اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: ملت ما با حضور حد اکثری در انتخابات پروژه تحریم انتخابات را شکست میدهند

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک: ملت ما با حضور حد اکثری در انتخابات پروژه تحریم انتخابات را شکست میدهند

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر نماز باشکوه جمعه امروز 28 خرداد ماه  ،به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در شبستان جدید مصلی این شهر وباحضوراقشار مختلف مردم برگزار شد.

عناویـــــن خطبـــــــــــه اول:

۱ . چه کنيم امام رضا از ما راضي باشد و حضرت از ما چه توقعي دارد؟

۲. سلامت دين و دنيا در رفق و مدارا با مردم است.

 ۳. سومين انتظار امام رضا از ما، عمل‌گرايي است.

عناویـــــن خطبــــــــــه دوم:

۱ . رأی دادن و شـرکت در انتخابـات،حـق بزرگ و مهمی اسـت.

۲. نکته دوم:رأی ندادن چه تأ ثیری دارد! ؟

۳ . نکته سوم:به چه کسی رای بدهیم؟

مشــــــروح خطبــــــه اول:

اعوذ باللـــــــه مـن الشیــــطان الرجیــــــم              بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

عبادالله اوصِیکُمْ و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

در آستانه ولادت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا (ع)هستیم چند جمله ای در خطبه اول عرض کنم:

موضوع بحث من در خطبه اول: چه کنيم امام رضا از ما راضي باشد و حضرت از ما چه توقعي دارد؟

انتظارات امام رضا از ما چيست؟ ما غالباً انتظارات خودمان را از امام رضا مطرح مي‌کنيم. ايرادي هم ندارد خودشان گفتند: بياييد حوائجتان را بخواهيد. اماانتظارات امام رضا از ما چیست ؟چند مورد عرض میکنم:

اولين نکته : در روايات روي آن بسيار تأکيد شده بحث عقلانيت و خرد است. چندين روايت داريم يکي اين است. فرمود: «لاَ يُعْبَأُ بِأَهْلِ اَلدِّينِ مِمَّنْ لاَ عَقْلَ لَهُ» دينداري که عقل نداشته باشد به درد نمي‌خورد. فرمود: بهترين دوست انسان عقل اوست و دشمن او جهل اوست. فرمود: «يا أبا هاشم العقل هباءٌ من الله» عقل موهبت الهي است. کارهاي ما عقلاني باشد. خرافه، سحر و جادو نباشد. با عقل بسنجيم، اگر با عقل سنجيديم مي‌توانيم معتقد به خدا باشيم. خداشناسي و امام شناسي عقلي است.

انتظار دوم امام رضا از ما، رفق و مدارا و گره گشايي از کار مردم است. وجود مقدس پيغمبر گرامي اسلام فرمود: همانطور که خدا به من دستور داد نماز بخوانم، دستور داد با مردم مدارا کنم. «أَمَرَنِي‏ رَبِّي‏ بِمُدَارَاةِ النَّاسِ كَمَا أَمَرَنِي بِأَدَاءِ الْفَرَائِضِ‏» (كافي، ج 2، ص 117) فرمود: در روايت دارد «سلامة الدين‏ و الدنيا في مداراة الناس»‏ (غررالحكم، ص445) سلامت دين و دنيا در رفق و مدارا با مردم است. مدارا غير از سستي است. غير از مداهنه است. ما بگوييم: بي حجابي عيب ندارد، بي نمازي عيب ندارد، اگر خمس ندادي عيب ندارد، اگر شما نماز کم خواندي عيب ندارد. اين بي مبالاتي است.

رفق و مدارا در سيره امام رضا(ع) موج مي‌زند. ايشان در صحنه‌هاي متعدد، در حوادثي که پيش مي‌آمد. تمام وجودشان گره گشايي از مردم بود چه قبل از شهادتشان و چه بعد از شهادتشان که افراد متوسل میشوند وحاجت میگیرند.

سومين نکته که امام رضا از ما انتظار دارد، عمل‌گرايي است. گاهي اوقات ما تصورمان به دين،فصلي است.خداهمه جا هست یکشب هزار شب نمیشود حالا یه بار آمدیم کناردریا تفریح !!! حالا زمان انتخابات است به هر طریقی رای بیاورد !!!!

اين عمل‌گرايي مهم است. ائمه ما قسم خوردند و فرمودند: ما به هرجا رسيديم از طاعت خدا رسيديم. «وَ أَنْ لَيْسَ‏ لِلْإِنْسانِ‏ إِلَّا ما سَعى‏» (نجم/39) گروهي از مدينه به ديدن امام رضا آمدند. مدتي امام رضا اينها را نپذيرفت.

در روایت داریم: « لِمَا جَعَلَ الْمَأْمُونِ إلی علی بْنِ موسی الرِّضَا علیه السَّلَامُ ولایةالعهد »؛ (تفسیرالإمام العسکری/312) وقتی ولایت عهدی برای حضرت رضا تثبیت شد، « دَخَلَ علیه آذنه »؛ روزی دربان حضرت رضا علیه السلام خدمت حضرت عرض کرد: « إِنَّ قَوْماً بِالْبَابِ یستأذنون علیک یقولون نَحْنُ مِنْ شیعة علی علیه السَّلَامُ »؛ عده ای آمده اند و می گویند ما شیعه علی علیه السلام هستیم و می خواهیم خدمت امام رضا علیه السلام برسیم. حضرت فرمود: « أَنَا مَشْغُولُ فاصرفهم »؛ من کار دارم آن ها را رد کن. «فصرفهم، فَلَمَّا کان فی الیوم الثانی جَاءُوا وَ قَالُوا کذلک مِثْلُهَا »؛ آن عده فردا باز آمدند و همان حرف را تکرار کردند: ما جمعی از شیعیان علی علیه السلام هستیم و آمده ایم آقا را زیارت کنیم. حضرت دوباره فرمود: «إصرفهم»؛ آن ها را بر گردان. « إلی أَنْ جاءوه هکذا یقولون وَ یصرفهم شهرین »؛ برای مدت دو ماه هر روز آن ها می آمدند و درخواستشان را عرضه می کردند و حضرت می فرمود: من کار دارم، بگو بروند. « ثُمَّ أیسوا مِنَ الْوُصُولِ»؛ آنان ناامید شدند. « وَ قَالُوا لِلْحَاجِبِ قُلْ لِمَوْلَانَا إِنَّا شیعة أبیک علی بْنِ أبی طَالِبٍ علیه السَّلَامُ وَ قَدْ شَمِتَ بِنَا أَعْدَاؤُنَا فی حجابک لَنَا »؛ به دربان حضرت گفتند به امام بگو: ما شیعیان پدرت علی بن ابی طالب علیه السلام هستیم. ما دو ماه است می آییم و شما اجازه نمی دهید. این مایه شماتت دشمنان شده است. « وَ نَحْنُ نَنْصَرِفُ هَذِهِ الکرة وَ نهرب مِنْ بَلَدِنَا خجلًا وَ أَنَفَةُ مِمَّا لَحِقَنَا »؛ ما از این جا می رویم؛ ولی از شهرمان نیز فرار می کنیم. چراکه وقتی این داستان در آن جا نقل شود مردم می گویند حتماً آن ها گناه بزرگی مرتکب شده اند که آقا راهشان نداده است. « وَ عَجْزاً عَنْ احْتِمَالِ مَضَضِ مَا یلحقنا بشماتة الأعدائنا»؛ برو و به آقا بگو: ما تلخی شنیدن این شماتت اعداء را دیگر نمی توانیم تحمل کنیم. « فَقَالَ علی بْنِ موسی الرِّضَا علیه السَّلَامُ ائْذَنْ لَهُمْ لیدخلوا فَدَخَلُوا علیه فَسَلَّمُوا علیه فَلَمْ یردّ علیهم وَ لَمْ یأذن لَهُمْ بِالْجُلُوسِ فَبَقُوا قیاماً فَقَالُوا یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا هَذَا الْجَفَاءُ العظیم وَ الِاسْتِخْفَافُ بَعْدَ هَذَا الْحِجَابِ الصَّعْبِ»

وقتی کار به این جا رسید، حضرت فرمود: بگو بیایند.آنان آمدند سلام و احترام کردند؛ اما حضرت اعتنایی به آن ها نکرد، حتی اجازه نشستن هم به آن ها نداد. توجه کنید: در این جا تنبیه آنان تکمیل شد. «فبقوا قیاماً»؛ همین طور ایستادند. آن عده گفتند: ای پسر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم راز این که پس از دوماه انتظار دیدار، ما را این گونه مورد خفت و خواری قرار می دهید چیست؟ «أیّ باقیة تبقی منّا بعد هذا؟» با این رفتاری که با ما شیعیان می کنید دیگر کسی شیعه نمی ماند.

حضرت پنج علت مطرح کردند براي اينکه اينها را نپذيرفتند

ویحکم إِنَّمَا شیعته الْحَسَنِ وَ الحسین وَ أبوذر وَ سَلْمَانَ وَ الْمِقْدَادِ وَ عَمَّارُ وَ مُحَمَّدِبْنِ أبی بکر الذین لَمْ یخالفوا شیئاً مِنْ أَوَامِرِهِ وَ لَمْ یرتکبوا شیئاً مِنْ فُنُونِ زَوَاجِرِهِ

سپس حضرت ابتدا نام امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام را می برد و بعد نام سلمان، ابوذر، تا محمدبن ابی بکر. ایشان می فرمایند شیعه اینان اند. در این جا حضرت ویژگی های آنان را برمی شمارند،کوچک ترین اوامر علی علیه السلام را مخالفت نکردند. هرچه را ایشان نهی کرد، آن ها هم ترک کردند. یعنی مطیع واقعی حضرت علی علیه السلام بودند.

« فَأَمَّا أَنْتُمْ إِذَا قُلْتُمْ إنکم شیعته وَ أَنْتُمْ فی أکثر أعمالکم لَهُ مُخَالِفُونَ »؛ این در حالی است که شما ادعای شیعه بودن می کنید و بیشتر رفتارهایتان با رفتار علی علیه السلام تفاوت دارد و برخلاف دستورات اوست. « مُقَصِّرُونَ فی کثیر مِنَ الْفَرَائِضِ »؛ شما حتی در انجام واجباتتان کوتاهی می کنید.  در واجبات کوتاهي مي‌کنيد. خمس واجب است، والله زيارت امام رضا مستحب است. نماز واجب است، روزه واجب است. اگر کسي نتوانست به هر دليلي به زيارت امام رضا بيايد از يک فضيلتي محروم است اما جلوي او را قيامت نمي‌گيرند « متهاونون بعظیم حُقُوقِ إخوانکم فی اللَّهِ »؛ شما حقوق بزرگ برادرانتان، کسانی که اخوت فی الله دارند، ادا نمی کنید. « تَتَّقُونَ حیث لَا تَجِبُ التقیة وَ تترکون التقیة حیث لَا بُدَّ مِنْ التقیة»؛ جایی که نباید تقیه کنید، تقیه می کنید و جایی که باید تقیه کنید، تقیه نمی کنید. یعنی شما پیرو خواسته های دل هستید،

مشــــــروح خطبــــــه دوم:

 يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ؛[2] علم اين‌ها به همين اندازه‌ است که زندگي دنيا را بلدند و عقلشان به چيز ديگر نمي‌رسد. اين‌ها کساني هستند که از آخرت غافلند.

اگر انسان دنيا را با آخرت مقايسه کند، مي‌بيند که اين دنیا فقط به آن اندازه‌ که در سعادت آخرت دخالت دارد، ارزش دارد وگرنه خودش ارزشي ندارد.

سه‌شنبه  11 ذی‌القعده 

ولادت حضرت امام رضا علیه‌السلام ( 148 ه ق) روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی

تاریخ انقلاب  سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی (1360 هـ ش) تبریک عرض میکنم در خطبه اول صحبت کردم لذا به ظیق وقت از این موضوع عبور میکنم

امروز روز برگزاری انتخابات است چند نکته ای اشاره کنم:

»بعضـى از ايـام زندگـى انسـان، ايـن خصوصيـت را دارد کـه سرنوشـت بخـش عمـدهاى از زندگـى را يـا بخشـى از زندگـى را در آن انسـان تعييـن مى‌کنـد. اگـر بخواهيـم تشـبيه کنيـم، مثـل لیلةالقـدر که هر سـال، لیلةالقدر براى انسـان سرنوشـت سـاز اسـت. انتخابـات هـم بـراى يـک ملـت، بـراى يـک دوره اى، براى برهه اى سرنوشـت سـاز اسـت.

نکته اول:

رأی دادن و شـرکت در انتخابـات،حـق بزرگ و مهمی اسـت. همین امروز مردم بسـیاری در جهان بـرای داشـتن حـق ّ رأی میجنگنـد و عـدۀ بسـیاری در ایـن راه کشـته میشـوند. امـروز در کشـورهایی مثـل برخـی از کشـورهای عربـی زنـان حـق ّ رأی ندارنـد و مـردم بـرای احقـاق این حق کشته میشوند و در مواردی هزینهای سنگین میپردازند.

حال این حق در کشـور ما وجود دارد؛ حقی که برای داشـتن آن زحمت بسـیاری کشیده شده است. امروز زنان و مردان، مستقل از زبان و رنگ و قومیت، حق دارند که رأی خود را در صندوق بیندازند. از این حق استفاده کنیم.

نکته دوم:رأی ندادن چه تاثیری دارد !

چه میشود اگر به نظر ما، هیچکدام از نامزدها مناسب نباشند؟برخی از مردم فکر میکنند که شرکت نکردن در انتخابات، یعنی رأی دادن به هیچکدام از گزینه هـای موجـود. آنهـا فکـر میکننـد کـه رأی نـدادن بـه معنـای اعتراض به فهرسـت نامزدهای انتخاباتی است و دوست دارند صدای اعتراضشان شنیده شود.

بررسـیهای تاریخـی نشـان می دهـد کـه صـدای معترضـان خامـوش، شـنیده نمیشـود. انتخابـات زیـادی در طـول تاریـخ و در کشـورهای گوناگـون وجـود دارد کـه در آنها اکثـر مردم رأی ندادنـد. بـه عنـوان معروفتریـن مثـال میشـود بـه انتخابـات سـال 1996 امریـکا اشـاره کـرد. در انتخابات سـال 1996 ایـالات متحـده، نزدیک بـه 49 درصـد از واجدین شـرایط، در انتخابات شرکت کردند. 2.49 درصد از این افراد به بیل کلینتون رأی دادند. به بیان دیگر، تنها 24 درصد از واجدین شرایط امریکایی رئیس جمهور کشورشان را انتخاب کردند. ِ آیـا فریـاد سـکوت مردمـی کـه به پـای صندوقهـای رأی نرفتـه بودند شـنیده شـد؟ آیا رأی مخالـف 76 درصـد جمعیت امریـکا، از ورود کلینتون به کاخ سـفید جلوگیری کرد؟ آیا بیل کلینتون کمتر از اوباما رئیس جمهور بود؟

نکته سوم:به چه کسی رای بدهیم؟

1.با تقوا :قضیه شیخ جعفر کاشف الغطاء :هنگام خواب خودش را موعظه میکرد جعفر کوچولو بودی،جعفر شدی،شیخ جعفرشدی ، شیخ الاسلام شدی ….پس تا کی میخواهی خدا را معصیت کنی!!!!

2.اخلاق مدار:حسین ابن بشار باسطی نامه ای به امام رضا (ع)نوشتند که خواستگاری برای دخترم آمده جوان خوبی است اما بد اخلاق است آیا دخترم را به او بدهم ؟حضرت فرمودند اگر بداخلاق است به او دختر نده !!حالا چه طور مسئولیت مهم حکومتی را به انسان بد اخلاق بسپاریم!!؟؟

3.شجاعت:شخصی که شجاعت ندارد چگونه میتواند از حقوق ملت در برابر بدخواهان دفاع کند ؟حرف حق بزند ….قضیه امام در فتوای اعدام سلمان رشدی معروف است برخی از مسئولان سیاست خارجی خدمت حضرت امام رسیدند آقا!!این فتوای شما با قوانین دیپلماسی و موازین بین المللی سازگاری ندارد حضرت امام فرمودند به درک !!آبروی اسلام رفت هرچه میخواهد به هم بخورد ای کاش خودم جوان بودم و میرفتم اورا میکشتم !!

  1. صداقت : انسانی که دروغ میگوید به درد مسئولیت نمیخورد باید راحت بگوید نتوانستم این کار را انجام بدهم یا مثلا در فلان موضوع اشتباه کردم ….یکی از نزدیکان حضرت امام میگوید امام (رض)نامه ای به من دادند که در صدا وسیما خوانده شود بعدا فرمودند برو نامه رو بگیر تا خوانده نشده نامه رو گرفتم امام اصلاح کردند و فرمودند این نامه را بخوانند یک کلمه را تغییر دادند عرض کردم مگر چه اشکالی داشت فرمودند من نوشتم با همه همــِّم بسیجیان را دعا میکنم متوجه شدم درست نیست نوشتم من با بیشترین همـــّم به بسیجیان دعا میکنم.

5.امانت دار:بعضی وعدع هایی میدهند در تبلیغات در مناظرات چیزهایی که اصلا عملی نیست ، این مقام امانت است باید بتواند امانت دار خوبی باشد

توجه بفرمایید در کشور 3 هزار صندلی یا پست مهم در سه قوه وجود دارد که مسئولان بر آن تکیه زده اند برای استقرار و بقاءنظام 219 هزار شهید داده ایم یعنی برای هر صندلی 73 شهید یا به تعبیری برای هر صندلی یک کربلا به پا شده است !!!

لذا در انتخابات شرکت کنید درست انتخاب کنید حضرت امام فرمودند چه بسا در برخی مقاطع حضور نیافتن یا مسامحه کردن گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره هست البته ملت ما با حضور حد اکثری در انتخابات پروژه تحریم انتخابات را شکست میدهند.

  1. فداکاری وایثار 8.بی اعتنای به دنیا7.دوری از جاه طلبی 8. دوری از تکبر 9.امید وار به وعده های الهی 10.تخصص وتعهد 11. موقعیت شناس و لحظه شناس 12. تجربه 13. پرتلاش اینها از جمله خصوصیاتی هست که کاندیداهی مورد نظر ما باید داشته باشد .

{والســــــــــــــــــــــــــــــلام علیکـــــــــــــــــــــــــــــم ورحمة اللـــــــــــــــــــــــــه وبـــــــرکاته}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --