اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / شهید آیت‌اللَّه بهشتی به آنچه می‌گفت، معتقد بود؛ و به آنچه معتقد بود، در عمل هم ملتزم بود

شهید آیت‌اللَّه بهشتی به آنچه می‌گفت، معتقد بود؛ و به آنچه معتقد بود، در عمل هم ملتزم بود

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک نمازباشکوه جمعه ،درتاریخ سوم تیر ماه ۱۴۰۱ ماه مصادف با بیست و سوم ذی القعده ۱۴۴۳ به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقرشهروکهریزگ وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی نمازجمعه برگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. هرکس عشق به خدا را می‌خواهد باید با اهل معصیت، دشمنی کند.
  2. محب خدا از اهل معصیت فرار می کند و با اولیای خدا انس دارد .
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
  1. نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنج ذی القعده بود.
  2. اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏  کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه می‏توان آنرا به کنترل در آورد.
  3. شهید آیت‌اللَّه بهشتی بود که انسانی معتقد، مؤمن، مخلص، صادق و جدی در کار بود.
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما عزیزان نماز گزار را توصیه میکنم به تقوای الهی

امام محمد باقر (علیه‌السلام):  اتَّقوا اللّهَ و صُونوا دینَکُم بِالوَرَع؛

تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.کافی ج ۲، ص ۷۶، ح ۲

موضوع بحث ما پیرامون اهداف زندکی از دیدگاه امام صادق (ع)بود ۱۱هدف را عرض کردم:

۱۲- «طَلَبْتُ حُبَّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»

در زندگی دنبال عشق به خدا بودم، یک عشق واقعی،نه اینکه فقط لقلقه زبان باشد، محبت واقعی

«فَوَجَدْتُهُ فِی بُغْضِ أَهْلِ الْمَعَاصِی‏»

هرکس عشق به خدا را می‌خواهد باید با اهل معصیت، دشمنی کند.

کسی که شخصی را دوست داشته باشد، نمی تواند چیزی که محبوب  آن  را دوست ندارد، را دوست داشته باشد، محب خدا از آن چه که مغضوب خداوند است، پرهیز می کند، محب خدا از اهل معصیت فرار می کند و با اولیای خدا انس دارد .

از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در بحارالانوار ج/۷۰/ص۲۵ آمده که فرمودند: هرکسی که بین دو امر مخیر بشود که یکی دنیوی و دیگری اخروی است،  فَإِنَّ کُلَّ مَنْ خُیِّرَ لَهُ أَمْرَانِ: أَمْرُ الدُّنْیَا وَ أَمْرُ الْآخِرَهِ، فَاخْتَارَ أَمْرَ الْآخِرَهِ عَلَى الدُّنْیَا فَذَلِکَ الَّذِی یُحِبُّ اللَّهَ؛ اگر کار اخروی را مقدم داشت، معلوم می‌شود که خدا را دوست دارد، اما اگر امر دنیوی را مقدم بدارد، معلوم می‌شود برای خدا جایگاهی قائل نیست و خواست خدا برای او ارزشی ندارد. این امتحانی است برای این‌که ببینیم محبت‌های ما چه قدر عمق دارد و بدانیم که خدای متعال برای ما چه ارزشی قائل است.اگرهم ازاهل معصیت دوری میکند به خاطر خداوند است امر به معروف میکند ، نهی از منکر میکند.

۱۳- «طَلَبْتُ الرِّئَاسَهَ» امام می‌فرماید: در زندگی به دنبال ریاست بودم. ما ابتدا سئوالی بپرسم آیا ریاست خوب است یا بد است؟ می‌گوید: نه ریاست دردسر دارد، در ریاست اگر غفلت کنیم فساد زیاد هست.  قدرت طلبی و مال دوستی و پارتی بازی و رانت، امام صادق علیه السلام هم می فرماید:«من طلب الرئاسه هلک؛ هر که جویای ریاست باشد نابود شود.» پس یاست خوب نیست!! اما امام صادق می‌فرماید: در زندگی به ریاست به عنوان هدف نگاه می‌کردم که رئیس باشم. فَوَجَدتُها فی النَّصیحَهِ لِعِبادِ اللّه  

دیدم راهش در خیرخواهی برای مردم است. یک ریاستی که دو سال نه، چهار سال نه، یک عمر حتی بعد از اینکه ما از دنیا رفتیم، مهرش در دلها هست. ریاست واقعی این است که خیرخواه مردم باشیم، برای مردم بسوزیم. این ریاست است که هرگز محو نمی‌شود.

از جمع این روایت ها این نکته را می توان دریافت که ریاست طلبی اگر برای هوا و هوس و به دست آوردن انواع شهوت ها باشد، جز نابودی خود و دیگران، چیز دیگری به دنبال ندارد. اما  اگر نیّت شخص، اصلاح امور مردم و خیرخواهی برای آنان و برپا داشتن حق و براندازی باطل باشد، امری پسندیده و نیکو است،

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

با توجه به اینکه در آستانه شهادت جانسوز حضرت جوادالائمه علیه السلام قرار گرفتیم روایتی از حضرت پیرامون سفارش به تقوا به محضر شما عزیزان تقدیم میدارم.

فردی از محضر مبارک امام جواد علیه‌السلام تقاضای نصیحت کرد. امام علیه‌السلام فرمود: قَالَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ وَ تَقْبَلُ آیا اگر نصیحت کنم قبول می‌کنی؟ قَالَ نَعَمْ او پاسخ داد: آری. بعد امام علیه‌السلام این پنج اندرز را بیان فرمودند:

اندرز اول: قَالَ تَوَسَّدِ اَلصَّبْرَ

همواره باید صبر و استقامت در زندگی تو حضور داشته باشدانسانی که می‌خواهد در مسیر اولیا الهی قدم بردارد نیز باید به زندگی خود رنگ و بوی زندگی آن بزرگواران را بدهد و از صبر برخوردار شود. نه اینکه با کوچک‌ترین ناملایمتی از کوره به در رفته و زمین و زمان را به  ناسزا بندد. پس صبر را بالش خود قرار دهید و زیر سر بگذارید.

اندرزدوم: وَ اِعْتَنِقِ اَلْفَقْرَ

یعنی با فقر هم آغوش شو. یعنی هم زندگی ساده و تهی از تشریفات داشته باش و هم با فقرا مانوس باش.

اندرز سوم: وَ اِرْفَضِ اَلشَّهَوَاتِ  شهوات را رها کن.  
اندرز چهارم: وَ خَالِفِ اَلْهَوَی با هوای نفس مخالفت کن. 
اندرز پنجم: وَ اِعْلَمْ أَنَّکَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَیْنِ اَللَّهِ فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ»(تحف‌العقول، ص۴۵۵).

سپس در آخرین توصیه واندرزمی‌فرماید: بدان که همواره در محضر خدا هستی چه در خلوت باشی و چه در جلوت از این رو بنگر که چگونه هستی و کسی که در محضر خداست چگونه باید رفتار کند. اگر واقعا ما به این واقعیت اعتقاد داشته باشیم آیا ممکن است گناه‌ها، رشوه‌ها، دزدی‌ها و شهوترانی‌ها از انسان سر زند؟ اگر انسان بتواند این دستورالعمل‌ها را در زندگی خود پیاده کند، با آرامش خاطر زندگی می‌کند و آینده نیز در اختیار او بوده، عاقبتش نیز حتماً ختم به خیر خواهد شد

شنبه  ۲۵ ذی‌القعده روز «دَحوالارض»

 روز ۲۵ ذی القعده مصادف با «دحو الارض» است که خشکی‌ها گسترده شده و زمین کعبه از زیر آب‌ها بیرون آمده است، این شب و روز دحوالارض از ایام مهم عبادی در طول سال است. از امیرالمومنین (ع) نقل شده که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.

یکشنبه ۵ تیر روز جهانی مبارزه با موادمخدر

اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏  کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آنرا به کنترل در آورد. در این راستا تلاش ما بر این است تا با ارتقاء سطح آگاهى اقشار مختلف جامعه پیشگیرى از اعتیاد را بر درمان معتادین مقدم بداریم.

آن‌ طور که کارشناسان وآمارها می‌گویند سن شروع مصرف مواد در ایران نزدیک به ۱۵ سال است.

 

اگر می‌خواهیم سن اعتیاد کاهش پیدا نکند باید روی پیشگیری کار کنیم.برای پیشگیری از اعتیاد راه‌ها و روش‌های زیادی با توجه به عوامل مختلف می‌توان به کار گرفت. برخی از راهکارهای کلی در این زمینه عبارتند از:

.۱ارتقاء آموزش و دانش همگانی و استفاده درست از رسانه‌ها برای آگاهی دادن به مردم در مورد خطرات مواد مخدر

۲٫تبدیل تهدیدات فضای مجازی به فرصت‌های مثبت و سازنده

۳٫برنامه‌ریزی نهادها و مسئولین کشوری، مسئولیت پذیری و مشارکت اجتماعی برای مبارزه با مواد مخدر

۴٫توجه به کودکان و نوجوانان و نیازهای آنان با افزایش حمایت و سرمایه گذاری مؤثر برای رفاه خانواده‌ها  مسأله مهم این است که  برنامه‌های کوتاه مدت در زمینه مبارزه با موادمخدر پاسخ نمیدهد ؛باید برنامه های دراز مدت داشت

۵٫جلوگیری از دستیابی آسان به مواد مخدر

۶٫جلوگیری از قاچاق مواد مخدر

۷٫همکاری و تلاش همه جانبه خانواده‌ها، مدارس، جوامع مدنی، مذهبی و سازمان‌ها برای پاک سازی جوامع از مواد مخدر،آموزش و پرورش باید زمان و تمرکز بیشتری روی آموزش دانش‌آموزان برای آگاه‌سازی آنها در رابطه با اعتیاد بگذارد و یک کلاس توجیهی با نیروی آموزش ندیده آن هم سالی یک ساعت، گره ای از کار باز نمی‌کند.

سه‌شنبه ۷ تیر ۲۸ ذی‌القعده

انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت مظلومانه شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش (۱۳۶۰ش)

هرساله هفته اول تیرماه به مناسبت شهادت اولین رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی و ۷۲نفر از یاران انقلاب ، “هفته قوه قضاییه” برگزار می‌شود. این هفته، فرصت مغتنمی است تا به بیان اصول و شاخص‌های قوه قضاییه تراز انقلاب پرداخته شود و فاصله بین وضعیت موجود و شرایط مطلوب بررسی و تبیین گردد.

شهید آیت‌اللَّه بهشتی انسانی معتقد، مؤمن، مخلص، صادق و جدی در کار بود. به آنچه می‌گفت، معتقد بود؛ و به آنچه معتقد بود، در عمل ملتزم بود.این یکی از خصوصیات قاضی تراز در نظام مقدس جمهوری اسلامی است

 در مسیر حق، شاید گفتن، آسان باشد؛ ولی عمل کردن، دشوار است، و استمرار عمل، بمراتب دشوارتر می‌باشد. بعضی فقط حرف میزنند؛اما نمیتوانند در مقابل حوادث عالم، در مقابل طوفانها، در مقابل تمسخرها، در مقابل طعنه‌زدنها، در مقابل دشمنیهای غیرمنصفانه طاقت بیاورند، لذا متوقف میشوند؛ بعضی به این اکتفاء هم نمیکنند که متوقف بشوند، عقب‌گرد میکنند البته هفته گذشته هم به این موضوع اشاره ای کردم وهم چنین با توجه به سخنرانی کوتاه ریاست محترم دادگاه خطبه  های اینهفته را در همینجا به پایان میرسانم.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

لازم به ذکر است به مناسبت هفته قوه قضائیه ریاست محترم دادگاه بخش کهریزک در سخنان کوتاهی به ارائه گزارش پرداختند

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --