اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:جریان انقلابی ونیروهای انقلابی باید مراقب جریان نفاق باشد

حجت الاسلام والسلمین استیری امام جمعه باقرشهر وکهریزک:جریان انقلابی ونیروهای انقلابی باید مراقب جریان نفاق باشد

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک نماز پر شکوه جمعه،هفتم مرداد ماه ۱۴۰۱مصادف با ۲۹ ذی الحجه ۱۴۴۳به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
  1. یک راه کسب آرامش دعا وارتباط با خداوند است.
  2. در مادیات اگر خودمان را با پایین تر ها مقایسه کنیم آرامش پیدا میکنیم.
.۳ حضور در مراسم و گریه برای امام حسین علیه السلام به انسان آرامش میدهد
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:
  1. از پیام‌های اصلی سالار شهیدان در نهضت عاشورا نشر امر به معروف و نهی از منکر بود
  2. «مشروطه‌ای را که از دیگ پلوی سفارت انگلیس سر درآورد، نمی‌خواهیم»
  3. جریان انقلابی ونیروهای انقلابی باید مراقب جریان نفاق باشد
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!  تقوا اصلِ حرکت انسان به سمت کمال و تعالی است. اگر به توفیق الهی بتوانیم در عمل فردی، در عمل جمعی، در کار سیاسی، در کار اجتماعی، رعایت تقوای الهی را بکنیم، همه‌ی خیرات و همه‌ی الطاف الهی شامل حال ما خواهد شد.لذا هم خودم را وهم شما عزیزان نماز گزار را توصیه میکنم به تقوای الهی
محور بحث  ما در هفته گذشته«أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/۲۸) بود که گفتیم :متأسفانه درزندگی امروزی با وجود همه امکانات و توانایی‌هایی که باعث آرامش ما می‌شود اما متاسفانه بعضی در زندگی احساس آرامش ندارند. که ۵ دلیل در این مورد به محضر شما عرضه داشتم.
اما منظردیگری میخواهم مطالبی رو به محضر شما تقدیم کنم وآن اینکه  عوامل وراههای آرامش در زندگی چیست که چند مورد هم در این زمینه تقدیم خواهم کرد.
کلمه سکینه به معنی آرامش است و شش مرتبه هم در قرآن آمده عنوان شده است. قرآن کریم می‌فرماید: «أَنْزَلَ اللَّهُ سَکینَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنین‏» (توبه/۲۶)خداوند آرامش را بر رسولش و مؤمنین نازل میکندمؤمنین یعنی من وشما اگر بخواهیم آرامش داشته باشیم باید چه کنیم

یک راه کسب آرامش دعا وارتباط با خداوند است. در زیارت امین الله که از امام سجاد(ع) است وبرای هر امامی قرائت میشود ۱۳ دعا ذکر شده است.اولین دعایی که ذکر شده: «فَاجْعَلْ نَفْسِی مُطْمَئِنَّهً بِقَدَرِک‏» خدایا به من آرامش بده، تا اینکه بدانم تو برنامه‌ریز هستی.تقدیرات دست توی خداوند توست بعضی اعتراض میکنند انتقاد میکنند معلوم است تقدیرات را دست خدا نمیداند.یکی از راههای ایجاد آرامش دعا و ارتباط با خداست
دومین راه کسب آرامش حسن ظن است. ما سه نوع حسن ظن داریم. که دومورد خوب است و یک مورد خوب نیست حسن ظن به خداوند و مردم خوب است اما حسن ظن به خود خوب نیست  چرا که در واقع نوعی غرور است که اگر در ضمیر فرد ایجاد شوداین که فردی خودش را نظراتش را موضع گیری های خودش را سرآمد همه بداند این درست نیست اگر غرور نداشته باشد هراس او را از ورود به محیط گناه و از دوستی و ارتباط با گناه کاران و بدکاران از بین می برد.
عامل سومی که آرامش می‌آورد کاهش دلبستگی است. کاهش دلبستگی به مال ، مقام ، زندگی ، همسر و فرزند ….یکی از راههای کاهش دلبستگی هاست شهدا چه راههایی را رفتند .در مورد یکی از شهدا که در ۱۹ سالگی به شهادت رسید خواهرش میگوید : این آخری‌ها با ما بداخلاقی می‌کرد. به طوری که من می‌گفتم فلانی از تو بدم می‌آید!می‌گفت: بعداز شهادت وصیت‌نامه‌اش را که باز کردیم از همه ما عذرخواهی کرد وحلالیت گرفته بود. نوشته بود من می‌خواستم محبت شما از دل من کمرنگ شود که در جبهه من اثر نگذارد.بتوانم برای خدا ودر راه خدا جهاد کنم.
فرزند حاج شیخ عباس قمی، می‌گفت: پدر در بستر در حال احتضار بود. صدایم زد و گفت: میرزا علی آقا این کتاب را از این اتاق بیرون ببر. گفتم: چرا؟ فرمودند: این کتاب را خیلی دوست دارم. می‌ترسم همین باعث شود که عزرائیل وقتی می‌آید وابستگی به این کتاب باعث شود من بیماردل از دنیا بروم. این خیلی مهم است. گاهی می‌بینی وابستگی‌ها جلوی چشم را میگیرد وابستگی ها سبب میشود آرامش از انسان سلب شود گاهی سبب میشود انسان بدن ایمات یا بیمار دل از دنیا برود

عامل چهارم ذکر خداست. «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» این ذکر همیشه می‌شود باشد
راه پنجم آرامش که در روایت ما آمده است، بحث مقایسه است اما مقایسه به کسی که از توپایین تر است . سعدی گفت: کفش نداشتم، غصه می‌خوردم. نگاه کردم دیدم یک نفر پا ندارد. گفتم: پس اوضاع من بهتر است.لذا در مادیات اگر خودمان را با پایین تر ها مقایسه کنیم آرامش پیدا میکنیم.
عامل بعدی توبه و استغفار است. شما هرچه «استغفر الله ربی و اتوب الیه» بگویی، قلبت نورانی می‌شود. هرچه استغفار کنیم، احساس گناه وانجامگناه دور خواهیم شد.
 هفتمین عامل آرامش قرآن و اهلبیت است .رسول خدا فرمود: ﴿إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی  ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً﴾(وسایل‌الشیعه/ج۲۷/ص۳۳) قرآن و عترت! امام سجاد فرموده: همه دنیا از بین برود، بمیرند، من یک قرآن داشته باشم، وحشت نمی‌کنم.درآستانه ماه محرم قرار گرفتیم مراسم عزاداری برگزار میشود حضور در این مراسم و گریه برای امام حسین علیه السلام به انسان آرامش میدهد.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:
ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم
نمازگزاران عزیز!!خیلی از کارهایی که ما می‌کنیم و لغزشهایی که از ما سر می‌زند، به خاطر عدم مراقبت است. خیلی از گناهان را ما با قصد ونیت قبلی انجام نمی‌دهیم؛ از خود غفلت می‌کنیم، زبان ما به غیبت وازدیگران بدگویی «قرآن میفرماید:و العاقبه للمتّقین» متقی یعنی کسی که مراقب اعمال و رفتار خودش هست.
شنبه ۸ مرداد ۱ محرم‌الحرام
آغاز سال ۱۴۴۴ هجری قمری  آغاز هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر
نماز گزاران عزیز!امر به معروف و نهی از منکر اصلی‌ترین هدف قیام امام حسین(ع) است. وهمچنین از پیام‌های اصلی سالار شهیدان در نهضت عاشورا نشر امر به معروف و نهی از منکر بود. امر به معروف و نهی از منکر از منظرروایات، با فضیلت‌ترین اعمال بندگان خداوند، قوام شریعت، خلق الهی و بالاتر از جهاد در راه خدا معرفی شده است.
یکی از نکاتی که در امربه معروف ونهی از منکر لازم است که مورد توجه قرار بگیرد این است که چه کسی را با ید امر به معروف ونهی ازمنکر کرد ؟کسی که ندانسته گناه می‌کند، مورد امر به معروف نیست؛ اصلاً نمیداند این عمل گناه هست یا گناه نیست!بلکه باید او را به حکم شرعی آگاه کرد و به او فهماند که عمل وی حرام است .
امّا کسی که می‌داند فلان کار گناه است و عالماً، عامداً، مرتکب آن می‌شود، مورد امر به معروف و نهی از منکر است و در این جا باید از موضع قدرت برخورد نمود و جلوی تبهکار را گرفت و چنین کاری نیازمند عزم  افراد جامعه است که با با زیر پا گذاشتن حدّ و حدود شرعی و هنجارهای جامعه، چهره جامعه اسلامی را خدشه دار نموده اند.
 لازم است در کنار کار فرهنگی میان مدت و بلند مدت، نسبت به برخورد قهری با افرادی که عمدا چهره اسلامی جامعه را خدشه دار کرده و باعث اخلال در امنیت و آرامش روانی جوانان و شهروندان می شوند اقدام موثر صورت پذیرد.
درباب مراسم امام حسین یک نکته‌ هم در باب مراسم امام حسین (ع) در مساجد و هیئات عرض کنم که روز گذشته هم در همایش هیئات مذهبی عرض کنم.
همه خالصانه درمراسم شرکت کنیم ازمن گوینده گرفته تا مداح وذاکرو خدمتگزار و شرکت کننده!
مرحوم آیت الله بهجت نقل می کردند که استاد شان  مرحوم آیت الله کمپانی پنجشنبه ها روضه داشتند و در این مجلس چای می ریخت  و پذیرایی می کردند وکفش عزا داران را جفت می­ کردند. یک چنین شخصیتی که در حد مرجع بوده و استاد بزرگ حوزه بودند . این کارها را می کردند . به ایشان می گفتند که شاگردان و فرزندان شما هستند . شما چرا این کارها را می کنید . می فرمودند : مجلس امام حسین (ع) است و حساب آن جدا است . من می خواهم به عنوان خدمتگزار اسم من ثبت شود .

پس مساجد ،حسینیه ها وهیئتها کانون جهاد است؛ جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت، مکتب امام حسین (علیه السّلام)، مکتب شهادت.
همه ائمّه جهاد نظامی که نمیکردند؛فقط امیرالمؤمنین، امام حسن‌ مجتبیٰ و حضرت امام حسین با شمشیر جنگیدند- بقیّه‌ی ائمّه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان «جهاد تبیین»؛لذا مساجد و هیئت، محلّ جهاد تبیین است.نکته ای که میشود از «اَحیوا اَمرَنا»استفاده کرد.
سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۴ محرم‌الحرام
شهادت آیت‌الله «شیخ فضل‌الله نوری» به دست ایادی وابسته به استعمار در تهران(۱۲۸۸ش)
جمله ای از شهید شیخ فضل الله نوری نقل شده که نشان دهنده بصیرت عمیق ایشان درشناخت جریان نفوذ بیگانگان است «مشروطه‌ای را که از دیگ پلوی سفارت انگلیس سر درآورد، نمی‌خواهیم»
در ۲۸ تیر ۱۲۸۵ ه.ش، دو تحصن صورت گرفت یکی تحصن ذلت‌بار و ننگین جمع کثیری از مردم جاهل و فریب‌خورده، در سفارت انگلیس،ودیگری همبه طو هم‌زمان هم علما در حرم حضرت معصومه(س) تحصن کرده بودند انگلیس هر روز به‌۱۴ تا ۱۸ هزار نفر غذا می‌داد تا سفارت را ترک نکنند! زن سفیرانگلیس که با کالسکه در حال خروج از درب سفارت بود به‌افرادی که میخواستند غذا بگیرند گفت، ما وقتی در انگلیس مشروطه می‌خواستیم بسیاری از علمای مذهبی را کشتیم. طرف ایرانی گفت: علما که هیچ، ما برای مشروطه اگر لازم باشد امام زمان را هم می‌کشیم! و این‌چنین شد که در مشروطه انگلیسی، مرجع آگاه، زعیم بصیر و شجاع نهضت اسلام‌خواهی، بردار شد. حتی فرزند شیخ فضل الله ، در پای دار، کف می‌زد و می‌رقصید! نفوذ این است نماز گزران عزیز!!نفوذ خطری است که همواره وجود دارد ، جریان انقلابی باید مراقب جریان نفاق باشد؛ جریان نفاق چهره خود را می‌پوشاند و اهداف خود را دنبال می‌کند.نقاب را باید از چهره نفاق کنار زد و چهره آن را بر ملأ کرد؛ پس از ماجرای کربلا نیز حضرت زینب (س) به دنبال انجام دادن این مأموریت مهم بود.

اشاره ای به دیدارائمه جمعه سراسر کشور با مقام معظم رهبری
همایش خوبی بود دیدار سران قوا برخی وزرا ودرایان بسیار دیدار شیرین و لذت بخشی و بهجت انگیز بود بعداز سه سال این توفیق حاصل شد
 دیدار مقام معظم رهبری حال و هوای خاصی دارد که نمی‌توان آن را به خوبی توصیف کرد، بیت رهبری به معنای واقعی کلمه محل آرامش است.نگاه به چهره مقام مقظم رهبری به انسان آرامش میدهد
به نمایندگی از شما اهالی باقر شهر و کهریزک و روستاهای تابعه حامل ابلاغ سلام شما به محضر مقام معظم رهبری بودم.
سخنان بسیار راهگشا رهبر انقلاب در کسوت پدری مهربان و دغدغه‌ مند به شیوایی در ۱۹ محور سخن فرمودند که فرمایشات معظم له چراغ راهی برای همه کسانی که پرچم فرهنگی جامعه را به دست دارند خصوصاً ائمه محترم جمعه  به طور واضح و دقیق می‌فرمایند و باید و نبایدهای ائمه جمعه را بیان فرمودند
نکته اول:جایگاه استثنایی نماز جمعه در میان فرائض دینی
نماز جمعه بخاطر خصوصیاتی که دارد یک فریضه‌ی صددرصد استثنائی است. ما هیچ چیزی شبیه نماز جمعه نداریم. وقتی در عمق کار نمازجمعه وارد می‌شویم می‌بینیم با مجموع این خصوصیات، حتی استثنائی‌تر از حج است. فرصت گذشته است از ذکر موارد صرف نظر میکنم.
 درپایان هم در ادامه به موضوعی که در روزهای اخیر درباره موضوع زن و حجاب مطرح است اشاره کردند و فرمودند: این موضوعات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مطرح بوده است و اخیراَ هم بار دیگر به بهانه حجاب، همان تلاش های ناکام در حال تکرار است.
بی بندوباری جنسی، گسترش فحشاء و فساد اخلاقی، فروپاشی بنیان خانواده، افزایش طلاق، تنوع طلبی جنسی، کاهش امنیت روانی جامعه به خصوص جوانان، افزایش سن ازدواج، افت تحصیلی و آموزشی جوانان، تضعیف اعتقادات دینی و… همه از تبعات ناگوار بدحجابی است که متاسفانه امروز در جامعه شاهد آن هستیم که باید همه نسبت به این موضوع و این گناهی که شیوع پیدا کرده بتوانیم با امر به معروف ونهی ازمنکر این لکه ننگین را از جامعه بزداییم
والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --