اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / قانون اساسى، یک حکومت مردمى و پیشرفته امروزى و در عین حال دینى را در چشم مسلمانان جهان ممکن ساخت

قانون اساسى، یک حکومت مردمى و پیشرفته امروزى و در عین حال دینى را در چشم مسلمانان جهان ممکن ساخت

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهر، نماز پر شکوه جمعه ۲۰آبان ماه ۱۴۰۱مصادف با شانزدهم ربیع الثانی ۱۴۴۴به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1.  مسئله تبیین یکی از مسائل با اهمیت  و مهم است خیلی از حقایق باید تبیین شود
  2. یکی از نابخردیهای نوع بشر امروزی این است که با کمال وقاحت مجرم را تبرئه می‌کنند
  3. یکی از کارهای مهم نخبگان و خواص تبیین است

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱ . سردار شهید حسن تهرانی‌مقدم از بنیانگذاران اصلی صنایع موشکی جمهوری اسلامی است.

۲ .هدف ایران از شلیک موشک ۳ مرحله‌ای قائم چیست؟

۳٫ نظام ما نظام اسلامی است وبر اساس احکام دینی مدیریت میشود.

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

موضوع بحث ما پیرامون فتنه و فتنه انگیزی بود

گفتیم امیرالمؤمنین علی (ع) در کنار تصویری که از چهره فتنه و فتنه گران ارائه مـیدهند بـه عوامل شکل گیری آن اشاره میکنند و راه مقابله با آن را هم معرفی میفرمایند که چهار مورد را تقدیم حضور شما عزیزان کردم

اما راه پنجم:تبیین ،آگاه سازی و افشاگری در مورد فتنه و سران فتنه

 مسئله تبیین یکی از مسائل با اهمیت  و مهم است خیلی از حقایق باید تبیین شود ، در این زمینه می‌بایست جهادگونه عمل کرد. اینجا است که وظیفه نخبگان و عالمان جامعه اسلامی بسیار سنگین است؛ همچنان که در این باره پیامبر(ص) می فرماید: «إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِی أُمَّتِی فَلْیُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ یَفْعَلْ فَعَلَیْهِ لَعْنَهُ اللَّهِ؛ هر گاه در امّت من بدعتها ظاهر شد، عالمان باید علمشان را ظاهر کنند و به مقابله با آنها بپردازند باید علم خود را نشر دهد  تبیین کنند و هر کس چنین نکند، لعنت خدا بر او باد! »

امیرالمؤمنین  در نامه ای خطاب به مردم کوفه به افشاگری درباره سران فتنه جمل میپردازند میفرمایند:«من شما را از سران فتنه جمل ، به گونه ای که شنیدنش چون دیدن آن باشد، آگاه می سازم.

حضرت امیر در خطبه ۱۳۷ نهج البلاغه با اشاره به جنگ افروزی طلحه و زبیرمى فرمایند : «(وَاللهِ مَا أَنْکَرُوا عَلَیَّ مَنْکَراً، وَلاَ جَعَلُوا بَیْنِی وَبیْنَهُمْ نِصْفاً) به خدا سوگند ! آنها آتش افروزان جنگ جمل هیچ ایراد منطقى بر من نداشتند و میان من و خود، انصاف را مراعات ننمودند».

«(وَإنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقًّا هُمْ تَرَکُوهُ، وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ )آنها حقّى را مطالبه مى کنند که خود آن را ترک نموده اند و انتقام خونى را مى خواهند که خود آن را ریخته اند»

این یکی از نابخردیهای نوع بشر امروزی است همانگونه که با کمال وقاحت مجرم را تبرئه می‌کنند جایزه و پاداشی هم به او می‌دهد! انسانهای مبرا و بیگناه را هم مجرم قلمداد می‌کنند!

سپس در ادامه میفرمایند:

 وَ إِنَّهَا لَلْفِئَهُ الْبَاغِیَهُ فِیهَا الْحَمَأُ وَ الْحُمَّهُ وَ الشُّبْهَهُ [الْمُغْدَفَهُ] الْمُغْدِفَهُ،

این گروهی که با طلحه و زبیر برای شعله‌ور ساختن آتش جنگ به راه افتاده‌اند، ستمکارند، در میان این قوم ظالم هم لجن است و هم زهر عقرب و هم شبهه تاریکی که در آن نهفته است.

وَ إِنَّ الْأَمْرَ لَوَاضِحٌ وَ قَدْ زَاحَ الْبَاطِلُ عَنْ نِصَابِهِ وَ انْقَطَعَ لِسَانُهُ عَنْ شَغْبِهِ

و حقیقت امر آشکار است، و باطل از اصلش بر طرف شده است و زبانش از تحریک برای بر پاکردن شر بریده است

وَ ایْمُ اللَّهِ لَأُفْرِطَنَّ لَهُمْ حَوْضاً أَنَا مَاتِحُهُ، لَا یَصْدُرُونَ عَنْهُ بِرِیٍّ وَ لَا یَعُبُّونَ بَعْدَهُ فِی حَسْیٍ.

 و سوگند بخدا، برای آن نابکاران حوضی را پر خواهم ساخت (جنگی را بر پا خواهم کرد) که آب آن را خودم کشیده‌ام. آنان از آن حوض سیراب بر نخواهند گشت، و آب گوارائی بعد ازآن از هیچ برکه و گودال آبی نخواهند آشامید.

ستمکار بودن این گروه، سه علت دارد:

علت اول اینست که با طغیانگری خود در مقابل امیرالمومنین علیه‌السلام، جامعه‌ای را از برکت وجود آن انسان بزرگ محروم کردند. و با حرکات هوسبازانه خود ضرر بر جامعه‌اسلامی زدند، موجب بروز اختلاف شدید میان افراد شدند اختلافی که به کشتار هزاران نفر منتهی گشته است.

علت دوم- ظلم به خود علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام بود که ناکثین وپیمان شکنان با آن حرکت نابخردانه خود مرتکب شدند، چراکه با اتفاق نظر همه صاحبنظران تاریخ، امتیازات و عوامل بسیار فراوان که علی (ع) را شایسته زمامداری و مدیریت جامعه‌اسلامی ساخته بود، برای هیچ کسی در صدر اسلام فراهم نبود. و چه ظلمی بالاتر از اینکه شایستگی های بی‌شمار آن حضرت را فقط به جهت آنکه مخالف هوی و هوس و خود خواهیهای عده‌ای از اشخاص بود، مورد انکار قرار بدهند؟!

علت سوم- انحراف از اصول و قوانین انسانی است ، که با عث میشود افراد ساده‌لوح که متاسفانه عده زیادی را شامل میشودازاین این اصول عدول نمایند . واز این افراد ستمکار، خبیث و مفسد تبعیت کنند.

لذا یکی از کارهای مهم نخبگان و خواص تبیین است،باید عمار گونه و بدون تعصب حقایق را تبیین کرد البته در مسیر تبیین نباید ناامید شد چرا که کار فرهنگی تدریجی‌الحصول است و نتایج آن به مرور حاصل می‌شود

#################################################################

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

در حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه آمده حضرت امیر(ع) از صفین بازگشته بود، گذارش به گورستان بیرون کوفه افتاد. اموات آن گورستان را با پنج خطاب تکان دهنده بیدارگر مخاطب ساخت

ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ: أَمَا [وَ اللَّهِ] لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِی الْکَلَامِ لَأَخْبَرُوکُمْ أَنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى.

اگر آنها اجازه سخن گفتن را پیدا کنند فقط یک خبر به شما مى دهند; خبرى که همه چیز در آن جمع است و آن خبر مربوط به زاد و توشه تقواست که در برزخ و مواقف قیامت، انسان را یارى مى دهد چرا که آنها به حق و حقیقت اطلاع یافته اند که بهترین چیزی که در عالم قبر وقیامت نیاز انسان است تقوا و پرهیز کاری است.

جمعه ۲۰ آبان ۱۶ ربیع‌الثانی شهادت حاج حسن تهرانی مقدم (۱۳۹۰ش)

سردار شهید حسن تهرانی‌مقدم از بنیانگذاران اصلی صنایع موشکی جمهوری اسلامی و بنیانگذار توپخانه و موشکی سپاه در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس بود.برروح بلند او درود میفرستیم.

 اما این روزها شاهد دستاورد بسیار بزرگی‌ بودیم که کمتر کشوری به آن دست پیدا کرده است و به هیچ وجه نمی‌توان به‌سادگی‌ از کنار آن گذشت واین موضوع غربی‌ها را بسیار مضطرب و مستاصل خواهد کرد.و آن دسترسی به موشک‌های میان برد ۵۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ کیلومتری است که  توان حمله به خاک اروپا و پایگاه‌های آمریکایی را دارد.

هدف ایران از شلیک موشک ۳ مرحله‌ای قائم چیست و چرا این موضوع مهم است؟

از زوایای مختلف باید به آن پاسخ داد به یکی دو مورد اشاره میکنم:

مورد اول: جمهوری اسلامی با شلیک موشک ۳ مرحله‌ای قائم به کشورهای اروپایی و طرفهای مذاکره تفهیم کرد که در دوره پسابرجام، که احتمالاً مذاکرات برجام بی نتیجه خواهد بود حتی سخن از حمله نظامی به ایران هم دیگر نباید مطرح شود.

مورد دوم: با روی کار آمدن صهیونیست‌های افراطی در اسرائیل و پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در کنگره، رئیس جمهور فعلی آمریکا شانس اندکی در انتخابات ریاست جمهوری آتی خواهد داشت و اگر هم پیروز شود،با وجود اکثریت جمهوری‌خواه کنگره، لابی یهودی و دولت افراطی نتانیاهو تعدیل سیاست‌های تحریمی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی با موانع زیادی روبرو  خواهد شد . لذا از اکنون باید اسب خود را برای دوره جدید و برقراری توازن  در برابر واشنگتن زین کرد. وبه هیچ وجه نباید دستاوردهای هسته‌ای خود را برای برجامی که آینده‌اش نامشخص است نادیده گرفت .

سه شنبه ۲۴ آبان تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی از سوی مجلس خبرگان (۱۳۵۸ش)

مقام معظم رهبری نقل میکنند از زبان یک مقام بلند پایه غربی که ۲ چیز است که اگر در میان مسلمان ها دست به دست بگردد و ملت هاى مختلف مسلمان از این ۲ چیز آگاه شوند، دیگر همه‌ى تابوهاى غرب در هم خواهد شکست و باطل خواهد شد. این ۲ چیز چیست؟ این متفکر غربى می گوید: یکى قانون اساسى جمهورى اسلامى است؛ که این قانون اساسى، یک حکومت مردمى و پیشرفته امروزى و در عین حال دینى را در چشم مسلمانان جهان ممکن می سازد. این قانون اساسى نشان می دهد که می توان یک حکومتى داشت که هم متجدد باشد، امروزى باشد، پیشرفته باشد و هم کاملاً دینى باشد. 

دوم، کارنامه موفقیت هاى علمى و اقتصادى و سیاسى و نظامى جمهورى اسلامى است؛ که اگر این دست مسلمان ها برسد، مى‌بینند که آن امرِ ممکن اتفاق افتاده است. او می گوید اگر ملت هاى مسلمان از این امکان و وقوع نسبى که هم ممکن است، و هم در ایرانِ امروزِ به طور نسبى واقع شده است، مطلع شوند، این نظام‌سازى را پیش چشم داشته باشند، دیگر جلوى سلسله‌ى انقلاب ها را نمی توان گرفت. لذا شما ملاحظه بفرمایید ایندو مورد هجمه دشمنان و بد خواهان قرار گرفته است تا بتوانند مانع رشد و پیشرفت نظام و مردم ما شوند. لذا باید با افتخار اعلام کنیم نظام ما نظام اسلامی است وبر اساس احکام دینی مدیریت میشود {تکبیر نماز گزاران}

سه شنبه ۲۴ آبان ارتحال ملکوتى مفسر بزرگ، علامه آیت‌الله سیدمحمدحسین طباطبایى(ره)(۱۳۶۰ ش)و روز کتاب و کتابخوانی که از این تریبون مقدس به روح پر فتوح ایشان درود میفرستیم و علو درجات را برای این عزیز مسئلت میکنیم.

 والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --