اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت‌الاسلام والمسلمین استیری:مسجدعامل آرامش روحی وروانی انسان است

حجت‌الاسلام والمسلمین استیری:مسجدعامل آرامش روحی وروانی انسان است

حجت‌الاسلاموالمسلمین  استیری مطرح کرد؛

مسجد عامل آرامش روحی و روانی انسان

امام‌جمعه حسن‌آباد فشافویه گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند اگر کسی مسجد را خانه خود قرار دهد خداوند آرامش روحی و روانی را برای او ضمانت می‌کند.

حجت‌الاسلام عبدالعلی استیری امام‌جمعه حسن‌آباد فشافویه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اثرات مسجد در ترویج اخلاق و صفات انسانی در ایام نوجوانی، گفت: مسجد مکان مقدس و محل عبادت است، افزون بر این پیامبر(ص) به جنبه‌ها و کارکردهای مختلف مسجد نیز توجه داشتند.

p.z 10

وی با استناد به سخن امام باقر(ع) مبنی بر اینکه افراد مؤمن باید اخلاق نیکو داشته باشند، عنوان کرد: مسجد در ابعاد مختلف نقش مهم و مؤثری دارد یکی از آن‌ها پرورش اخلاق و صفات انسانی است که در دین اسلام نیز به آن تأکید شده است.

امام‌جمعه حسن‌آباد فشافویه بابیان اینکه مسجد پایگاه تبلیغ دین اسلام است، اظهار کرد: انسان با ورود به مسجد بسیاری از صفات فردی و اجتماعی خود را بررسی می‌کند، حضور در مسجد تمرینی برای یاد خدا، مبارزه با نفس و بررسی اعمال گذشته بوده و در اخلاق و صفات انسانی بسیار مؤثر است.

حجت‌الاسلام استیری افزود: وقتی فرد وارد مسجد می‌شود با عبادت جمعی، نمازهای جمعه و جماعات، ادعیه و دعاهای مختلف همگانی در مسجد حس تعاون و همکاری در او ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در جامعه امروز باوجود شبکه‌های مختلف رسانه‌ای مسجد می‌تواند پیام‌رسانی خوبی داشته باشدگفت: یکی از وظایف متولیان مساجد تبلیغ دین و ارزش‌های دینی است که باید از طریق وعظ،  خطابه، منبرهای اخلاقی، کلاس‌های علمی و فرهنگی در مساجد به جامعه منتقل شود.

امام‌جمعه حسن‌آباد فشافویه درباره میزان تأثیر برخی خدمات همچون کتابخانه یا نمایش فیلم در مساجد، اظهار کرد: وجود کتابخانه، نمایش فیلم‌های آموزنده، فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و آموزشی و انواع کلاس‌های تربیتی یا تقویتی رایگان، ازجمله فعالیت‌های لازم در مساجد است.

حجت‌الاسلام استیری ابراز کرد: نمایش فیلم در حد خود تأثیرگذار است اما باید دنبال این باشیم که جوانان به چه چیز علاقه‌مند هستند، درباره فلسفه نماز، عبادت و حضور در مساجد باید فیلم‌هایی ساخته‌شده و با تلاش پیگیر و همه‌جانبه به تبیین ژرفای نماز معرفی رازها و زیبایی‌های آن پرداخت.

وی درباره بهداشت و نظافت مساجد، گفت: این امر بسیار بر روحیه افراد تأثیرگذار است چراکه طبع انسان به نظافت و زیبایی علاقه‌مند است.

امام‌جمعه حسن‌آباد فشافویه با بیان اینکه سلامت روحی و جسمی بدون نگرانی و اضطراب از دغدغه‌های انسان است، عنوان کرد: پیشرفت‌های علمی برای آرامش انسان صورت گرفته است که مسجد می‌تواند این آرامش و نشاط را ایجاد کند، وقتی شخص در جمع قرار گیرد احساس تنهایی او از بین رفته و حتی برای ساعاتی غم و اندوه خود را فراموش می‌کند.

وی افزود: حضور در جمع مؤمنان مسجدی امید به زندگی را در انسان بیشتر می‌کند، دعا و ذکرهای مختلف که همگانی خوانده می‌شود احساس اعتماد به خدا را در شخص افزایش می‌دهد، به همین منوال آثار افسردگی و بیماری روانی از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام استیری با بیان اینکه مسجد مهم‌ترین نماد دینی است که افراد را با خود هماهنگ می‌کند، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند اگر کسی مسجد را خانه خود قرار دهد خداوند آرامش روحی و روانی را برای او ضمانت می‌کند.

امام‌جمعه حسن‌آباد فشافویه درباره راهکارهای کسب آرامش در مسجد، گفت: شناخت صحیح خود، خدا و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم اهمیت زیادی دارد، دنیا همواره همراه با بلا و مشکلات است که باید مدیریت شود، ترس، وحشت، شادی، غم و اندوه در وجود انسان وجود دارد، ارتباط با مسجد می‌تواند در این مدیریت و احساسات نقش زیادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه حتی نوع معماری مساجد در سلامت جسمی و روانی انسان اثرگذار است، خاطرنشان کرد: نظافت، نور و روشنایی، تهویه، محل مناسب برای بانوان، سرویس‌های بهداشتی مناسب همه مواردی هستند که در روحیه افراد اثرگذار است.

گفتنی است دهه تکریم و غبارروبی مساجد در دهه سوم ماه شعبان المعظم و از تاریخ ۱۷ لغایت ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است./۹۶۹//۱۰۲/خ

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --