اوبه صف آرایی وادار کند، شجاعانه ایستاد. وقتی راه خدا را تشخیص داد،‌ هیچملاحظه‌ای از هیچ کس نکرد. این شجاعت است. در مقابل خویشاوندان خود ملاحظهنکرد.گفتن اینها واقعا آسان است، ولی عمل کردن اینها خیلی سخت و خیلی عظیماست.

داستان عقیل و حدیده محمات (آهنداغ) را بیان مى کند و نمونه اى از عدل و داد خود را که شاید در تاریخجهان نظیر نداشته باشد، شرح مى دهد و مى فرماید:وَاللّهِ لَقَدْ رَأَیْتُ عَقِیلاً وَ قَدْ أَمْلَقَ حَتَّى اسْتَمَاحَنِیمِنْ بُرِّکُمْ صَاعاً، وَ رَأَیْتُ صِبْیَانَهُ شُعْثَ الشُّعُورِ، غُبْرَالاَْلْوَانِ مِنْ فَقْرِهِمْ، کَأَنَّما سُوِّدَتْ وُجُوهُهُمْبِالْعِظْلِمِ، وَ عَاوَدَنِی مُؤَکِّداً، وَ کَرَّرَ عَلَیَّ الْقَوْلَمُرَدِّداً، فَأَصْغَیْتُ إِلَیْهِ سَمْعِی، فَظَنَّ أَنِّی أَبِیعُهُدِینِی، وَأَتَّبِعُ قِیَادَهُ مُفَارِقاً طَرِیقَتِی، فَأَحْمَیْتُ لَهُحَدِیدَهً، ثُمَّ أَدْنَیْتُهَا مِنْ جِسْمِهِ لِیَعْتَبِرَ بِهَا، فَضَجَّضَجِیجَ ذِی دَنَف مِنْ أَلَمِهَا، وَ کادَ أَنْ یَحْتَرِقَ مِنْمِیْسَمِهَا، فَقُلْتُ لَهُ: ثَکِلَتْکَ الثَّوَاکِلُ، یَا عَقِیلُ!أَتَئِنُّ مِنْ حَدِیدَه أَحْمَاهَا إِنْسَانُهَا لِلَعِبِهِ، وَتَجُرُّنِی إِلَى نَار سَجَرَهَا جَبَّارُهَا لِغَضَبِهِ! أتَئِنُّ مِنَالاَْذَى وَ لاَ أَئِنُّ مِنْ لَظىً«( نهج ابلاغه /خطبه/???)به خداسوگند (برادرم) عقیل را دیدم که فقیر شده بود و از من درخواست کرد یک صاعحدود سه کیلو) از گندم بیت المال شما را به او ببخشم کودکانش را دیدم کهبر اثر فقر موهایشان پریشان و رنگ صورتشان دگرگون شده بود گویى صورتشان رابا نیل به رنگ تیره درآورده بودندعقیل مکرر به من مراجعه و سخنش را چند بارتکرار نمود، من خاموش بودم و به سخنانش گوش فرا مى دادم، گمان کرد من دینمرا به او مى فروشم و به دلخواه او گام بر مى دارم و از راه و رسم خویش جدامى شومبه یقین این کار با عدالتاسلامى و روح بلند امام(علیه السلام) سازگار نبود، لذا براى اینکه عقیل دستاز تکرار بردارد و به حق خود از بیت المال قانع گردد، امام(علیهالسلام)تدبیرى اندیشید که عملا به او ثابت کند پایان ظلم و ستم به کجامى انجامد، لذا در ادامه سخن مى فرماید: «من قطعه آهنى را براى او در آتش

داغ کردم. سپس آن را به بدنش نزدیک ساختم تا با آن آهن سوزان عبرت گیرد (واز آتش آخرت که با آن قابل مقایسه نیست بپرهیزدناگهان ناله اى همچون بیمارىکه از شدت درد به خود مى پیچد و مى نالد سر داد و نزدیک بود از حرارت آنبسوزدبه او گفتم: اى عقیل! عزاداران همچون مادران فرزند مرده، به عزاى توبنشینند و گریه سر دهند. آیا از قطعه آهنى که انسانى آن را به صورت بازیچهداغ کرده، ناله مى کنى; امّا مرا به سوى آتشى مى کشانى که خداوند جبّار آنرا با شعله خشم و غضبش برافروخته است. تو از این رنج مختصر مى نالى، من ازآن شعله هاى سوزان ننالماین داستان در آن محیط در همهجا پیچید و حتى از بعضى از روایات استفاده مى شود که به گوش معاویه در شامهم رسید و بسیارى از خفتگان را از خواب غفلت بیدار کرد و نشان داد دورانحاتم بخشى عثمان از بیت المال مسلمین به اقوام و خویشاوندان و افراد موردنظر، پایان یافته است. هنگامى که امام(علیه السلام)نسبت به برادرش در برابرتقاضاى کوچکى که برخلاف عدالت بوده چنین کند همگان باید حساب خود را برسندو هرگز تقاضاى امتیاز و رانت خوارى نسبت به بیت المال از محضر آن حضرتنداشته باشند.

 (قرائت سوره مبارکه کوثر)

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

مشروح خطبه دوم:

باتوجه به میلادامیرالمؤمنین علی (ع)درهفته آینده باذکرفرازی ازخطبه ۱۹۱خودونمازگزاران را به تقوا سفارش نمودند  فصونوها و تصونوا بها؛ تقوا را نگه دارید و خود را به وسیله تقوا حفظ کنید»

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

درخطبه دوم به چند مطلب اشاره میکنم:

جمعه۱۱ اردیبهشت۱۲ رجب روز جهانى کار و کارگر

 درفرهنگ اسلام، هرگونه تلاش و فعالیت که بازدهى مثبتى در پى دارد، کارنامیده مى‏شود. کار و تلاش، جوهره و وظیفه هر انسان است. خداوند در قرآنفرموده: «او خدایى است که شما را از خاک بیافرید و به آبادساختن جهانگماشت». از دیدگاه اسلام، کار عبادت است و سعى براى کسب روزى نه تنهدنیاپرستى نیست، بلکه جهاد در راه خداوند سبحان محسوب مى‏شود. امام کاظم(عدراین‏باره مى‏فرمایند: «هر کس که روزى خود را از راه حلال به‏دست آورد تاخود و خانواده‏اش را تأمین کند، همانند مجاهد در راه خداست»

تاکنونجامعه کارگری در تمامی عرصه های مختلف سربلند بیرون آمده و نمونه بارز آندر هشت سال دفاع مقدس است که کارگران دوشادوش سایر رزمندگان به دفاع اایران اسلامی پرداختند و برخی از آنان در زیر آتش توپخانه دشمن دست ازتولید بر نداشتند و به جهانیان ثابت کردند که ما می توانیمکارگرانبا روحیه جهادی خود ثابت کرده اند که تحریم ها کارساز نیست،چراکه کارگرانامروز، جان برکفان دیروز خط مقدم جبهه ایثار و مقاومت هستند و در این راستابه خوبی می دانند که چگونه بر مشکلات موجود فایق آیند

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

شنبه۱۲ اردیبهشت۱۳ رجب فرخنده میلاد حضرت امیرالمؤمنین على بن ابیطالب(ع) (۱۰ سال قبل از بعثت)

پیامبر (ص) ، علی (ع) را به سوره توحید تشبیه کرده است:

یعنی اگر کسی سه بار «قل هو الله » را بخواند انگار یک ختم قرآن خوانده یعنی یک«قل هو الله » ثواب یک سوم قرآن و دو«قل هو الله » ثواب دو سوم قرآن و سه«قل هو الله » ثواب کل قرآن را دارد.

پیامبر (ص) فرمود: یا علی مثل تو مثل «قل هو الله » است که هر که تو را با قلب دوست داشته باشد یک سوم دین را دارد و هرکس هم قلبا و هم زبانا تو را دوست داشته باشد دو سوم ایمانش کامل است و هرکس هم با قلبش و هم با زبانش و هم در عملش پیرو تو باشد ایمان او کامل است .

یعنی اگر دیانت و سیاست و اقتصاد خود را با دیانت و سیاست و اقتصاد حضرت علی (ع) تنظیم کنیم ایمان ما کامل است.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

آغاز ایام البیض (اعتکاف)

اعتکاف در مسجد، براى یک مسلمان، فرصتى است تا براى مدتى از جامعه و مردم منقطع شود و به درون خود روى  آورد. اعتکاف کننده در فضاى روحانى مسجد و دوران اعتکاف فرصت مى یابد با معبود خویش هرچه بیشتر انس بگیرد و پیوندش را با مبدأ هستى استوار نماید.

ماه رجب ماه صفا دادن به دل و طراوت بخشیدن به جان است .ماه توسل ، خشوع،ذکر ، توبه و خودسازی است.پیامبر (ص) می فرماید: « مَنِ اعْتَکَفَ یَوْماً ابْتِغاءَ وَجْهَ اللهِ عَزَّ وَ جَلّ جَعَلَ اللهُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النّارِ ثَلاثَهِ خَنادق » کسی که برای رضای خدا معتکف شود بین او و جهنم سه خندق فاصله می افتد.

در روایت دیگری می فرماید:« مَنِ اعتَکَفَ إیمانا وَ احتِسابا غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ »هرکس از روی ایمان و حسابگری معتکف شود گناهان گذشته او بخشیده می شود.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

شهادت علامه استاد مرتضى مطهرى (۱۳۵۸ ه.ش)و روز معلم

معلم یعنى کسى که در دل انسان، یک چراغى را روشن مى کند و او را از جهالت به دانایى و معرفتى رهنمون مى شود، این معناى معلم است. این بزرگترین چیزى است که در حیات انسان قابل تصور است.

نمونه آن، معلم شهید عزیز ما، یعنى شهید مطهرى است که با دانش خود، با فکر عمیق و نیرومند خود، ابعادى از مسائل اسلامى را در بخشهاى مختلف حلاجى کرد، بررسى کرد، روشن کرد و در خلال دهها کتابِ با ارزش، این ها را در اختیار ما قرار داد؛ چراغى است که این مرد بزرگ در ذهن ما و در دل ما روشن کرده است.

معلم عزیز بداند شغل او فقط تعلیم نیست؛ یا به تعبیرى فقط تعلیمِ مطالب کتاب و دانشِ در دست اجرا نیست. معلم، هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکّر و کار تفکّر را

بیاموزد، هم رفتار و اخلاق آموزى در کار او باشد.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

دوشنبه۱۴ اردیبهشت۱۵ رجب وفات حضرت زینب کبرى(س) (۶۲ ه.ق)

شخصیت زینب ‌(سلام الله علیها) تربیت شده دامان مکتب خانواده و مجموعه‌ای است که افراد این خاندان هر کدام انسان‌های جامعی هستند که تمام فضایل و کرامات اخلاقی در این خاندان جمع شده است.

اگر از منظر علمی، سیاسی، فردی و اجتماعی، شخصیت زینب کبری (سلام الله علیها) را مورد مطالعه قرار دهیم متوجه خواهیم شد که وی از یک جهت شخصیتی کامل، نزدیک معصوم و در عین حال انسانی است که در شرایط بحران، تمام مسیر را به درستی پیموده و آن را مدیریت کرده است.

بیشترین شناختی که ما از این بانوی بزرگوار سلاله عصمت و طهارت پیدا کرده‌ایم به پس از واقعه عاشورا برمی‌گردد و در واقع می‌توان گفت اگر واقعه عاشورا نبود، بسیاری از ابعاد شخصیتی حضرت زینب(سلام الله علیها) نهفته می‌ماند.

جامعه امروز ما در چند محور می‌تواند از حضرت زینب(سلام الله علیها) درس بیاموزد که نخستین محور، عبادت وی است که حتی در بحرانی‌ترین شرایط نیز ترک نشد.

نقل شده که حضرت زینب(سلام الله علیها) آنقدر به نماز شب عشق می‌ورزید که حتی در شب یازدهم محرم با همه سختی‌هایی که در روز عاشورا به او وارد شده بود، نماز شب خود را ترک نکرد.

بنابراین تعبد و تحجد حضرت زینب(سلام الله علیها) یکی از بارزترین ویژگی‌های این شخصیت بزرگوار است که برای مرد و زن می‌تواند الگو باشد.ویژگی دیگر حضرت زینب(سلام الله علیها) شجاعت و شهامت وی است که در میان زنان این ویژگی زینب(سلام الله علیها) بسیار شاخص و بارز بود.حضرت زینب(سلام الله علیها) در مقام ایستادگی در برابر ظلم و ستم بسیار پایدار و استوار بود و تعداد زیاد دشمنان نتوانست او را از پیروی از ولایت منصرف کند.

 

 (والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

############################################################

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --