اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / کارگاه آموزشی،پیرامون مهار وکنترل اعتیاد،طی دو روز در بخشداری کهریزک وشهرداری باقر شهر برگزارشد

کارگاه آموزشی،پیرامون مهار وکنترل اعتیاد،طی دو روز در بخشداری کهریزک وشهرداری باقر شهر برگزارشد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر،به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر،کارگاه آموزشی آسیبهای اجتماعی  طی دو روز دوشنبه وسه شنبه نهم ودهم تیرماه ۹۹در بخشداری کهریزک وشهرداری باقر شهر برگزارشد

امام جمعه محترم باقرشهر وکهریزک حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری در این دو نشست به بیان دیدگاههای خود پیرامون نقش مساجد وحسینیه ها وهیئتهای مذهبی در کاهش آسیبهای اجتماعی پرداختند.

ایشان ابتداتعریفی ازآسیبهای اجتماعی ارائه دادندوافزودند:

تعریف اسیب اجتماعی : آسیب های اجتماعی به دسته ای از نابسامانی ها و ناهنجاری های رفتاری افراد یک جامعه چه بصورت فردی و یا جمعی  اطلاق می شوند که ریشه در بی نظمی ها، کژکارکردی های پدیده های اجتماعی و پیامدهای نامطلوب آنها دارد.این آسیب ها غالبا باعث رنجش روانی، جسمی و مادی اقشار خاص و آسیب پذیر جامعه می شوند

انواع اسیبهایاجتماعی هم عبارتند از:آسیب های اجتماعی خانواده،آسیب های اجتماعی زنان ،آسیب های اجتماعی طلاق،آسیب های اجتماعی جوانان مثل بیکاری ،شیوه نادرست تربیت ،انحرافات جنسی، موادمخدر ،الکل ،آسیب های اجتماعی اعتیاد سرقت ودزدی فقر وآسیب‌هایاجتماعی نوظهورکه درواقع همان آسیب‌های مرتبط بافناوری‌های جدیدکه درواقع آسیبهای مرتبط بااینترنت است که شامل ماهواره،بازی‌های رایانه‌ای،تلفن همراه وبرنامه‌های اجتماعی میشود.

اما عوامل به وجود آمدن آسیبهای اجتماعی چیست؟

عوامل به وجودآورنده انحراف و کجروی در جوامع مختلف یکسان نیست و مناطق از نظر نوع جرم، شدت و ضعف، تعداد، و نیز از نظر عوامل متفاوتند. این تفاوت ها را می توان در شهرها، روستاها و حتی در مناطق مختلف و محله های یک شهر مشاهده کرد.

در پیدایش انحرافات اجتماعی و رفتارهای نابهنجار و آسیب زا عوامل متعددی به عنوان عوامل پیدایش و زمینه ساز می تواند مؤثر باشد:

عوامل فردی: جنس، سن، وضعیت ظاهری و قیافه، ضعف و قدرت، بیماری، عامل ژنتیک و….

عوامل روانی: حساسیت، نفرت، ترس و وحشت، اضطراب، کم هوشی، خیال پردازی، قدرت طلبی، کم رویی، پرخاشگری، حسادت، بیماری های روانی و…

عوامل محیطی: اوضاع و شرایط اقلیمی، شهر و روستا، کوچه و خیابان، گرما و سرما و….

عوامل اجتماعی: خانواده، طلاق، فقر، فرهنگ، اقتصاد، بی کاری، شغل، رسانه ها، مهاجرت، جمعیت و….

امانقش مساجدوهیئتهای مذهبی درکاهش آسیبهای اجتماعی

امیرالمومنین (ع): «اَلجَلسهُفی‌الجامع‌‌ِخَیرٌلی مِنَ‌الجَلسهِ‌فی‌الجَنّهِ‌،لأَنَّ الجنَّهَفیهارِضی نَفسی وَالجامِعُ فیهِ ر‌ِضی ربّی»جلوس من درمسجدازسکونت دربهشت برایم بهتراست،زیرااقامت من دربهشت موجب خوشنودی من است،امابودن من درمسجدموجب رضاوخوشنودی خداست.

درحدود ۹۰ هزار هیات مذهبی در سازمان تبلیغات اسلامی به ثبت رسیده و بیش از ۵۱ هزار هیات مذهبی فعال در سطح کشور وجود دارد که در ماه های عزای حسینی و مناسبت های مذهبی در طول سال برنامه دارند همه می دانند نتیجه برپایی هیات های عزاداری فقط اشک ریختن و گریه کردن بر مصیبت های سیدالشهدا(ع) نیست. چون عزاداری و هیات رفتن بخشی از زندگی شیعیان است که بر تمام رفتارها و شئون زندگی تاثیرگذار است.

اگر عاشورا و کربلا در هشت سال دفاع مقدس، پشتوانه ای بزرگ برای رشادت های رزمندگان و ایثارگری های جوانان ارتشی و سپاهی و بسیجی بود، امروز نیز عزاداری های ماه محرم می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه باشد.

آسیب هایی همچون اعتیاد، فقر، طلاق، حاشیه نشینی و ده ها آسیب دیگر از مشکلاتی است که هر روز قربانی می گیرد در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند هیات های عزاداری بهترین مرهم و پادزهر برای جلوگیری از گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه است.

اگر مسئولان هر هیات مذهبی بتوانند یک اختلاف خانوادگی را به صلح و صفا تبدیل کنند، در آن صورت از وقوع ده ها هزار طلاق جلوگیری خواهد شد و در سایر آسیب های اجتماعی نیز این هیات ها بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

در صدر اسلام مسجد کوفه محل مشورت، قضاوت، سؤال و جواب، عبادت و دیگر امور بود. مسجد باید محور فعالیت‌های دینی و فرهنگی در جامعه اسلامی باشد. به‌راحتی در دسترس مردم باشد و توانایی لازم در پاسخ‌گویی به نیازهای مردم (پایگاه معنوی تربیتی و خادم توانمند) داشته باشد. و استفاده چند منظوره داشته باشد.

مسجد مهم‌ترین پایگاه مذهبی و اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی است و می­تواند با تعامل و همکاری با سایر نهادها و سازمان­ها بخشی از مشکلات و معضلات جامعه را حل کند.

 امام جمعه محترم باقرشهر وکهریزک حضرن حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری روز سه شنبه هم در سالن جلسات بخشداری کهریزک هم به این موضوع اشاره کردند و افزودند موقعیت کشور ما به گونه ای است که در همسایگی بزرگترین کشور تولید کننده موادمخدر قرار گرفته و هم چنین گذرگاه اصلی عبور محموله های مواد مخدر به اروپایی محسوب میشود لذا به شدت در معرض آسیب هستیم که باید همه دستگاهها امنیتی ،قضایی،نظامی و فرهنگی نسبت به پیشگیری از اعتیاد برنامع عملی داشته باشند.

{تصاویر}

IMG_20200630_215801_180 IMG_20200630_215806_520 IMG_20200630_215810_196 IMG_20200630_215814_663

IMG_20200630_215831_583 IMG_20200630_215826_319

{پایان}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --