اخبار ویژه
خانه / اخبار ویژه / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:هدف آمریکاییها ازتمدید مجددتحریمهافشارمضاعف به جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه فشافویه:هدف آمریکاییها ازتمدید مجددتحریمهافشارمضاعف به جمهوری اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه حسن آبادنمازباشکوه جمعه اینهفته ۹۵/۰۹/۲۶به امامت حجه الاسلام والمسلمین حاج آقااستیری امام جمعه محترم فشافویه وباحضورگسترده اقشارمختلف مردم درمصلی امام خمینی شهربرگزارشد.
عناویــــــن خطبــــــــه اول:
۱- سه ویژگی وشاخصه افرادکریم.

۲- خدمتگزاری به مردم نشانه انسان‌های کریم است.
۳-انسان‌های کریم به کم قانع هستند و نسبت به امور کم شاکر هستند
۴- سومین ویژگی از ویژگی‌های انسان‌های کریم تغافل است.
عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱- یکی از مباحثی که از ابتدای انقلاب جزو منویات امام راحل بوده و مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته، موضوع وحدت حوزه و دانشگاه است.
۲_ آمریکایی‌ها همواره با اقتدار کشورهای اسلامی مخالفند
مشــــــروح خطبـــــــــه اول:
أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم             بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

img_7296
خودم و همه ی شما نمازگزاران عزیز را به رعایت تقوای الهی سفارش می کنم.

مناسب دیدم به دلیل مناسبتهایی که درپیش داریم پیرامون کرامت صحبت کنم. راجع به این صحبت کنم که اساساً کرامت یعنی چه؟ اینکه ما پیامبران وامامانمان را کریم می‌دانیم یعنی چه؟ تعبیرات را در زیارت جامعه کبیره نگاه کنید؛ «السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَهِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِکَهِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْیِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَهِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ وَ مُنْتَهَى الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْکَرَمِ وَ قَادَهَ الْأُمَمِ وَ أَوْلِیَاءَ النِّعَمِ وَ» اینها واژگانی است که در زیارت جامعه کبیره در وصف اهل بیت(ع) آمده است. کریم بودن نشانه‌هایی دارد؛ اینکه ما اهل بیت را اهل کرامت می‌دانیم کریم از صفات خود خداست، « فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ «{النمل: ۴۰}در قرآن از پیامبر(ص) زیاد با وصف کریم بودن یاد شده، « إِنَّهُ‏ لَقَوْلُ‏ رَسُولٍ‏ کَریم‏»{ «التکویر»:۱۹}
اولین ویژگی و علامت انسان‌های کریم خدمتگزاری به مردم است؛ خدمتگزاری به مردم نشانه انسان‌های کریم است. امیر بیان امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: «الْکَرِیمُ یَرَى‏ مَکَارِمَ‏ أَفْعَالِهِ‏ دَیْناً عَلَیْهِ‏ یَقْضِیه‏»{ تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۳۸۸} انسان کریم انسانی است که کارهایی که در جامعه انجام می‌دهد را برای خودش یک وظیفه بداند که آن را ادا می‌کند. انسان کریم خدمتگذار بی‌منت است، نه منت می‌گذارد و توقع تشکر دارد، بلکه به عنوان یک دِین و وظیفه، وظیفه خودش می‌داند که خودش را خدمتگذار مردم معرفی کند. اگرچه در زمان آغاز اسلام تعدادی از سست ایمانان به رسول خدا(ص) منت میگذاشتند که از مسلمان شدن ما و جانبازی های ما و مال و ثروت ما اسلام پا گرفت و تو توانستی اسلام را گسترش بدهی.خداوند در مورد اینان در سوره مبارکه حجرات میفرماید: شما ایمان نیاوردید بلکه اسلام اوردید یعنی مومن واقعی نیستید.و به این وسیله از خدا و رسول خدا(ص) طبلکار شدند و حتی توقع داشتند که رسول خدا(ص) خلافت را نیز بخاطر فلان فضل و بخشش و فلان دوستی به آنان واگذار کند. چنانچه اکنون نیز تعدادی از همان سست ایمانان منت به سر خدا و رسول خدا(ص) دارند که اگر فلان صحابه نبود و یا فلان فداکاری و فضل و بخشش نبود پیامبر چگونه میتوانست تبلیغ دین کند؟!!

شاخصه دوم برای انسان‌های کریم این است که به کم قانع هستند و نسبت به امور کم شاکر هستند؛ امیرمؤمنان می‌فرماید: «الْکَرِیمُ‏ یَشْکُرُ الْقَلِیلَ‏ وَ اللَّئِیمُ یُکَفِّرُ الْجَزِیل‏»{ تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۲۷۷}انسان‌های کریم به نعمت کم قانع و شاکر هستند. ویژگی انسان‌های کریم این است، ولی انسان‌های لئیم نقطه مقابل انسان‌های کریم هستند؛ اینها کسانی هستند که به جزیل و امور فراوان و نعمت فراوان ناسپاسی می‌کنند؛ صفت شاکر بودن صفت مهمی است،

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله همواره و در تمام لحظات زندگی، خود را در محضر خداوند متعال احساس می کرد؛ امّا این احساس حضور، در هنگام عبادت به اوج خود می رسید. امام باقر علیه السلام فرمود: «پیامبر چنان در حال عبادت، ادب حضور رارعایت می کرد که انگشتان پاهایش متورم می شد.»

وقتی یکی از همسران آن حضرت از کوشش فراوان پیامبر صلی الله علیه و آله در انجام نمازهای نیمه شب و سحرخیزیهای ممتد ومکرّر آن حضرت، تعجب کرده و گفت: «ای رسول خدا! مگر نه این است که خدای متعال، گناهان گذشته و آینده تو رابخشید؟! چرا این قدر به خود زحمت می دهید و شب بیداری می کشید و این همه ناله و مناجات و دعا می کنید؟!» رسولخدا صلی الله علیه و آله فرمود: «اَفَلا اَکُونَ عَبْدا شَکُورا؛ آیا بنده شکرگزاری نباشم؟!»

سومین ویژگی از ویژگی‌های انسان‌های کریم تغافل است. وجود مقدس امیرمومنان می‌فرماید: انسان‌های کریم از خطاهای دیگران چشم‎پوشی می‎کنند؛ اگر خطایی از کسی سرزد این خطا را بزرگ نمی‌کنند، صرف نظر می‌کنند، اینطور نیست که به او نصیحت نکنند و حرف نزنند، ولی یک جریمه سنگین به پای او نمی‌نویسند، حساب خطاب از حساب امر جداست. انسان‌های کریم حالت تغافل دارند. انسان از کنار قضایا گاهی عبور می‌کند و به رخ شخص نمی‌کشد که تو چه کرده‌ای؟ ممکن است طرف بداند که تو دانسته‌ای و چیزی به او نگفته‌ای.
امام صادق (ع) فرمود: «ثَلَاثَهٌ تَدُلُ‏ عَلَى‏ کَرَمِ‏ الْمَرْءِ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ کَظْمُ الْغَیْظِ وَ غَضُّ الطَّرْف»{ تحف العقول، النص، ص۳۱۹}
سه چیز نشانگر کرامت انسان است:
۱٫ اخلاق نشانه کرامت است؛ انسان‌های کریم خوش برخورد هستند، خوش رفتار هستند و در جامعه کسی از آنها آزرده خاطر نمی‌شود. خیرخواه دیگران هستند، شرشان به دیگران نمی‌رسد.
۲٫ خشمشان را کنترل می‌کنند؛ نه اینکه خشم پیدا نمی‌کنند ولی «والکاظمین الغیض» خشمشان را کنترل می‎کنند؛ یکی از اصحاب امام کاظم(ع) می‌گوید یکی از بستگان نزدیک حضرت، به ایشان توهین کرد، حضرت فرمود برویم سراغش، گفت ما خیال کردیم که آقا شمشیری، نیزه‌ای، خنجری بر می‎دارد و قصد تلافی دارد؛ زمانی که رفتیم نزدیک‌تر آقا پولی به او داد و کمکی به او کرد، گفتیم آقا این بود گفتید برویم؟ حضرت فرمود بله. سیره ما اهل بیت برای ساختن انسان‌ها اینگونه است.
۳٫ چشمشان را از حرام می‎پوشانند؛ انسان‌های کریم به دور گناه نمی‌چرخند.
مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم
در ابتدای خطبه دوم هم خودم و هم شما را به تقوای الهی دعوت می کنم
فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیه‌ِ السَّلام: « کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِی ‌ذَرٍّ …»
حضرت امام صادق علیه ‌السلام می ‌فرمایند: یک نفری در نامه‌ ای به جناب ابی ‌ذر نوشت: « یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم…» از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازه ‌ای برای ما بیان کن.
« فَکَتَبَ إِلَیه: إِنَّ العِلمَ کَثِیرٌ؛ إِن قَدَرتَ لَا تُسِیءَ إِلَی مَن تُحِبُّهُ، فَافعَل….» [جناب ابی ‌ذر برای او نوشت:] برای تو می‌ گویم و آن این است:اگر بتوانی به کسی که او را دوست می‌ داری بدی نکنی، این کار را بکن.یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست می‌ داری بدی نکنی.
« قَال فَقَالَ لَهُ: وَ هَل رَأَیتَ أَحَداً یُسیءُ إِلَی مَن یُحِبُّه؟» آن شخص به جناب ابی‌ ذر گفت -لابد در نامه ‌ی بعدی نوشته- که:جناب ابی ‌ذر! این هم شد حرف!؟ که به کسی که دوست داری بدی نکن! آیا تا حالا دیدی کسی را که کسی را دوست بدارد در عین حال به او بدی بکند!؟ این چه حرفی است!؟
« فَقَالَ لَه: نَعَم نَفسُکَ أَحَبُّ الأَنفُسَ إِلَیک فَإِن أَنتَ عَصَیتَ اللهَ تَعَالَی فَقَد أَسَأتَ إِلَیهَا» جناب ابی ‌ذر در جواب او فرمود: بله، دیدیم؛ خود تو محبوب ‌ترین موجودات و انسان‌ های عالم پیش خودت هستی؛ خودت را خیلی دوست می ‌داری؛ از همه بیشتر خودت را دوست می ‌داری؛وقتی معصیت می ‌کنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کرده ‌ای.
پس ببین که می ‌شود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان. ( الشافی؛ صفحه ۸۶۷)

شنبه ۲۷ آذر ۱۷ربیع‌الاول‌ میلاد مسعود خاتم المرسلین حضرت محمدبن‌عبدالله(ص) (عام الفیل)
خجسته میلاد حضرت امام جعفر صادق(ع) (۸۳ ه. ق)

مقام و منزلت معنوی پیامبر اسلام(ص) اقیانوس‌ بی‌کرانی است که دستیابی به عمق آن برای افراد عادی امکان‌پذیر نمی‌باشد زیرا به مقام آن بزرگوار کسی جز خداوند و خود آن حضرت و امامان معصوم(ع) واقف نیست. ازاین‌رو اشاره‌ای فهرست‌وار به برخی از مقامات معنوی آن حضرت با استفاده از احادیث اهل بیت(ع) و سخنان خود آن حضرت داریم:

۱. برترین مخلوق‌

شخصیتی که در میان تمام انسان‌ها ‌بی‌نظیر است و تاریخ همسان او را نخواهد دید، حضرت نبی اکرم(ص) است. امام علی(ع) در این‌باره می‌فرماید. : «ما بَرَأ اللهُ نَسَمه خَیْراً مِنْ مُحَمدٍ(ص)»؛ خداوند موجودی برتر از محمد(ص) نیافریده است.

۲. اولین آفریده‌

خداوند نظام آفرینش را با نظمی خاص آفریده و ترتیب «اَلْاَشرف فَالْاشرف» را در آن منظور نموده‌ و اول مخلوق را «حقیقت محمدیه» قرار داده که گاهی از آن به تجلی اول یا رحمت واسعه هم تعبیر می‌شود. روایات فراوانی مؤید این معناست. جابربن عبدالله انصاری می‌گوید: «قلتُ لِرسولِ الله(ص): اَوّلُ شی ءٍ خَلَق اللهُ ما هُوَ؟ فَقالَ: نُورُ نَبیّکَ یا جابرَ خَلَقَهُ ثُمَّ خَلَقَ مِنْهُ کُلّ شی ءٍ؛ به رسول خدا(ص) عرض کردم: اولین چیزی که خداوند آفرید چیست؟ فرمود: نور پیامبر تو ای جابر، خداوند آن‌را نخست خلق کرد و بعد هر خوبی و خیری را از آن آفرید.»

۳. رحمت واسعه‌

مورد دیگری که بیانگر مقام معنوی پیامبر اعظم(ص) می‌باشد این است که وی مظهر رحمت و چشمه‌ی عنایت حق بود و این مرتبه و درجه، متعاقب صفا و طهارت باطنی، نصیب آن حضرت گردیده بود. این ویژگی از زمان کودکی در وجود مبارکش تجلی شد و تا آخر حیات آن حضرت تداوم یافت، ازاین‌رو خداوند به برکت آن وجود شریف، عذاب را از امت برداشت: «وَما کانَ اللهُ لِیُعَذّبَهُم و اَنتَ فیهِمْ و ما کانَ اللهُ مُعَذِّبَهُم و هُم یَسْتَغفِرون؛ تا تو در میان آن‌ها هستی، خداوند آنان را غذاب نخواهد کرد و نیز مادامی که توبه و استغفار کنند، باز خدا آن‌ها را عذاب نکند.» یعنی همان‌گونه که تجلی رحمت حق در «توبه و بازگشت» نهاده شده، وجود پیامبر اکرم(ص) هم تجلی دیگری از رحمت واسعه‌ی الهی است.

شنبه ۲۷ آذر ۱۷ربیع‌الاول‌ شهادت آیت‌الله دکتر محمد مفتح(ره) (۱۳۵۸ ه.ش)
روز وحدت حوزه و دانشگاه‌
یکی از مباحثی که از ابتدای انقلاب جزو منویات امام راحل بوده و مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته، موضوع وحدت حوزه و دانشگاه است.
بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی‌ناپذیر و دانشمندی ربانی، آیت‌الله مفتح است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. ودر راه تحقق این اندیشه و آرمان بلندکوشش‌های‌ بی‌وقفه‌ای انجام داد. روز ۲۷ آذر که سالروز شهادت دکتر مفتح نیز هست، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است.
امامنظور از «وحدت» حوزه و دانشگاه‌ چیست؟وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در هدف. هدف این است که همه به‌سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه ای که برای دیگران الگوباشدبه طوری که مردم دنیا با نگاه به او جرأت پیدا کنندلازمه آن این است که مثل دو خطّ موازی، بدون اصطکاک با هم، ودرکنارهم کار خودشان ووظیفه خودشان را بکنند
لذااگر هر دو خوب کار کنند و با هم رابطه متقابل دوستانه و از خود دانستن یکدیگر داشته باشند، ثمره اش این خواهد شد که این جامعه، هم دینش، هم دنیایش آباد خواهد شد. چون دانشگاه نوع حرکت زندگی را ترسیم می‌کنند، آحو.زه هم فکر و ذهن و روح جامعه را از زشتیها و نادرستیها می‌آلایند که بفهمد به کجا باید حرکت کندپس اگر درست حرکت کنند هم دنیا وهم آخرت آنها آبادخواهدشد.

اشاره ای به تمدیدده ساله تحریمها ازسوی آمریکا
دولت آمریکا کارهای متعدّدی کردند، تخلّفهای متعدّدی کردند، یک مورد ودو مورد نیست، تازه‌ترینش این تمدید تحریم ده‌ساله است که روزگذشته هم تبدیل به یک قانون شد!!به آمریکایی‌ها اصلاً نبایداعتماد کرد. آمریکایی‌ها همواره با اقتدار کشورهای اسلامی مخالفند و هیچ‌گاه نباید فریب ظاهرسازی‌ها و لبخندهای آن‌ها را خورد. قول دادند و بنا بود همان روز اوّل انجام بگیرد نه تنها انجام ندادند بلکه خلاف آن عمل کردند.
هدف آنها چیست؟؟این‌را باز وسیله‌ای قرار بدهند برای فشارهای مجدّد به جمهوری اسلامی؛ نه، جمهوری اسلامی با اتّکاء به قدرت الهی و با باورکردن قدرت حضور مردم، از هیچ قدرتی در دنیا هراس ندارد{تکبیرنمازگزاران}
خداوند در قرآن مشی اصحاب پیامبر را مشخص کرده است که در آیه « مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم … »بر اساس این آیه شریفه، وظیفه مومنان واقعی آن است که ابتدا در مقابل کفار ایستادگی کنند زیرا قرآن از ما خواسته که در مقابل دشمنان بایستیم.

همه دنیا مشاهده کردند که بیان حکیمانه رهبر انقلاب در کوران مذاکرات فرمودند، به لبخند و نرمش ظاهری دشمن نگاه نکنید، زیرا آنها در زیر دست کش مخملی، دستی از چدن دارد چقدر عمیق بود این تعابیر!!امروز خود را به خوبی نشان داد.
وزیردفاع آمریکا در بحرین حضور پیدا کرد و گفت که آمریکا می‎خواهد رهبر این منطقه باشد؛ آنها جنگ‎های نیابتی شکل گرفتند و ایادی آنها در منطقه آتش به پا می‎کنند؛ در این عرصه باید به شکل قاطع و قوی در مقابل آنها بایستیم.به همین خاطر است که فعالان و مسئولان باید با همدلی و اصل وحدت از دو قطبی شدن کشور جلوگیری کنند.{تکبیرنمازگزاران}

والســـــــــلام علیکــــــــــــم ورحمــــــــــــــه الله وبــــــــــــرکاته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --