اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه فشافویه:مردم انقلابی مادرراهپیمایی۲۲بهمن باردیگردنیاراشگفت‌زده کرد.

حجه الاسلام والمسلمین استیری خطیب جمعه فشافویه:مردم انقلابی مادرراهپیمایی۲۲بهمن باردیگردنیاراشگفت‌زده کرد.

نمازجمعه پرصلابت جمعه حسن آبادفشافویه به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهدرتاریخ۱۳۹۴/۱۱/۲۳با حضوراقشارمختلف مردم وبرگزارشد امام جمعه محترم دربخشی ازخطبه دوم یادآورشدند:مردم انقلابی مادرهمه عرصه‌هاحضور پررنگی داشته‌اندروزگذشته هم درراهپیمایی ۲۲بهمن بار دیگردنیارا شگفت‌زده کرد وباحضورخوددوپیام رادادند یکی بصیرت ودیگری اطاعت ویاری ولایت است ملت مانشان دادندکه بااصل انقلاب ونظام مشکلی ندارندوبااین حضوراعلام کردندکه اگراحیانامشکلاتی‌ از بی‌تدبیری و بی‌مدیریتی مسؤولان مشاهده نموده‌اند،هرگزبه‌حساب نظام اسلامی وانقلاب نگذاشته و نمی‌گذارند.

عناوین خطبه اول:

۱-شرح کوتاهی برخطبه حضرت زهرا(س)درمسجدالنبی قسمت دوم.

۲-علت نام‌گذاری نعمتها به نعمت چیست؟

عناوین خطبه دوم:

۱- حضرت زینب در برهه‌ای کوتاه از تاریخ اسلام درخشید و کارهای سترگ را به یادگار گذاشت.

۲-.مردم انقلابی ما درراهپیمایی ۲۲بهمن بار دیگردنیارا شگفت‌زده کرد.

 مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

9k=

خودم وهمه ی عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم.

هفته گذشته عرض کردم  بحث را مادرباره خطبه معروف حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را شروع می‌کنیم؛ ابتدا شرحی درباره مسأله فدک دادیم وگفتیم فدک اسم سرزمینی است در شمال مدینه در نزدیکی قلعه‌های خیبر که حدود یک‌صد کیلومتر با مدینه فاصله دارد. ساکنین این قلعه‌ها و سرزمین‌ها طوایفی از یهود بودند. آمدن یهود به حجاز و سکونت‌شان در مدینه به قرنها قبل از ظهور اسلام برمی‌گردد. علمای یهود از پیامبران سلام‌الله‌علیهم‌أجمعین شنیده و در کتابها خوانده بودند که در آخرالزمان پیامبری مبعوث می‌شود که پیامبران پیشین را تصدیق می‌کند و دینش جهان‌گیر می‌شود. آنها به امید درک پیامبر آخرالزمان و ایمان به او به حجاز مهاجرت کردند و در اطراف مدینه ساکن شدند؛ سه طایفه رانام بردیم که ویژگی‌های خاصی داشتندکه با این ویژگیها از موقعیت خاصی در بین اعراب برخوردار بودند.

برای صحبت پیرامون خطبه شریف زهرا سلام‌الله‌علیها روشی را انتخاب می‌کنیم که نه آن‌قدر طولانی شود که زمان زیادی را بگیرد و نه خیلی به اجمال بگذریم و حق مطلب ادا نشود. از خدا می‌خواهیم توفیق دهد که این خطبه شریف را با روش معتدل و میانه‌ای توضیح دهیم.
خطبه مبارک حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به حسب نقل متضافر با این جملات شروع می‌شود: الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ وَ الثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ

کارهای خوبی که خدای متعال انجام می‌دهد همه برای بندگان نعمت است؛ پس وقتی کسی خدا را حمد می‌کند انگیزه او برای حمد، توجه به نعمتهای خداست. اما نعمت چیست؟ إنعام یعنی اعطای نعمت. اصل ریشه نعمت (ن، ع، م) به معنای نرمی و ملایمت است. کلمه نعومه هم از همین ریشه است. وقتی می‌خواهند پارچه‌ای که نرم است یا برگ گلی که نرم است را توصیف کنند از این واژه استفاده می‌کنند. علت نام‌گذاری نعمتها به نعمت، این است که نعمت برای دریافت‌کننده آن، مناسب و مفید است و با وجود او ملائمت دارد. اگر چیزی باشد که به حال او ضرر داشته باشد به آن نعمت نمی‌گوییم. اگر بخواهیم این معنای لغوی را با اصطلاح اهل معقول تطبیق دهیم باید بگوییم: نعمت چیزی است که در جهت کمال شیء واقع می‌شود. هم خود کمال برای یک موجود نعمت است و هم آنچه موجب کمال او می‌شود؛ اما اگر موجب ضرر و نقص یا موجب از بین رفتن آن شود دیگر برای او نعمت نخواهد بود.

وقتی کمالاتی مانند عمر طولانی‌‌تر، قدرت بیشتر، علم بیشتر و … نعمت است، خود حیات من نعمت نیست؟! هست، بلکه بزرگ‌ترین نعمت است. خدا به هر چیز که وجود و حیات داده، این بزرگ‌ترین نعمتی است که به او داده است. این‌که خدا من را ایجاد کرده و من هست شدم بیش از همه چیز شکر می‌طلبد؛ چون همه آنچه داریم فرع این وجود است؛ آنها مطلوبند چون این را کامل می‌کنند. خود این‌که لحظه به لحظه خدا به ما حیات می‌دهد نعمت است. اگر یک لحظه را امساک کند هیچ چیز نخواهد بود. همه اینها نعمت‌هایی است که خدای متعال دائماً دارد به ما افاضه می‌فرماید. وقتی توجه پیدا کنیم که خدا چنین چیزهایی (وجودمان، شعورمان، سلامتمان و …) در اختیار ما گذاشته، آن وقت باید گفت: الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ.

ما حداقل روزی ده مرتبه سوره حمد را می‌خوانیم و می‌گوییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِیمَ * صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمْتَ عَلَیهِمْ؛ خدایا! به ما راه راست را نشان بده؛ راه کسانی که به آنها نعمت دادی». آیا ما در نماز از خدا راه سرمایه‌داران آمریکایی را می‌خواهیم؟! متأسفانه بعضی از شخصیتهای شاخص به این آیه استدلال کردند و گفتند: «بله، جمع ثروت خوب است؛ ثروت نعمت خداست و ما در نماز هم می‌خوانیم: راه کسانی که به آنها نعمت دادی به ما بیاموز! یعنی به ما یاد بده چگونه ثروت به دست آوریم؛ البته ثروت حلال!»؛ در حالی‌که خود قرآن أَنعَمْتَ عَلَیهِمْ؛ را معرفی کرده است؛ می‌فرماید: وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحین؛(۱)چهار دسته‌اند که که خدا به آنها نعمت داده؛ انبیاء، صدیقین، شهداء، صالحین. در نماز که می‌گوییمصِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمْتَ عَلَیهِمْ؛ یعنی راه اینها را به ما نشان بده؛ نه راه پولدارها را، نه راه سرمایه‌داران غربی را، نه راه ستمگران را. آنها که راه عذاب و بدبختی است!
این نعمتی که ما در نماز تقاضا می‌کنیم آن نعمت نهایی و آن مطلوب بالذاتی است که مؤمن می‌خواهد؛ یعنی راه کسانی که آنها را به مقصد نهایی رساندی و خود قرآن آنها را چهار دسته می‌داند. بعد می‌فرماید کسانی هستند که به آنها ملحق می‌شوند و شرط ملحق شدن به آنها اطاعت خدا و پیغمبر است. آن مقام برای آن چهار دسته است و ما اگر خدا توفیق بدهد و همت کنیم، همت‌های مضاعف و اطاعت خدا و پیغمبر نماییم، آن وقت لیاقت معیت با آنها را پیدا خواهیم کرد. پس نعمت آن چیزی است که خدا به پیغمبران داده است و به مابقی مجازاً نعمت گفته می‌شود. از این دیدگاه نعمت، آن چیزی است که انسان را به مقصد نهایی برساند. اگر چیزی انسان را به آن‌جا نرساند خنثی است و ارزشی ندارد و اگر مانع رسیدن به آن کمال شود، اگرچه برای انسان لذت‌بخش باشد نقمت است. در روایات از چیزی که انسان را به آن مقصد نهایی می‌رساند به «ولایت»؛ تعبیر شده است؛ ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم(۲)در روایت آمده که مقصود از نعیم ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام است(۳)این نعمت حقیقی است

 اگر ما درست استفاده کردیم، می‌شود نعمت و اگر از آن سوء‌استفاده کردیم، نعمت شأنی خدا را به نقمت و بلا تبدیل کرده‌ایم؛ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ بَدَّلُواْ نِعْمَهَ اللّهِ کُفْرًا وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ(۴)هر چه خدا به ما داده است برای این است که از آن استفاده کنیم تا به تکامل برسیم، تا به قرب او برسیم. همه نعمتهای خدا بی‌استثناء، ابزاری برای رسیدن به آن هدف نهایی است؛ به آن‌جایی که نمی‌دانیم کجاست. همین اندازه می‌دانیم که: فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ(۵)آن‌جایی که همسر فرعون درخواست کرد و گفت: «رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ؛(۶) می‌خواهم خانه‌ام پهلوی تو باشد!»؛ همه آن‌چه در دنیا در اختیار ما قرار می‌گیرد برای این است که از آ‌ن‌ها استفاده کنیم تا به آن‌جا برسیم.

پی نوشتها:

۱-نساء، ۶۹٫ ۲- تکاثر، ۸٫ ۳– بحارالانوار، ج۱۰ ص۲۰۹٫

۴- ابراهیم، ۲۸٫ ۵- قمر، ۵۵٫ ۶- تحریم، ۱۱٫

 مشـــــــروح خطبــــــــــــــــــه دوم:

خودم و تمامی عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم، قال رسول الله (ص): «إِنَّکُمْ‏ إِلَى‏ أَزْوَادِ التَّقْوَى‏ أَحْوَجُ‏ مِنْکُمْ‏ إِلَى‏ أَزْوَادِ الدُّنْیَا» تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۲۶۹، حدیث ۵۸۵۹٫

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم. پیامبر اکرم (ص) اینگونه به ما سفارش می‏کنند که شما مردم به زاد و توشه تقوا برای سرای جاودانی بیشتر نیازمند هستید تا توشه‏های دنیایی. توشه‎های دنیایی پایان پذیر است و با مرگ انسان دیگر رابطه انسان قطع می‎شود. مال و اموال بین ورثه تقسیم می‎شود اما آنچه تقسیم نمی‎شود بهره‎هایی است که انسان در این دنیا برده و زمینه را برای حیات اخروی فراهم کرده است.

 در خطبه دوم به بیان مناسبت‎ها و نکاتی چند اشاره می‎کنم.

 یکشنبه۵ جمادی‌الاولولادت حضرت زینب‌کبری(س) (۵ ه.ق)

 روز پرستار و بهورز

حضرت زینب(س) در محیط خانه نمونه والای یک دختر و زن خانه‌دار و همسر است. در اداره خانواده و تربیت فرزندان از مسائل‌ تربیتی غافل نیست. عشق، خلوص و پارسایی از در و دیوار خانه بی‌آرایش و آلایش او می‌بارد. او در جامعه مظهر یک فرد مسؤول در مقابل سرنوشت مردم است. طنین فریاد او همواره بر ضد منحرفان بلند است و اوج این پژواک را در کاخ یزید شاهد هستیم.

بررسی ابعاد گوناگون زندگی سرتاسر افتخار و حماسی زینب کبرا(س) مُهر باطلی است بر ناآگاهانی که زن مسلمان را بسته در چادر و اسیر در کنج خانه می‌دانند. حضور آن بزرگ‌بانوی اسلام در بزرگ‌ترین حادثه خونین تاریخ، جایی برای تردید و طرح شبهه نگذاشته است.

زن امروز که مشتاقانه به‌دنبال الگویی است تا در عین حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، پاکدامنی او آلوده نشود، می‌تواند و باید از حضرت زینب(س) پیروی کند.

در برهه‌ای کوتاه از تاریخ اسلام درخشید و کارهای سترگ را به یادگار گذاشت که پس از گذشت قرن‌ها هنوز به دیده اعجاز و شگفتی به آن‌ها نگریسته می‌شود. رهبری نهضت خونین برادر در سرزمین بیگانه، جنگ تبلیغی با تحریف‌گران پیام‌های عاشورا، دلجویی از کودکان و زنان داغدیده، حفظ تعادل و ثبات روحی، فریاد ویرانگر علیه بی‌رحم‌ترین دژخیم زمان، تحمل سختی اسارت عزیزان و خود، گرسنگی و خستگی طاقت‌فرسا و… همه از افتخارات بی‌مانند دختر فاطمه زهرا(س) است. همه این‌رادمردی‌ها مایه سربلندی و مباهات زنی است که از سینه عصمت شیر نوشیده و در مهد اسلام و دامن امامت پرورش یافته است.

نکته پایانی تشکرازحضورآگاهانه درراهپیمایی ۲۲بهمن .

مردم انقلابی مادر همه عرصه‌ها حضور پررنگی داشته‌اندروزگذشته هم درراهپیمایی ۲۲بهمن بار دیگردنیارا شگفت‌زده کرد وباحضورخوددوپیام رادادند یکی بصیرت ودیگری اطاعت ویاری ولایت است ملت مانشان دادند که بااصل انقلاب ونظام مشکلی ندارندوبا این حضوراعلام کردندکه اگر احیانا مشکلاتی‌ از بی‌تدبیری و بی‌مدیریتی مسؤولان مشاهده نموده‌اند، هرگز به‌حساب نظام اسلامی و انقلاب نگذاشته و نمی‌گذارند.(تکبیرنمازگزاران)

با عنایت به این‌که در اواخر سال و ۷ اسفند کشور قهرمان و پیروز در همه صحنه‌ها، با دو رویداد مهم و سرنوشت‌ساز (انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی) مواجه است، از یک‌سو مردم همیشه در صحنه ما در این امر مشارکت حداکثری داشته باشند و با انتخاب افراد اصلح، انقلابی، متدین، از ورود نمایندگانی ‌که دلشان به سمت آمریکاست و منافع و مصالح ملی را در نظر نمی‌گیرند، به وظیفه انقلابی و ملی خود عمل کنند و از سویی دیگر مسؤولان و جریانات سیاسی با پایبندی به قانون از حق‌الناس در جهت مصالح ملی در امر انتخابات حفاظت کنند. چرا انتخابات کشور ما را رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف دنیا رصد می‌کنند و به‌ فضل اللهی این‌بار هم شاهد خواهند بود که مردم پس ازگذشت ۳۷سال از انقلاب خود حفاظت و حمایت می‌کنند با وجود مشکلاتی هنوز پای‌ آرمانهای اولیه خود حاضرند هزینه بدهند و در انتخابات و سایر عرصه حضور داشته باشند و بار دیگر حیرت و تعجب دنیا را برانگیزانند.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --