اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:آسیبی که شوراهابایدمانع ازآن شوندنگاه تک بعدی است

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه حسن آبادفشافویه:آسیبی که شوراهابایدمانع ازآن شوندنگاه تک بعدی است

به گزارش دفتر امام جمعه حسن آباد نمازباشکوهجمعه ،اینهفته هشتم اردیبهشت  ماه سال نود وشش به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهوباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱- ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است.

۲- تعداد یاران حضرت مهدی(ع) در عصر ظهور چند نفرند؟

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱٫ تقوا درجات و مراتبی دارد.

۲. اصلح ترین افرادبرای ورودبه شوراهاکسانی هستندکه شهرراباهمه ابعادش میشناسند.

۳٫ اسلام کار و طلب روزى حلال را بالاترین عبادت، معرفى نموده است.

۴٫ مناظرات زنده انتخاباتى، خواسته بسیارى از مردم بود.

 مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

 photo_2017-04-29_16-56-57

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم.

ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است. کتاب های مقدس آسمانی، چه آنها که بخشی یا تمام آنها وجود دارد و چه آنها که منقولاتی از آنان در کتاب های دیگر آمده است، بشارت داده اند که جهان در سیطره ظلم و فساد نمی ماند؛ بلکه جماعت صالحان به امامت “رهبر موعود” عدل و داد را در گیتی حاکم خواهند کرد.

ریشه دار بودن اعتقاد به مهدی و منجی، موجب آماده بودن مردم اعصار گوناگون برای پذیرش و تبعیت وی شده و می شود. از همین رو، این مفهوم موجب سوءاستفاده فریبکاران و شیادانی شده است که در طول تاریخ با ادعاهای دروغین، خود را مهدی یا از یاران او معرفی کردند تا از رهگذر عقیده پاک مردم به نیات آلوده خویش دست یابند.

photo_2017-04-29_16-56-49

 اتفاقاً بسیاری از این مدعیان، در نقشه خود موفق شده و به مقصود خود رسیده اند؛ چه مدعیان کوچکی که اهداف مالی و رمالی داشته اند، و چه مدعیان بزرگی که توانستند با این ادعا حکومت های عریض و طویل یا مذاهب منحرف دیرپا و گسترده ای برای خویش دست و پا کنند.

همچنین دشمنان اسلام و انسانیت که همواره در ترس از حاکمیت عدل و انسان کامل به سر می برند، از یک سو با ساخته و پرداخته کردن سؤالات و شبهات، تلاش دارند که یا اعتقاد به ظهور منجی را در دل آدمیان سست کنند؛ و از سوی دیگر با تحمیق رسانه ای و ساختن فیلم های سینمایی، چهره ای هولناک از آن مرد الهی بیافرینند!

در ماه معظم شعبان که ولادت قطب عالم امکان امام عصردرآن واقع شده است خطبه های اول نماز جمعه را اختصاص میدهیم به مطالبی در باب مهدویت تا هم عرض ارادتی باشد به محضر امام زمان حضرت حجه بن الحسن المهدی(عج) و هم گامی باشد برای روشنگری درباره مسأله مهدویت در عصر هجوم غبارها و فتنه ها.

تعداد یاران حضرت مهدی(ع) در عصر ظهور چند نفرند؟

یاران حضرت مهدی(عج) چند دسته هستند بعضی از آنها یاران خاص و ویژه‏ اند که ۳۱۳ نفر هستند. امام صادق علیه السلام می فرماید: «گویا می نگرم قائم را بر منبر کوفه و سیصد و سیزده نفر یارانش را که پیرامونش گرد آمده و به شمار اهل بدر هستند.»{کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص ۶۷۲}آنها ارکان اصلی سپاه حضرت را تشکیل می دهند و در روایت آمده است که اگر این تعداد کامل شدند زمان ظهور فرا رسیده است.

 اما همه یاران حضرت فقط همین ۳۱۳ نفر نیستند بلکه ۳۱۳ نفر فرماندهان و کادر اصلی هستند و برخی از اینها را خانم ها تشکیل می دهند و یاران دیگری هم در ادامه اضافه خواهند شد و ظهور فقط با ۳۱۳ نفر نخواهد بود.اگر سخنی از پنجاه زن به میان آمده است، مربوط به گروه اول است. از امام باقر(ع) در روایتی بلند نقل شده است: «….قسم به خدا، ۳۱۳ تن که در بین آنان، ۵۰ زن هستند در مکه اجتماع می‌کنند ….»(بحار الانوار، ج۵۲، ص۲۲۳، ح۸۷) و طبیعی است وقتی شمار زنان در گروه اول به این تعداد باشد در گروه‌های بعدی بیشتر خواهد بود.

ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمود: «تا حلقه کامل نگردد، قائم خروج نمی کند. گفتم کامل شدن حلقه به چند نفر است: فرمود: ده هزار نفر.»{کتاب الغیبه، ص ۳۰۷}

در برخی روایات دیگر نیز به دوازده تا پانزده هزار نفر اشاره شده است. امام علی علیه السلام فرمود: «مهدی میان دوازده تا پانزده هزار یاور قیام خواهد کرد.»{ اعلام الفتن، ص ۶۵}

«در برخی روایات دیگر به توده های انبوهی اشاره شده که از نقاط گوناگون جهان، به ویژه مشرق زمین به یاری امام می شتابند.»{بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۳۱۶}

 شیخ طوسى به سندش از جابر جعفى از امام باقر (ع) نقل کرده که فرمود: «یبایع القآئم بین الرکن والمقام ثلاثمائه ونیّف عدّه أهل بدر… »؛ «بین رکن ومقام سیصد واندى به عدد اهل بدر با قائم بیعت خواهند کرد…»{ الغیبه، طوسى، ص ۲۸۴ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۳۴}

از مجموع این روایات می توان به این جمع بندی رسید که فرماندهان اصلی و مهم ترین یاران حضرت مهدی(عج) همان ۳۱۳ نفر هستند. ولی در رده های بعدی، ده تا پانزده هزار نفر جزو یاران خاص حضرت هستند و در نگاهی کلی، هزاران، بلکه میلیون ها سرباز در این قیام حضور دارند.

photo_2017-04-29_16-57-03

در برخی روایات هم به تکمیل یاران حضرت اشاره شده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: «سیصد و سیزده نفر با او بیعت می کنند. او تا هنگام کامل شدن ده هزار نفر در مکه اقامت کرده، سپس رهسپار مدینه می شود.»{ارشاد مفید، ج ۲، ص ۳۸۳}
این ۳۱۳ نفر که در روایات آمده است معمولا حاکمان، وزرا و فرماندهان هستند و حضرت قیام نمی کند مگر اینکه این ۳۱۳ نفر بیایند. در روایت دیگری آمده است که ۳۱۳ نفر که آمدند باز حضرت صبر می کند و یک لشکر ده هزار نفری به آنها ملحق می شود.« ثُمَّ اذا قَامَ تَجْتَمِعُ الیه أَصْحَابُهُ عَلَى عِدَّهُ أَهْلِ بَدْرٍ وَ أَصْحَابِ طَالُوتَ وَ هُمْ ثلثمأه وَ ثَلَاثَهَ عَشَرَ رَجُلًا ، کُلِّهِمْ لیوث قَدْ خَرَجُوا مِنْ غاباتهم مِثْلَ زُبَرَ الْحَدِیدِ لَوْ أَنَّهُمْ هَمُّوا بازاله الْجِبَالِ الرَّوَاسِى لازالوها عَنْ مَوَاضِعِهَا فَهُمُ الَّذِینَ وَحَّدُوا اللَّهُ بِهِ حَقُّ تَوْحِیدِهِ ، لَهُمْ بِاللَّیْلِ أَصْوَاتُ کاصوات الثَّوَاکِلُ خَوْفاً مِنْ خَشْیَهِ اللَّهِ تَعَالَى ، قِوَامَ اللَّیْلِ ، صُوَّامِ النَّهَارِ ، وَ کانّما ربّاهم أَبُ وَاحِدَهً قُلُوبُهُمْ مُجْتَمِعَهً بِالْمَحَبَّهِ وَ النَّصِیحَهُ»{نوائب الدّهور فى علائم الظهور، ج ۲ص ۱۱۴}
…چون قیام کند جمع مى‏شوند به سوى او یارانش که به شماره اصحاب بدر و اصحاب طالوتند و ایشان سیصد و سیزده نفرند. همه آنها شیرانى هستند که از کمینگاه‏هاى خود بیرون آیند مانند پاره‏هاى آهن، اگر ایشان اراده کنند که کوه‏هاى سخت را از جا بِکَنند هر آینه آنها را از جاهاى خود مى‏کَنند. پس ایشانند کسانى که خدا را به وسیله مهدى بیگانگى پرستش مى‏کنند. براى ایشان در شبها، صداهایى مانند صداهاى زنهاى جوان مرده از ترس خدا است نماز گذارندگانند در شبها و روزه دارانند در روز، گویا یک پدر و یک مادر آنها را تربیت کرده‏اند. دلهاشان در دوستى کردن به همدیگر و پند دادن به یکدیگر با هم جمع و یکى است .

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و همه عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم. یا ایّهاالذین امنوا اتقِواالله حقّ تقاته و لا تموتنّ الاّ و انتم مسلمون. (آل عمران/۱۰۳)

ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا انگونه که حق پروا کردن است پروا کنید ، و زینهار جز مسلمان نمیرید.

در این آیه از مؤمنان خواسته شده تا حق تقوا را ادا کنند. تقوا درجات و مراتب دارد. در اینجا از مخاطبان درخواست گردیده تا به نقطه اوج تقوا نگاه کنند و خود را به آن نزدیک سازند. در حدیثی آمده که حق تقوا عبارت است از: ۱- اطاعت خدا بدون معصیت او ۲- یاد او بدون فراموشی  ۳- شکرگزاری از نعمت های او نه کفران نعمت ها. این است رعایت حق تقوا.

شنبه ۹ اردیبهشت ۲ شعبان روز شوراها، هفته شهر و شهروند (۹ تا ۱۵ اردیبهشت)

خداوند متعال در دو سوره قرآن ، از اصل شورا یاد کرده است : یکى در سوره مبارکه شورى هنگامى که مؤ منان را توصیف مى کند و دیگرى در سوره آل عمران .این دو آیه ، موضوع شورا و مشورت را مطرح مى کنند در روایات متعددى ، مى بینیم که سیره رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام حضرت امیر،امام صادق وامام رضاعلیهم السلام حتى در امور جارى و عادى زندگى مشاوره بوده است امام سجاد علیه السلام هم دررساله حقوق این موضوع راخیلی زیبا مطرح فرموده اند.دراینجا به چندنکته اشاره کنم:

۱٫یک فصل از قانون  اساسی، مشتمل بر هفت اصل، به شورا اختصاص یافته بنابراین می توان به جایگاه مهم این نهاد، در قانون اساسی پی برد.

۲٫پست و مدیریت فرصتی گذرا بوده که باید از این امکانات، سمت ها و اختیارات برای رفع مشکلات مردم و پیشرفت هر چه بیشتر نظام بهره برد.

۳٫اصلح ترین افراد برای ورود به شوراها کسانی هستند که شهر را با همه ابعاد عمرانی، زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی بشناسند

 ۴٫آسیبی که شوراها باید مانع از آن شوند نگاه تک بعدی است. شهر باید در همه ابعاد رشد خوبی داشته باشد و توسعه پایدار داشته باشد.وهمچنین توجه داشته باشندکه تخصص گرایی باتعهدگرایی محور تصمیم گیری قرار دهد.

photo_2017-04-29_16-56-26

یکشنبه ۱۰اردیبهشت ۳ شعبان ولادت حضرت امام حسین(ع) (۴ ه.ق) – روز پاسدار – روز ملى خلیج فارس‌

وهمچنین اعیاددیگری ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) (۲۶ ه.ق) – روز جانباز

ولادت با سعادت حضرت امام على‌بن‌الحسین زین‌العابدین(ع)(۳۸ ه.ق)

این اعیادمبارک رو تبریک عرض میکنم فرصت ما امروز بسیار کوتاه پیرامون همه مناسبتها واعیاد متأسفانه نمیشود صحبت کنم.روز مبارک سوم شعبان المعظم را که روز طلیعه پاسدار و پاسدارى از مکتب مترقى اسلام است به عموم هم میهنان و به‌خصوص پاسداران انقلاب اسلامى تبریک عرض نموده و به حق باید این روز معظم را روز پاسدار بنامیم. روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است، پاسدارى که هرچه داشت، در راه هدف اهداء کرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف و رژیم طاغوت بنى امیّه نجات داد. رژیم منحط بنى امیّه مى‌رفت تا اسلام را رژیم طاغوتى و بنیانگذار اسلام را بر خلاف آنچه بوده معرفى کند، معاویه و فرزند ستمکارش به اسم خلیفه رسول الله با اسلام آن کرد که چنگیز با ایران و اساس مکتب وحى را تبدیل به رژیم شیطانى نمود. اگر فداکارى پاسداران عظیم الشأن اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداکار او نبود، اسلام در خفقان رژیم بنى امیّه و رژیم ظالمانه آن وارونه معرفى مى‌شد و زحمات نبى اکرم(ص) و اصحاب فداکارش به هدر مى‌رفت.

دوشنبه ۱۱اردیبهشت ۴ شعبان – روز جهانى کار و کارگر

بقاى جهان بشریت تمام ملت‌ها و تکامل مادى و معنوى انسان‌ها، همیشه در پرتو کار و کوشش بوده زیرا همه مى‌دانیم که بشر در هر زمانى بواسطه کار و فعالیت نیازمندى‌هاى خود را تأمین کرده و به زندگى خود نشاط بخشیده است. وتردیدى نیست که اکثر بدبختى‌هاى مادى و معنوى جامعه و تمام ذلت‌ها، فقرها، محرومیت‌ها و مفاسد فردى و اجتماعى مردم به‌واسطه بیکارى و تنبلى و هوسرانى است.دین مقدس اسلام تنها دین کامل و جاودانه و صحیح الهى است که براى سعادت دنیا و آخرت مردم و تکامل مادى و معنوى آنان نازل گردیده و در تمام شئون فردى و اجتماعى انسان‌ها و ازجمله در مورد کار و تلاش و کوشش در جلوگیرى از بیکارى و سستى عالى‌ترین قانون و بهترین برنامه را دارد. ارزش و اهمیت واقعى که اسلام ۱۴ قرن پیش با عناوین مختلف و بیانات گوناگون براى کار و کارگر بیان کرده هنوز بشر به آن پى نبرده است

 لذا به نمونه‌هایى از روایات اسلامى را در مورد آن‌ها نقل مى‌کنم:

اسلام کار و طلب روزى حلال را بالاترین عبادت، معرفى نموده است چنان‌که پیامبراکرم(ص) مى‌فرماید: «العباده سبعون جزاً افضلها طلب الحلال.» عبادت ۷۰ جزء دارد برترین آن‌ها کار و کوشش براى به دست آوردن روزى حلال است.

معلى‌بن خنیس مى‌گوید: امام صادق(ع) مرا دید که دیر به بازار در محل کار خود مى‌روم فرمود: «اغد الى عزک». «صبح زود بطرف عزت و بزرگى خود بیرون برو.» برخلاف کسانى‌که کار را براى خود ننگ مى‌دانند یا به کارگر به چشم حقارت نگاه مى‌کنند، رئیس مذهب شیعه، کار را سبب عزت کارگر مى‌داند.

 لذا نکته ای که میخواهم به مسؤلین عزیزعرض کنم این است که :کارگران در تمام عرصه‌ها و به ویژه در اقتصاد و تولید کشور نقش اساسی و قابل توجهی دارند، لذا رفع مشکلات و توجه به دغدغه‌های آنان باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها باشد.

سه‌شنبه ۱۲اردیبهشت ۵ شعبان شهادت علامه استاد مرتضى مطهرى (۱۳۵۸ ه.ش) – روز معلم‌ – روز عقیدتى – سیاسى در سپاه و بسیج

فرصت گذشته ان شاءالله هفته آینده صحبت خواهم کرد.

مناظرات زنده انتخاباتى، خواسته بسیارى از مردم

انتظار نیز همین بود که مسؤولان مربوطه در برابر خواست بخش قابل توجهى از مردم در برگزارى مناظرات زنده تلویزیونى مقاومت نکنند خصوصا که برخى از کاندیداهاى ریاست جمهورى نیز موافقت خود را با مناظرات زنده و مخالفت خود را با مناظرات ضبط‌شده اعلام کرده بودند

photo_2017-04-29_16-56-43

تبلیغات انتخاباتى در کلیت آن با هدف آگاه‌سازى مردم از نقاط قوت هر کاندیدا و برنامه‌ها و توانایى‌هاى او صورت‌ می‌گیرد. لازمه تبلیغات انتخاباتى البته مقایسه میان کاندیداهاست و در این مقایسه است که مردم مى‌توانند بهترین کاندیدا را براى حل مشکلات کنونى کشور و براى اجراى برنامه‌هاى آتى انتخاب کنند. زیرا در مجموع انتخابات یک روند مقایسه‌اى است و مردم در مقایسه با دیگران به یک فرد راى مى‌دهند. ازاین‌رو در میان شیوه‌هاى مختلف انتخاباتى آن‌جایى که کاندیداها در کنار هم قرار مى‌گیرند و در یک مکان و با حضور یکدیگر به بحث و بررسى مسائل کشور مى‌پردازند، امکان ارزیابى بسیار بهتر و بیشتر ایجاد مى‌شود.
از این جهت است که مناظرات انتخاباتى در بسیارى از کشورهایى که در آن‌ها انتخابات صورت مى‌گیرد رایج شده است. با این پیش‌زمینه است که مى‌توان بیان داشت مناظرات زنده فرصتى براى درک بهتر و آگاهى بیشتر مردم از اوضاع کشور و مواجهه‌ى آن‌ها با حالت جدى‌ترى از مسائل انتخاباتى است

 مسأله افزایش مشارکت مردم در انتخابات در این شیوه را نیز نباید نادیده گرفت.
هم‌چنین مناظرات زنده باعث مى‌شود که مواجهه با شخصیت واقعى کاندیداها صورت گیرد و بدون سانسور و حک و اصلاح، مردم کاندیداهاى انتخاباتى را در مواجهه با نقدها و نظرات دیگر رقیبان او مشاهده کنند.
علاوه بر این، مناظرات تلویزیونى در کشور ما مى‌تواند نقشى مهم در کاهش هزینه‌هاى انتخابات ایفا کند.

 البته به این نکته هم باید توجه داشت که در عین زنده بودن مناظرات باید دقت شود که این مناظرات به‌گونه‌اى صورت گیرد که از فضاسازى و جوسازى بیهوده و کم‌فایده و خارج شدن از فضاى منطقى و بحث آگاه‌ساز به‌سوى بحث عصبى و جنجالى پرهیز شود.

{والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته}

لازم به ذکر است که به مناسبت روز شوراها آقای سیدجواد اشرفی درمراسم نمازجمعه به ایرادسخن پرداختند

photo_2017-04-29_16-56-36

{پایان}

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --