اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / نکاتی پیرامون دعای هفتم صحیفه سجادیه{نکته اول}انجام توصیه های بزرگان مصداق عمل حسنه است

نکاتی پیرامون دعای هفتم صحیفه سجادیه{نکته اول}انجام توصیه های بزرگان مصداق عمل حسنه است

نکاتی پیرامون دعای هفتم صحیفه سجادیه

{نکته اول}انجام توصیه های بزرگان مصداق عمل حسنه است

بســــــــم ا الله الـــــرحمـــــــــن الرحیـــــــــــــم

اشاره:رهبرمعظم انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای در مراسم روز درختکاری ضمن توصیه همگان به عمل به توصیه‌ها و دستورالعملهای مسئولان و متخصصان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، انجام این توصیه‌ها را مصداق عمل حسنه دانستند.

 همچنین ایشان در ادامه مردم را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و با تاکید بر قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه فرمودند: « من توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ی سجّادیّه را که در مفاتیح هم هست بخوانند این دعا: یَا مَن‌ تُحَلُّ بِهِ‌ عُقَدُ الْمَکَارِهِ وَ یَا مَنْ یُفثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِد؛ این دعا دعای خیلی خوبی است، خوش‌مضمونی است، با توجّه به معنا این دعا را بخوانند و با این الفاظ زیبا از خدای متعال بخواهند.»

ایشان در بخشی از بیانات خود فرمودند: البته این بلا آن‌چنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

images

لذابه همین جهت سعی میکنم نکاتی هرچند کوتاه ازاین دعای شریف به محضر شماعزیزان تقدیم بدارم.

نکته اول:

 دعای هفتم صحیفه سجادیه در ۱۰ فرازکه ازامام سجاد(ع)   نقل شده به آسان شدن دشواری‌ها وگرفتاری هاودفع بلاها به دست خداوند  و فراهم آمدن اسباب حیات به واسطه رحمت الهی اشاره دارد.

در روایت داریم امام سجاد(ع) هروقت امر مهمی برایشان پیش می‌آمد یا مشکل حادی پیش می‌آمد یا غم و غصه و فشارهای روحی و جسمی و ظاهری و دنیایی داشتند، در تلاطم و فشارهای روزگار که برای همه پیش می‌آید، این دعا را می‌خواندند و این دعا برای حل معضلات و مشکلات و غم‌ها، مشکلات اقتصادی و تنگی سینه و غم و غصه بسیار مؤثر است.

 از آموزه‌های ایندعا این است که همه چیز فقط به خواست خداوند جریان دارد و اگر خداوند کسی را ذلیل کند، هیچ یاوری نمی‌یابد.

برای رفع گرفتاری‌ها،ومشکلات توصیه به ختم این دعای شریف با آداب خاصی از جمله خواندن آن بعد ازنمازصبح و در بین الطلوعین شده است.

امافقط لقلقه ی زبان نباشد. وقتی می‌گوییم: «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ» یعنی ای خدایی که تمام گره‌ها به وسیله شما باز می‌شود. غیر از ، اذن خدا و اذن اولیای خدا، محال است بدون اذان خدا هیچ گره‌ای باز شود. گره‌گشا و حلال مشکلات صد در صد خود خداست، بقیه هم اگر کاری می‌کنند باز به اذن خدا، به امر خدا، به حول و قوه خدا است. منشأ و گره‌گشا اوست.نقل شده یکی از بزرگان این دعا را در قنوت نمازهای واجب یا مستحب می‌خواندند.

آموزه‌های این دعا

  • گره هر سختی به دست خدا گشوده می‌شود و دشواری‌ها به لطف او آسان می‌گردد.
  • وسایل زندگی و اسباب حیات به واسطه رحمت الهی فراهم می‌آید و قضا به قدرت او جریان می‌گیرد.
  • همه چیز فقط به خواست و به اراده تکوینی خداوند جریان دارد؛ به گونه‌ای که بی‌آنکه فرمان دهد، همه چیز فرمانبرند و بی‌آنکه نهی کند، از کار می‌ایستند.
  • کسی نمی‌تواند از آنچه خداوند انجام می‌دهد، جلوگیری کند و آنچه خداوند انجامش را دشوار می‌کند، کسی نمی‌تواند آسانش کند.
  • آن را که خداوند ذلیل کند، هیچ یاوری نمی‌یابد.

کیفیت ختم دعا

در برخی از آثار، طریقه‌ های مختلفی برای ختم این دعا نقل شده است ازجمله: آغاز این ختم روزیکشنبه است و تا سی روز، در هر روز دعای مذکور ده مرتبه خوانده می‌شود و بعد از پایان دعا، ذکر یا رب، یا رب گفته می‌شود تا نفس قطع شود، سپس در سجده، حاجت از خدا خواسته می‌شود. گفته شده در ختم این دعا، قبل از شروع آن، ده مرتبه  صلوات فرستاده شود و همچنین قبل و بعد از خواندن دعا هم چهل مرتبه یا الله گفته شود.

 در ختم دعا، خواندن آن در بین الطلوعین و بعد ازنمازصبح و دوری از محرمات و پرخوری در مدت سی روز سفارش شده است. همچنین داشتن طهارت ، و رو به قبله نشستن و حضور قلب نیز شرط است.

کفعمى در کتاب«مصباح» این دعا را  نقل کرده و فرموده است:سیّد ابن طاووس این دعا را براى ایمن شدن‏ از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگى دشمنان و ترس و تنگدستى و دل‏تنگى ذکر کرده است.

آیت الله العظمی سید ابوالحسن مولانا نقل میکند :

حجت الاسلام سید علی میلانی از وعاظ مشهد مقدس در سفر حج برایم نقل نمود که: پدرم  فرزند آیت الله العظمی میلانی رحمه الله در عراق داد و ستد داشته، دولت عراق او را به اتهام اینکه ایشان جنس قاچاق خریده است، به سه سال زندان محکوم می کند و آن وقت هم آقای میلانی در کربلا ساکن بودند و خبر نداشتند که فرزندش زندانی شده است.

شبی فرزند مرحوم حاج شیخ عباس قمی، پدرش را در خواب می بیند که به فرزندش آقای محدث زاده می گوید که به خدمت آقای میلانی می رسی و عرض می کنی که فرزندش آقای سید عباس در زندان، دعای «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ» را هر روز بخواند و نجات یابد. آقای محدث زاده، خدمت آقای میلانی می رسد و خوابش را برای آقای میلانی می گوید، ایشان هم تعجب می کند و می فرماید: مگر سید عباس در زندان است؟

بالاخره پیغام را می رسانند و سید عباس این دعا را در زندان ادامه می دهد و از زندان نجات می یابد و تمام مدت زندانیش بیش از شش ماه طول نمی کشد.

منبع : کتاب رساله انیس الابرار نوشتهآیت الله العظمی سید ابوالحسن مولانا

{پایان نکته اول}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --