اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / شرح کوتاهی بردعای روز هفتم ماه مبارک رمضان توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر

شرح کوتاهی بردعای روز هفتم ماه مبارک رمضان توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر

شرح کوتاهی بردعای روز هفتم ماه مبارک رمضان توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهر

بسم الله الرحمن الرحیم

download

دعای روز هفتم دارای سه فراز است که در هرفرازی از خداوند چیزی را درخواست میکنیم

فراز اول ودوم:{اَللّهُمَّ اَعِنّی فیهِ عَلی صِیامِهِ وَقِیامِهِ  وَجَنِّبْنی فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ } خدایا یاریم کن در این ماه بر روزه و شب زنده داری‌اشو دورم بدار در آن از لغزش‌ها و گناهانش .

ما روزه می گیریم اما ممکن است از روزه داران واقعی نباشیم، روزه دار واقعی کیست؟ روزه واقعی چه فرقی با روزه غیر واقعی دارد؟ ما سه نوع روزه در معارف اسلامی داریم. روزه مومنین، روزه متقین، روزه عارفان.

روزه مومنین( روزه معمولی)

روزه واجبی برای همه مومنین است که در فقه اسلامی تعریف شده و انسان روزه دار در این روزه فقهی، موظف است از مبطلات روزه (آنچه روزه را در فقه باطل می کند مانند خوردن و آشامیدن) از اذان صبح تا اذان مغرب پرهیز کند و افطار و ترک این روزه باعث گناه و قضاء و کفاره می شود.(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ) {بقره/۱۸۲}قرآن کریم مخاطب را همه مومنین قرار داده و برآنان واجب کرده؛ لذا اسم این روزه را «روزه مومنین» بیان کرده است.که اکثر مسلمانان از این نوع روزه برخوردارند

 روزه متقین(روزه خاص)

نوع دوم روزه که در فقه به طور رسمی بیان نشده، اما در احادیث نبوی و ائمه اطهار(علیهم السلام) بر آن تاکید شده و ما آن را «روزه متقین» می نامیم. پرهیز و امساک همه جوارح و اعضای بدن از همه گناهان، عدم نگاه به نامحرم، غیبت، تحقیر مسلمان و … یعنی انسان همه گناهان را ترک کندکه اسم دیگر آن «تقوی» است و می توان «روزه تقوی» نیز نامید.

این که به این نام یعنی روزه تقوا نامیده شده است یا روزه متقین، شاید الهام از ‌آیه شریفه قرَآن کریم(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ) باشد شایدبتوان از این آیه این طور برداشت کرد که مدل اول روزه که روزه معمولی است برای همگان واجب است. آن تمرینی است برای رسیدن جامعه مومنین به مراحل تقوا.

 بر اساس روزه عمومی که برای همه مومنین واجب است  برای رسیدن به مقام و مرتبه والا، به روزه مهمتری به عنوان روزه متقین که پرهیز مومنان از همه گناهان است نیاز می باشد پس  نوع دوم روزه اختصاص به ماه مبارک رمضان ندارد در ۱۲ ماه سال، انسان مومن باید مواظب اعضای بدن و جوارح خود باشد و از گناهان پرهیزکند بویژه ماه مبارک رمضان  پس مومن روزه دار در ماه مبارک رمضان باید دو نوع روزه داشته باشد اولا پرهیز از مبطلات روزه که برای همه واجب است دوم ، پرهیز اعضا و جوارح بدن از  گناهان است،که ثواب روزه دوم بیشتر از روزه اول است و سختی آن نیز بیشتر از روزه اول است. و این فرمان را در احادیث متعددی داریم  که الهام گرفته از آیه شریفه  قرآن کریم است و مومن که روزه عادی می گیرد باید خودش را به تقوی برساند.

 روزه عارفان 

بالاتر از روزه نوع دوم روزه نوع سوم است که «روزه عارفان» می باشد. امام علی(ع) که امیر و امام عارفان است فرمودند: روزه فقط امساک بطن و شکم از طعام نیست بلکه حقیقت روزه امساک فکر، قلب، دل و مغز انسان است از اندیشه گناه   .

امساک فکر از اندیشه گناه بالاترین روزه است انسان روزه دارد نباید فکر گناه کند و غیر خدا را نباید در درونش راه بدهدبلکه قلب خودش را باید خانه خداوند قراردهدامام صادق علیه السلام فرمودند: (الْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْکِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَیْرَ اللَّه)( بحار الانوار جلد ۶۷ ص ۲۵)قلب مومن خانه و حرم خداست و در خانه خدا غیر خدا راه ندهد و بیگانه جایگاهی در حرم خدا ندارد و این روزه عارفان و اولیای الهی است.

فراز سوم:{ وَارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بدَوامِهِ}

ذکر الهی چون نسیم فرحبخش، حیات معنوی را به انسان هدیه می کند . قلب خسته و افسرده انسان با «یاد خدا» طراوت می یابد و در کشاکش مشکلات و انبوه گرفتاری ها، به یاد معشوق است که اطمینان و آرامش را برای جان ها به ارمغان می آورد .

انسانی که در هر لحظه به یاد خداوند و فقر و نیاز خویش به ذات اقدس الهی و عقاب و ثواب باشد، در درون خویش راهی برای رشد و نمو رذائل اخلاقی و ارتکاب معاصی نخواهد گذاشت و همواره درصدد رشد و تعالی خویش می باشد .

بنابراین «ذکر و یاد خدا» از مهم ترین عوامل رسیدن به قرب الهی است که انسان را از جهان ماده به عالم معنا و معنویت می رساند .

خداوند در آیه ۴۱ و ۴۲ سوره احزاب می فرماید:

{ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا}ای کسانی که ایمان آورده اید، خدا را بسیار یاد کنید و او را در صبحگاه و شامگاه تسبیح کنید .

امیرالمؤمنین علی ( علیه السلام) می فرماید: «مداومت بر ذکر الهی، غذای روح و کلید رستگاری است .»

با توجه به اهمیت «ذکر الهی » و نقش سازنده آن در پیشرفت معنوی انسان های مؤمن، خداوند مؤمنان را از توجه به اموری که انسان را از یاد خدا باز می دارد، بر حذر می دارد، و می فرماید: {یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ }منافقون/۹  ای کسانی که ایمان آورده اید، اموال و اولادتان شما را از یاد خدا باز ندارد و هر کس چنین کند، از زیانکاران است .

ودر پایان دعای روز هفتم هم به خداوند عرضه میداریم:

«بِتَوْفیقِکَ یا‌هادِی الْمُضِلّین» به توفیق خودت ای راهنمای گمراهان». ای خدایی که گمراهان را راهنمایی می‌کنی، توفیق بده این دعاهای روز هفتم درباره ما مستجاب شود.

والســــــــــــــلام علیـــــــــــکم ورحمــــه اللـــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --