اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / روند نظارت بر بازار مصرف و توزیع کالا باید به صورت دقیق و مستمر تداوم داشته باشد تا قیمت کالاهای ضروری و اقلام پرمصرف سبد خانوار افزایش نداشته باشد

روند نظارت بر بازار مصرف و توزیع کالا باید به صورت دقیق و مستمر تداوم داشته باشد تا قیمت کالاهای ضروری و اقلام پرمصرف سبد خانوار افزایش نداشته باشد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک نمازباشکوه جمعه ،درتاریخ بیست وسوم اردیبهشت ماه مصادف با یازدهم  شوال ۱۴۴۳ به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهروکهریزگ وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی نمازجمعه برگزارشد

عناویــــــن خطبــــــــه اول:
  1. نکته اخلاقی که باید عرضه دین حضرت عبدالعظیم به امام هادی،آموخت، پرهیز از غرور به علم و مقام علمی است
  2. ادب وتسلیم بی چون و چرای حضرت عبدالعظیم است که در جریان عرضه دین از ایشان ظاهر می شود
  3. عرضه دین ،در عصر غیبت بسی مهم‌تر و لازم‌تر است
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
  1. فتوای تاریخی مرحوم میرزای شیرازی، فاجعه‌ای را که به دست ناصرالدین شاه قاجار در حال شکل گرفتن بود، در نطفه نابود کرد.
  2. وجود روابط عمومی ها در ادارات وسازمانها ،در اعتماد سازی و تقویت سرمایه اجتماعی تاثیر گذار است.
  3. تصمیم دولت، درباره اصلاح یارانه‌ها ،تصمیم بسیار حساس ،سخت والبته شجاعانه هست
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

قال رسول الله (ص):تَمامُ التَّقوى اَن تَتَعَلَّمَ ما جَهِلتَ وَ تَعمَلَ بِما عَلِمتَ؛

تمام و کمال تقوا این است که آنچه را نمى دانى بیاموزى و بدانچه مى دانى عمل کنى .(مجموعه ورام ج ۲، ص ۱۲۰)

در بین این روایات دو حدیث شاخص بیشتر به نظر می‌آید. یکی حدیث معروف عرض دین آن‌حضرت به محضر مبارک امام هادی علیه السلام است که الگو و محکی برای هر مسلمان است تا دین خود را مبتنی بر ولایت آل الله مرور کرده و تلاش کند تا آخر بر این اصول پایدار بماند.

فَلَمَّا بَصُرَ بِی قَالَ لِی مَرْحَباً بِکَ یَا أَبَا الْقَاسِمِ أَنْتَ وَلِیُّنَا حَقّاً 

عبدالعظیم گفت : عرض کردم : ای پسر پیغمبر، می‌ خواهم عقاید دینی خود را بر شما عرضه بدارم، اگر پسندیده باشد بر او ثابت باشم تا به لقای خداوند برسم.

امام علیه ‌السلام فرمود : بگو، ای ابوالقاسم.

اعتقادت خودش رودر باب توحید ،معاد، امامت وولایت ، نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر.مطرح میکنند بعد حضرت میفرمایند:

یَا أَبَا الْقَاسِمِ هَذَا وَ اللَّهِ دِینُ اللَّهِ الَّذِی ارْتَضَاهُ لِعِبَادِهِ فَاثْبُتْ عَلَیْهِ ثَبَّتَکَ اللَّهُ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَه .

ای ابوالقاسم ، به خدا سوگند این دین خداست که برای بندگانش برگزیده است، بر این عقیده ثابت باش. خداوند تو را به همین طریق در زندگی دنیا و آخرت پایدار بدارد.

سه نکته اخلاقی به عنوان درس به محضر شما عرضه بدارم:

نکته‌ اول:نکته ادبی و اخلاقی که باید از حکایت آموخت، پرهیز از غرور به علم و مقام علمی است، ایشان خاضعانه دین خود را به امام هادی(ع) که از نظر سنی کوچک‌تر از حضرت عبدالعظیم(ع) بوده، عرضه می‌کند مبادا که انسان به علم خود و به چند کلمه اصطلاح مغرور شود. غرور یکی از آفات بزرگ درخت انسانیت و موانع رشد، ترقّی و نیل به کمالات است، اما در میان انواع آن، غرور به علم و غرور به عقل و فهم از همه خطرناک تر است.

از این رو بزرگان و پرورش یافتگان مکتب وحی و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و افراد ساخته شده و به انسانیت رسیده، هر چه علم و درکشان بیشتر می شود، خضوع علمی، شکستگی نفسانی و تواضعشان در برابر بزرگان و اساتید زیادتر می گردد، و در ابدای نظر پیرامون مسائل، حدّت و تندی ندارند

نکته دوم:ادب وتسلیم بی چون و چرای حضرت عبدالعظیم است که در جریان  عرضه دین از حضرت عبدالعظیم ظاهر می شود این درس برای همه ماهست که بدون چون و چرا و فوت وقت و بدون تامّل، فالفور اطاعت کند و لو بفرماید داخل اتش شو.

مثل اطاعت هارون مکی یکى از دوستان امام جعفر صادق که در قضیه سهل خراسانی بدون هیچ تاملی وارد آتش تنور شد

 

در مقابل امام سه مسئولیت داریم، گفت: این سه مسئولیت عبارتند از: معرفت، مودت و اطاعت، ما وظیفه چهارمی نداریم. معرفت یعنی امام زمان(عج) را بشناسیم، مودت یعنی به ایشان به انسان به عنوان الگوی انسان کامل عشق بورزیم و اطاعت یعنی در زمان غیبت ایشان از مجتهد واجدالشرایط یعنی ولی فقیه اطاعت کنیم،

نکته سوم:این است که با توجه به فوائد و برکات عرضه دین، به نظر می‌رسد این سنت حسنه نه تنها اختصاص به عصر(علیهم‌السلام) ندارد و این سنت می‌تواند در عصر غیبت نیز استمرار داشته باشد بلکه باید گفت استمرار این سنت، در عصر غیبت بسی مهم‌تر و لازم‌تر است. عصر غیبت، از اعصار تاریخی سخت برای مؤمنین در حفظ دین است. پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، صعوبت عصر غیبت را چنین تبیین فرموده‌اند:

(أَشَدُّ مِنْ یُتْمِ الْیَتِیمِ الَّذِی انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِیهِ یُتْمُ یَتِیمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا یَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَیْهِ وَ لَا یَدْرِی کَیْفَ حُکْمُهُ فِیمَا یُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِینِهِ

(بحار الانوار/ ج۱۰۵/ ص۱۷۱)).

«سخت‌تر از یتیمی که مادر و پدرش را از دست داده، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد و حکم و نظر امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمی‌داند

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

خودم را وشما نمازگزاران عزیز را مجدداً درابتدای خطبه دوم نوصیه میکنم به تقوای الهی!

حضرت امام علی علیه السلاممی‌فرماید: (اهْلُ الدُّنیا کَرَکْبٍ یُسارُ بِهِمْ وَهُم نِیامٌ

اهل دنیا همچون سوارانی هستند که آنها را می‌برند در حالی که در خوابند{نهج‌البلاغه، کلمات قصار، ۶۴.}

اگرچه خیال می‌کنند که ایستاده‌اند ولی مسافر دنیا به آخرت هستند، بنابراین زاد و توشه لازم است و بهترین زاد و توشه آنها تقواست.

شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۲ شوال لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزا حسن شیرازی(۱۲۷۰ ه ش)

فتوای تاریخی این مرجع بزرگ، فاجعه‌ای را که به دست ناصرالدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال به انگلیسی‌ها در حال شکل گرفتن بود، در نطفه نابود کرد. ناصرالدین شاه سه سفر به اروپا کرد. در سومین سفرش به علت ولخرجی‌های زیاد، پول شاه تمام شد و چون دیگر پولی در بساط نداشت امتیازی را در زمینه کشت، توزیع و فروش توتون و تنباکو به یک نفر انگلیسی به نام(( ماژور تالبوت)) می‌دهد و در مقابل مقداری پول می‌گیرد تا خرج عیاشی‌های خود در خارج کند.

که بعد از آن فنوای تاریخی مرحوم میرزای شیرازی صادر میشود

بسم الله الرحمن الرحیم
“الیوم استعمال توتون و تنباکو بأی نحو کان در حکم محاربه با امام زمان عج) است”
چندنکته دراین فنوا وجود دارد که عرض میکنم:

شروع فتوا با نام خدا، نشانه قداست کلام و یاری خواستن از قدرت بی پایان خداوندی است. واژه «الیوم»، به معنای «امروز» نیز نشان دهنده آن است که فتوا به مناسبت امری مستحدثه صادر شده و در حقیقت، از احکام ثانویه است. واژه «استعمال»، برای هر نوع استفاده و مصرف توتون و تنباکو به کار می رود و همراه با قید «بأی نحوکان» به معنای «هر گونه که باشد»، جلوی هر نوع نیرنگ و حیله به ظاهر شرعی را می گیرد.

نکته دیگر در این فتوا این است که به جای کاربرد واژه «حرام»، از تعبیر حساس و تکان دهنده «در حکم محاربه با امام زمان (عج) است»استفاده شده است. این تعبیر، استعمال توتون و تنباکو را از حد گناهی معمولی به بالاترینِ گناهان که همان تیغ کشیدن به روی ولی خدا و ستیز با کیان اسلام است، بالا برده است. ازاین رو، به گفته تاریخ نگاران، حتی اوباش فاسق که از هیچ گناهی رویگردان نبودند، چپق وقلیانهای خود را شکستند و تکه های آن را جلوی عمارت کمپانی انباشتند و فریاد برآوردند: «ما شراب را آشکارا می خوریم، ولی چپق را تا آقا میرزا حلال نکند، دم نخواهیم زد. شراب خوردن توبه دارد، ولی محاربه با امام زمان عج) توبه ندارد.البته این قرارداد،علاوه بر زیان های اقتصادی، در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز زیان هایی به دنبال داشت.

نکته ای که میخواهم عرض کنم که برای همه ما درس است این است که این تبعیت چگونه شکل می گیرد.مردم معتقدند میرزای شیرازی نائب امام زمان (عج) است و حرف وی سخن امام زمان (عج) است

درطول تاریخ اسلام بارها مشاهده شده است که هر وقت یک فقیه در رأس جامعه دینی بوده است، آن فقیه دست غارتگران بین‌المللی و کسانی که می‌خواهند ارزش‌های اسلامی را از بین ببرند کوتاه کرده است و اجازه نداده است که به دین و ارزش‌های دینی تهاجم صورت بگیرد.اما شرط آن تبعیت مردم بوده است.

امام صادق (ع) می‌فرماید: شیعه‌ای که زیر بار حکم شرعی چنین فقیهی نرود بدون شک حکم الهی را سبک شمرده، حرف ما را رد کرده و در مقابل ما ایستاده است، کسی که حرف ما را نپذیرد و رد کند گویی حرف خدا را نپذیرفته و رد کرده است و کسی که دستور امام خود را رد کند گناه آن در حد گناه شرک به خدا و کبیره است.

سه شنبه ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی

 وجودروابط عمومی‌ها درادارات وسازمانها لازم و ضروری است تا میزان کارآمدی مجموعه‌های خودشان را ارائه دهند، موضوعی که در اعتماد سازی و تقویت سرمایه اجتماعی تاثیر گذار است.

در برابر برخی از مشکلات و مفاسدی که گاهی مطرح می‌شود، که دشمن سعی در برجسته کردن آن دارد، نقش روابط عمومی‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کند.

اشاره ای به تصمیم دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰

تصمیم دولت، درباره اصلاح یارانه‌ها به مهمترین بحث‌ روز جامعه تبدیل شده است.دولت عزم خود را جزم کرده تا این جراحی بزرگ اقتصادی انجام شود کار بسیار حساس ،سخت والبته واقعاًشجاعانه هست بعضی اینطور تعبیر کرده اند که ارز ۴۲۰۰ مثل پوست موزی است که جلو پای دستگاه اجرایی است که هم حذف آن و ادامه آن خطر ناک است لذا باید روی این پوست موز با احتیاط قدم گذاشت که دولت مقدمات اجرا را به زیبایی آغاز کرد همانطور که گفتند از مردم حمایت خواهند کرد که برای جلب اعتماد وهمراهی مردم قبل از اجرا یارنه ۳۰۰هزار و۴۰۰ هزار تومانی به حساب مردم واریز کردندکه دراین زمینه همه باید کمک کنند. دولت تصمیمی به حذف این یارانه نداشته و طرح جدید به منظور اختصاص این مبلغ به مصرف‌کننده کالاهای اساسی به‌صورت مستقیم می‌باشد.

چند نکته عرض کنم:

نکته اول:یکی از آسیب‌های موجود در کشور که گریبانگیر اقتصاد و به‌نوعی پاشنه آشیل پیشرفت‌های اقتصادی در سال‌های اخیر بوده، وجود یارانه‌های مختلف بر کالاهای مصرفی مردم بوده است. این مساله باعث گردیده تا علاوه بر اختصاص یارانه برای افراد غیر نیازمند، قیمت کالاهای یارانه‌ای در داخل کشور نسبت به قیمت همان کالا در خارج از کشور اختلاف چشمگیری داشته و موجبات قاچاق گسترده آن به خارج از کشور فراهم گردد.

نکته دوم:بخشی از مردم ممکن است معترض باشند که باید برای آنان پاسخ روشن داشت باید مدیران دائماً با افکار عمومی در ارتباط باشند باید با افراد مغرض و بادهای مافیایی که موجب بروز مشکلات اقتصادی و نگرانی مردم می‌شوند برخورد کنند

نکته سوم:امیدوار هستیم که دولت به عزم و تلاش و ارادت برای خدمت به مردم ادامه دهد و با اقدام مناسب محتکران و عوامل آشفتگی اقتصاد را کشف و با آنان برخورد جدی کند.

نکته چهارم: روند نظارت بر بازار مصرف و توزیع کالا باید به صورت دقیق و مستمر تداوم داشته باشد تا قیمت کالاهای ضروری و اقلام پرمصرف سبد خانوار افزایش نداشته باشد.{تکبیرنمازگزاران}

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --