به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نماز پرصلابت اینهفته مصادف بابیست وهفتمین سالروز ارتحال حضرت امام به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضوراقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی این شهربرگزارشد. ایشان درخطبه اول با توجه به سالروزرحلت حضرت امام(رض) منذکرشدند: یکی از خصوصیات امام تقوای الهی ایشان بود. هیچ شکست با پیروزی، هیچ موج و طوفان اجتماعی نمیتوانست به ارتباط او با خدا ضربه بزند و یا او را از یاد خدا غافل کند. همه وسیلهاند و او هدف است.
پس درسی که از امام می گیریم این است که هیچگاه نباید خط را گم کنیم و یا انگیزه را فراموش کنیم .نباید فراموش کنیم که این آمد و شدها و افت و خیز ها برای چیست که : «… إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (162) » (سوره انعام) به علت همین تقوای الهی بود که تمیز کامل حق و باطل در موضع گیری سیاسی را خدا به او عطا کرده بود که « … إِن تَتَّقُوا اللَّـهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا…. (29)» (سوره انفال)مسائلی را می گفت و تصمیم هائی را می گرفت که بر بسیاری از روشنفکران اهل سیاست سخت و سنگین بود
خطیب جمعه حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به قیام 15خرداد یادآورشدند: ویژگی قیام 15خرداد، یک ویژگی دینی بود و بس. داشتن رهبری آن هم در حد مرجعیت عدم اتکا و اتکال به قدرتهای بزرگ، این ویژگی های قیام 15خرداد بود. اما نتایجش در آن روز ولو این قیام منجر به پیروزی نشد ولی، چند نتیجه برجسته داشت. اولین نتیجه برجسته آن، آشکار شدن ماهیت ضد دینی رژیم پهلوی، مهم بود شکست ابهت شاه و نکته سوم مخالفت عمومی با اصل حکومت شاهنشاهی؛ گرچه بعد از آن امام (ره) زندان رفت، تبعید شد و سالها طول کشید ولی یک نتیجه از قیام مهم 15 خرداد پیروزی ملت ایران در 22 بهمن در سال 1357 بود
عناوین خطبه اول:
1-اساس حکومت پهلوی بر سه رکن استوار بود
2-یکی از خصوصیات امام تقوای ایشان بودکه هیچ شکست با پیروزی،هیچ موج و طوفان اجتماعی نمیتوانست به ارتباط او با خدا ضربه بزند
عناوین خطبه دوم:
1- 15خرداد سند مخالفت ملت ما با استبداد و استعمار است.
2- ریشه کارشکنیهای آلسعود در اعزام حجاج ایرانی به حج ابراهیمی
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم
ابتداخودم راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی.
بحث ماپیرامون سبک زندگی مهدوی و ناهنجاری های خانوادگی در آخرالزمان بودودوسه مورد راعرضه داشتم
اما به مناسبت چهاردهم خرداد که سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام (ره) و دیگری پانزده خرداد که سرآغاز یک حرکت عظیم تاریخی در قرن بیستم و طلایه معجزه بزرگ این قرن یعنی انقلاب اسلامی شد موضوع بحثم را اختصاص می دهم به درسهایی از نهضت امام (ره).
این دو روز (14و15) خرداد به حسب ظاهر طلوع و غروب خمینی در صحنه سیاسی انقلاب محسوب میشود ولی در واقع، تجلّی حرکت و ایثار و عشقورزی یک مجاهد فی سبیل اللَّه در راه پر پیچ و خم حوادث و مصائب بود.
امام رحمه الله ملت ایران را از ظلمات خارج و به نور داخل کرد یعنی فضا، فضای استبداد فرعونی بود که دیکتاتوری و ظلم و ظلمتش در همه شؤون زندگی ملت ایران نفوذ کرده بود لذا امام همانند موسی (ع) ظهور کرد و مردم را نجات داد همانند حضرت موسی (ع) که خداوند می فرماید : « وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُم بِأَیَّامِ اللَّـهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ » (سوره ابراهیم(5))
چون اساس حکومت پهلوی بر سه رکن استوار بود: رکن اول استعمار خارجی بود یعنی رژیم پهلوی یکی از وابسته ترین رژیم های جهان محسوب می شد مانند جریان کاپیتولاسیون که به خوبی گویای وابستگی کامل سیاسی رژیم پهلوی و سلطه همهجانبه آمریکا بود و ارتش ما یک ارتش آمریکایی بود و اقتصاد تکپایه ما بر نفت استوار بود که سالها در دست شرکتهای انگلیسی و آمریکایی قرار داشت
رکن دوم استبداد خارجی بود مانند اینکه اصلا در کشور انتخاباتی نبود و نمایندگان در مجلس همه از نوکران اجنبی و بله قربان گوی شاه بودند .اصلا مردم نمی دانستند که انتخابات یعنی چی و همچنین شاه خود را صاحب همه شئوون مملکت می دانست و خدایگان بود همانند فرعون که می گفت: « أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَی » (سوره نازعات(24) ) (خداشاه میهن) و همه از او وحشت داشتند.
رکن سوم استعمار فرهنگی بود : یعنی تهی کردن جامعه از ارزشهای اصیل و القای فرهنگ ذلّت پذیری و تسلیم پذیری، در کنار ابتذال و بیخبری و الکی خوش بودن و سرگرم شدن به مسائل حاشیهای به نحوی که به تنها چیزی که فکر نکنند یکی سیاست باشد و دیگری دیانت. فساد و فحشا در اوج بود. شما تقویم آن زمان را ورق بزنید و ببینید روزهای افتخار ما کدام بودند؟ سالروز تولّد شاهنشاه و خواهر دو قلوی ایشان و جشنهای 2500ساله….
در این شرایط و فضا امام و انقلاب ظهور کردند.
در آن شرائط و در آن زمان و با آن وضعیّت اسفبار و ناامید کننده ، مردی از تبار علی(ع) و حسین(ع) با پشتوانه خدایی، کسی که به غیر از خدا به هیچ چیز فکر نمیکرد، برخاست و ملت را از ظلم و ستم نجات داد.
و امام در مقابل آن سه رکن حکومت پهلوی ، بر سه شعار: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تأکید داشتند.
در اسلام ناب محمدی ذوب شد به تعبیر شهید سید محمد باقر صدر «ذُوبُوا فِی الخُمَینی کَما ذَابَ فی الإسلام» در خمینی ذوب شوید چنانکه او خود در اسلام ذوب شده است.
پس خمینی در اسلام ذوب شده بود که توانست در قلبها انقلاب کند و پس از آن در جامعه انقلاب شد که آیت الله حاج شیخ حسنعلی نجابت می فرمود همه توفیق خمینی ناشی از این میشد که «دلّال خدا» بود همه را به خدا میخواند. دعوت به نفس نمیکرد. از خود هیچ نداشت. فانی در خدا بود همانطور هم خداوند او را عزیز کرد :« إنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا (96)» (سوره مریم) کسی که ایمان آورده عمل صالح انجام دهد خدا دوستی و مودّت او را در دلها میاندازد. مردم فطرتاً خدا را دوست دارند و هر جا رنگ و بوی خدا را استشمام کنند جذب میشوند لذا مردم در خمینی رنگ و بوی خدا را استشمام کردند و جذب خمینی شدند.
که شهید دستغیب میفرماید: «مَن أَطاعَ الخُمینی فَقَد أَطاعَ اللَّهَ» یعنی هرکس خمینی را اطاعت کند به تحقیق خدا را اطاعت کرده است چون خمینی فقط برای خدا بود و همه کارهای او برای خدا بود و خدا هم برای او شد «مَن کانَ للَّهِ کَانَ اللَّهُ لَهُ» و «مَا کانَ للَّه یَنمُو» و هر چیزی که برای خدا باشد خدا آن را پرورش می دهد و رشد می دهد تا جائی که ناممکن را ممکن می کند .
کسی که فرسنگها از ایران دور بود و در تبعید به سر میبرد و هیچ وسیله تبلیغات در اختیار نداشت و کسی که حتّی بردن نامش جُرم بود و مصادف با زندان و شکنجه بود و کسی که داشتن توضیح المسائل او جرم محسوب میشد و کسی که 15 سال دور از مملکت بود اما دشمنان از او وحشت داشتند و در نهایت این حرکت عظیم را به وجود آورد و کاری که برای خدا باشد رشد می کند.
درسهائی از نهضت امام خمینی (ره):
1- تقوای الهی:
یکی از خصوصیات امام تقوای الهی ایشان بود. هیچ شکست با پیروزی، هیچ موج و طوفان اجتماعی نمیتوانست به ارتباط او با خدا ضربه بزند و یا او را از یاد خدا غافل کند. همه وسیلهاند و او هدف است.
حضرت آیتاللَّه نجابت نقل میکردند که هنگامی که امام(ره) طلبه جوانی بودند روزی در مجلس عارف بزرگ حضرت آیتاللَّه سیّد علی قاضی طباطبایی(ره) وارد شده بودند، حضرت آیتاللَّه قاضی، امام را بسیار اکرام فرموده بودند و موضوع بحث جلسه را عوض کرده و در مظالم رضاخان شروع به صحبت فرموده بودند. بعد از اینکه حضرت امام از جلسه خارج شده بودند، اطرافیان از آقای قاضی (ره) علّت این تکریم و عوضکردن موضوع را جویا شده بودند. ایشان فرموده بودند که رژیم پهلوی به دست این مرد ساقط خواهد شد. یعنی آن عارف بزرگ در سریره امام(ره) آن نور الهی را دیده بودند که از پس این کار عظیم برخواهد آمد، یعنی امام از همان ابتدا به علّت تقوا، مؤیّد به نور الهی بودند.
و حتی خود آیت الله نجابت این عارف برزگ و وارسته و الهی در تفسیری که در منزلشان میگفتند تمام ضمائر مؤمنین، صالحین و متّقین را به امام خمینی برمیگرداند و در درس و بحثشان بازگشت همه مثالها به خمینی بود.
هنگامی که امام پس از 15 سال تبعید به ایران باز میگشتند و میلیونها نفر در سراسر ایران انتظار او را میکشیدند و خمینی را فریاد میکردند ، هنگامی که خبرنگار خارجی در هواپیمایی که امام را از پاریس به تهران میآورد از ایشان سؤال کرد: حالا که پس از این همه سال به ایران باز میگردید چه احساسی دارید؟ امام خیلی آرام در حالی که لبخند می زدند فرمودند: هیچی. البته کسانی که امام خمینی را نمیشناختند و یا نمیشناسند قابل هضم نیست ولی باید بدانند که این همان خمینی است که تا نام مبارک امام حسین(ع) بر زبان میآمد اشکش جاری میشد. بدانند که این همان خمینی است که گلهای احساس در اشعار لطیفش میشکفد. نه اینکه احساس نداشته باشد و در رحلت و یا شهادت فرزندش سیّد مصطفی عاطفهاش به جوش نیامده و اشکی نمیریزد بلکه میفرماید: مرگ سیّد مصطفی از الطاف خفیّه الهی بود. نه. همه اینها بهخاطر این است که با خدا معامله کرده است، به خدا پیوسته و همه چیز را از خدا میبیند. اقبال و ادبار خلق برایش تفاوت نمیکند. اگر میلیونها نفر پیش او جمع شوند و فریاد بزنند.
پس درسی که از امام می گیریم این است که هیچگاه نباید خط را گم کنیم و یا انگیزه را فراموش کنیم .نباید فراموش کنیم که این آمد و شدها و افت و خیز ها برای چیست که : «… إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (162) » (سوره انعام) به علت همین تقوای الهی بود که تمیز کامل حق و باطل در موضع گیری سیاسی را خدا به او عطا کرده بود که « … إِن تَتَّقُوا اللَّـهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا…. (29)» (سوره انفال)مسائلی را می گفت و تصمیم هائی را می گرفت که بر بسیاری از روشنفکران اهل سیاست سخت و سنگین بود مانند تصمیم قاطع در شکستن حکومت نظامی 22 بهمن سال 57 که همه مخالف بودند اما امام چونکه شامه اش شامه الهی بود با چشم خدا می دید و تحلیل می کرد روی تصمیم خود ایستاد و بعدها بر همه ثابت شد که اگر غیر از این میشد نظامیان شاه کاملاً بر اوضاع مسلط میشدند.
2- شناخت مقتضیات زمان:
خصوصیت دیگر امام این بود که امام زمان و مکان را میشناخت و فقه را در قالب زمان و مکان میریخت، از جمود فاصله میگرفت و به اصطلاح از فقه پویا سخن میگفت. مثلاً در رساله بسیاری از مراجع و فقها در زمان طاغوت از همه فروع دین سخن بمیان میآمد بهجز امر به معروف و نهی از منکر و دفاع یا جهاد. حتّی یک مسأله هم در این بابها نداشتند. لذا برخی از آنان در مسأله انقلاب و مبارزه علیه رژیم احتیاطاً وارد نمیشدند. حال ببینید پس از انقلاب وقتی که جنگ با آن همه ابعاد هولناکش اتفاق افتاد ، امام فرمودند: جنگ چیز خوبی است. این سخن برای خیلی از غربیان و عده ای از داخل قابل هضم نبود، اما امام از قرآن می گفت: « کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کُرْهٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ (216)» (سوره بقره)
خیر بودن آن جنگ به تعبیر حضرت علی(ع) مشخص می شود :«اِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّهِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخاصَّهِ أَولِیائِه» ثمرات جنگ تحمیلی را داریم می بینیم.
مشروح خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.
ابتدا تشکر داشته باشم بخاطر حضور زائرین حضرت امام ازاستانهای خراسان رضوی ،اصفهان ومرکزی درمراسم نمازجمعه وحضور شما اهالی حسن آباددر مراسم واعیادماه شعبان ونیمه شعبان، میلاد با سعادت حجت ثانی عشر –حضرت بقیه الله الاعظم- (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) امام زمانی (ع) که امام صادق (ع) فرمودند«و لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی» اگر او را درک کنم در طول دوران زندگی ام به او خدمت خواهم کرد و خدمتگزار او خواهم بود.اما یک تقاضا؛ مراسم می گیریم، جشن می گیریم، چراغانی می کنیم، احساس سرور می کنیم ولی، به این جمله امام صادق (ع) هم خوب گوش بدهیم« مَنْ سُرَّ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِر»کسانی که ادعای انتظار می کنند و منتظر هستند درست، باید منتظر باشند اما، پایبند ورع و تقوا، پرهیزکاری و اخلاق حسنه باشند تا دیگران به ما بگویند اینها، با این اخلاق خوب از منتظران حضرت مهدی هستند.
جمعه14خردادارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره)
درخطبه اول مفصل صحبت کردم ان شاءالله تلاش کنیم ازازمکتب امام فاصله نگیریم وخصوصیات مکتب امام راکه مقام معظم رهبری هم سال گذشته درمراسم سالروز ارتحال حضرت امام فرمودند وهم امسال ،خوب بشناسیم وبه آنها پایبندباشیم وحول محورخلف صالح امام یعنی ولایت فقیه ومقام معظم رهبری حرکت کنیم.
ازمرحوم حاج احمدآقافرزند امام نقل شده «اگرکسی بین رهبری حضرت امام ورهبری مقام معظم رهبری تفاوتی قائل شودقطعا درخط آمریکاست»لذا این هشداری است که همه باید به آن توجه کنیم(تکبیرنمازگزاران)
شنبه15 خرداد زندانیشدن حضرت امام خمینی(ره) بهدست مأموران ستمشاهی (1342 ه.ش)
قیام خونین 15 خرداد (1342 ه.ش/ 12 محرم 1383 ه.ق)
روز 15خرداد؛ روزی فراموش ناشدنی در تاریخ انقلاب ما، و تاریخ کشور ما. اشاره ای داشته باشم 15خرداد سرآغاز نهضت اسلامی ماست به رهبری امام (ره). 15خرداد سند مخالفت ملت ما با استبداد و استعمار نو است،15خرداد در حقیقت بیانگر مظلومیت ملت ما هم هست چون، به نقلی 15هزار نفر در روز 15 خرداد به شهادت رسیدند و جرمشان حق خواهی بود و طرفداری از امام (ره) و راه امام (ره) بود. قیام 15خرداد که اکنون 53سال از آن میگذرد، از سال 1342 میگذرد حرکتی ماندگار در تاریخ این کشور است. من در چند سرفصل فهرست وار صحبت می کنم. چرا قیام 15خرداد بوجود آمد؟ زمینه های این قیام چه بود؟ ویژگی های این قیام چه بود ؟ نتایج این قیام چه بود؟ اجمالاً عرض کنم استبداد خشن دستگاه جبار پهلوی جدایی دین از سیاست بلکه، بیرون کردن دین از صحنه کشور و سیاست، کوشش برای برگرداندن ایران اسلامی به جاهلیت قبل از اسلام و احساس عمیق مردم ما درباره دین ستیزی ارزش ستیزی دستگاه جبار حاکم و تسلط غیر مسلمانان بر سرنوشت مسلمانان، اینها بود که امام را وادار کرد که موضع گیری کند، مراجع موضع گیری کنند، علماء موضع گیری کنند، اصناف و بازاریان و طلاب موضع گیری کنند. اما زمینه ها بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی که شاه و اربابان او خواستند خیز بردارند درباره اجرای احکام ضد اسلام ، جریان لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی، همه پرسی 6بهمن انقلاب سفید، حادثه خونین فیضیه، و درنهایت دستگیری امام در نیمه شب 15خرداد. این ها فضای جامعه را برای قیام 15خرداد فراهم کرد.
ویژگی قیام 15خرداد، یک ویژگی دینی بود و بس. داشتن رهبری آن هم در حد مرجعیت عدم اتکا و اتکال به قدرتهای بزرگ، این ویژگی های قیام 15خرداد بود. اما نتایجش در آن روز ولو این قیام منجر به پیروزی نشد ولی، چند نتیجه برجسته داشت. اولین نتیجه برجسته آن، آشکار شدن ماهیت ضد دینی رژیم پهلوی، مهم بود شکست ابهت شاه و نکته سوم مخالفت عمومی با اصل حکومت شاهنشاهی؛ گرچه بعد از آن امام (ره) زندان رفت، تبعید شد و سالها طول کشید ولی یک نتیجه از قیام مهم 15 خرداد پیروزی ملت ایران در 22 بهمن در سال 1357 بود؛ این نتیجه قیام 15خرداد بود.
ریشه کارشکنیهای آلسعود در اعزام حجاج ایرانی به حج ابراهیمی
در روزهای اخیر شاهد بیانیه سازمان حج درباره کارشکنیها و سنگاندازیهای آلسعود برای اعزام حجاج ایرانی به مکه و مدینه بودیم و در این بیانیه رسما اعلام شد که امکان اعزام حجاج با توجه به ممانعتهای آلسعود امکانپذیر نیست. اماچرا؟
اینکه چرا عربستان از پذیرش حجاج ایرانی در حج امسال خودداری کرده، توجه به دو نکته را ضروری میکند:
1- مراسم حج تمتع، بزرگترین تجمع مسلمانان جهان اسلام و عمل واجب عبادی برای مسلمانان محسوب میشود. برگزاری هر ساله این مراسم، زمینه مساعدی فراهم میکند برای اشتراک آراء و نظرات میان مسلمانان و تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص) ؛ و جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با برگزاری مراسم دعای پرفیض کمیل، قرآنخوانی، مراسم برائت از مشرکین و سایر مراسم مذهبی در کنار مراسم حج، همواره الگویی جذاب برای مسلمانان سایر کشورها بوده است.
اقدامات فرهنگی ج. ا. ا در ایام حج به قدری تأثیرگذار بوده است که در سالهای اخیر شاهد انتقال بیسابقه آرمانهای انقلاب اسلامی به ملتهای منطقه و وقوع بیسابقه انقلابهای مردمی بودهایم. به همین منظور، عربستان یکی از شرایط پذیرش حجاج ایرانی در سال جاری را عدم برگزاری هیچ مراسمی از سوی بعثه مقام معظم رهبری در مکه و مدینه اعلام کرده بود. بیشک ترس از بیداری اسلامی ملتهای منطقه و متزلزل شدن پایههای حکومتهای فاسد و طاغوتی منطقه، دلیل اصلی بستن مسیر حج به روی حجاج ایرانی از سوی آلسعود بوده است.
2- عربستان سعودی در غیاب ایران، امکان بیشتری خواهد داشت تا اقدامات ضدشیعی خود را در مراسم حج گسترش دهد و از ماحصل آن بر علیه ایران و منزوی کردن آن در بین دولتها و ملتهای مسلمان بهره جوید. آغاز این نقشه فریبکارانه و جهتدهی افکار عمومی، بهصورت روشن بعد از صدور بیانیه سازمان حج و از سوی وزیر امور خارجه عربستان کلید خورد. عادل الجبیر در واکنش به بیانیه ایران و بدون ذکر محدودیتهای تحمیلی عربستان به طرف ایرانی در متن تفاهمنامه امسال، گفت: دولت ایران مقصر اصلی عدم حضور زائران ایرانی در حج امسال است و باید کشورهای اسلامی به این عمل دولت ایران واکنش تند نشان دهند.
وظیفه رسانهها و مسؤولان در رابطه با «صد عن سبیل الله» حکام آلسعود چیست؟
پاسخ: دولت عربستان قصد دارد با ایجاد شروط برای زوار ایرانی، ارزش زیارت خانه معظم الهی و حرمین شریفین در مدینه را در حد یک عمل توریستی تنزل دهد و با این شیوه، به خود این حق را میدهد که هر وقت اراده کرد جلوی زیارت زائران مسلمان را بگیرد. دولت ج. ا. ا باید تلاشهای خود را در این زمینه گسترده کرده و عمق خباثت سعودیها در بستن مسیر حج را به مسلمانان جهان و ملت بزرگ ایران تبیین کند و بهدنبال برطرف کردن مقتدرانه و عزتمندانه این مشکل بشتابد. بههیچوجه نباید عمل دولت عربستان در افکار عمومی جهان اسلام و ملت عزیز ایران ساده و بیاهمیت جلوه کند. به نظر میرسد در حال حاضر این موضوع در بین مردم خوب تبیین نشده و بههمیندلیل کماهمیت شمرده میشود.
سهشنبه1 رمضانالمبارک آغاز ماه مبارک رمضان (بنابر تقویم)
فرصت گذشته تبریک عرض میکنم وامید است ان شاءالله خودمان راآماده کنیم جهت بهره برداری بهتر وبیشتراز ایام ماه مبارک رمضان
والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته