اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / یکی از مهم‌ترین برکاتی که از انقلاب وانفاس قدسیه حضرت امام حاصل شد، اقامه نماز جمعه درکشور است

یکی از مهم‌ترین برکاتی که از انقلاب وانفاس قدسیه حضرت امام حاصل شد، اقامه نماز جمعه درکشور است

به گزارش دفتر امام جمعه باقرشهروکهریزک نماز پر شکوه جمعه،سی یکم تیر ماه ۱۴۰۱مصادف با ۲۲ ذی الحجه ۱۴۴۳به امامت حجت الاسلام والمسمین حاج شیخ عبدالعلی استیری امام جمعه محترم باقر شهر وکهریزک در مصلی نماز جمعه برگزار شد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

  1. علل نا آرامی ها و عدم آرامش در زندگی چیست؟

  2. خیلی‌ها به خاطر گذشته نادرستشان آرامش ندارند

.۳ سومین عامل ناآرامی که شاید در بین موحدین خیلی کمتر باشد، احساس پوچی و بی‌هدفی است

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

  1. یکی از درسهای مباهله این است که انسان به هدف خود ایمان داشته باشد

  2. دو پیوند ضروری برای جامعه بشریت وجود دارد: پیوند بندگی با خدا و پیوند سازندگی با خلق خدا

  3. ضرورت‌هاى شغلى نباید موجب فاصله گرفتن ازنماز جمعه گردد

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم       بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

درابتدای خطبه اول خودم را وشما نمازگزاران عزیز را توصیه میکنم به تقوای الهی!

محور بحث امروز ما «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/۲۸) با وجود همه امکانات و توانایی‌هایی که باعث آرامش ما می‌شود اما متاسفانه در زندگی دچار نگرانی و تشویش هستیم. امروز می‌خواهیم علل یا عوامل عدم آرامش را به محضر شما تقدیم کنم.

یکی از بیشترین کتاب‌هایی که در بازار فراگیر شده است، کتاب‌هایی با این موضوع است. آرامش، مبارزه با اضطراب، راه موفقیت، حالا چه دانشمندان غیر مسلمان نوشته باشند، چه مسلمان نوشته باشند.  میلیون‌ها چاپ خورده و دلیلش هم همین عنوان و بحث آرامش است. از این معلوم می‌شود که یک نیاز ضروری است.

 در منابع دینی و در آیات و روایات ما روی این بحث خیلی تأکید شده است. وقتی آرامش نباشد، طرف کارگر و کارمند خوبی نیست، مدیر خوبی نیست. مرد خوبی نیست، زن خوبی نیست، دانش‌آموز خوبی نیست. نمی‌تواندخوب درس بخواند. بعضی می‌گویند: مشکل مالی ندارم، همسر هم دارم ولی به هم ریخته هستم. احساس به هم ریختگی می‌کنم.

از دو منظر در این موضوع وارد بحث میشوم.

 اول علل ناآرامی چیست؟. چرا ما به هم ریخته هستیم. چرا در زندگی آرامش نداریم؟ من پنج علت را عرض میکنم البته علل دیگری هم در این مورد وجود دارد.

منظر دوم هم عوامل وراههای آرامش که ان شاءالله هفته آینده عرضه خواهم داشت.

اول احساس گناه و معصیت است. خیلی‌ها به خاطر گذشته نادرستشان ناراحت هستند. گناه زشتی مرتکب شده است، دروغی گفته و سر کسی کلاه گذاشته است،حقی را ناحق کرده! گذشته‌ی خطرناکی داشته باشد.

 قرآن کریم طبیعتاً برای این مطلب پاسخ دارد. «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ»(زمر/۵۳)

دومین عامل اضطراب در زندگی احساس نارضایتی است.

 اینکه فلانی ماشین دارد، من ندارم.خانه دارد من ندارم. فرزند دارد، من  ندارم. فلانی سالم است، من بیمار هستم. حسی که مرتب مقایسه می‌کنیم، قرآن کریم در سوره‌ فجر می‌فرماید: وقتی به انسان نعمت می‌دهیم، می‌گوید: خوب خدایی است. «فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ» (فجر/۱۵) اما وقتی به او سخت می‌گیریم، «فَیَقُولُ رَبىّ‏ أَهَانَنِ» (فجر/۱۶) می‌گوید: خدا ما را فراموش کرد. در جای دیگر هم گله می‌کند.

کتاب کامل الزیارات، کتاب هزار ساله ما است و ابن قولویه کنار قبر شیخ مفید در کاظمین است. ایشان آخر کتاب کامل الزیارات یک روایتی نقل می‌کند. می‌گوید: شب معراج خدا به پیغمبر فرمود: پیامبر من سه جا می‌خواهم تو را امتحان کنم. «إن الله تبارک و تعالى یختبرک فی ثلاث‏» (کامل الزیارات/ص۳۳۲) پیغمبر اکرم به خدا عرض کرد: این سه تا چیست؟ فرمود: «الجوع و الأثره على نفسک‏» اولی گرسنگی و ایثار بر خود است. حضرت سه سال در شعب ابی طالب از گرسنگی سنگ به شکم می‌بست. اولی گرسنگی است. پیغمبر عرض کرد: «قبلت یا رب و رضیت و سلمت» قبول کردم، راضی و تسلیم هستم. دومین مورد «فالتکذیب و الخوف الشدید» تکذیب می‌کنند، دیوانه و مجنون می‌گویند. کاهن و ساحر می‌خوانند. باز عرض کرد «قبلت یا رب و رضیت و سلمت‏ و منک التوفیق و الصبر‏» توفیق را تو باید بدهی. اما سومین مورد که بسیار سخت است، ما اگر بشنویم تحمل نمی‌کنیم، خطاب شد پیامبر سومی‌اش حوادثی است که برای عترتش پیش می‌آید. «أما أخوک علی‏» برادرت امیرالمؤمنین کشته می‌شود. دخترت فاطمه اینطور می‌شود. من دیگر در جزئیاتش وارد نمی‌شوم. پیامبر یک جمله اضافه کرد و فرمود: «إنا لله و إنا إلیه راجعون‏ قبلت یا رب و سلمت و منک التوفیق و الصبر» ما فکر می‌کنیم همه‌ی اولیاء و انبیاء در رفاه بودند.

سومین عامل ناآرامی که شاید در بین موحدین خیلی کمتر باشد، احساس پوچی و بی‌هدفی است. این به آینده برمی‌گردد، برخلاف قبلی‌ها که به گذشته برمی‌گشت، طرف نگاه می‌کند که حالا چه می‌شود. کجا برویم؟ مخصوصاً اگر اعتقاد به معاد نداشته باشد.

چهارمین عامل احساس ناکارآمدی و شکست است.آقا رفته ازدواج کرده، منجر به طلاق شده است. حالا افسرده و به هم ریخته شده است. در کنکور شرکت کرده، رتبه لازم را نگرفته است. یک جایی برای شغلی نیرو می‌خواستند، همه قبول شدند، ایشان قبول نشدند.

عامل پنجمی که باعث می‌شود انسان در زندگی‌اش گاهی احساس گناه کند و اضطراب داشته باشد و آرامش لازم را نداشته باشد، یأس و ناامیدی است. این احساس یأس و ناامیدی ممکن است در زمینه‌های مختلفی باشد. همینطور ناامید است، مثلاً احساس می‌کند که به خیلی از خواسته‌های نرسیده است.

منظر دوم هم عوامل وراههای آرامش که ان شاءالله هفته آینده عرضه خواهم داشت.

مشــــــروح خطبـــــــــه دوم:

ابتدا خودم را وشما نمازگزاران عزیز را به تقوای الهی توصیه میکنم

از علامه طباطبایی(رض)نقل شده وقتی از نجف خواستم بیایم خدمت قاضی طباطبایی رفتم. گفتم: یک نصیحتی کنید. آقا فرمودند: «أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرى‏» همیشه این در ذهنت باشد. امام می‌فرمود: عالم محضر خداست.خدا ناظر من است، خدا مرا دارد نگاه می‌کند اگر انسان یقین کند خدا اورا میبیند گناه نمی کند…

چند مطلب را به محضر شما عزیزان عرضه بدارم:

مطلب اول:یکشنبه ۲ مرداد ۲۴ ذی‌الحجه روز مباهله

انگشتر بخشی حضرت امیرالمؤمنین(ع) در حال رکوع نماز

ابتدا نکته ای عرض کنم روزهای بعداز غدیر روزهای بسیار بزرگی است اما به روزهای پس از عید غدیر کم توجهی میشود و ورود زودهنگام مردم به ماه محرم صورت میگیرد اصلاًخود واقعه غدیر طی مدت سه روز برگزار شد

مباهله یکی از آن روزهاست حاصل مباحثه ۸۸ نفر از علمای مسیحی نجران (یمن کنونی) و وقایع روز مباهله نه تنها منجر به اثبات حقانیت پیامبر(ص) و پیروزی اسلام شد بلکه بالاترین اوصاف در وصف امیرالمومنین علی(ع) یعنی عبارت جان پیامبر در این آیه شریفه بیان شد.

اصل موضوع ومورد اختلاف درمباهله چه چیزی بود؟ نجرانیان از ماجرای تولد معجزه‌آمیز حضرت مسیح(علیه‌السلام) قرائتی التقاطی برداشته بودند و برای آن پیامبر الوالعزم قائل به مقام الوهیت شده بودند و هرچه پیامبر(ص) برایشان استدلال می‌آورد آنها از موضع شرک‌آمیز خود درست برنمی‌داشتند نهایتاً قرار بر مباهله شد.که حقانیت پیامبر اثبات شد

 یکی از درسهای این واقعه این است که به ما می آموزد اگر انسان به هدف خود ایمان داشته باشد، نه تنها جان خود بلکه جان عزیزترین ها و خانواده خود را همانند سیدالشهدا (ع)در آن راه نثار می کند.

 درس دیگر این واقعه جهاد خانوادگی در مواقع مورد نیاز است گاهی  آخرین سلاح برنده در سختیها این است با تمام هستی یعنی با تمام اعضاءخانواده به میدان مبارزه بیاییم باید باور داشت که هیچ بن بستی برای انسانها وجود ندارد و در چنین مواقعی ارتباط با خداوند راهگشا خواهد بود.

مطلب دوم:دوشنبه روز بیست و پنجم ذی الحجه مصادف است با روزی که سوره هل اتی نازل شده است و ماجرایی که برای خانواده امیرالمومنین علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها پیش آمد که در این سوره به آن اشاره شده است؛ به همین مناسبت این روز را روز خانواده نامگذاری کرده اند.

دو پیوند ضروری برای جامعه بشریت وجود دارد که علی و اولاد علی در حد اعلا اینها را داشتند: پیوند بندگی با خدا و پیوند سازندگی با خلق خدا. هم بنده محض بودند، هم با جامعه به گونه ای بودند که یکی مانند علی علیه السلام می‌گوید کافر و غیر کافر فرقی ندارد، وقتی من دارم حکومت می‌کنم حتی کافر باید شکمش سیر باشد. این تعبیر  ﴿وَ أَسِیراً﴾ کیست؟ ما در مدینه که یک شهر اسلامی بود اسیر مسلمان نداشتیم؛ در مدینه هر چه اسیر بود همین‌ کفاری بودند که در جنگ‌ها اسیر شده بودند. حضرت گفت الآن حکومت به دست ماست، گرچه این اسیر کافر آمده بود تا در جنگ ما را بکشد ولی الآن اسیر ماست و ما باید شکمش را سیر کنیم، جانم به فدای تو یا علی(ع)! آن وقت خدا هم در این سوره برای این حضرات سنگ تمام گذاشت.﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾  را مطرح می‌کند که این از برجسته‌ترین فضایل اهل بیت علیهم السلام است.

چهارشنبه ۵ مرداد اقامه اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی ایران در تهران به امامت آیت اللَّه طالقانی (۱۳۵۸ ش)

یکی از مهم‌ترین برکاتی که از انقلاب وانفاس قدسیه حضرت امام حاصل شده، قضیه‌ی نماز جمعه است که در زمان سابق در بین ما مطرودبود که بحمدالله در این نهضت، نماز جمعه با محتوای حقیقی آن تحقق یافت.

بهترین دلیل بر اهمیت این فریضه بزرگ اسلامی قبل از هر چیز، آیات سوره مبارکه جمعه است که به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور می‌دهد به محض شنیدن اذان جمعه به‌سوی آن بشتابند(اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه و هرگونه کسب و کار و برنامه مزاحم را ترک گویند، تا آنجا که اگر در سالی که مردم گرفتار کمبود مواد غذائی هستند، کاروانی بیاید و نیازهای آن‌ها را با خود داشته باشد، به‌سراغ آن نروند و برنامه نماز جمعه را ادامه دهند.

چند نکته عرض کنم:

نکته اول:آن چه سرّی است که ما بایستی دائم به تقوا امر کنیم ، مگر تقوا چیست؟ چرا به کارهای دیگر امر نشود، به صبر، به احسان، به صدق، به مجاهدت؟ چرا فقط به تقوا؟ چون تقوا تضمین‌کننده همه آنها،است همه ما را به همه خیرات می‌رساند و تقوا است که در هر موردی خودش را نشان می‌دهد.

نکته دوم:نماز جمعه دو رکن دارد: رکن اول محتوای نماز جمعه است، مضمون نماز جمعه است که هم در خطبه‌ها و هم در دو رکعت نماز باید متجلی بشود

رکن دوم هم شکوه نماز جمعه است که هردو باید با عالی ترین وجه صورت بپذیرد

زیرا اگر این اجتماع فشرده نباشد میدان جنگ ما هم خاموش خواهد شد، حرکت جامعه ما هم در مقابل قدرت‌های ستمگر، ظالم و متجاوز ضعیف خواهد شد.

نکته سوم: از امیرالمؤمنین على(ع)در بحار الأنوار: ج ۸۹ ص ۲۵۴ ح ۷۱)روایت  شده که فرمودند:

یوشِکَ أحدَکُمُ أن یَتَبَدّى حَتّى لا یَأتِیَ المَسجِدَ إلّا یَومَ الجُمُعَهِ، گاه یکى از شما در محل هاى دور افتاده ساکن مى شود و جز روز جمعه، به مسجد نمى‌آید.

 ثُمَّ یَستَأخِرَ حَتّى لا یَأتِیَ الجُمُعَهَ إلّا مَرَّهً ویَدَعُها مَرَّهً، آن گاه دورتر مى‌رود و یک هفته در میان به نماز جمعه مى‌آید.

ثُمَّ یَستَأخِرُ حَتّى لا یَأتِیهَا، فَیَطبَعُ اللهُ عَلى قَلبِهِ. سپس دورتر مى‌رود تا آن که به نماز جمعه نمى‌آید و خداوند بر دلش مُهر مى‌نهد.

[این روایت اشاره به این نکته است که ضرورت‌هاى شغلى نباید موجب فاصله گرفتن از مراکز تعلیم و تربیت و عبادت و در رأس آنها نماز جمعه گردد زیرا این امر به تدریج دل را سیاه مى‌کند و به فاصله گرفتن از دین مى‌انجامد. ]

نکته چهارم :درپایان ازهمه ائمه جمعه محترم گذشته که دراین سنگر باعظمت انجام وظیفه کردندتقدیر وتشکر میکنم به روح بلندائمه جمعه ای که ارتحال فرمودنددرود میفرستیم وعلو درجات برای آنها مسئلت میکنیم وبرای ائمه جمعه ای هم که دربستربیماری هستند شفای عاجل وکامل مسئلت میکنم وهم چنین از اعضاءمحترم ستادبرگزاری نمازجمعه اعم از خواهران وبرادران که دربرگزاری نمازجمعه تلاش میکنند تقدیر وتشکر میکنم وبرای آنها اجر دنیا وآخرت خواستارم.

والســــــــــــــــــلام علیـــــــــکم ورخمهاللـــــــــــــــه وبرکاته

لازم به ذکر است در مراسم نماز جمعه  باحکم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری آقای غلامرضا فهیمی به عنوان مسئول جدید ستاد برگزاری نماز جمعه معرفی و از زحمات حجت الاسلام شمآبادی تقدیر به عمل آمد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --