اخبار ویژه
خانه / سخنرانی ها / برگزاری جشن عاطفه ها درحسن آبادفشافویه

برگزاری جشن عاطفه ها درحسن آبادفشافویه

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد مراسم جشن عاطفه ها با حضورامام جمعه محترم وتعدادی ازمسؤلین دریکی ازمدارس روستای ابراهیم آبادبا همکاری کمیته امداد حضرت امام وآموزش وپرورش برگزارشد

imgres

حضرت حجه الاسلام والمسلمین استیری دراین مراسم گفتند:

یکی از مواردی که در دین مبین اسلام به کرات درباره آن سخن به میان آمده نوع دوستی و احسان و نیکوکاری است.در آیات قرآن و در سوره های مختلف به این امر مهم تاکید شده است. خداوند در قرآن کریم در سوره بقره آیه ۱۱۲ می فرماید:”حق این است که هر کس روی دل به سوی خدا نهد و نیکوکار باشد پاداشش نزد پروردگارش (محفوظ) است و نه بیمی بر آنهاست و نه اندوهگین می شوند”.

در این آیه خداونداز نیکوکاری و احسان به عنوان تقوی و توجه به خدا یاد کرده است و نتیجه نیکوکاری را پاداش از طرف خداوند می داند و یا در سوره آل عمران می فرماید :”کسانی که در راحت و رنج انفاق میکنند و خشم خود را فرو می خورند و از مردمان در می گذرند ؛و خداوند نیکوکاران را دوست دارد”.

درآیه فوق خداوند حتی از کسانی که از نظر مالی وسع چندانی ندارند نیز،خواسته که انفاق کنند حتی به مقدار کم ، و در انتها نتیجه آن را دوستی خداوند با افراد نیکوکار ذکر کرده است . با توجه به آیات فوق می توان دریافت که کمک به هم نوع از اصول اساسی و مورد تاکید در دین مبین اسلام است.

امام جمعه محترم حسن آباد درادامه به راههای گسترش فرهنگ احسان و نیکوکاری در بین کودکان اشاره کردند وافزودند:

راههای مختلفی برای گسترش یک فرهنگ در جامعه وجود دارد و نهادهای مختلفی در انجام این ماموریت نقش دارند. با شناخت این نهادها و برنامه ریزی مناسب در جهت عملیاتی شدن نقش آنها می تواند تاثیر آنها را مضاعف نموده و موجب اثربخشی بیشتر آنها در جهت گسترش فرهنگ احسان ونیکوکاری درجامعه شود. مهمترین این نهادها را می توان به شرح زیر معرفی نمود:

۱-خانواده وتاثیر آن در ایجاد فرهنگ نیکو کاری.

اولین مکانی که کودک در آن پای می گذارد و در آن رشد می کند خانواده است. خانواده و پدر و مادر اولین مربیان کودکان هستند. رفتار و آموزشهای آنهاست که بر کودک تاثیر می گذارد و شخصیت و اخلاق او را شکل می دهد. بنابراین نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان و آموزش ارزشهای اخلاقی و اسلامی بسیار اساسی است.پدران و مادان اولین کسانی هستند که کودک در کنار آنها پرورش می یابد و آنها را به عنوان الگوی برتر می پذیرد. بنابراین پدر و مادر باید در ابتدا خود در برابر اجتماع مسئول باشند تا بتوانند فرزندانی برای آینده کشور تربیت کنند. کودک هر درسی را که امروز فرا گیرد آن را در آینده تحویل خواهد و اگر فضایل اخلاقی به خوبی از طرف خانواده به آنها آموزش داده شود. جامعه فردا ،جامعه ای سالم و پیشرفته و صالح خواهد بود.بنابراین پدران و مادران می توانند با تربیت صحیح خود و ارزش نهادن به خصوصیات اخلاقی پسندیده مانند احسان و نیکوکاری کودکانشان را برای آینده آماده سازند.

۲-مدرسه وتاثیر آن در ایجاد فرهنگ نیکو کاری

دومین مکانی که کودک با آن روبرو می شودو آموزش می بیند مدرسه است.در مدرسه و نهادهای آموزشی مربیان ،معلمان و کارکنان مدرسه می توانند با یادآوری و آموزش این ارزشها و فضایل و عمل کردن به احسان و نیکوکاری کودکان را با این امر مهم آشنا سازند و کودکان را مطابق با این ارزشهای اسلامی تربیت نمایند. معلمان می توانند با فعالیتهای آموزشی از قبیل نمایش،سرود ،برپایی روز احسان و نیکوکاری در مدرسه دانش آموزان را عملا با این امر مهم آشنا سازند.

۳-جامعه وتاثیر آن در ایجاد فرهنگ نیکو کاری

سومین عاملی که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد اجتماع و جامعه است که می تواند بسیار اثر گذار باشد.در جامعه که محیط و فضایی بسیار گسترده است،کودکان تاثیرات متنوع و متعددی می پذیرند. اگر مسئولان جامعه این محیط و فضا را به نحوی شکل داده و مهیا سازند که در آن بر احسان و نیکوکاری تاکید شود و آثار مثبت آن را یاد آور شود ،به صورت غیر مستقیم ،نوع دوستی و احسان و نیکوکاری را به کودکان می آموزد. استفاده از فضاهای عمومی و اجرای برنامه ها و مراسم مناسب برای تبلیغ و آموزش نوع دوستی و نیکوکاری می تواند بسیار موثر باشد.

۴-رسانه ها وتاثیر آنها در ایجاد فرهنگ نیکو کاری

امروزه رسانه ها به یکی از عوامل مهم وتاثیر گذار تبدیل شده اند. به گونه ای که نادیده گرفتن نقش آنها غیر ممکن شده است. تنوع رسانه ها و تاثیرات آنها شرایطی را فراهم کرده است که می توان با استفاده از آنها فرهنگ و ارزشهای مورد نظر را در جامعه ایجاد کرد و گسترش دارد. از این رو برای گسترش فرهنگ احسان و نیکوکاری نیز باید از رسانه ها کمک گرفت وبا تامین محتوای لازم و با روشهای مناسب در جهت ترویج نوع دوستی و نیکوکاری اقدام نمود.بویژه رسانه هایی که در اختیار کودکان قرار می گیرند با محتوای مناسب می توانند ضمن آشنا کردن کودکان به ارزش و اهمیت نوع دوستی و آثار مادی و معنوی آن برای جامعه در جهت ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری به صورت موثری عمل نمایند.

با هماهنگی بین نهادها و بخشهای بخشهای مختلفی که کودکان از آنها تاثیر می پذیرند و آموزش می بینند می توان به صورت موثری احسان و نیکوکاری را تبلیغ و ترویج نمود و از این طریق فرهنگ احسان و نیکوکاری را در جامعه گسترش داد و نهادینه نمود. از این رو پیشنهاد می شود در روز نیکو کاری برنامه هماهنگی بین مدارس، رسانه ها و نهادهایی که در سطح جامعه عمل می کنند طراحی و اجرا شود.چنین برنامه ای می تواند تاثیرات تربیتی و آموزشی مناسبی بر کودکان بر جای بگذارد و در جهت ترویج فرهنگ و اخلاق نیکوکاری درجامعه و نهادینه کردن آن موثر واقع شود.

(پایان خبر)

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --