اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:هفته دولت،هفته بزرگداشت دولت ویادآورشهادت شهداى گرانقدرى چون رجایى وباهنراست.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:هفته دولت،هفته بزرگداشت دولت ویادآورشهادت شهداى گرانقدرى چون رجایى وباهنراست.

به گزارش روابط عمومی دفترامام جمعه حسن آباد نمازباشکوه جمعه اینهفته ۲۹/۰۵/۹۵به  امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویهوباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.

ایشان دربخشی ازخطبه اول گفتند: یکی از عوامل غفلت «تسویف» به معنای تأخیر در اعمال است.تسویف بیماری خطرناکی است که اغلب مردم به آن مبتلا هستند، ولی از آن بی­خبرند.به عبارت دیگر بیماری تسویف وقتی دامنگیر انسان شود، کار امروز به فردا و کار فردا به پس فردا و … موکول می­شود و عمر در سایه این بیماری به بطالت و وقت گذرانی کشیده می­شود. در این هنگام انسان همیشه به دنبال وقت مناسبی برای انجام عمل خود بر می­آید ولی هیچ­گاه آن وقت فرا نمی­رسد

امام جمعه محترم حسن آباددربخشی ازخطبه دوم هم بااشاره به هفته دولت اظهارکرد:هفته دولت، هفته بزرگداشت دولت است و یادآور شهادت شهداى گرانقدرى چون رجایى و باهنر. اما در کنار بزرگداشت دولت، باید به کارنامه دولت و موفقیت‌هاى آن نیز پرداخته شود و در کنار آن اگر توصیه و تذکرى نیز لازم است، به دولت‌مردان جمهورى اسلامى داده شود که لازمه چنین امرى رعایت انصاف و عدالت در ارزیابى کارنامه دولت و دورى از هرگونه سیاه‌نمایى یا سفیدنمایى در ارائه کارنامه دولت است.

عناوین خطبه اول: 

۱-شناسنامه دنیااززبان امیرالمؤمنین علی(ع).

۲-تسویف بیماری خطرناکی است که اغلب مردم به آن مبتلا هستند.

عناوین خطبه دوم:

۱-طرح کودتای نظامی ۲۸ مرداد را باید در اصل، یک طرح انگلیسی دانست.

 مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

 IMG_5132

 أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم         بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

ابتداخودم  راوشما نمازگزاران عزرا توصیه میکنم به تقوای الهی

بحث ماپیرامون عوامل غفلت بود که هفته گذشته سه مورددیگررا به محضرشماعزیزان عرضه داشتم.که عبارت بود از:تجارت،آرزوهای طول ودرازولهوالحدیث یاسخنان بیهوده .

اما موردششم:

دنیادوستی ودنیاطلبی

امیرالمؤمنین می‌فرماید: «إِنَّ الدُّنْیَا خَدَّاعَهٌ صَرَّاعَهٌ مَکَّارَهٌ غَرَّارَهٌ سَحَّارَهٌ»(أمالی طوسی، ص‏۶۵۲) دنیا عجب شناسنامه‌ای دارد. دنیا خدعه می‌کند و تو را به زمین می‌زند. تو دنیا را آباد نمی‌کنی. «صَرَّاعَهٌ» کلاه سرت می‌گذارد «مَکَّارَهٌ» تو را فریب می‌دهد «غَرَّارَهٌ» تو را به غرور وا می‌دارد. «سَحَّارَهٌ» تو را سحر و جادو می‌کند و وسیله غفلت است. یعنی هر جا که دوست دارد شمارا می کشد دیدیدکسی را  هیپنوتیز می کند بعد هر جا که می خواهند می کشنند  همان کس که سحرش کردند و هرکجا میخواهند می برند یک دفعه به دین یا خدا و پیغمبر  که می رسد سوالات فلسفیش شروع می شود .

قرآن نسبت به دنیا می‌گوید: «زَهْرَهَ الْحَیاهِ الدُّنْیا»(طه/۱۳۱) یعنی دنیا غنچه است. چرا قرآن به دنیا می‌گوید: «غنچه»؟ می‌خواهد بگوید این غنچه تا آخر برای هیچ کس باز نمی‌شود.

این حدیث،حدیث قدسی است یعنی  خدا خود به پیامبرش و اهل بیت منتقل کرده است َعنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ یَا دُنْیَا تَمَرَّرِی‏ عَلَى عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ بِأَنْوَاعِ الْبَلَاءِ وَ ضَیِّقِی عَلَیْهِ فِی مَعِیشَتِهِ وَ لَا تَحْلَوْلِی [تحولی‏] فَیَرْکَنَ إِلَیْک‏ التمحیص ؛ ص۴۹

معنی حدیث  چی هست خدا عز و جل می گوید ای دنیا برای بنده من زهر مار شد کامش را تلخ کن به انواع بلا نه به یک نوع  بلا وتوی معیشت فشارشون بدهید نه اینکه خودتان  بروید این کار را بکنید ، قاطی نکیند حرف ها را ، این رساله که فقها تنظیم کردن همه اش درباره عبادات نیست ۸۰ درصد درباره مسائل اقتصادی هست  برید بررسی کنید رساله های  عملیه ۸۰ درصد فوت و فن های کار های تجاری هست که سرت کلاه نره و بهره وری بالا برود انها سر جای خودش این اینطوری که خودت را آس و پاس کنید نیست  این برای بنده مومن دارد می گوید و بعضی وقت شما را ابتلا می کنند زمانی که مبتلا می شوید که می شوید در طول زندگی نسبت به خدا یک موقع دچار سوظن نشوید که خدا چه مشکلی با من دارد که دارد این کار را  با من می کند وَ لَا تَحْلَوْلِی [تحولی‏] کلا با حلاوت و شیرین نباش چرا؟ فَیَرْکَنَ إِلَیْک

چون متمایل به توی  دنیا نشود خدا به دنیا امر می کند عبارت خداهست به  دنیا که خلاصه آن این شد که دنیا را زهر مار مومن کن با انواع بلا چرا ، تا متمایل به دنیا نشود چرا ؟ چون دنیا ارزش رسیدن به مومن را ندارد

۷-یکی از عوامل غفلت «تسویف» به معنای تأخیر در اعمال است.

تسویف بیماری خطرناکی است که اغلب مردم به آن مبتلا هستند، ولی از آن بی­خبرند.به عبارت دیگر بیماری تسویف وقتی دامنگیر انسان شود، کار امروز به فردا و کار فردا به پس فردا و … موکول می­شود و عمر در سایه این بیماری به بطالت و وقت گذرانی کشیده می­شود. در این هنگام انسان همیشه به دنبال وقت مناسبی برای انجام عمل خود بر می­آید ولی هیچ­گاه آن وقت فرا نمی­رسد. فرصت­ها به دنبال هم از دست می­روند و گرانبهاترین سرمایه انسان که همانا عمر اوست در حالی به پایان می­رسد که او توشه­ای از آن برنداشته است.

همگى می‌دانیم که جوانى همیشه باقى نمی‌ماند، اما به گونه‌اى رفتار می‌کنیم که گویا همیشه جوان خواهیم ماند. توجه نمی‌کنیم که روزى پیر می‌شویم و این قوا از دست می‌روند و نخواهیم توانست کار مورد نظر خود را انجام دهیم. گاه آن‌چنان غافلیم که دیگران هم هرچه می‌گویند چندان اثر نمی‌کند و فرصت‌ها را یکى پس از دیگرى از دست می‌دهیم.

(حالا باشد برای بعد) باخود می‌گوییم نماز بخوانم، در ذهنمان می‌اید که «حالا اول وقت است و تا غروب وقت داریم. »آقا به عیادت برویم «باشد برای بعد، دیر نمی‌شود» در هنگام انجام کار خیر، شیطان می‌اید و می‌گوید: «باشد برای بعد» و لذا وقتی آیه نازل شد: «ای گنه کار‌ها! شما توبه کنید، من شما را می‌بخشم» شیطان یارانش را جمع کرد و گفت: «یک آیه نازل شد که تمام زحمت‌های ما را هدر می‌دهد. ما عمری زحمت می‌کشیم که مردم را گنه کار کنیم، خدا آیه نازل کرده که اگر بیایید و صادقانه توبه کنید، من شما را می‌بخشم. » یکی از بچه شیطان‌ها گفت: «غصه نخور! هر وقت انسان خواست توبه کند، می‌گوییم حالا زود است. » جوانی است، بگذار صفا کنیم پیر که شدیم مسجد می‌رویم و. . . یعنی شیطان نمی‌گذارد که او تصمیم بگیرد.

 مشروح خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم.

حضرت علی (ع) : قال علی (ع):« أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّهٍ وَ سَدَادٍ» (نهج البلاغه؛ نامه ۴۵) امام علی (ع) فرمودند: مرا با چهار عمل یاری کنید یکی از آن اعمال ورع و تقواست یعنی خدا ترسی و خواری از انجام گناه ، چونکه ورع و تقوا به دینداری شما کمک می کند

دومین عمل اجتهاد است یعنی تلاش و کوشش سخت و جدی برای رسیدن به تعالی و سعادت و همت ورزیدن برای خود سازی.

سومین عمل عفت است یعنی پارسائی ، پاکدامنی ، خویشتن داری در برابر شهوات و تمایلات حیوانی و زمام نفس را در دست داشتن.

چهارمین عمل سداد است یعنی استواری و محکم بودن و درستی گفتار و کردار ،بی عیب و نقص بودن و منطقی بودن رفتار و سخن که حضرت علی (ع) فرمود : پیروان و شیعیان من با رعایت این چهار ویژگی هم امام را یاری کنید و هم به سعادت ابدی برسید.

یعنی اگر کسی این چهار ویژگی را نداشته باشد نمی تواند حول محور ولایت بچرخد و خود را در خدمت ولایت قرار بدهد بلکه در مقابل امام و ولی خود می ایستد و هر خطا و گناهی را به آسانی متکب می شود.

چونکه ایام فاطمیه است موضوع بحث این هفته را هم اختصاص می دهم به جایگاه عظمت حضرت زهرا (س) و اینکه حضرت زهرا (س) با این چهار ویژگی توانستند در خدمت ولایت باشند و ولایت را یاری دهند.

پنج‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۵ ذیقعده کودتای آمریکایی – انگلیسی ۲۸ مرداد برای بازگرداندن محمدرضا شاه خائن (۱۳۳۲ ه.ش)

 هفته گذشته فرصت نشد اشاره ای میکنم:

طرح کودتای نظامی ۲۸ مرداد را باید در اصل، یک طرح انگلیسی دانست. انگلیس که پس از کوتاه شدن دست خود از صنعت نفت ایران، منابع بسیاری را در منطقه و خصوصا ایران از دست داده بود، با قطع امید از رسیدن به توافق، وارد مطالعه طرح یک کودتای نظامی شد. در ابتدا آمریکا مخالف بود اما پیروزی آیزنهاور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث تغییرات عمده‌ای در سیاست خارجی آمریکا شد.

آیت‌الله کاشانی در روز ۲۷ مرداد، نامه‌ای به دکتر محمد مصدق نوشت و در آن، با لحن تلخ و شکوه‌آمیز، حتمی بودن وقوع کودتا را به‌ دست ژنرال زاهدی مطرح ساخت و با پیشنهاد مذاکره برای مبارزه مشترک، دو تن از یارانش را نزد مصدق فرستاد. در کمال شگفتی، دکتر مصدق پیشنهاد آیت‌الله کاشانی را رد کرد و در پاسخ چنین نوشت: اینجانب مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم.» مصدق می‌توانست با صدور اعلامیه‌ای مشترک، همان روز، مردم را به مبارزه با کودتا فراخواند و به همه مسؤولان نظامی هشدار دهد.

 این واقعه تاریخی درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای ملت ایران به همراه د اشت.

تا زمانی که اتحاد و هم بستگی میان رهبران نهضت وجود داشت، نهضت از حمایت گسترده و پشتیبانی مردم و افکار عمومی برخوردار بود. در نتیجه، توطئه‌های خارجی و دسیسه‌های شاه و دربار و مخالفان داخلی، اثری نداشت اما با پیدایش اختلاف در میان رهبران، که با دسیسه‌چینی توطئه‌گران خارجی و عوامل داخلی آنان تشدید می‌شد، کوچک‌ترین توطئه‌ها به ضربه‌های سهمگین تبدیل گردید و پایه‌های حمایت مردم که عامل مهمی در رویارویی با استعمار خارجی بود، سست شد. موفقیت طرح کودتای آمریکایی، انگلیسی، بدون فراهم شدن زمینه‌های کودتا به‌ دست عوامل داخلی کودتا، امکان‌پذیر نبود. امروز دشمنان هم به دنبال القای این نکته هستند تابتوانند به نظام ما وملت ماضربه بزنند اما ملت مابه آنها اجازه نخواهندداد(تکبیرنمازگزاران)

شنبه ۳۰ مرداد ۱۷ ذیقعده درگذشت آیت‌الله‌العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدى، مؤسس حوزه علمیه قم (۱۳۵۵ ه.ق)

امروز حوزه علمیه قم درعالم تشیع افتخاری محسوب میشود که علمای بزرگی را به جامعه تحویل داده است ضمن اینکه برای روح پرفتوح حضرت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی علودرجات را مسئلت میکنم ازشما نمازگزاران عزیزواهالی خوب منطقه تقاضامیکنم فرزندان خودتان را جهت تحصیل درحوزه های علمیه تشویق بفرمایید.

یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۸ ذیقعده آتش‌سوزى مسجدالاقصى به‌دست صهیونیست‌ها (۱۹۶۹ م)

روز جهانى مسجد

به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهاى اسلامى در اجلاس تهران، روز جهانى مسجد ۳۱مردادماه برابر با ۲۱ اوت، همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصى توسط رژیم صهیونیستى اسرائیل، برگزار مى‌شود.

مسجد مکانى است که از زمان تولد اسلام مهم‌ترین جایگاه براى تمامى عرصه‌هاى مذهبى، اعتقادى، اجتماعى، فرهنگى و حتى جهادى بوده و نقش مهمى نیز در شکل‌گیرى انقلاب اسلامى ایران داشته است. کسانى‌که براى اشغال سرزمین موعود پا به پاره تن اسلام نهادند، خوب مى‌دانستند که براى شکستن غرور یک امت باید مقدساتشان را هدف بگیرند و به‌همین‌دلیل به‌ سراغ اولین قبله آخرین دین الهى رفته و مسجدالاقصى را به آتش کشیدند تا به خیال خود یکى از مقدس‌ترین نمادهاى دین اسلام و معراجگاه پیامبر آن‌را تحقیر کرده باشند. اما آن‌ها صاحب این خانه و اهلش را نمى‌شناختند و شاید فکرش را هم نمى‌کردند که روزى شعله‌هاى این آتش به جانشان بیافتد و همچون مس گداخته از درون نابودشان کند. خانه‌ها و شهرک‌ها ساختند تا جایشان را در این زمین غصبى محکم کنند، اما نمى‌دانستند که مثال این خانه‌ها مثال خانه عنکبوت است، یعنى سست‌ترین خانه‌ها.که ان شاءالله نابودی آنها را به زودب شاهدخواهیم بود

با توجه به تحولات فرهنگى، سیاسى و اجتماعى جهان در عصر نوین، بایسته است که مساجد با همدلى و سخت‌کوشى مسلمانان و به‌صورت شبکه‌اى، کارکردهاى اساسی راخصوصاًپیرامون  مهدویت ایفا کنند.

سه‌شنبه ۲شهریور ۲۰ ذیقعده آغاز هفته دولت (۲ تا ۸ شهریور)

 هفته دولت، هفته بزرگداشت دولت است و یادآور شهادت شهداى گرانقدرى چون رجایى و باهنر. اما در کنار بزرگداشت دولت، باید به کارنامه دولت و موفقیت‌هاى آن نیز پرداخته شود و در کنار آن اگر توصیه و تذکرى نیز لازم است، به دولت‌مردان جمهورى اسلامى داده شود که ان‌شاء‌الله کاستى‌ها و ضعفها را برطرف نمایند. از این‌رو در آستانه هفته دولت، شایسته است که نگاهى به تکالیف و وظایف دولت داشته باشیم و لازمه چنین امرى رعایت انصاف و عدالت در ارزیابى کارنامه دولت و دورى از هرگونه سیاه‌نمایى یا سفیدنمایى در ارائه کارنامه دولت است.فرصت گذشته ان شاءالله درهفته آینده مطالبی را عرضه خواهم داشت.

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --