اخبار ویژه
خانه / خطبه های نماز جمعه / حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:فاجعه منا نشان می دهد آل سعود شایستگی اخلاقی و توانایی لازم برای اداره سرزمین وحی را ندارد.

حجه الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:فاجعه منا نشان می دهد آل سعود شایستگی اخلاقی و توانایی لازم برای اداره سرزمین وحی را ندارد.

نمازپرصلابت جمعهاین هفته ۰۳/۰۷/۱۳۹۴به امامت حضرت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا استیری امام جمعه محترم باحضوراقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی حسن آباد برگزارگردید .

عناوین خطبه اول:

۱-مبارزه  امام هادی از یک سو با غلاط  است و از سوی دیگر با خلفای عباسی.

۲- سه فاکتور اساســـی برای پایدار ماندن  دوستـــی‏ها و ارتباطات اجتماعـــی .

عناوین خطبه دوم:

۱-اسلام بدن انسان را چیزی بی ارزش نمی شمارد٬ زیرا بدن انسان ابزار تکامل روح است.

۲- فاجعه منا نشان می دهد آل سعود شایستگی اخلاقی و توانایی لازم برای اداره سرزمین وحی را ندارد.  

مشروح خطبه ها

بسم الله الرحمن الرحیم

9k=

خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی دعوت میکنم.

در آستانه میلاد با سعادت دهمین امام پیشوا، وجود مقدس امام هادی(ع) هستیم، اجازه بفرمایید که در خطبه اول پیرامون  آن بزرگوار و فضائل و مناقب آن حضرت و شرایطی که آن حضرت در آن شرایط زندگی میکردند بحث کوتاهی داشته باشم.

وجود مقدس امام هادی(ع) در نیمه ماه ذی الحجه در اطراف مدینه منوره چشم به جهان گشود، وجود مقدس آن حضرت در کودکی پدر را از دست داد و لذا بعد از امام جواد(ع)، امامی است که در سن کودکی به امامت رسیده است، مدت دوران امامت آن حضرت حدوداً سی و سه سال است و چهل و دو سال دوران عمر پر بار آن امام همام است، وجود مقدس امام هادی(ع) مانند دیگر امامان شیعه یکی از رسالت های سترگ و سنگین‏شان تربیت اعتقادی است، تربیت اخلاقی و تربیت سیاسی است، با تربیت شاگردانی ارزشمند که هر کدام دارای نقش فوق العادهای در جامعه آن روز بودهاند توانست در جهت پرورش فکر دینی، توسعه مکتب گامهای بلندی در این عرصه وجود مقدس امام بردارد، وجود مقدس امام هادی(ع) مانند دیگر امامان: رابطه مستقیم با مردم دارد و همین ارتباط مستقیم و عاطفی با مردم خشم و کینه خلفای عباسی را علیه امام ایجاد کرده و درصدد از بین بردن امام برآمدند، رابطه صمیمی و قوی با آحاد جامعه آن روز؛ وجود مقدس امام در عصری زندگی می کنند که شرایط سیاسی و شرایط فرهنگی شرایط ویژه‏ای است عدهای به عنوان غلاط در حقیقت در جامعه آن روز امامان را تا سر حد اُلوهیت و خدایی بالا بردند به گونه‏ای که امام(ع) ناگزیر میشود در مقابل اینها قد علم کند، به مبارزه برخیزد و حتی دستور دهد که عدهای برای پاک شدن محیط اسلامی باید از جامعه اسلامی دور شوند، در کنار این غلاط و انسان‏های افراطی در رابطه با امامان شرایط دیگر جامعه یک شرایط کاملا افراطی است یعنی خلفای عباسی دشمنان اهل بیت هم از سوی دیگر امامان را حتی در جایگاه امامتشان به رسمیت نمیشناسند، یعنی امام از یک سو با غلاط مواجه است و از سوی دیگر پیکار سخت با خلفای عباسی و دشمنان اهل بیت دارد.امام هادی (ع)درجامعه آنروز محبوبیت خاصی داشتند که راه موفقیت را ومحبوبیت را ازدامان پدربزرگوارشان فرا گرفته اند

اگر میخواهیم جلب محبت دوستانمان بکنیم دوستی را برای خودمان نگه بداریم، ارتباطات سالمی در جامعه داشته باشیم. سه فاکتور اساسی را باید در نظر بگیریم تا دوستی‏ها و ارتباط اجتماعی سالم بماند، بعضی‏ها را میبینم که با همه سرناسازگاری دارند. چرا این چنین؟ شاید از کلام نورانی امام جواد۷ بر می‏آید که اگر این سه ویژگی در جامعه دینی و اسلامی، راجع به دوستان و ارتباطاتی که انسان برقرار می‏کند حفظ بشود دوستی‏ها پیادار می‏ماند، کلام حضرت این است: «ثلاث خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّهُ»؛ سه خصلت هست که به وسیله این سه جلبِ محبت و دوستی می‏شود، ارتباطات باقی می‏ماند:

«الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَهِ»؛ نکته اول اینکه آدمهایی که با هم معاشرت دارند ارتباط دارند باید انصاف را رعایت کرد در حق یکدیگر اگر انصاف را رعایت کردیم و به حقوق دیگران تعدی نکردیم این دوستی ها پایدار می‏ماند.

«و الْمُواساهُ فِی الشِّدِّه»؛ نکته دوم اینکه همدردی کنیم با دوستانمان و با آحاد جامعه‏ای که با آنها زندگی می کنیم، چه در ناراحتی‏ها و چه در راحتی‏ها و خوشی‏ها، یعنی رفیق روز خوشی ها نباشیم، تا طرف پول، امکانات و موقعیت اجتماعی دارد ما دور او سینه بزنیم ولی به محض اینکه مشکلاتی که برای زندگی او پیش آمد از دور او فاصله بگیرم، دوست را هم برای روزهای خوشی و هم روزهای ناراحتی باید حفظ کرد، اگر کسی در دوستی چنین پایدار ماند این دوستی‏ها می‏ماند. این کلام نورانی امام جواد۷ است.

«وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ»«کشف الغمّه، ج ۲، ص ۳۴۹»

 نکته سوم این است که قلب سلیم و مهربانی نسبت به افراد داشته باشیم و کینه کسی را به دل نگیریم با یک جمله برخوردهایمان و ارتباطاتمان عوض نشویم، لااقل توجیه کنیم کار دوستمان و کار دوستمان و برادر دینی مان تا یقین پیدا نکردهایم که او نسبت به ما دشمنی می کند ساز دشمنی نزنیم، اینها نکاتی است که درباره مسئله تعامل تو زندگی انسان‏ها است. 

خطبه دوم:

درخطبه دوم هم خودم را وشما عزیزان نمازگزاررا توصیه میکنم به تقوای الهی

«سُئِلَ صادق (ع) عَنْ تَفْسِیرِ التَّقْوَى؛ فَقَالَ (ع): أَنْ لَا یَفْقِدَکَ اللَّهُ حَیْثُ أَمَرَکَ وَ لَا یَرَاکَ حَیْثُ نَهَاکَ‌»

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‏کنم. وجود نازنین امام صادق (ص) ششمین امام و پیشوا؛ در رابطه با تفسیر تقوا سوال شد که تقوا چیست؟ حضرت فرمودند: تقوا را در دو جمله می‏توان خلاصه کرد:

۱- آنجایی که خدای متعال به تو امر کرد آنجا باشی، تو را غائب نبیند؛

۲- و آنجایی که تو را نهی کرده و بیان کرده آنجا نباشی، آنجا تو را حاضر نبیند.

پس جایی که باید حاضر باشی غائب نباشی و جایی که باید غائب باشی حاضر نباشی؛ این خلاصه تقواست. به نماز و روزه دستور داده، اینجا نباید غیبت کنی نباید غایب باشی و حضور نداشته باشی، گفته گناه و معصیت نکن، تهمت نزن، با آبروی دیگران بازی نکن، اینجا نباید در صحنه گناه حاضر باشی.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره می‏کنم، اولین نکته؛ وظیفه میدانم از حضور گرم و عاشقانه شما مردم در مراسم دعای عرفه و مراسم نماز عید قربان تشکر کنم، البته شما نیاز به تشکر بنده و امثال بنده ندارید، از باب تعظیم شعاعر دین به عنوان یک وظیفه دینی و اسلامی این صحنه ها را گرم نگه می‏دارید، من گاهی می‏بینم بعضی از مومنین و متدینین ما به حق احساس نگرانی می کنند، ناهنجاری‏هایی که در جامعه می‏بینند نگران می شوند، من به این عزیزان عرض می کنم جامعه ما را با یک دید نگاه نکنید بنا به تعبیر رهبر عزیز انقلابمان، اگر در گوشه گوشه‏ای ریزش‏هایی وجود دارد اما رویش‏ها هم کم نیست این حضور در نمازهای جمعه حضور در دعای عرفه، حضور در نماز عید قربان و سایر مذهبی به خصوص نسل جوان من تاکید میکنم بخصوص نسل جوان نشان دهنده این است که نوع جامعه ما جامعه دین‏دار هستند، نوع جامعه ما پای بند به مقدسات دینی و اسلامی هستند

دوشنبه۶ مهر روز جهانی قلب (آغاز هفته سلامت قلب)

توجه به سلامتی و تندرستی یکی از ارزش‌های بسیار مهمی است که گاهی ناآگاهانه نادیده گرفته می‌شود. اسلام بدن انسان را چیزی بی ارزش نمی شمارد٬ زیرا بدن انسان ابزار تکامل روح است. تحقیر بدن٬ در حکم تحقیر شخصیت آدمی است و کسی که مرتکب این عمل شود٬ مستوجب کیفر و قصاص است. اسلام برای صحت و سلامتی٬ ارزش و اهمیت ویژه ای قایل بوده و از این رو فقه و سنّت اسلامی از مطالب و دستور العمل هایی در این زمینه مملوّ است

الصّّحه افضل النّعم؛ صحت و سلامتی از هر نعمت دیگری بهتر و ارزشمندتر است.

و اّن لبدنک علیک حّقاً؛ بی شک بدن تو بر تو حقوقی دارد [که باید آن ها را ادا کنی و به آن رسیدگی نمایی]

اشاره ای هم به فاجع دردناک مناداشته باشم

همه شما شنیدید متأسفانه روز گذشته درمراسم رمی جمرات صدها نفر اززائران وحجاج به لقاءالله پیوستند که تعداد۱۳۳نفر تاکنون اعلام شده که حجاج ایرانی هستند.

وجود اتفاقات مرگبار متعدد در مراسم حج تمتع و کشته شدن هزاران نفر در این مراسم، کفایت و توانایی مقامات آل سعود در اداره یکی از بزرگترین تجمع های مسلمانان را با تردید مواجه کرده است. حضور میلیونی مسلمانان مشتاق از گوشه و کنار جهان و برپایی مراسم با شکوه عملیات حج تمتع در روزهایی خاص، نیازمند مدیریتی بالا و توانمندی گسترده است که به نظر می رسد خاندان حاکم عربستان سعودی از توانایی لازم برای انجام چنین مراسمی  ناتوان است

به بخشی از ناتوانی ها و جنایت های عربستان سعودی بر ضد حجاجی است که در سال های گذشته به امید شرکت در مراسم معنوی حج تمتع عازم سرزمین امن الهی شدند اما در نتیجه همین بی کفایتی، جان خود را از دست دادند.اشاره میکنم:

۱-در یازدهم مردادماه ۱۳۶۶ شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال ۱۴۰۷ قمری، هزاران زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که به  دست ماموران دولت وهابی عربستان سعودی مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفته و  با باطوم بر سر و روی زائران بی گناه کوبیدند.و به شهادت رسیدند

۲-در سال ۱۹۹۰ بر اثر ازدحام جمعیت در تونل منتهی به مسجد الحرام و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران ۱۴۲۶ نفر کشته شدند.

۳-در مراسم رمی جمرات سال ۱۹۹۴ (۱۴۱۴ قمری) به علت ازدحامی که به هنگام خروجِ حجّاج از منا بر روی پل جمرات روی داد، ۲۷۰ زایر بی گناه جان خود را از دست دادند.

۴-مقامات عربستان در سالهای بعد مدعی شدند که تغییراتی را برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه انجام داده اند تا چنین حوادثی تکرار نشود، اما چهار سال بعد در سال ۱۹۹۸ بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد که در نتیجه آن ۱۱۸ تن از حجّاج بیت الله الحرام جان باختند. در روز عید قربان سال ۱۴۲۴ ق. (بهمن ۱۳۸۲ و فوریه ۲۰۰۴) نیز حادثه ای مشابه در منطقه رمی جمرات افتاد که به شهادت ۲۴۴ حاجی و مجروح شدن دهها نفر دیگر انجامید.

۵-این البته پایان کار حوادث وحشتناک در رمی جمرات نبود، در سال ۲۰۰۶ میلادی بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد و بر اثر ازدحام جمعیت در ورودی شرقی پل رمی جمرات ۳۴۵ نفر کشته و ۲۸۹ نفر زخمی شدند. حاکمیت عربستان که سعی داشت بی کفایتی خود در تکرار این حوادث را انکار کند، علت اصلی این حادثه را اصرار زایران برای حمل اسباب و اثاثیه خود به هنگام رمی اعلام کرد.

 ۶-هم چنین در سال ۱۹۹۷ در آتش سوزی گسترده ای که در منی به وقوع پیوست ۳۴۰ حاجی به شهادت رسیده و ۱۵۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 ۷-در سال ۲۰۰۶ نیز در اثر فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمه ۷۶ نفر از زایران که همگی از حجاج آسیایی بودند، جان خود را از دست دادند. گزارش های رسمی از عربستان سعودی حکایت از آن داشت که ساختمان این هتل در زمان ریزش بیش از ۴۰ سال قدمت داشته و برای اسکان زایران محل مناسبی نبود، این در حالی بود که ریزش هتل زمانی اتفاق افتاد که بیشتر زایران در محل حاضر نبودند، در غیر این صورت تلفات این اتفاق بسیار بیش از این ارقام می شد.

۸-امسال هم حادثه سقوط جرثقیل چند روز قبل ومراسم دیروز درمناحوادث دردناکی بود وبه نوعی باید بگوییم شاهزادگان بی کفایت وبی لیاقت  آل سعود فاجعه به بارآوردندکه عید مسلمانان را به عزا تبدیل کردند(شعارمرگ برآل سعود توسط نمازگزاران)

ناتوانی آل سعود در اداره امور حج را باید با برگزاری مراسم با شکوه پیاده روی اربعین و تأمین امنیت حیرت انگیز آن با وجود تهدیدات بی سابقه داعش مقایسه کرد. در اربعین سال گذشته، بیش از بیست میلیون زائر از هشتاد کشور جهان در کشوری جنگ زده و مورد هجوم  تروریسم تکفیری در حالی به زیارت اعتاب مقدسه رفتند که نه تنها هیچ حادثه ای نظیر حادثه اخیر مکه برای آنان روی نداد، بلکه با قدرت و هوشمندی مثال زدنی ای از زائرین در برابر تهدیدات  تروریستی مراقبت و محافظت گردید. تمام این موارد نشان می دهد آل سعود شایستگی اخلاقی و توانایی لازم برای اداره سرزمین وحی را ندارد  اما آل سعود غاصبانه، مدیریت مهمترین مناسک معنوی دنیا را در عین بی‌کفایتی برعهده دارند  و از این منظر است که جهان اسلام باید به وظیفه خود در تشکیل شورای امنای حج به منظور تأمین امنیت حجاج عمل نماید.در این شرایط لازم است شورایی متشکل از کشورهای اسلامی برای اداره حرمین شریفین تشکیل شود و دست آل سعود از آن کوتاه گردد.

اگر تمام شهرهای مذهبی جهان را بررسی کنید متوجه می شوید که مکه خطرناک ترین شهر مقدس جهان است و طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۷ هزار حاجی و زائر در حوادث مختلفی که می شد از وقوع آن ها جلوگیری کرد، در این شهر جان باخته اند

(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

لازم به ذکر است نمازگزاران جمعه پس ازاقامه نمازجمعه انزجار خود را ازرژیم آل سعود اعلام کرده وخواستارتشکیل شورایی با عضویت کشورهای اسلامی برای مدیریت سرزمین وحی شدند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --