اخبار ویژه
خانه / اسلایدر صفحه اول / حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:آنچه امروزدرجامعه با آن مواجه هستیم مشکل ومعضل است،نه بحران!!

حجت الاسلام والمسلمین استیری امام جمعه حسن آبادفشافویه:آنچه امروزدرجامعه با آن مواجه هستیم مشکل ومعضل است،نه بحران!!

به گزارش دفترامام جمعه حسن آباد نماز جمعه اینهفته پانزدهم تیرماه ۹۷ امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالعلی استیری “امام جمعه محترم حسن آباد”در مصلی امام خمینی حسن آبادبرگزارشد.

عناویــــــن خطبــــــــه اول:

۱-محیط سالم یاناسالم خانواده تأثیربسزائی درپرورش فضائل ورشد رذائل اخلاقی دارد.

۲-والدین اگردرتربیت کوتاهی کنند درقیامت زیانکارخواهند بود.

۳-قبل ازآنکه مخالفین گمراه برشماسبقت بگیرند،جوانالن را دریابید.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

عناویــــــن خطبـــــــه دوم:

۱-یکی ازانتظارات امام صادق (ع)ازشیعیان ولایت پذیری است.

۲-وضعیت بی حجابی درجامعه ما،یک غارت فرهنگی است.

۳-وظیفه هرمسؤولی درنظام،پیگیری وحل وفصل مشکلات است.

۴-یکی ازراههای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن،استفاده ازمدیران باانگیزه،جوان،متهعد،متخصص ودلسوز است.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشــــــروح خطبـــــــــه اول:

أعوذ باللـــــــــه من الشیطان الرجیــــــــــم                                     بســـــــــم اللـــه الــــرحمـــــن الرحیـــــــــم

photo_2018-03-21_07-21-00

اوصیکُم یَاعِبادَالله وَ نَفسی بِتَقوَی الله و نَظمَ اَمرکُم.

موضوع بحث ما پیرامون تربیت بودودلایل انحراف فرزندان از نظر علوم تربیتی اسلامی را گفتیم که سه چیز است که گفتیم به مثلث شخصیت معروف شده است که عبارت بوداز:دامان مادر و آغوش پدردوم:درس استاد معلم و جامعه و محیط کار، وسوم هم نقش رسانه ها و اماکن عمومی از جمله مکاتبی است که در تربیت فرزند، نقش اساسی دارند.

وهم چنین گفتیم از نظر اسلام، انتخاب همسر، اولین مرحله و مرتبه تربیتی فرزند است که در این باره نیز روایات متعددی برای نحوه و معیارهای انتخاب همسر از لسان حضرات معصومین(علیه السلام) به چشم می خورد که توجه به آنها می تواند سعادت فرد و فرزندانش در آینده را تامین کند.

عامل دوم نقش محیط

منظور از محیط یک منطقه ی جغرافیایی خاص نیست. بلکه محیط به مجموعه عواملی گفته می شود که فرد در آن فضا تاثیراتی را دریافت می کند و ممکن است که این تاثیرات، مثبت یا منفی باشد؛ چراکه فرزندان ما در طول دوران زندگی خود، خصوصاً در چهارده یا پانزده سال اوّل زندگی، تقلید پذیری بالایی دارند.

تقلید، اصل شخصیّت بچّه را شکل می دهد؛ یعنی بچّه در ابتدا تقلید می کند و بعد آن را با تلقینی که از محیط دریافت می کند، گسترش می دهد و در گام آخر با همانند سازی که از محیط می گیرد، شخصیّت خود را شکل می دهد.

گام اوّل این است که والدین باید مراقب رفتارهای خود باشند؛ مخصوصاً مادر.همیشه در مسئله ی تربیت می گوییم: “مادر باید در تربیت، حرف اوّل و آخر را بزند“؛ چراکه مادر زمان بیشتری را با فرزندان است. فرزند بیش از سی هزار ساعت در هفت سال اوّل زندگی با مادر تماس دارد؛ یعنی فرزند ده یا دوازده ساعت در طول روز مادرش را می بیند. قطعاً رفتار مادر زیر ذرّه بین بچّه است و آنها را مو به مو تقلید می کند؛ لذا رفتار مثبت و منفی والدین روی بچّه تاثیر گذار است.

بی شک نخستین مدرسه هر انسانی دامان مادر و آغوش پدر اوست، و در همین جا است که نخستین درسهای فضیلت یا رذیلت را می آموزد بسیاری از زمینه های اخلاقی در آنجا رشد و نمو می کند؛ محیط سالم یا ناسالم خانواده تأثیر بسیار عمیقی در پرورش فضائل اخلاقی، یا رشد رذائل دارد؛ چرا که سنگ زیربنای اخلاق انسان در آنجا نهاده می شود.

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:«کُلُّ مولودٍ یُولَدُ عَلَی فِطْرَتِهِ فَأبَواهُ یُهَوِّدانَه وَ یُنَصِّرانَه و یُمَجِّسانَه»( بحار الانوار، ج ۵۸، ص ۱۸۷)

یعنی گرایش به اسلام در فطرت هر کودکی که چشم به جهان می گشاید نهفته است و اگر پس از آن، «یهودی» یا «نصرانی» و یا «مجوسی» بشود، پدر و مادرند که این انحراف از فطرت را سبب شده اند. هر طفلی بر مبنای فطرت اسلامی متولد می شود و بنابراین، باید روح سالمی داشته باشد. چنانچه در کودکی، روان ناسالم و منحرفی از فرزندان خویش مشاهده کنیم، نشان از کوتاهی والدین دارد، که از راه وراثت، تغذیه یا تربیت بدانها ستم کرده اند.

حدیث شریفی که ذکر شد ، به جایگاه خانواده در تربیت دینی کودک اشاره دارد . در حقیقت کلاس اول تربیت طفل ، همان محیط خانواده است . او درس اولیه زندگی را از پدر و مادر و اطرافیان خود در خانه فرا می گیرد . پس در قدم اول ، باید خانواده اصلاح شود

خداوند در آیات ۱۷۲ و ۱۷۳ سوره اعراف می‎فرماید: وَإِذْ أخَذَ رَبُّک مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وأشْهَدَهُمْ عَلَی أنفُسِهِمْ ألَسْتَ بِرَبِّکمْ قَالُواْ بَلَی شَهِدْنَا أن تَقُولُواْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ إِنَّا کنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ * أوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أشْرَک آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَکنَّا ذریه مِّن بَعْدِهِمْ أفَتُهْلِکنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُون؛ «هنگامی‌که خداوندِ تو از پشت آدمی‎زادگان، فرزندانشان را برگرفت و ایشان را بر خودشان شاهد قرار داد [و فرمود:] آیا من خداوندگار شما نیستم؟ گفتند: چرا؛ شهادت دادیم. [و این گواهی را گرفتیم] تا مبادا روز قیامت بگویید که ما از این مطلب غافل بودیم، یا بگویید که پدران ما قبلاً شرک ورزیدند و ما نسلی ازپس ایشان [و دنباله‏رو آنان] بودیم؛ پس آیا ما را به‌سزای کار آن تبهکاران هلاک می‎سازی؟».

با دقت در این ‌دو آیه، یک مطلب با کمال وضوح به‌دست می‎آید و آن اینکه خدا با فردفرد انسان‌ها یک رویارویی ومواجهه داشته و به آنها گفته است که آیا من خداوندگار شما نیستم؟ و آنها گفته‎اند: آری، تو خداوندگار مایی؛ و این رویارویی با تک‎تک انسان‌ها موجب تحقق چنان معرفتی به خدای متعال شده که عذری برای شرک ‎ورزیدن به او باقی نمانده است و کسانی نمی‌توانند بگویند که ما اساساً از توحید و یگانه‎پرستی غافل بودیم و دنباله‎روی از پدرانمان موجب این شد که مشرک شویم؛ پس گناه شرک ما به گردن پدران ماست و ما مسئول نیستیم. قرآن شریف با کمال صراحت فرموده است اگر پدر و مادر در تربیت فرزندانشان کوتاهی کنند، در روز قیامت زیانکار خواهند بود. یعنی اگر دختری بی عفتی کند یا در امور دینی اش سستی ورزد و یا پسری از مسیر اسلام منحرف شود، و باعث آن، کوتاهی پدر و مادر در امر تربیت باشد، روز قیامت علاوه بر اینکه آن پسر و دختر روانه دوزخ می شوند، پدر و مادر آنها هم در آتش خواهند سوخت اگر چه به ظاهر انسانهای خوبی باشند.در کتاب «حلیه المتقین» مرحوم «علامه مجلسی» در این باره از زبان روایات، سخن گفته است. شما را به مطالعه این کتاب بسیار شریف و ارزنده و عمل بدان سفارش می کنیم و در اینجا از تفصیل مطالب درمی گذریم.

امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند:«عَلِّمُوا اَنفُسَکُم وَ اَهلیکُمُ الخَیر و اَدّبِوُهُم»(وسایل الشیعه ، ج۳، ص۱۳۵) ؛خود و خانواده خود را به انجام کارهای خیر عادت دهید و آنان را تربیت و نیک رفتاری بیاموزید. »

امام صادق علیه السلام:«بادروا احداثکم بالحدیثِ قبلَ ان یسبقکم الیهم المُرجئه»احادیث اسلامی را به نوجوانان خود بیاموزید و در انجام این وظیفه تربیتی تسریع نمایید پیش از آنکه مخالفین گمراه بر شما پیشی بگیرند و سخنان نادرست خویش را در ضمیر پاک آنان جای دهند و گمراهشان سازند.

*&*&*&*&*&&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

مشـــــروح خطبـــــه دوم:

بســــــــم الله الرحــــــمن الرحـــــــیم

خودم و شماعزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می کنم

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

دوشنبه ۱۸ تیر ۲۵ شوال شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)(۱۴۸ه‍ ق)

یکی از ویژگی های شیعیان از منظر حضرت صادق علیه السلام پذیرش ولایت و رهبری امامان معصوم علیهم السلام به عنوان تداوم رسالت نبوی صلی الله علیه و آله می باشد . شیعه حقیقی آنچنان به ولایت اهل بیت علیهم السلام دلبسته است که شادی و حزن، خوشی و ناخوشی و تمام لذائذ و شدائد زندگی را با ولایت و محبت ائمه اطهار علیهم السلام پیوند می زند . محبت اهل بیت علیهم السلام آنچنان در جان و دل وی رسوخ کرده که تمام گفتار، رفتار و کردار او با ملاک ها و معیارهای اهل بیت علیهم السلام سنجیده می شود و آنان به عنوان حجت شرعی برای او هستند .

عبدالله بن ابی یعفور یکی از شیعیان مخلص و فداکار است که در پذیرش ولایت ائمه اطهار علیهم السلام اسوه ای کامل و نمونه ای بارز برای تمام شیعیان می باشد . او با همه عظمت علمی و موقعیت اجتماعی که در میان قوم خود داشت، در برابر فرمان امام علیه السلام تسلیم محض بود . در این مورد داستان مشهوری از وی نقل شده که نهایت اخلاص و اطاعت وی را از ائمه اطهار علیهم السلام نشان می دهد . وی روزی در حضور پیشوای ششم علیه السلام نشسته بود و از وجود حضرتش بهره مند می شد .

عبدالله، ضمن ارائه سخنانی به امام علیه السلام کلامی را اظهار نمود که مورد عنایت حضرت قرار گرفت . این سخن وی که از عمق جان و منتهای ایمان وی ریشه می گرفت می تواند درسی زیبا و الگویی مناسب برای تمام پیروان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام باشد .

او به امام صادق علیه السلام عرضه داشت:

«والله لو فلقت رمانه بنصفین فقلت هذا حرام وهذا حلال لشهدت ان الذی قلت حلال، حلال; وان الذی قلت حرام، حرام; فقال: رحمک الله، رحمک الله

سوگند به خدا! اگر اناری را از وسط دو نصف کنی و بفرمایی که نصف آن حلال و نصف دیگرش حرام است، مطمئنا گواهی خواهم داد که: آنچه را گفتی حلال، حلال است و آن نصفی را که فرمودی حرام، حرام است [و هیچگونه چون و چرا نخواهم کرد . ] امام صادق علیه السلام فرمود: خدا تو را رحمت کند، خدا تو را رحمت کند .»

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

پنجشنبه ۲۱ تیر ۲۸ شوال روز عفاف و حجاب

بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ی کشف حجاب است. رضا‌خان- که با طرح کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمد- درصدد اجرای تز اسلام‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود. از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌‌ی کشف حجاب بود.بی‌حجابی سوغات رضاخان است و انگلیس در این رابطه از رضاخان تعهد گرفت که اعتقادات جوانان را از بین ببرند.

همه موظف هستیم به خانواده خود تذکر دهیم و چنانچه وضع این گونه پیش رود خطرناک است و امر به معروف و نهی از منکر باید توسط مسئولان و مردم زنده نگه داشته شود. مسئولان باید زمینه را برای اجرای واجب الهی امر به معروف و نهی از منکر هموار کنند هرسه قوه باید زمینه این واجب الهی را فراهم کنند نه اینکه اگر کسی آن را اجرا کرد برای آن مشکل ایجاد کنند.

دشمن از راه اشاعه فرهنگ فساد و فحشا جوانان را از ما می‌گیرد بنابراین باید نقشه دشمن را بفهمیم بعد از ۹۰ سال از تعهد رضاخان برای ترویج بدحجابی جلوگیری از انتشار آن سخت است اما توجه همگانی را می‌طلبد.وضعیت عفاف و حجاب جامعه را یک غارت فرهنگی است درقبال این غارت فرهنگی باید همه احساس مسؤلیت کرده ودرانجام آن کوتاهی نکنیمم.

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

اشاره ای به اعتراضات وتجمعات اخیرصنفی

طى دو هفته گذشته شاهد تجمع برخى از بازاریان و کسبه در تهران در اعتراض به نوسانات قیمت ارز بودیم. در تعدادى از شهرهاى کشور هم نمایندگان تعدادى از صنوف و اتحادیه‌ها همچون کامیون‌داران، تاکسى‌داران، مرغداران، نانوایان و موبایل‌فروشان، جلساتى را با مقامات مسؤول جهت پیگیرى مطالبات خود برگزار کردند.

علاوه بر مطالبات صنفى، مردم برخى شهرها هم نسبت به پایین بودن کیفیت آب شرب، قطع مکرر برق و گرانى برخى کالاها و خدمات که باعث بروز مشکلاتى در زندگى روزمره آن‌ها شده است، اعتراضاتى داشتند.

 ذکر نکاتى چند را در این زمینه ضرورى مى‌دانم:

۱-هیچ مدیر و مسؤولى نمى‌تواند منکر مشکلات مردم در حوزه‌هاى مختلف همچون مسکن، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حمل و نقل، محیط زیست وامثال آن باشد. مطالبات مردم، اصناف و اتحادیه‌ها را باید با گوش جان شنید و به مطالبات قانونى آن‌ها مشروعیت و رسمیت بخشید. این وظیفه هر مسؤول دلسوزى است که با دیدن و شنیدن مشکلات مردم تا رفع و یا کاهش آن از پاى ننشیند و پیگیر حل و فصل آن باشد.همه ما وظیفه داریم با مردم و در کنار مردم تا حل مشکلات آن‌ها باشیم.

۲- در روزهاى اخیر شاهد بوده‌ایم، نمایندگان صنوف و اتحادیه‌ها با هوشمندى و درک شرایط خطیر کنونى، اعتراض‌ها و مطالبات خود را صنفى پیگیرى کرده و اجازه بهره‌بردارى سیاسى به دشمنان و بدخواهان نظام اسلامى را نداده‌اند. که ازاین جهت از این تدبیر وهوشمندی آنها تشکرمیکنم چرا که اولین شرط براى چرخیدن اقتصاد کشور، برخوردارى از امنیت سیاسى، اقتصادى و اجتماعى است. هرگونه میدادن دادن به آشوبگران و اغتشاش‌طلبان باعث برهم خوردن امنیت بازار و جامعه خواهد شد و بازاریان و کسبه اولین قربانیان آن خواهند بود.

۳-حل مشکلات مردم با میدان‌دارى یک قوه به سرانجام نمى‌رسد. ما نیازمند مشارکت همه قوا و نهادها هستیم. همه باید آستین‌هاى همت را بالا بزنیم. مردم هم به‌عنوان صاحبان اصلى انقلاب و کشور باید به میدان بیایند. به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامى، اگر مردم به صحنه بیایند، هیچ مشکل لاینحلى در کشور وجود نخواهد داشت ما باید صادقانه، شفاف و هوشمندانه با ملت خود سخن بگوییم و از آن‌ها براى حضور مؤثر در این صحنه نبرد همه‌جانبه و سخت کمک بگیریم وگرنه اسیر شگردهاى دشمن خواهیم شد.{تکبیرنمازگزاران}

۴- دشمنان جنگ را علیه ملت ما کلید زده‌اند امروز فصل یقه‌گیرى و تسویه حساب‌هاى سیاسى نیست.امروزروز زیر سؤال بردن یکدیگر نیست. امروز فصل مجاهدت براى حل مشکلات کشور است. باید کمربندها را محکم کنیم چراکه در جنگ «معیشت پایه» دشمنان این مرز و بوم، موجودیت ملت ایران، کشور ایران و هویت و تمدن ایرانى مورد تهاجم دشمنان قرار گرفته است.

۵-آنچه که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، «مشکل و معضل» است نه «بحران» رسانه‌هاى معاند و طیف برانداز تلاش دارند تا تصویرى بحرانى از کشور ارائه دهند. این یک ترفند در جهت تکمیل حلقه‌هاى جنگ روانى است که علیه ملت ایران تدارک دیده‌اند. دشمن تلاش دارد در افکار عمومى القا نماید کشور در وضعیت قرمز و گسست اجتماعى است. تحریم‌ها و فشارهاى دشمن زمانى ارزش راهبردى پیدا خواهد کرد که بتواند باعث ایجاد شکاف و گسست اجتماعى شود.متأسفانه با توفیقاتى همراه بوده است بگونه‌اى که در برخى اقشار جامعه نگرانى از اوضاع فعلى و آینده کشور به‌شدت محسوس و در اظهارنظرهاى آن‌ها مشاهده مى‌شود. دشمن مى‌خواهد مشکلات کشور را تبدیل به بحران نماید.

حتى خوش‌خیال‌ترین افراد و ساده‌انگارانه‌ترین نگاه‌ها نیز این جنگ تمام‌عیار را حس مى‌کنند. چه بخواهیم و چه نخواهیم منازعه سلطه‌گران بین‌المللى علیه ملت ایران وارد مرحله جدیدى شده و نمى‌توان بدون درک اقتضائات این مرحله جدید به تصمیم و اقدام مناسب رسید.

۶-علیرغم تأکیدات و تبیین‌هاى مکررى که رهبر انقلاب از جنگ سه لایه دشمن در عرصه‌هاى اقتصادى، روانى و عملى داشته‌اند، مسؤولان و رسانه‌هاى ما هنوز نتوانسته‌اند در ترسیم ابعاد و گستره این جنگ تمام عیار موفق باشند. دشمن با بسیج همه ابزار و امکانات و ظرفیت‌هاى خود به میدان آمده است. جنگ «معیشت پایه» آخرین امید و تیر ترکش دشمنان غدار و حیله گر براى مهار و تغییر رفتار جمهورى اسلامى ایران است.

یکى از راه‌هاى مقابله با جنگ اقتصادى دشمن، به میدان فرستادن مدیرانى باانگیزه، جوان، جهادى، متخصص و دلسوز است. انتظار مى‌رود با ترمیم و تغییر تیم اقتصادى و اجرایى خود، این معضل را هرچه سریع تر حل و فصل نماید. ما نیازمند مدیرانى کارآزموده و جسور هستیم که در روزهاى سخت و دشوار بتوانند سکاندار کشتى نجات باشند.{تکبیرنمازگزاران}

 والســــــــــــــــــــلام علیکــــــــــــــــــم ورحمۀ اللـــــــــــــــــــــــه وبــــــــــــــــــــرکاته 

*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&*&

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

-- بارگیری کد امنیتی --