اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: مسئله لغو امتیاز تنباکو، پرچمی از ولایت پذیری مردم ایران و نشانه اهمیت جایگاه مرجعیت است.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه: مسئله لغو امتیاز تنباکو، پرچمی از ولایت پذیری مردم ایران و نشانه اهمیت جایگاه مرجعیت است.

نمازپرصلابت جمعهاینهفته ۱۸/۰۲/۱۳۹۴درمسجد امام حسن مجتبی (ع)و باحضوراقشارمختلف مردم وبه امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم برگزارگردید .ایشان دربخشی ازسخنان خودبااشاره به هفته شوراها گفتند:مسئله لغو امتیاز تنباکو، پرچمی از ولایت پذیری مردم ایران و نشانه اهمیت جایگاه مرجعیت است لغو امتیاز تنباکو نشان داد که پس از سال ها حکومت استکبار و ظلم، هنوز قدرت دین بیشتر از بی دینی و قدرت روحانیت، بیشتر از استبداد است.دشمنان انقلاب ،وبدخواهان ملت ونظام اسلامی ایران بدانندتا وقتی که مرجعیت شیعه هست، تا زمانی که ولایت فقیه هست، همه معاهدات بین المللی علیه ایران، سرنوشت امتیاز تنباکو را خواهد داشت

(((((((((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))))))))))))))

عناوین خطبه اول:

۱-      ماه رجب، ماه خداوند، ماه رحمت خداوند و وسیله‏ای برای رسیدن به خداوند می‏باشد.

عناوین خطبه دوم:

۱-      چرا امام کاظم (ع) دست به قیام مسلحانه نزدند؟

۲-     مسئله لغو امتیاز تنباکو، پرچمی از ولایت پذیری مردم ایران و نشانه اهمیت جایگاه مرجعیت است.

مشروح خطبه اول:

بسم الله الرحمن الرحیم
images
عبادالله و نفسی بِتَقوی الله فان خیر الزاد التقوی

به مناسبت ماه مبارک رجب المرجب که به ماه غفران و آمرزش الهی شناخته می‌شود، پیرامون حدیثی ازامام باقر (ع)چندجمله ای عرض میکنم:

  روی عَنِ الباقِرِ (عَلَیهِ السَّلامُ) قال: لجابر الجُعفی، یا جابرَ: «مَن هذَا الَّذی سَأَلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ أَو تَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ أَو وَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ»(۱)

ترجمه: ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی درخواستی کرده و خداوند درخواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت ننموده است؟ یا اینکه چه کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و خداوند را نجات و رهایی نداده باشد؟

 از حضرت باقر (علیه‏السلام) روایت شده است که حضرت به جابر جُعفی فرمودند: ای جابِر! چه کسی است که از خداوند در خواست کند و خداوند به او عطا نکند؟!

 حضرت می خواهند بفرمایند که چنین چیزی نشدنی است؛ «مَن هذَا الَّذی سَأَلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ»، به تعبیر ما یعنی کسی را به من نشان بده که از خدا در خواست کرده و خدا به او عطا نکرده باشد؟! «وَ مَن یَتَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ»، نشانم بده ببینم! کیست که کارش را به خدا واگذار کند و خداوند او را کفایت نکرده و کارش را انجام ندهد؟!؛«وَ مَن وَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ» نشانم بده ببینم! کیست که اعتماد به خدا کند و تکیه گاهش خدا باشد، امّا خدا او را نجات ندهد و از گرفتاری رهایی نبخشد؟!

در اینجا سه سؤال پشت سر هم مطرح شده است؛ اگر کسی واقعاً از خداوند درخواست کند و غیر او را کارساز نداند، خدا هم عطا می‏کند، هم کفایت می‏کند و هم او را نجات می بخشد؛ در این شکی نیست! بله! در هر زمانی این طور است؛ اما در برخی ظرف‏های زمانی اجابت تسریع می‌شود؛ برخی مکان‏ها هم همین طور هستند، مثلاً در مشاهد مشرفه، مساجد و… زمان‏ها نیز مانند مکان‏ها، در سرعت اجابت مدخلیت دارند. یکی از زمان‌هایی که در بین سال به این مطلب اختصاص دارد، «ماه رجب» است.

در روایتی از پیغمبراکرم است که حضرت فرمودند: خداوند، فرشته‏ای را در آسمان هفتم قرار داده است که: «یُقالُ لَهُ الدّاعی»، اسمش «جارچی» است. «داعی» به معنای جارچی، یعنی کسی که کارش جار زدن است وقتی ماه رجب وارد می‏‌شود، این فرشته از شب تا به صبح فریاد می زند: «طُوبی لِلذّکِرین طُوبی لِلطّائِعینَ»(۲)خوشا به حال کسانی که در این ایّام و شب‏ها به یاد خدا بوده و ذاکر الله تعالی هستند و از او اطاعت می‏‌کنند. «وَ یَقُولُ اللهُ تَعالی»، آن ملک می‏‌گوید: خداوند شب‏‌های ماه رجب می‌فرماید: «وَیَقُولُ اللهُ تَعالی اَنَا جَلیسُ مَن جالِسَنی»(۳) من هم‌نشین کسانی هستم که با من هم‌نشین شوند! «وَ مُطیعُ مَن اَطاعَنی»، این خیلی بالا است! اطاعت می‏کنم کسانی را که از من اطاعت ‏کنند!؛ «وَ غافِرُ مَن اَستَغفَرَنی»، می آمرزم کسانی را که از من درخواست غفران و آمرزش نمایند!؛ «اَلشَّهرُ شَهری وَ اَلعَبدُ عَبدی وَ الرَّحمَه رَحمَتی(۴) این ماه، ماه من است! بنده، بندۀ من است! و رحمت، رحمت من!؛ «مَن دَعانی فی هذَا الشَّهر اَجَبتُهُ»، هر کس در این ماه، مرا بخواند و صدایم بزند، جوابش می گویم!؛ «وَ مَن سَئَلَنی اَعطَیتُهُ»، اگر کسی از من درخواستی کند به او عطا می‏‌نمایم!؛ «وَ مَن اَستَهدانی هَدَیتُهُ»، اگر کسی از من راهنمایی بخواهد او را راهنمایی می‏‌کنم! این روایت، روایت مفصّلی است. می‏‌فرماید: من این ماه را ریسمانی بین خود و بنده‏ام قرار داده‌ام، «وَ فَمَنِ اعتَصَم بِهِ وَصَلَ اِلیَ»،هر کس این ریسمان را بگیرد، به من می رسد.

ماه رجب، ماه خداوند، ماه رحمت خداوند و وسیله‏ای برای رسیدن به خداوند می‏باشد.زیاد در این ماه بگویید: « اَستَغفُرِ اللهَ وَ اَسئَلُهُ التَّوبَهَ»؛ ایشان برای استغفار دیگر سقف هم نمی گذارند، بلکه می فرمایند: زیاد استغفار کنید و در این ماه از رحمت الهی که بر شما ریزش می‌کند بهره بگیرید!

 (قرائت سوره مبارکه کوثر)

۱- الأمالی (للطوسی)، النص، ص: ۲۹۶

۲- مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏۷، ص: ۵۳۵؛ بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏۹۵، ص: ۳۷۷

۳و۴٫همان

(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))))))))))))))))

مشروح خطبه دوم:

خودم راوشما نمازگزارن عزیزراتوصیه میکنم به تقوای الهی!

امام علی (علیه السلام)که فرمودند :“لِلمتّقی ثَلاثُ عَلاماتٍ: اِخلاصُ العَمَلِ و قَصرُ الاملِ و اغتنامُ المَهلِ؛ (حضرت علی برای انسان  پرهیز گار و با تقوا  سه نشانه و علامت است  اول عمل را سالم  و خالص انجام دهد ، دوم آرزوهای کوتاه  دارد  و سومفرصت شناس  و قدر زمان را می داند

(((((((((((((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))))))))))

شنبه۱۹ اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ کلینی(ره)

مشهورترین دانشمند فقیه و محدث نامی شیعه در نیمه اول سده چهارم هجری ، ثقه الاسلام محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی معروف به ((کلینی )) یا ((شیخ کلینی)) است.ثقه الاسلام کلینی در عصر امام حسن عسکری (ع) متولد گشت ، و با چهار سفیر و نماینده خاص حضرت امام زمان (ع) غائب از انظار ، که در طول غیبت کوتاه آن حضرت رابط بین شیعیان و امام زمان بودند ، همعصر بود.

با این که آن چهار تن از فقها و محدثین بزرگ شیعه بودند ، و شیعیان آنها را به جلالت قدر می شناختند ، مع الوصف کلینی مشهورترین شخصیت عالی مقامی بود که در آن زمان میان شیعه و سنی با احترام می زیست ، و به طور آشکار به ترویج مذهب حق و نشر معارف و فضائل اهل بیت عصمت (ع) همت می گماشتابن اثیر روایتی از پیغمبر (ص) نقل میکند که فرموده است : (( خداوند سر هر قرنی شخصی را برمی انگیزد که دین او را زنده و نامدار بدارد .)) آنگاه به گفتگو در پیرامون این حدیث پرداخته و می گوید : (( از احیاء کنندگان مذهب شیعه در آغاز سده اول هجری محمد بن علی باقر ( امام پنجم ) (ع) و در ابتدای سده دوم علی بن موسی الرضا ، و بر راس سده سوم ابوجعفر محمد بن یعقوب کلینی رازی بوده اند

(((((((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

پنجشنبه۲۵ رجب شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع) (۱۸۳ ه. ق)

از سال ۱۴۸ هجری که امام صادق(ع) به شهادت رسید، دوران امامت حضرت کاظم(ع) آغاز گردید. آن بزرگوار با خلفای زیر معاصر بود: ۱- منصور دوانیقی (۱۵۸ – ۱۳۶)؛ ۲- محمد معروف به مهدی (۱۶۹ – ۱۵۸)؛ ۳- هادی (۱۷۰ – ۱۶۹)؛ ۴- هارون (۱۹۳ – ۱۷۰).

یکی از پرسش های مهم در زندگی امام کاظم(ع) این است که چرا آن حضرت دست به قیام مسلحانه نزد؟

در پاسخ می گوییم: وضع سیاسی و اجتماعی عصر امام نشان می دهد که شرایط برای قیام مسلحانه فراهم نبوده است، زیرا در روزگار بنی عباس به ویژه  هارون، عرصه چنان بر اهل بیت (علیهم السلام) تنگ بود که کسی توان فعالیت سیاسی و حتی فرهنگی نداشت. راویان حدیث جرئت نداشتند آشکارا از امام کاظم(ع) نام ببرند و مطالب گران بهای تفسیری، فقهی، عرفانی و علمی او را نقل کنند. به همین دلیل آنان آثار گران بها و مطالب مستند حضرت را به صورت کنایه و اشاره می نوشتند و برای یک دیگر می خواندند و با عبارت های زیر از امام یاد می کردند: سمعت ابا ابراهیم، سمعت ابا الحسن، روی عن العبد الصالح، قال العالم او السید، حدثنی الرجل و یا کتبت الیه

((((((((((((((((((((((((((((((((((((((()))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

لغو امتیاز تنباکو در پی فتوای آیت الله مجاهد، میرزا محمدحسن شیرازی(ره) (۱۲۷۰ ه.ش)

نگاهی گذرا به زندگانی میرزای شیرازی، به خوبی بیانگر این حقیقت است که میرزای شیرازی نه تنها یک مرجع دینی، بلکه یک رهبر و هدایت گر تمام عیار برای جامعه بود که با بصیرت تمام، انحرافات و مشکلات پیشِ روی جامعه اسلامی را می دید، از آنها پیش گیری می کرد و در حل و فصل آنها می کوشید.

فتوای تحریم تنباکو، تنها یکی از این موارد بود نهضت تحریم تنباکو، از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران است که آثار و برکات سیاسى، اجتماعى و حتى فرهنگى بسیارى داشت.

در روند شکل‏گیرى و پیروزى این نهضت، منزلت روحانیت و اهمیت جایگاه مرجعیت، در مبارزه با نظام استعمارى آشکار شد و پیوند مردم و مرجعیت، قیامى عمیق و وسیع را موجب گردید.

به متن فتوا توجه کنید:

بسم الله الرحمن الرحیم

” الیوم استعمال توتون و تنباکو بای نحو کان  در حکم محاربه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه است

در شهر ولوله ای می افتد افراد ، از روی آن نسخه ای بر می دارداین حرکت نشانگر آغاز یک مبارزه مکتبی علیه استعمار بود. پس از حکم میرزا قلیانها شکسته می شود ، مردم از کشیدن توتون و تنباکو دست می کشند ، تمام مغازه های فروش توتون و تنباکو را می بندند یک جمله، فقط یک جمله بدون مقدمه و مؤخره،مسیر تاریخ را دیگرگونه رقم زدآیا

در خاطره ادبیات جهان جمله ای هست که در کمتر از هفته ای، پادشاهی را به زانو درآورد آیا چنین جمله ای را درکجای دنیا ودرچه ادبیاتی میتوان پیداکرد؟؟یک جمله اگر از زبان رهبری آگاه جاری شود می تواند آینه ای باشد که یک ملت، آرزوها و آرمان هایش را در آن ببیندیک جمله می تواند باشد، می تواند مکتبی باشد می تواند جهانی باشد.

مسئله لغو امتیاز تنباکو، پرچمی از ولایت پذیری مردم ایران و نشانه اهمیت جایگاه مرجعیت است لغو امتیاز تنباکو نشان داد که پس از سال ها حکومت استکبار و ظلم، هنوز قدرت دین بیشتر از بی دینی و قدرت روحانیت، بیشتر از استبداد است.

دشمنان انقلاب ،وبدخواهان ملت ونظام اسلامی ایران بدانندتا وقتی که مرجعیت شیعه هست، تا زمانی که ولایت فقیه هست، همه معاهدات بین المللی علیه ایران، سرنوشت امتیاز تنباکو را خواهد داشت.(تکبیرنمازگزاران)

((((((((((((((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))))))))))))))))))))

اشاره ای به برگزاری مراسم اعتکاف

همزمان با سیزدهم رجب، سالروز ولادت مولای متقیان حضرت علی(ع)، مراسم معنوی اعتکاف در۶مسجد منطقه برگزار شد. در این مراسم معتکفان در خلوت انس با خدای خویش ارتباط گرفته و با کلام رحمت الهی همنوا شدند تا با تحمل ریاضت، معنویت خود را ارتقا دهند.که ازهمه عزیزانی که به به نوعی دربرپایی این مراسم کمک کردندتشکرکیکنم.

((((((((((((((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))))))))))))

سیاست کلان سعودی ها در یمن این است که حداقل یک استان و یا شهر را به تصرف خود در بیاورند و مد نظر آن ها شهر عدن یا تعز است. با این کار روحیه مبارزان یمنی کم می شود و آن ها را می ترسانند که مبادا شهرهای دیگر هم به تصرف در بیاید. برای نیروهای سعودی هم روحیه بخش خواهد بود. تا الان عربستانی ها موفق نبودند ایندرحالیاستکهفشارشدیدیبررویحکومتعربستانازسویمسؤولانعربستانوشورایحکامخلیجفارسوآمریکا،برایتوقفجنگوجوددارداماعربستانجنگراادامهمیدهدچوندستاوردیبرایآنهانداشتهوبرایآلسعودسنگینتماممیشود

بمباران های سعودی ها به مراکز مسکونی و پرجمعیت، حمله به زیرساخت ها، بیمارستان ها، مدارس و مساجداز جنایات رژیم آل سعددریمن است که هنوز هم ادامه دارد.طی یک ماه، حدود ۳۱۲۵ حمله از سوی عربستان سعودی انجام گرفته است که ۲۹۹۲ حمله به مراکز شهری و جمعیتی و فقط ۱۳۷ مورد به مراکز نظامی بوده است.

از بمب های خوشه ای استفاده کرده اند که براساس قوانین حقوق بشری ممنوع است، رسماً توسط سعودیها تایید شد و حتی اعلام شد این سلاح ها از آمریکا خریداری شده استکه متأسفانه مجامع بین المللی ومدعیان حقوق بشریا سکوت کرده اند یا عملا حمایت کرده وحمایت میکنند که انشا الله بعداز نماز جمعه شمانمازگزاران عزیزاین جنایات را محکوم خواهید کردونشان خواهیدداد که نفوذ در قلب های یک ملت با سلاح و کشتار ممکن نیست بلکه با نوع دوستی، نیت خیر و حمایت از مظلوم میسر می شود.

 (والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

(((((((((((((((((((((((((((((((())))))))))))))))))))))))))))

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --