اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر: تحریم های تکراری؛ تنها سلاح موجود آمریکا علیه ایران است

حجت الاسلام والمسلمین استیری،امام جمعه باقرشهر: تحریم های تکراری؛ تنها سلاح موجود آمریکا علیه ایران است

اولین نماز جمعه در باقر شهر به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”وباحضور پرشور نمازگزاران در مصلی این شهربرگزارشد.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                            بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

 اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوالله

خداوند متعال به آدمی می فرماید: «یَابْنَ آدَمْ إذا وَجَدْتَ قِساوَهً فی قَلْبِک وَ سُقْمَاً فی جِسْمِک وَ نَقیْصَهً فی مالِک وَ حَزیْمَهً فی رِزْقِک» ای فرزند آدم اگر خویشتن را چنین یافتی که در دلت قساوتی بود و در بدنت مرضی بود و در مالت نقصانی و در روزی ات حرمانی بود « فَاعْلَمْ اِنَّکَ تَکَلَّمْتَ فیْما لایُعْنیْک » پس بدان که (در امور بیهوده وارد شده ای و ) سخنان بیهوده برزبان رانده ای.

بنابراین در میان اعضا و اندام های آدمی آنکه بیشتر از همه در معرض بیهوده کاری است زبان است و زبان ترجمان جان است و دریچه ای است بر بیرون و (از کوزه همان برون تراود که در اوست.) و در روایات آمده که هیچ عضوی از اعضای آدمی، ناسپاس تر از زبان نیست و از اسباب اصلی ورود انسان به جهنم، زبان است. هیچ عضوی همانند زبان سزاوار محبوس شدن نیست. پس مراقب زبان خود باشیم که در امور بیهوده و لغو وارد نشود و هر موقع قساوت قلبی یا بیماری جسمی و یا مشکلات اقتصادی و یا کمی روزی را در وجود خود دیدیم بدانیم که زبان ما در امور بیهوده وارد شده و سخنان لغو و بیهوده ای را بیان کرده است.

موضوع بحث:با توجه به اینکه اول صفر روز ورود اهلبیت  علهم السلام به شام است اشاره ای به خطبه امام سجاد(ع)درشام داشته باشم

مقدمهًاین نکته را عرض کنم که حادثه کربلا، مانند بسیاری از رخدادهای تاریخی دیگر، فراموش نشده و مشعل فروزان آن، همه جا را فرا گرفته و جاودانه گشته است. این امر را می توان در حوزه ای چون خدا محوری و ستم ستیزی امام حسین علیه السلام و یاران او جست وجو کرد. افزون بر این، باید یکی از دلایل جاودانگی آن را نیز حضور پر ثمر اهل بیت علیهم السلام در این نهضت دانست، که در جهت تحریف زدایی و پیام رسانی تأثیر به سزایی داشته است؛ زیرا خون و پیام، در هر انقلابی مکمل یکدیگر بوده و ارزش پیام رسانی، هرگز کمتر از خون و شهادت نیست. بی تردید، اگر کاروان اسیران نبود، دشمن پرونده کربلا را با هر وسیله ممکن از صفحه تاریخِ «تقابل حق و باطل» محو می کرد

اهل بیت(ع) در اول ماه صفر سال ۶۱ هجری در شرایط خاص وارد شهر شام شدند.
شهر شام با شهر کوفه کاملاً متفاوت بود ، مردم کوفه اهل بیت را می شناختند ، خطبه های علی(ع) را شنیده بودند، پای درس زینب کبری نشسته بودند اما شهر شام شهری بود که توسط معاویه چهل سال در این شهر تبلیغات مسموم برضد علی(ع) صورت گرفته بود، بچه ها با بغض و کینه علی(ع) بزرگ شده بودند

شامیان در این مدت اسلام را در چهره امویان دیده بودند و تنها آنان را بازماندگان و خاندان پیامبر می ‌دانستند و بر خلاف کوفیان تنها همین را می‌ دانستند که فردی خارجی به نام «حسین» بر امیرالمؤمنین یزید!!! شوریده و توسط سپاه خلیفه به قتل رسیده و خاندان وی به اسارت گرفته شدند. از این رو به شکرانه این پیروزی و ورود کاروان اسرا شهر را آراسته و جشن گرفته بودند.شناختی از اهل بیت(ع) نداشتند ، از این رو مسئولیت امام سجاد(ع) بسیار سنگین بود.

هنگامی که امام سجاد(ع) و همراهان به عنوان اسیر وارد مجلس یزید شدند ، یزید دستور داد سر امام حسین(ع) بالای نیزه جلوی چشمان اهل بیت(ع) قراردهند و همه جا را آذین بسته و شادی کنند، آنگاه در حضور مردم به یک خطیب مزدور شامی دستور داد تا بالای منبر برود و آنچه بتواند نسبت به علی(ع) و امام حسین(ع) بدگوئی کند ، خطیب بالای منبر رفت هر چه توانست در مدح معاویه و یزید و در مذمت علی(ع) و امام حسین(ع) سخن گفت.

امام سجاد علیه السلام از فرصت به دست آمده توسط دشمن، بهترین استفاده را کرد و از همان پائین منبر بلند شد و فریاد زد: «وَیْلَکَ‏ أَیُّهَا الْخَاطِبُ اشْتَرَیْتَ مَرْضَاهَ الْمَخْلُوقِ بِسَخَطِ الْخَالِقِ فَتَبَوَّأْ مَقْعَدَکَ مِنَ النَّارِ؛وای بر تو ای سخنران! رضایت مخلوق را به خشم خالق فروختی و جایگاهت را در آتش قرار دادی.

این سخن امام(ع) چنان اثر گذاشت که خطیب به لکنت زبان افتاد و خاموش شد.

آنگاه حضرت رو به یزید کرد و فرمود: «یَا یَزِیدُ ائْذَنْ لِی حَتَّى أَصْعِدَ هَذِهِ الْأَعْوَادِ فَأَتَکَلَّمَ بِکَلِمَاتِ لِلَّهِ فِیهِنَّ رَضّاً، وَ لِهَؤُلَاءِ الْجُلَسَاءِ فِیهِنَّ أَجْرُ وَ ثَوَابُ؛ای یزید! به من اجازه بده تا از این چوب ها بالا بروم و سخنانی بگویم که در آن رضایت خدا، و برای این مردم در آن، اجر و ثوابی است.» امام سجاد علیه السلام با این سخنان که هر واژه اش دنیایی معنا و ارزش داشت، افکار مردم را به خود جلب کرد. از این رو، یزید با اصرار مردم ناچار شد که به امام علیه السلام اجازه دهد تا سخن بگوید.

این سخنان یکی از حساس ترین سخنان امام سجاد علیه السلام که تحولی عظیم در بینش مردم نسبت به امویان ایجاد کرد و معادلات یزید را بر هم زد و خط مشی او را نسبت به اهل بیت علیهم السلام کاملاً تغییر داد خطبه ای است که آن حضرت در جمع مردم و رجال سیاسی و دینی شام ایراد کردند. این خطبه که در مسجد شام ایراد گردیده اوج موفقیت امام سجاد علیه السلام در ابلاغ رسالت و تبلیغ عاشورا و تداوم خط شهیدان کربلاست.

در این سخنان امام سجاد(ع) هم یزید و هم خطیب را منکوب کرد، یزید را با تقاضای سخنرانی ، و خطیب را با گفتن ترجیح رضای مخلوق بر خشم خالق و مردم را نیز آگاه کرد که پای سخنی بنشینند که اجر و ثواب داشته باشد، یزید این تقاضا را رد کرد ولی حاضران گفتند : اجازه بده تا او بالای منبر برود

شاید ما از او چیزی بشنویم، یزید گفت : اگر او بالای منبر برود پائین نمی آید مگر این که آل ابی سفیان را رسوا کند.شخصی گفت : ای یزید ، این شخص بیمار و شکست خورده است ، بگذار هرچه می خواهد بگوید ،اهمیتی ندارد. یزید به او گفت:اِنهَ مِنْ اَهْلِ بَیْتٍ قَدْ زَقُّواْلعِلْمَ زَقّاً.این شخص از اهل بیت(ع) است، آنان علم و کمال را با تمام وجود چشیده اند.مردم اصرار کردند که یزید اجازه بدهد تا این که یزید به ناچار اجازه داد.تا اینکه شرایط برای سخنرانی آماده شد.

حضرت پس از توبیخ خطبه ای خواندند که واقعیت برای خیلی افراد ناآگاه روشن شد

امام سجاد علیه السلام در این خطبه، سه هدف عمده را که در حقیقت مکمل یکدیگرند، دنبال می کند:

۱. معرفی اهل بیت علیهم السلام

این امر، از بایسته ها و در شمار مهم ترین اهداف این خطبه به شمار می رود؛ زیرا در آن زمان برخی خود را اهل بیت علیهم السلام می خواندند؛ مثلاً بنی امیه در شام، خویشتن را اهل بیت رسول خداصلی الله علیه وآله معرفی می کردند و یا در حجاز نیز برخی زنان پیامبرصلی الله علیه وآله در این اندیشه بودند؛ به ویژه اینکه رخدادهای بعد از پیامبرصلی الله علیه وآله، سبب خاموشی خاندان نبوی در صحنه سیاست شده بود.

شام که پیش تر تحت سیطره امپراطوری روم بود، در سال ۱۴ق جزء حکومت اسلامی شد. مردم شام به سبب حکومت طولانی امیرانی، مانند خالد بن ولید و معاویه در آن منطقه، شناخت چندانی از پیامبر و اهل بیت علیهم السلام نداشتند. بنی امیه آن قدر مردم را در فقر فرهنگی قرار داده بودند که وقتی معاویه نماز جمعه را روز چهارشنبه خواند، هیچ کس چیزی نگفت.از سوی دیگر، معاویه در این شهر بر ضدّ اهل بیت علیهم السلام تبلیغات نموده بود.

معاویه به طوری علیه علی علیه السلام تبلیغ کرده بود که مردم سبّ و لعن ایشان را به عنوان سنت و ارزش اجتماعی به حساب می آوردند و کودکان بر سبّ حضرت علی علیه السلام متولد می شدند و بزرگان بر آن روش می مردند.تبلیغات دشمن آنچنان بر افکار مردم شام اثر گذاشته بود که هنگام ورود اهل بیت علیهم السلام به شام، مردم لباس نو پوشیدند و شهر را آذین بستند.

امام سجاد(ع) بالای منبر رفت و از فرصت استفاده کرد، پس از حمد و ثناء الهی گفت:
اَیُّهاَ الناس اُعْطینا سِتًا و فُضِلنا بِسَعْ ، اُعْطیناَ اْلعِلْمَ وَ اْلحِلْمَ وَ السَّماحَهَ وَالْفَصاحَهَ وَالشُجاعَهَ وَاْلمَحبّه فی قُلوُبِ اْلمؤمِنین. ای مردم خداوند به ما علم ،حلم و بردباری ، جود ،سخاوت ، فصاحت (یعنی خوب حرف زدن ، زیبا حرف زدن) شجاعت و دلاوری و محبت و دوستی در قلب های مؤمنان را داده است.
برترین صفت انسانی و الهی همین شش صفت هستند که ریشه و سرچشمه حکمت به شمار می آیند. در این صفات اهل بیت(ع) را با هیچ کسی نمی توان مقایسه کرد، این صفات امتیاز منحصر به فرد آنها و دلیل بر صلاحیت و شایستگی آنان بر خلافت و رهبری است.

۲. بیان جنایات دشمن

اهل بیت علیهم السلام وظیفه داشتند که جنایات دشمن را بازگو کنند تا در صفحات تاریخ ثبت شود. به یقین، اگر پیام رسانی و آگاهی بخشی اهل بیت علیهم السلام نبود، یزید پرونده جنایات خود را می بست. از این رو است که زینب(س)و امام سجاد علیه السلام در فرصت های به دست آمده جنایات دشمن را بیان می نمودند و بحمدالله در این امر، موفق نیز بودند. اهل بیت علیهم السلام هیچ گاه زانوی غم در بغل نگرفتند، بلکه با قدرت و عزت مندانه رسالت خود را به خوبی انجام دادند و شعار «هَیْهَاتَ‏ مِنَّا الذِّلَّهُ»امام علیه السلام را تکرار نمودند.

۳. صیانت نهضت امام حسین علیه السلام

یکی از رسالت های اصلی اهل بیت علیهم السلام، صیانت انقلاب و قیام حسینی بود. بی تردید، اگر تبلیغات اهل بیت علیهم السلام، به ویژه خطبه امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب(س)نبود، دشمن نهضت امام حسین علیه السلام را تحریف می کرد و از آن به سود خویش بهره می برد.

یکی از نکات مهم در زمان ایراد این خطبه نکته فرصت شناسی است که امام سجاد از آن استفاده کردند.

یکی از آموزه های ارزنده در خصوص ماجرای شکل گرفتن خطبه امام سجاد علیه السلام، موضوع فرصت شناسی و استفاده به جا از موقعیت های به وجود آمده است. در مجلسی که با حضور یزید، سران حکومت، مردم شام و اهل بیت علیهم السلام در مسجد شام برگزار شد، یزید به خطیب دستور داد که بالای منبر برود و به ایراد سخن بپردازد و به علی و حسین علیهما سلام اهانت کند.

لذا اثرات خودش را درجامعه آنروز گذاشت خطبه امام سجاد(ع) در مجلس شام دارای پیام های متعددی هست.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشروح خطبه دوم:

اوصِیکُمْ عبادالله و نفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. بندگان خدا شما را و خودم را سفارش می کنم به تقوای الهی،

خودم و تمامی عزیزان را به تقوای الهی دعوت می کنم؛ ساده ترین معنای تقوا این است که انسان از روی حساب و کتاب رفتار نماید.چشم، گفتار، دخل و خرج و تربیت فرزندانش از روی حساب و کتاب باشد، چراکه هرچه به اطراف نظر کنیم ، چیزی را بدون حساب و کتاب نمی بینیم.

این دنیا عالم حساب است و آخرت، از این دنیا هم با حساب و کتاب تر می باشد؛ انسان در آخرت در محضر حق آنقدر منتظر رسیدگی به حساب اعمال خود خواهد ماند که بالاخره خودش خواهد گفت: ” زودتر تکلیف ما را روشن کنید حتی اگر قرار است به جهنم برویم.“حاسبونا و لو الی النّار”

وقتی رئیس قافله از ترس حساب و کتاب گریه کند، بلرزد و مانند فرد مارگزیده به خود بپیچد، اهل قافله باید به چه حالی بیافتد؟ از حضرت علی ( علیه السلام )روایت شده است: ” یَتَمَلْمَلُ تَمَلْمُلَ اَلسَّلِیمِ “علی ( علیه السلام )همانند فرد مار گزیده به خود می پیچید ،چون می دانست که روز حساب و کتابی در پیش است؛ ما باید از خداوند متعال کمک بخواهیم

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

سه‌شنبه ۹مهر ۲ صفر ورود کاروان اهل‌ بیت امام حسین(ع) به شام (۶۱ ق)

درخطبه اول اشاره کردم عبور میکنم.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

اشاره ای به آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۹

هدفم از طرح این مناسبت این هست که بهانه ای باشد تا در اولین خطبه ای که درمحضر شما هستم به دانش آمزان وفرهنگ عزیز عرض تبریکی داشته باشم.

 در هیچ مکتبی به اندازه مکتب اسلام راجع به علم و عالم  توصیه نشده است تاجایی که خود پیغمبر فرمود: اِنی بُعِثتُ مُعَلِما من معلم مبعوث شدم به عنوان یک معلم همه امامان ما و همه انبیاء معلّم بودند

قابل توجه معلمین عزیز وکسانی که مسئولیت تربیت افراد را دارند در ۸۸ سوره قرآن طبق یک بررسی دقیق راجع به علم و عالم سفارش شده است روایاتی هم که در باب علم وارد شده است بسیار زیاد است مدارس اثرگذارترین نهاد برای گسترش ارزش های انقلابی و مبانی اسلامی است که باید نسبت به وظایفی که درقبال آن داریم کوتاهی نکنیم وغفلت نکنیم.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

اشاره ای هم به هفته دفاع مقدس داشته باشم

انصافاً باید بگوییم دشمنان ما هم کور و هم کر هستند دست خدا را در این جنگ ندیدند و دست خدا را در این انقلاب نمی بینند نمی دانند که خداوند فرموده است: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم (سوره مبارکه محمّد(ص)/آیه۷) خدا وقتی ملتی را بخواهد یاری کند همه قدرت ها هم دست به دست هم بدهند نمی توانند کاری ازپیش ببرند و آن را شکست بدهنداین یک سنت الهی است که دردوران دفاع مقدس بارها وبارها برای ملت ما اثبات شد اصلا در طول دوران ۴۰ ساله ای که از انقلاب گذشته به کرات مدد خدارا کلت ما مشاهده کرده است

تحریم های تکراری؛ تنها سلاح موجود آمریکا  علیه ایران

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صبح روز شنبه ۲۳ شهریور ماه در عملیاتی، تاسیسات نفتی عربستان را با ۱۰ فروند پهپاد هدف قرار داد. این عملیات که در نوع خود بزرگترین حمله پهپادی علیه زیربناهای حیاتی نفتی عربستان به شمار می‌آید سبب خسارت‌های سنگین به بخش نفت و گاز سعودی و همچنین هیمنه و حیثیت سیاسی و نظامی ریاض شده است. این هجوم گسترده را باید در ادامه سلسله حمله‌های پهپادی نیروهای انصارالله به بخش انرژی سعودی به شمار آورد.

عربستان پس از حملات اخیر انصارالله با منتسب کردن آن به ایران دست به دامان آمریکا شده تا علیه تهران واکنشی سخت نشان دهد. اما آمریکا که از جواب دادن به ضربه بزرگ ایران در ساقط کردن پهپاد آمریکا ناتوان بودند از واکنش نظامی علیه ایران عاجز بوده اما برای دلخوشی و همچنین دوشیدن کشورهای عربی مانند عربستان، تحریم های قبلی ایران را به عناوین مختلف تکرار کردند.خودشان را ملعبه خاص وعام کردند

آمریکا ۸ سال پیش بانک مرکزی ایران را در چندین نوبت تحریم کرده بود. در دسامبر ۲۰۱۱ آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم کرد. در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۱۱ بار دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا اقدام به معرفی تحریم‌های یکجانبه جدیدی علیه ایران کرد این برای دومین بار در یکسال گذشته است که آمریکا با مانور بر روی تحریم بانک مرکزی ایران، قصد دارد نشان دهد که حلقه تحریم‌ها را تنگ‌تر کرده است،کل نظام بانکی ایران از قبل تحریم بوده وخللی در ملت ما ایجاد نخواهدکرد{تکبیرنمازگزاران}”

نگاه کنید دراین چند روز گذشته دراجلاس سازمان ملل چه اتفاقی افتاددر واقع استقبال از ملاقات با رییس جمهور ما،برآیند اقتدار و نفوذ منطقه ای و جهانی برآمده از انسجام ملی و بازدارندگی فعال و گفتمان افتخارآمیز مقاومت است.

 طی دو روز اخیر که آقای روحانی و هیئت همراه ایشان در نیویورک به سر می‌بردند، سران سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان و سران برخی کشورهای دیگر، در ملاقات‌های جداگانه و نیز ملاقات مشترک از ایشان با جدیت و اصرار خواسته بودند به مذاکره‌ای حتی در حد و اندازه یک دیدار کوتاه و یا دیداری در حال عبور از کریدورهای سازمان ملل با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا موافقت کند.به التماس افتاده اند واین نشانه اقتدار است که باید قدرآن رابدانیم{تکبیرنمازگزاران}

کلیات سخنرانی  آقای روحانی در اجلاس هفتاد وچهارم ، منطبق با سیاستهای کلان نظام اسلامی و رهنمودهای رهبری بود.که ازاین جهت تشکرمیکنیم

امااینک که در یک مواجهه آشکار با اروپا در نیویورک و ضمن گفتگو و مذاکره با سران این کشورها،معلوم شده است که تفاوتی بین آمریکا و اروپا نیست ،وقت آن است دستگاه دیپلماسی ما که تاکنون تلاشهای زیادی در این عرصه کرده است با نگاه جدی تر  به شرق  و هم پیمانان منطقه ای به ارتقاء سطح فعالیتهای دیپلماتیک خود در استیفای حقوق ملت بزرگ ایران بپردازد و دولت محترم نیز باسعی افزونتر  و مدیریت جهادی از ظرفیتهای بیکران داخلی و نیروهای بی بدیل انسانی و مدیریتی به ویژه  در عرصه های اقتصادی از فشار مشکلات معیشتی و اقتصادی که شان این ملت بزرگ نیست،بکاهد.{تکبیر نمازگزاران}

در پایان امام جمعه محترم ضمن تشکر ازشورای سیاستگذاری ائمه جمعه واهالی باقر شهر ابراز امیدواری کردند که با اتحاد وهمفکری وهم دلی بتوانند منویات مقام معظم رهبری وآرمانهای نظام وانقلاب را دنبال نمایند

والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمه اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --