اخبار ویژه
خانه / سخنرانی ها / امام جمعه حسن آباد فشافویه:تضاد،درارزش‌های حاکم بر خانه و مدرسه‌ باعث ایجاد تضاد در شخصیت‌ نوجوانان می‌شود.

امام جمعه حسن آباد فشافویه:تضاد،درارزش‌های حاکم بر خانه و مدرسه‌ باعث ایجاد تضاد در شخصیت‌ نوجوانان می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آبادفشافویه صبح امروز امام جمعه محترم حسن آباد درمراسمی که به مناسبت هفته پیوند انجمن اولیاءومربیان درسالن اجتماعات آموزش وپرورش منطقه حسن آبادبرگزارشد به ایرادسخن پرداختند حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری دراین مراسم با اشاره اهمیت همکاری این دو نهادتربیتی گفتند:

انجمن اولیاء و مربیان مظهر همكاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت كودكان و نوجوانان است. خانه و مدرسه دو نهاد تربیتی مهم به شمار می آیند كه در صدرعوامل  تأثیرگذار بر روند رشد و تكامل رفتار و منش نوباوگان جامعه قرار دارند، و مهمترین عامل در تربیت و رشد فكری و اخلاقی، هماهنگی و همسویی نظری و عملی میان مربیان و خانواده است.

هر یك از دو كانون خانه و مدرسه، به تنهایی امكان عمل موفقیت آمیز نخواهد داشت

تضاد ارزش‌های حاکم بر خانه و مدرسه‌ باعث ایجاد تضاد در شخصیت‌ نوجوانان می‌شود و هرگونه‌ تلاش در زمینه‌های تربیتی را بی‌اثر می‌کند.معلمان باید از ارتباط با والدین‌ شاگردان به جهت‌ شناخت بهتر،مبادله تجارب تربیتی و اطمینان از یکسان بودن ارزش‌های حاکم بر مدرسه و خانه برای پیشبرد اهداف‌تربیتی استفاده کنند.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه

 

نيازهاي دانش آموزان:

ما چه قدر به فکر تربیت فرندان هستیم آیاتا آن اندازه كه به فکر نیازهای ظاهری فرزندانمان هستیم در فكر پرورش ذهن آن ها نيستيم. ما براي خريدن يك لباس یا کیف یاهروسیله دیگری حداقل به چندمغازه سر مي زنيم تا از نظر رنگ، مرغوبيت، جنس، اندازه، مدل، قيمت و .. مناسب باشد ولي براي پرورش مغز و انديشه آن ها چه كار كرده ايم.

وقتي سخن از نيازها به ميان مي آيد، فقط حرف از خوردن و خوابيدن مطرح نمي شود بلكه نيازهاي ديگري مانند عشق، محبت، وابستگي، احترام، احساس ارزشمندي و .. نيز وجود دارد. از سوي ديگر همه نيازها را خانواده و والدين نمي توانند پاسخگو باشند، ولي اگر والدين از شكل و چگونگي اين نيازها آگاه باشند مي توانند زمينه ساز ارضاي اين نيازها باشند. اگر ما بدانيم كه فرزندمان براي ارضاي پاره اي از نيازهاي خود به چند دوست صميمي و خوب نيازمند است در آن صورت او را از برقراري يك رابطه دوستانه با ديگران منع نخواهيم كرد.

دومين نيازي كه همه دانش آموزان را تحت تاثير قرار مي دهد، نياز به امنيت و احساس آسايش خاطر است اين نياز فوق العاده مهم و اساسي است. اگر دانش آموز در خانه اي به سر برد كه هر لحظه در آن نزاع و كشمكش، آرامش او و افراد خانواده را بر هم مي زند و رابطه عاطفي سردي ما بين افراد خانواده حكمفرما باشد، آيا هيچ ميل و رغبتي براي رشد و شكوفايي و تحصيل و تعليم بر جاي خواهد ماند؟

والدين گاه مي انديشند كه كودكانشان نسبت به مسايل آنان آگاهي و حساسيت ندارند، اما اين اشتباه است . هر چند گاهي شايد كودكان و نوجوانان در ظاهر نسبت به مسايل خانواده بي خيال و بي تفاوت خود را نشان دهند، اما حقيقتا اين ظاهر قضيه است و آنان در درون به اين مسايل مي انديشند و در عالم تنهايي به دنبال چاره جويي هستند.آیا میدانیم درآ« لحظات چه برسرفرزندانمان می آوریم؟؟؟!!!

از ديگر نيازهاي مهم، نياز به احترام است. آنان دوست دارند كه مورد اعتماد و اعتبار ديگران باشند و به عنوان افرادي شناخته شوند كه داراي استعدادهاي خاص و منحصر به فرد بوده و با ديگران فرق دارند. از تحقير شدن توسط ديگران بيزارند و دوست دارند در خانواده و اجتماع مورد توجه قرار گيرند.دررابطه با حضرت امام (رض)گفته شده است میگفتند هیچوقت فرزندانتان را ازچیزی منع نکنید بلکه وسایلی را که نباید نزدیک شودرا ازدسترس او خارج کنید ،عروس حضرت امام میگوید به امام گفتم این گلدانهارو فرزندم دست میزند وخاها ی گل دست اورا زخمی میکند چه کنم ؟ باید گلذانها را جمع کنم !!امام باغبان را صدا زدند فرمودند تا جایی که دست بچه میرسد را خارهاش روبزند.این یکی ازروشهای تربیت است اگرخیلی امرونهی کنیم نتیجه عکس میگیریم.

اما سوال مهم اين است كه در زندگي روزمره كه از ناكامي هاي گوناگون پر است آيا ما به عنوان پدر و مادر مي توانيم تمامي نيازهاي فوق را برآورده سازيم؟ در جامعه ما الگوهاي رفتاري گوناگوني وجود دارد. پدر و مادر تنها الگوي رفتاري كودك يا نوجوان نيستند، بلكه در معرض الگوهاي رفتاري متنوعي قرار دارند. نوجوان 12 ساله اي كه هر روز ساعت 7 صبح از خانه خارج مي شود پس از مدرسه رفتن ساعت يك به خانه بر مي گردد، در معرض چند الگوي رفتاري قرار مي گيرد و رفتارهاي همكلاسي ها، معلم ها و كاركنان مدرسه و افراد ديگر جامعه را مي بيند و پاره اي از آن رفتارها، بيشر توجه او را به خود جلب مي كنند. وقتي تلويزيون و اينترنت را تماشا مي كند بسياري از رفتارها را از آن سرمشق مي گيرد، او سعي مي كند با شخصيت هاي برنامه تلويزيوني هماند سازي كند. به مانند آنان صحبت كند، راه برود، لباس بپوشد. در اينجا نيز دانش آموز مورد نظر از ميان الگوهاي رايج فقط به تعدادي از آنها توجه مي كند آنان را سرمشق قرار داده و از رفتارهاي آنان تقليد مي كند.

در حدیثى مى خوانیم: از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) که فرمودند:أَلا کُلُّکُمْ راع، وَ کُلُّکُمْ مَسْؤُلٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ، فَالاْ َمِیْرُ عَلَى النّاسِ راع، وَ هُوَ مَسْؤُلٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ، وَ الرَّجُلُ راع عَلى أَهْلِ بَیْتِهِ، وَ هُوَ مَسْؤُلٌ عَنْهُمْ، فَالْمَرْئَةُ راعِیَةٌ عَلى أَهْلِ بَیْتِ بَعْلِها وَ وَلَدِهِ، وَ هِىَ مَسْؤُلَةٌ عَنْهُمْ، أَلا فَکُلُّکُمْ راع، وَ کُلُّکُمْ مَسْؤُلٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ» مجموعه ورّام»، جلد اول، صفحه 6. (بدانید! همه شما نگهبانید، و همه در برابر کسانى که مأمور نگهبانى آنها هستید، مسئولید، امیر و رئیس حکومت اسلامى نگهبان مردم است و در برابر آنها مسئول است، مرد، نگهبان خانواده خویش است و در مقابل آنها مسئول، زن نیز، نگهبان خانواده شوهر و فرزندان است و در برابر آنها مسئول مى باشد، بدانید! همه شما نگهبانید و همه شما در برابر کسانى که مأمور نگهبانى آنها هستید مسئولید!

صحبت ازماهواره شد به این نکته اشاره کنم:که وقتی دشمنان تلاش های خود را در جنگ سخت بی نتیجه دیدند ، با ابزار ماهواره که جنگ در داخل خانه ها و افکار هر خانواده ایرانی است به مصاف ملت ایران آمده اند.

ماهواره ابزار جنگ نرم و عملیات روانی دشمن علیه ملت ایران است که از طریق آن مبارزه همه جانبه خود بر ضد دین، اعتقادات مذهبی و ارزش های اخلاقی به ویژه ارزش قشر زنان و دختران و نسل جوان را نشانه گرفته است.

در صورتی که خانواده ومدرسه نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا کنند جامعه نیز به سمت اصلاح و تعالی پیش خواهد رفت.

(پایان خبر)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --